Gå til innhold

Pen HTPC til ca 10 000kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå store planer om å skaffe meg en (svart) HTPC, mine krav til dne er at den må være pen, ha god kvalitet på TV opptak, ha plass til så mange disker som mulig, ha Gigabit nettverkskort, SP-DIF (eller annen digital lydutgang), og helst relativt stille (men det er ikke ekstremt høyt prioritert), trenger ikke å ha noen spesiell ytelse til spill.

Hittil har jeg kommet frem til følgende komponenter:

CD\DVD:

Samsung DVD-brenner SH-W162C IDE Black OEM

378kr.

CPU:

AMD Sempron 2600+ 128cache, socket 754

587kr

Harddisk:

WD 320GB 8MB cache

1133kr

Hovedkort:

Abit KV8Pro K8T800 chipset, GBlan

525kr.

Kabinett:

DIGN x15e HTPC kabinett med 7" LCD skjerm

5329kr.

Strømforsyning:

NorthQ 4001EX Silent ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA, 20pin

361kr

Minne/RAM:

Corsair Value S 1024MB RAM

790kr.

Tastatur/mus:

Microsoft remote keyboard for Media Center

791kr.

TV kort:

Hauppauge! WinTV-HVR1100, Hybrid Card, PCI, Analog Tv-Tuner / DVB-T(Digital-TV)

812kr

= 10 706kr

---

Jeg har et Radeon 7000 64MB (med DVI og dual skjerm muligheter), men hvis det er noen god grunn til hvorfor jeg burde kjøpe et nytt så er det bare å si ifra!

Vil CPUen holde, eller trenger jeg en raskere en? Ser at windows media HD filmer "krever" 3GHz CPU, og jeg kunne gjerne tenke meg å se slike filmer.

Regner med at 1GB RAM holder?

Noen ting å utsette på PSUen (12-17db høres jo greit ut)?

TV kortet valgte jeg da det har støtte for både analog TV og digital TV (ja jeg vet at digital TV ikke finnes i Norge ennå).

Hva med hovedkortet? Har aldri hatt et HK med et slikt chipset, men det burde da heller ikke være et problem?

Noen andre kommentarer eller forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kabinett:

5329kr.

5347490[/snapback]

HYL det kabinetet er jo voldtekt av kontoen, går du ned noen hakk på denne posten så har du jo masse penger til å ordne mere ram og et kraftig skjermkort slik at bildene blir penere og at maskina også kan spilles på. Bare en tanke

5347535[/snapback]

Hehe, ja det har du rett i, men har allerede en gaming PC her som jeg ofte lar dama bruke, slik at jeg kan bruke 50" TVen sammen med Xbox 360'en min. Hvis hun plutselig kunne spille sims på den store TVen hadde jeg sikkert aldri fårr brukt 360'en ;-) Ikke minst, for at det skal bli godtatt med ENDA en PC her så måtte den være pen nok til å kunne stå i stereoracket. Hun fikk da se bilder av de diverse HTPC kabinettene og valgte da x15e (som jeg også liker best forsåvidt).

Så du mener at jeg trenger mer enn 1GB RAM?

Hva slags skjermkort vil du evt anbefale som gir et bedre bilde? Her hjemme har jeg ATi, nVidia og Matrox, og jeg vil si at Matrox kortet produserer de beste bildene (kvalitetsmessig), men da det billigste kortet koster 950kr med 32MB minne så synes jeg ikke at det er verdt det...

Lenke til kommentar
Kabinett:

5329kr.

5347490[/snapback]

HYL det kabinetet er jo voldtekt av kontoen, går du ned noen hakk på denne posten så har du jo masse penger til å ordne mere ram og et kraftig skjermkort slik at bildene blir penere og at maskina også kan spilles på. Bare en tanke

5347535[/snapback]

Hehe, ja det har du rett i, men har allerede en gaming PC her som jeg ofte lar dama bruke, slik at jeg kan bruke 50" TVen sammen med Xbox 360'en min. Hvis hun plutselig kunne spille sims på den store TVen hadde jeg sikkert aldri fårr brukt 360'en ;-) Ikke minst, for at det skal bli godtatt med ENDA en PC her så måtte den være pen nok til å kunne stå i stereoracket. Hun fikk da se bilder av de diverse HTPC kabinettene og valgte da x15e (som jeg også liker best forsåvidt).

Så du mener at jeg trenger mer enn 1GB RAM?

Hva slags skjermkort vil du evt anbefale som gir et bedre bilde? Her hjemme har jeg ATi, nVidia og Matrox, og jeg vil si at Matrox kortet produserer de beste bildene (kvalitetsmessig), men da det billigste kortet koster 950kr med 32MB minne så synes jeg ikke at det er verdt det...

5347578[/snapback]

ok da skjønner jeg forsåvidt det ja. Men matrox er gode på biler og du ikke skal ha en gamer pc i stua så er jeg blank.

Har hørt men vet ikke selv da, men det anbefales mye ram og ok cpu nar man skal se filmer i hd oppløsning.

Hvilken 50" har du? sånn off topic bare :)

Lenke til kommentar

teknikern:

Har en Sony KDFE50A11 LCD bakprojeksons TV, analog/digtaltuner, HDMI, komponent, VGA +++. Det er umulig å finne en bedre TV med ca like stor skjerm til den prisen (15 000kr). Umulig. Jeg elsker den :-D

Jeg ser at du leser tråden Multipowa, har du noen ideer? OT: Når begynner skolen igjen?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Hallaw schmelck, lenge siden sist nå.

Det oppsettet ditt ser helt greit ut, muligens litt overkill med det kabinettet men...(eller ikke, kjenner jo deg). Her er endel ting jeg vill endret på;

*Bytte ut psu til en lydløs****(fjerne flest mulig vifter. aka støykilder)

*Bytte skjermkort siden det ikke er mce certifisert. Hva med dette ?skjermkort

Dette er gjort klart for hdtv og gir meget bra bilde med nividia puredvd dekoder.

ps, vet du når skolen begynner?

Lenke til kommentar
Hallaw schmelck, lenge siden sist nå.

Det oppsettet ditt ser helt greit ut, muligens litt overkill med det kabinettet men...(eller ikke, kjenner jo deg). Her er endel ting jeg vill endret på;

*Bytte ut psu til en lydløs****(fjerne flest mulig vifter. aka støykilder)

*Bytte skjermkort siden det ikke er mce certifisert. Hva med dette ?skjermkort

Dette er gjort klart for hdtv og gir meget bra bilde med nividia puredvd dekoder.

ps, vet du når skolen begynner?

5347628[/snapback]

Lol, jeg redigerte forrige innlegg og spurte deg når skolen beynner, så nei, jeg vet ikke.

Men takk for tipset angående skjermkort, det virket veldig passende for meg!

Ja har også vurdert å bytte PSUen, men med en uten vifter blir det fort nesten 1000kr ekstra... Må nesten tenke på det...

Hva med forslag til en CPU kjøler/vifte som bråker lite?

Lenke til kommentar

litt usikker, skal se hva jeg finner. men min htpc er vannskjølt, og det eneste som irriterer meg er lyden fra psu(oppgitt til 16db), og en høyfrekvent lyd fra wd hdd min. Anbefaler en samsung spinpoint 120. Men hva med denne psu?

prisen har jo aldri hatt så mye å si for deg;)

Kjøler

Kjøler

Endret av MuLtiPoWa
Lenke til kommentar
litt usikker, skal se hva jeg finner. men min htpc er vannskjølt, og det eneste som irriterer meg er lyden fra psu(oppgitt til 16db), og en høyfrekvent lyd fra wd hdd min. Anbefaler en samsung spinpoint 120. Men hva med denne psu?

prisen har jo aldri hatt så mye å si for deg;)

5347677[/snapback]

Hehe, ja du kjenner jo meg, så jeg skal tenke på det med PSUen. Vet også at Samsungen er stillere, men som du også vet så har aldri støy vært noe særlig viktig for meg...

Visste ikke at du hadde htpc, hva er specsene på den?

EDIT: Den kjøleren så jo realtivt sinnsyk ut, lurer på om den får plass inni kabinettet... :hmm:

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

*xp 2800 barton @ 2.3Ghz

*1gb ram pc3200

*Msi 6200 HDTV

*pvr 150

*Nec 3540??

*Mist tsunami vannkjøling

*mce remote

*chill innovation 350watt (16db)

*1watt wlan amp;)

har det bare i coler master stacker kab nå, men skal kjøpe et htpc kab.

** Sant det, den er 1cm lavere enn kab (150mm<160mm), så jeg tror nok det kan bli litt trangt. Ny

Endret av MuLtiPoWa
Lenke til kommentar

Heppa.

Dahle her under annet nick, regga for en stund tilbake.

Ser du skal ha deg en HTPC. Bruken din her sier du er å ta opp film og spille musikk om jeg tar deg riktig?

Så ser jeg du sier du skal ha en 360 der. Den gjør stort sett den jobben din "HTPC" her kan tilby. For denne HTPC'n du her setter opp vil ikke kunne prossessere bildet noe særlig :D

Kanskje en DVD spiller med hdd vil gjøre susen for deg?

Du kan godt få låne min "HTPC" noen dager for å se om det svarer til dine forventninger..

Regner med at du har mitt telefonnummer :D

ØD

Lenke til kommentar

17dB kan ikke være noe problem når du ser film/TV samtidig? Kjøp den vifta. Jeg er pure thermaltake-fan så jeg kan forsikre deg om at du ikke kommer til å angre! :p

Edit: Nå ville jeg jo anbefalt deg å kjøpe en thermaltake HTPC fra topp til tå, men du ser selv. De har hvertfall mange gode og pene løsninger.

Endret av Gryxor
Lenke til kommentar
Heppa.

Dahle her under annet nick, regga for en stund tilbake.

Ser du skal ha deg en HTPC. Bruken din her sier du er å ta opp film og spille musikk om jeg tar deg riktig?

Så ser jeg du sier du skal ha en 360 der. Den gjør stort sett den jobben din "HTPC" her kan tilby. For denne HTPC'n du her setter opp vil ikke kunne prossessere bildet noe særlig :D

Kanskje en DVD spiller med hdd vil gjøre susen for deg?

Du kan godt få låne min "HTPC" noen dager for å se om det svarer til dine forventninger..

Regner med at du har mitt telefonnummer :D

ØD

5351138[/snapback]

Halla Dahle :-)

Nja, vil ikke si at 360en (som jeg har hatt helt siden 02. des) nærme kan sammenliknes med en HTPC. Hvis du ikke har en PC med media center installert så kan den kun streame musikk og bilder, ikke film fra en XP maskin. Man kan ikke ta opp TV med den og lagringsplassen er heller begrenset (20GB) for meg som er vant med 3,6TB her hjemme... TVen min støtter ikke noe annet enn 4:3 oppløsninger via VGA (relativt idiotisk når det er en widescreen. Men via HDMI kontakten skal det være fullt mulig (DVI->HDMI er ikke en så dyr kabel) med 1280x720. Jeg har endel "medier" som vises i widescreen som jeg gjerne kunne tenke meg å få over på TVen med bra kvalitet og widescreen, det er også noe av grunnen til at jeg ønsker meg en "HTPC". Men jeg må si at det kunne vært ytterst fristende å låne din for en kort periode slik at jeg selv kan finne ut om det er "noe vits" (kanskje du kan få noe du ønsker i retur, evt spille litt 360 hvis du liker slikt ;-). En annen grunn til at jeg ønsker meg en HTPC er at jeg ser etter en stilig komponent som jeg kan plassere i den siste ledige hylla i stereo racket mitt, ser så tomt og kjedelig ut ellers + at jeg trenger flere kabinetter som kan romme nye harddisker, alle diskene har blitt fulle igjen og jeg har ikke særlig plass i mine andre kabinetter...

Hvilken versjon av MCE kjører din?

Gryxor: Jeg har vurdert thermaltake sin "Bach", selv om jeg egentlig er en person som oftest sterkt misliker thermaltake sin design, i mine øyne finnes det ikke så mye pent i de fleste av kabinettene deres, med "Bach" som et av få unntak. Dessverre er "Bach" for dyp da mitt stereorack kun klarer å romme komponenter på ca 42cm: http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ti...k_.htm?id=5237#

+at samboeren likte Dign kassa best ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...