Gå til innhold

Hva bør man se etter ved valg av hovedkort?

Trancton

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart oppgradere maskinen min og sitter derfor og snuser på forskjellige Hovedkort... Det finnes mange hovedkort som er tilsynelatende like, men likevel store differanser i pris... For min del trenger jeg et HK som oppfyller følgende kriterier: RAID funksjon og DDR (noe de fleste har i dag). Ellers kan det være ønskelig med 8 x AGP funksjon da jeg også skal kjøpe et Radeon 9700 kort (men langt ifra et must). Hvilke andre faktirer er viktige for valg a hovekort? Noen som har forslag til et bra hovedkort for P4? En annen ting, minne, hva er forskjellen på EEC og Reg etc.!? SIer meg nada egentlig... Hvilket minne anbefales med tanke på pris vs. ytelse? Skal ha meg 512 MB.

(Har fått nok av AMD, varme/støy, kompabilitet samme med Windows XP (Q323172). Vet det har kommet en fix, men skaper likevel krøll med spill som BF1942, Mafia og div. andre... Trenger ingen argumenter for anbefaling av AMD, har nok av Intel vs. AMD diskusjoner her :wink:)

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg og de fleste andre:

- Personlig vil jeg har Intel CPU og Intel chipsett, da jeg vet at dette er en bra kombinasjon. Har slitt med noe Amd/Via styr i lengre tid uten å bli fornøyd.

- Jeg vil ha et hovedkort som kan brukes en tid fremover, da er 533 buss et must. Det blir vel i845E chipsett, i845PE kommer vel snart, kanskje vente dersom du er toldmodig?

- USB 2.0 porter er kjekt.

- Integrert lydkort kan jeg spare meg for, men det betyr ikke noe i praksis. Driverne til disse er ofte "problematiske".

- Personlig har jeg erfering med at ekstra HDkontrollere lager problemer under install og ellers, dersom du ikke har behov for RAID, ikke kjøp det.

- ATA133 kan være kjekt, men få Chipsett har dette integrert, dvs det blir en tillegskontroller på linje med RAID. ATA133 har dessuten kun marginale fordeler over ATA100 mht ytelse.

- Ikke vifte på chipsett, hadde det på AMD systemet mitt, det er enkelt og greit ekstra bråk.

Personlig endte jeg opp med ASUS P4B533. Dette finnes i flere versjoner, jeg kjøpte den enkleste etter filosofien at jo enkelere jo bedre... ASUS er dessuten en av de fremste HK makerne i verden og lager gode og stabile HK, dette betaler man litt for i forhold til f.eks MSI og ABIT. Det var en nytelse å installere systemet med dette HKet og alle de små irriternde tingene i XP som jeg hadde med AMD systemet er borte. Noe annet fint med dette HKet og sikkert andre ASUS HK var den fine quick install guiden som fulgte med, dvs jeg slapp å sitte å bla i den tjukke brukermanualen. Dog bruker jeg fremdeles soundblaster lydkortet mitt, jeg liker som sagt ikke integrerte lydkort. Det integrerte lydkortet så dog ut som det installerte seg fint, uten at jeg har prøvd det(det fulgte faktisk med SPDIF in/utgang til det).

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-09-07 10:04 ]

Lenke til kommentar

Angående minne; dersom du ikke er stinn av penger kjøper du den billigste RAMen du finner. Oss døgelige har neppe bruke for RAM med ECC og andre fine ting(reg). Dog kan det være en fordel å kjøpe merkeRAM, f.eks kingston eller APACER(pga garanti og kvalitet), men generelt sett bruker disse de samme minnemodulene som noname brikker, så...

Lenke til kommentar

Nåt det gjelder RAID, så kjører jeg fire disker (2x80 gigs WD Caviar, samt en IBM sak på 40 gigs og en annen på 8,2 (til OS etc)... I tillegg ha jeg tre CD/dvd stasjoner... Jeg er vel da mer eller mindre tungen til å benytte meg av RAID for å få koblet til alle enhetene eller? Får ve bare 4 enheter veb bruk av vnlig HK uten RAID?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-07 10:35, espent skrev:

For framtidig oppgradering så kan det lønne seg å velge et kort som støtter Intels 3.06GHz++ prosessorer med HyperThreading. Har bare hørt om et kort fra MSI som offisielt støtter dette foreløpig...

Hvilket MSI kort? Vet du når det kommer flere som støtter Intels 3.06GHz++?

Lenke til kommentar

Er helt enig med kindings av valg av hovedkort her, jeg har selv et Asus P4B533-V kort det er helt enkelt ett kjempe bra kort som de fleste Asus kort er,har kjørt med Asus kort nå helt fra 1995 da jeg kjøpte mitt første og har stort sett bare posetive erfaringer med det merke..........

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-07 13:20, Joey444 skrev:

Quote:

Den 2002-09-07 10:35, espent skrev:

For framtidig oppgradering så kan det lønne seg å velge et kort som støtter Intels 3.06GHz++ prosessorer med HyperThreading. Har bare hørt om et kort fra MSI som offisielt støtter dette foreløpig...

Hvilket MSI kort? Vet du når det kommer flere som støtter Intels 3.06GHz++?

Tror det er 648Max... Det er nok flere kort som støtter 3.06GHz m/HT på markedet men det er ingen produsenter som har gått ut offisielt og sagt at de støtter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...