pcp160 Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Hei. Jeg har noen spørsmål om hva som vil bli best ifht oppløsning. Det ene gjelder for den eldre garden, bla mine foreldre. Jeg vet de ofte setter skjermoppløsning veldig lavt for å få stor skrift og annet. Nå skal jeg sette opp en ny maskin hos dem, og lurer på om det er slik at hvis jeg heller tar jobben med og endre Windows, slik at skrift og alt annet blir stort, og heller da beholder 1280x1024 oppløsningen- vil det bli bedre å se på? Eller blir resultatet det samme som om man setter 1024x768. (Snakker ikke om spill, altså, kun Windows) (skjermen er 1280x1024 19") Det andre jeg lurer på, litt i samme kategori gjelder min stuepc, og tv. Jeg kan jo der velge forskjellige oppløsninger ved feks tv opptak, er det slik at det beste resultatet vil bli å ta opp i akkurat samme oppløsing som tv'n er, akkurat det samme som sendingen er, eller er det jo høyere jo bedre uansett? Jeg forstår egentlig ikke dette med tv oppløsning helt, det er vel 480 punkter ganger 640 linjer eller noe slikt (gammel tv jeg har) Men sendingen er vel lavere oppløsning enn dette også PAL. Og vanlig DVD, vet ikke hva oppløsningen er der, men det ser da uansett bedre ut, også på tv'n enn feks film fra vanlig sending. Ja, med andre ord, er jeg ikke sikker på noe her, men lurer kort og godt på hva som vil se best ut, på henholdsvis de gamles lcd skjerm, og på min tv, når det gjelder oppløsning Endret 28. desember 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 På skjermen til foreldrene dine ville jeg valgt 1280*1024 (skjermens native oppløsning), dette er nødvendig for å få et skarpt bilde. Hvis skriften blir for liten er det bedre å endre dette via programvare (Windows har vel denne muligheten?). Analoge TV-signaler (PAL) har 576 linjer, mens den horisontale oppløsningen ikke er fast (kommer an på båndbredde etc). PAL DVD har 720*576. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 Ok, takk igjen Rikky. Ja Windows har i grunn veldig bra muligheter for slike ting, har gjort dette på stuepc'n for at det i det hele tatt skal være mulig å se på tv. Men det er jo litt mer jobb med det (hvis man skal gjøre mer enn å bare endre skriftstørrelsen), så ville bare være sikker på at det har noe for seg. Vedrørende tv; RikkyPAL DVD har 720*576. Ok, det tallet kjenner jeg igjen ja, det er vel det jeg tar opp i pr idag. Men betyr det at det også egentlig er den optimale oppløsningen. I dag mener jeg at jeg har 600x800 ut fra pc til tv. (litt fordi jeg også har en liten skjerm ved siden av med samme bilde) Altså litt enkelt, hva skjer egentlig når oppløsning på kilden er høyere enn hw-oppløsning på det man ser det på, kan det resultere i dårligere resultat? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Altså litt enkelt, hva skjer egentlig når oppløsning på kilden er høyere enn hw-oppløsning på det man ser det på, kan det resultere i dårligere resultat? 5347058[/snapback] Kilden skaleres til den oppløsningen du har valgt på PC-en. Jeg har lite erfaring med TV-utganger, men det optimale bildet til en vanlig CRT-TV får du nok med en overgang fra VGA til RGB-scart og 720*576 50 Hz. Sjekk Mastiffs HTPC-guide, han tar opp dette temaet i en av de siste (den siste kanskje?) delene. Endret 28. desember 2005 av Rikky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå