chiefen Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Endret emne fra: Hvilken? Dell D610, Acer 3212/3222 eller Asus W3V. Jeg syntes ikke emnet lengre beskrev denne posten skikkelig. Chiefen Jeg har i en tid vært på jakt etter den "ultimate" bærbare pc'n for meg. Jeg kommer i hovedsak til å bruke pc'n til følgende: - webprogramering/design - mail/surfing/chat - lett bildebehandling - bilde database - høre på musikk/se film - litt spill (spiller ikke mye og vurderer også å kjøpe spillkonsoll) Kravene som jeg har brukt under letingen min har vært: - relativ lett (maks 2,5 kg) - 14" skjerm som er brukende til bildebehandling - god batteritid og lite støy - DVD brenner - god byggekvalitet Jeg har funnet tre bærbare som jeg har sett på: Dell D610 - X300 med 64 mb ram - 14,1" SXGA+ skjerm (1400x1050) Acer Travelmate 3212/3222WXMI - Radeon X700 med 64 mb ram - 14,1" WXGA skjerm (1280x800) Asus W3V - Radeon X600 med 128 mb ram - 14,1" WXGA skjerm (1280x768) Uansett hvilken pc jeg velger vil det bli en passelig prosessor, 1 - 1,5 GB med ram og 60 - 80 GB harddisk. Hva er deres erfaringer med modellene jeg har plukket ut, helst negative og positive? Tenker spesielt på følgende: - skjerm - støy - batteritid - tastatur - bruksopplevelsen Endret 30. desember 2005 av chiefen Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 SXGA skjermen på Dell'en er helt genial, hadde den på den gamle 4150'en min, tror det er en av de beste skjermene jeg har hatt noen gang. Oppløsningen er helt genialt og jeg hadde store problemer med å finne noe som var bedre da jeg nylig fikk ny bærbar gjennom hjemmepc avtale. Det store con'et mot Dell'en er sef at du kan glemme de fleste spill som er avhengig av bra skjermkort, dvs sims, civilization og en del bilspill funker nok helt fint dersom du går ned litt på oppløsning og kvalitet. Ellers vil jeg tro denne er ganske genial og vil nok komme bra ut på de fleste andre punktene sammenliknet med de to andre her, men selv ville jeg valgt denne pga skjermen(som etter min mening er det viktigste på en bærbar maskin). Pass også på at du enten får 1 GB RAM eller at du får 1stk 512 brikke slik at du kan oppgradere til 1 GB selv. Lenke til kommentar
adis Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Dell: - dell - plast - utsjånde - 4:3 skjerm + dell + oppløsning på skjermen Acer + Bua tastatur + Solid + Wide + x700 - overprisa - dårleg oppløsning på skjermen Asus + Asus + Buildkvaliteten og utsjåande + Wide + Får med veske og mus (er ikkje 100% sikker på dette) + God balanse mellom vekt, øknomi, ressursa + x600 + Deilig tastatur (stivt, responsivt og stille) - Varme (out of the box) - Vifte styring (krever litt tweaks for å få det musestille og kald) - dårleg oppløsning på skjermen Lenke til kommentar
chiefen Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 hvordan er det med bredden på tastaturet på en laptop med widescreenskjerm kontra en med 4:3 skjerm. er bredden større og er eventuelt forskjellen noen man merker i daglig bruk. erfaringer med dette? finnes det andre laptoper med 14,1" widescreenskjerm med bedre oppløsning enn WXGA? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 (endret) hvordan er det med bredden på tastaturet på en laptop med widescreenskjerm kontra en med 4:3 skjerm. er bredden større og er eventuelt forskjellen noen man merker i daglig bruk. erfaringer med dette? finnes det andre laptoper med 14,1" widescreenskjerm med bedre oppløsning enn WXGA? 5354848[/snapback] Ser at selv ikke Dell leverer med bedre oppløsning sine 14,1" Widescreen modeller og Dell tilbyr som regel det som er tilgjengelig, uten at det bør stoppe deg fra å lete. Jeg har faktisk ikke vært borti maskiner med 14.1" WS, men fikk meg nylig maskin med 17" WS(I9300). Det er veldig praktisk å kunne legge flere vinduer ved siden av hverandre, men det avhenger av at skjermen har høy nok oppløsning til at du faktisk kan gjøre dette. Det jeg er redd for med 14.1" er det jeg erfarte med en 12.1" engang(samme oppløsning), dvs at ved vanlig kontorbruk så blir hele WS konseptet bortkastet fordi man må bruke hele skjermbredden for å få en fornuftig størrelse på dokumenter/vinduer. Ved filmtitting, så vil WS sef være en fordel så lenge filmen er i WS format. Jeg tror vel egentlig jeg ville slått fra meg 14,1" WS skjermene og heller gått for en med 15,4" WSXGA+ skjerm eller bedre, så vidt jeg klarer å se er prisene ikke veldig forskjellige(se f.eks Inspiron 6000 eller netshop sin). Skal du går for en lettvekter ville jeg konsentrert meg om enten Dell'en du har listet her med 14" SXGA skjerm eller finne ett annet merke som tilbyr en lik, men kanskje med bedre skjermkort..... Evnt gjør opp en mening om hva som faktisk er viktigst, dvs spilling og en ikke fullt så bra skjerm eller en maskin med bra skjerm som kanskje ikke egner seg så bra til spilling. Dersom du kjøper konsoll og ikke kommer til å spille, så bør du sef ikke være i tvil her. Tastaturene på bærbare er ganske likt dimensjonerte uansett størrelse på skjermen. Ellers regner jeg med du har fått med deg HW testene: http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/asus_w3v/1696 http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/d...tude_d610/13123 andre innspill: http://www.hardware.no/artikkel/1627 Endret 29. desember 2005 av kindings Lenke til kommentar
chiefen Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 (endret) Det var dette med flere vinduer i bredd som virket genialt med WS. Har alltid hatt 4:3 skjerm på den stasjonære, men ser fordelene med WS med høy oppløsning. Sitter også og vurderer hvor stor pc'n kan være. den kommer nok til å stå på mer eller mindre samme plass ca halve året i snitt. Er sjømann og må ha noe og "leke med" på fritiden når jeg er på jobb. Blir nok å ha den med ut på reise når jeg er hjemme. Var hos en onkel i sommer som hadde fått bærbar gjennom jobben, var en HP med 17" WS, spesifisert med tanke på 3D CAD. Den ble for stor igjen (fysisk) og var ikke akkurat økonomisk med tanke på batteritid. Da burde vel en bærbar med 15" WS og minimum WSXGA/WSXGA+ oppløsning være bedre, er kanskje bli ett greit kompromi mellom størrelse og ytelse? er det noen som har forslag til bærbare som oppfyller kravet til 15" WS og samtidlig har en skjerm som er like bra bildemessig som panelet som er brukt i Dell D610? er om bord i en båt på jobb og har internett over satelitt. Dette er ikke akkurat kjapt, derfor hadde jeg satt pris på linker direkte til modeller Dere anbefaler. Prisnivået jeg er intresert i er rundt 15000 +/-. Endret 30. desember 2005 av chiefen Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 (endret) Hva med en Asus M6Va da? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312169&cks=PRL 35.4 cm x 27.3 cm x 3.4 cm 2.6 kg Intel Pentium M 770 2.13 GHz 15.4" TFT aktiv matrise WSXGA+ (1680 x 1050) ATI MOBILITY RADEON X700 - 128 MB 80 GB - 5400 opm 512 MB ram (oppgraderes selvsagt ) Pris på Komplett.no 16.295,- Endret 30. desember 2005 av klilleng Lenke til kommentar
chiefen Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 (endret) Takk for innspillet. Fant tråden her på forumet der M6Va diskuteres. Har lest nå og må en tur i tenkeboksen :!: . Skal bestemme meg for hva jeg skal kjøpe når jeg kommer hjem fra jobb om en god uke. chiefen Endret 1. januar 2006 av chiefen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå