Sitronade Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Det har gått dager, og det er ingen som kan forklare meg (helt korrekt) forskjelen på Ironi Og Sarkasme.. Har sett i Leksikon - Fikk ikke svar Spurt folk - Fikk ikke svar Sett på wikipedia - Fant bare ut at man kan være ironisk og samtidig ikke Sarkastisk og omvendt. Så nå sitter jeg her nysjerrig og irritert på hvorfor jeg ikke finner svar. Er det noen som kan forklare meg forskjellen? Fortell gjerne kilde... Takker for alle svar... Endret 28. desember 2005 av Sitronade Lenke til kommentar
Togo Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 sarkasme sarkas'|me m1 (fra gr, av sarkazein 'rive i stykker kjøtt; skjære tenner', av sarx 'kjøtt') spydighet, spottende bemerkning; bitende hån stemmen var full av s ironi ironi' -en (fra gr eironeia 'forstillelse') det å si det motsatte av det en mener på en slik måte at ens virkelige mening skinner igjennom forfatterens spesialvåpen er sylkvass logikk og finslipt i- / skjebnens i- uventet tilfelle som synes å finne sted for å spille en et puss Sarkasme er mer for håning, mens ironi er brukt for å fremheve ens mening. Lenke til kommentar
Sitronade Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 Takk for svar... Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Sarkasme bruker svært ofte ironi som et virkemiddel, og dermed kan det være vanskelig å skille disse. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Ironi: Ja, selvfølgelig er det greit å flå seler levende, de har det kjempekos da! (men man mener egentlig det motsatte) Sarkasme: For en "fin" bukse du har kjøpt så ca. tror jeg Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 sarkasme er negativt ment, mens ironi er et verktøy for å si noe når man mener det motsatte. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Jeg har forstått det som om ironi er en hendelse jeg Altså det er ironisk om en tannlege får tannpine og sånne ting. mens sarkasme er en sleip talemåte 1 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Sarkasme er ironi på andres bekostning. Trenger ikke nødvendigvis å være noe negativ, men er som regel det. Correct me if i'm wrong. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 En hendelse kan såvel som en uttalelse være ironisk, Myrrah. Holy_Cow: sarkasme behøver ikke ta ibruk ironi, men er frekt ment. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 "Sarkasme" er et kulere ord for "ironi". Bruk det derfor så ofte som mulig. Daniel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå