nokvedux Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Jeg har lastet ned Kylix 3 open source og kjører det under Linux (Knoppix 3.2 Nordisk Knoppix) Jeg får til å kompilere og kjøre Console-applikasjoner som startes på kommandolinjen slik ./myApplication Programmer som inneholder en FORM osv. de får jeg kjørt under Kylix, men jeg får ikke kjørt dem ved å klikke på det kompilerte program-ikonet. Det var en som antydet at dette er et Knoppix-problem. Det høres rart ut. Har dere noen forslag? Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Nå har jeg riktignok pælma Kylix dit peppern gror for lenge siden, til fordel for Lazarus (som er ørtåførti ganger bedre), men mener å huske at en av tingene som irriterte stort med kylix var avhengighetene av qt-libs, dette gjør at du innimellom må lage små scripter som først fyrer qt-bibliotekene som må kjøre for at applikasjonen din skal kunne kjøre i grafisk modus, og når disse bibliotekene kjører så starter scriptet ditt opp applikasjonen din.. wonder why kylix ble en sånn flopp gett.. Dersom du kun er interessert i delphidelen av kylix, så kast den, slett og glem at du har prøvd, gå til http://www.lazarus.freepascal.org/ å last ned Lazarus, det kan du attpåtil jobbe i både i Win, *-NIX og MAC, samt at versjoner for flere OS ligger å lurer i kulissene Lenke til kommentar
nokvedux Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Takk for svaret. Målet mitt er kun å finne et "gjerne gratis" programmeringsspråk under Linux, som ligner mye på Delphi, som jeg kan fra før. Jeg hadde såvidt lest i Wikipedia om programmet Lasarus og er kjent med at det var "dødt" en stund. Men for en linux-nybegynner var det ikke så lett å vite om jeg skulle satse på Kylix eller Lasarus. Nå når du har tipset meg om dette vil jeg selvsagt få "fatt i" Lasarus. ------------------------------ Så ropte han med høy røst: «Lasarus, kom ut!» Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet. Jesus sa til dem: «Løs ham og la ham gå!» http://www.bibelen.no/ Lenke til kommentar
nokvedux Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg har installert freepascal først, men Lazarus'en var ikke helt lettvint å installere. Jeg har "balt" i et par timer med dette nå, men får stadig en feil under installasjonen. ---------------------- Compilation: You don't need ./configure, just do []$ make clean all This will create the lazarus executable. Start it and enjoy. ---------------------------------------- []$ make clean all . . Target OS: Linux for i386 Compiling allcodetoolunits.pp Compiling memcheck.pas Compiling codetoolmanager.pas . . . Compiling codetoolsstructs.pas Compiling finddeclarationtool.pas Compiling pascalreadertool.pas Compiling definetemplates.pas definetemplates.pas(3398,6) Error: Incompatible types: got "Char" expected "LongInt" definetemplates.pas(4325) Fatal: There were 1 errors compiling module, stopping definetemplates.pas(25,50) Fatal: Compilation aborted make[2]: *** [allcodetoolunits.ppu] Error 1 make[2]: Leaving directory `/home/nokvedux/PASCAL/lazarus/components/codetools' make[1]: *** [codetools_all] Error 2 make[1]: Leaving directory `/home/nokvedux/PASCAL/lazarus/components' make: *** [components] Error 2 nokvedux@MyComputer:~/PASCAL/lazarus$ Jeg prøver å kjøre programmet likevel, men det går ikke: ---------------------------------------------- nokvedux@MyComputer:/usr/bin$ ls laz* lazarus nokvedux@MyComputer:/usr/bin$ ./lazarus Can't open nokvedux@MyComputer:/usr/bin$ (ja her stoppet det.) Det er klart at jeg ville gitt opp dette Lazarus-prosjektet nå hvis ikke det var for at McSense hadde anbefalt det. Men nå fikk jeg i alle fall en "pust i bakken". Kanskje noen vet hva som mangler med installasjonen. javascript:emoticon('') Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 (endret) Hepp, Har ikke noe fullgodt svar til deg da jeg aldri har hatt dette problemet selv (kjører SuSE 9), men - da Lazarus har ikke mange brukere i Norge, tror jeg. Så jeg vil anbefale å benytte forumet på hjemmesiden til prosjektet, der har jeg fått hjelp de få gangene det har vært behov. Lazarus er "beta", husk det, så det er godt mulig at bugs kan dukke opp, særlig ved nypubliserte versjoner. Ville forresten ikke benyttet Knoppix til utviklingsplatform, den egner seg best til det den er laget, demonstrasjon av Linux. For ikke lenge siden satte ejg opp en Unbuntuboks som jeg installerte siste versjon Lazarus og FPC på, klikk-brumm, og alt virket, dette var brukerens første møte med linux etter mange år med vansmektelse og fornedring i windows, og han er så langt svært fornøyd. Kan anbefale deg å prøve det samme. Endret 31. desember 2005 av McSense Lenke til kommentar
nokvedux Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 siden sist har jeg installert Ubuntu 5.10 Det ble en positiv opplevelse i seg selv. Ubuntu er et mye mer "delikat" brukergrensesnitt enn Knoppix, som jeg synes er et virvar av farger og ikoner. Jeg holdt på i 6-9 timer med å prøve å installere Lazarus. Men den kompilerer ikke. Jeg skal henvende meg til brukerforum for Lazarus, som du anbefalte. Jeg takker likevel for tipset om Ubuntu. For meg som aldri har vært fornøyd med noe OS siden jeg brukte OS/2 i 1990-1997 er Linux og kanskje Ubuntu det nærmeste jeg kommer til å få "den rette følelsen" for operativsystemet. Men ting funker jo i Windows - for all del. XP er jo supert, men vi liker vel å være litt sære - og så er det kanskje noe med det å slippe å betale. (Men 6-9 timer i misslykket installasjon ? ! ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå