ArmenMinAU Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Hei Jeg går GK Elektro og begynte på elektro for ingen grunn egentlig. Interessen min for data og andre elektriske ting har sunket betraktelig den siste tiden, og jeg prøver helst å ha så lite med det å gjøre. Enten så bruker jeg tingen eller ikke. Jeg orker ikke å gå inn i det dype lengre, når det gjelder elektriske ting. Selvom jeg kan veldig mye om det meste elektrisk, vet jeg bare at jeg er absolutt ikke interesert i det. Det er kjedelig, og for meg er det å sitte foran dataen bare en måte å utnytte tiden på. En liten grunn til at jeg kanskje begynte på elektro var vel fordi jeg hadde en liten drøm og å jobbe med noe innen verdensrommet, kanskje bli astronaut, men nå vet jeg at det er mest fantasering, og det er også mye jobb for å nå noe jeg vet jeg ikke kommer til å like. I det siste har jeg spesielt vær særlig interesert i motorer og alt som har med det å gjøre. Kanskje det bare er alderen, men i det siste har jeg lært mye om motorer og syns det er veldig spennende og interesant - hvertfall mye mer interesant enn ELEKTROmotorer Jeg har sett litt rundt etter ulike linje osv. rundt motorer o.l. Og alt jeg fant var Motormekanikerfaget etter å ha gått GK Mekanisk og deretter VK1 kjøretøy. Uansett virker det for meg og kanskje mange andre veldig rart at jeg liker slike mekaniske ting. Jeg er god i alle allmenn fag, skriver gode stiler og god matte. Jeg har alltid en annen mening enn andre og gjør alt på min måte, og liker å være annerledes. Mange sier jeg har en utrolig spesiell og utrolig bra sangstemme. Mange sier også at jeg er flink å skuespille, og at jeg ser annerledes ut og oppfører meg annerledes enn alle andre (Positivt), men det er på min måte. Hvis dere vil vite mer, er det bare å spørre. Noen som har noen meninger om hva jeg bør gjøre? Motormekaniker høres så enkelt ut, som om man bare reparerer motorer hele dagen. Jeg kunne kanskje tenke meg å designe motorer e.l. Er ikke heeelt sikkert på om det er det som er ment for meg, men jeg vil iallfall ha alle sine meninger. Så vennligst legg igjen din mening, uansett hva du syns Tusen takk Mvh. ArmenMinAU Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Gjør det du har lyst til, ikke evt. det du er best i. Det er bra og være interisert i det du driver med. Det kommer du mye lengere med Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 gjør det du selv føler for å gjøre... personlig ville jeg gått etter interesse.. jeg kjenner meg kanske mye igjen etter jeg begynte på VK1 elektronikk.. det er dritt kjedelig av og til å man minster mye av gleden med faget Lenke til kommentar
2ern Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Min anbefaling er å gå allmenn påbygging, da har du plutselig et drøss med muligheter senere. Hvis du atpåtill skaffer deg en spesiell studiekompetanse (realfag) så har du de aller fleste muligheter senere i livet. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Eller du kan ta de fagene som man har på allmenn som privatist! funker drit bra det!! Vil du bli Astronaut så har de et universitet oppe i Tromsø (tror jeg det var)... men du skal visst ha veldig gode karakterer for å komme dit utifra det jeg har hørt Lenke til kommentar
SwedishMatch Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Jeg går på Elektronikk nå, men etter GK Elektro har du uendelig med muligheter. Hvorfor ikke ta allmenn påbygg og gjøre hva du vil? Da kan du eventuelt gå rett i lære, men har fremdeles muligheten til å studere videre ved Univerisitet.. Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Livet er for kort til å gjøre ting man ikke har lyst til. Følg hjertet og magefølelsen, hvis du brenner for noe så får du det til, bare ta tak i det så fort som mulig. Noen ganger vet man ikke hvor man vil her i livet, jeg har i en alder av 31 ennå ikke bestemt meg for hva jeg skal bli når jeg blir stor Ikke vent på at du skal like det du driver med, driv heller med det du liker Lenke til kommentar
argomara Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Min anbefaling er å gå allmenn påbygging, da har du plutselig et drøss med muligheter senere. Hvis du atpåtill skaffer deg en spesiell studiekompetanse (realfag) så har du de aller fleste muligheter senere i livet. 5346867[/snapback] Jeg gikk påbygging og vil anbefale dette på det sterkeste da dette gir deg mange muligheter videre i livet. Samtidig blir du mer ettertraktet i arbeidslivet, da dette er min erfaring. Det året er ganske hardt men hvis gidder å stå på litt så er det et veldig bra år med tanke på hvilke muligheter du får ut av det året! Lenke til kommentar
kverna Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Samme følelsen som deg fikk jeg på VK1 Tømrer. Hoppa over på almenn påbygging og stortrives. Litt mer å gjøre men nå har jeg hvertfall en mye bredere valgmulighet enn tømreren ville gitt meg. Vet enda ikke hva jeg skal videre, men er vel kanskje på tide å finne ut.. Lenke til kommentar
rob|n Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Jeg ville fullført grunn kurset, så sett på hva andre muligheter jeg hadde hatt. Om GK Mekanisk var det jeg hadde hatt veldig lyst til så hadde jeg tatt det. Ja, jeg har gått GK Mekanisk, det er ganske enkelt og kjedelig i blant, men det er jo kjekke stunder også. Dette kommer jo og ann på hvilke skoler og slikt da. :-) Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Vel, men for å komme inn på allmenn påbygg må jeg igjen gå enda ett år med noe som for tiden virker helt meningsløst for meg. Jeg vil jobbe med noe spennende og noe med mening, men jeg hater å arbeide (skriving om meningsløse ting, lese store bøker om meningsløse ting, tenke hardt om meningsløse ting, gjøre ting som rett og slett er meningsløse.). I livet har jeg som oftest fått det jeg ville ha og fått det jeg pekte på. Har hatt litt sosiale problemer også. I 2005 har jeg vært deprimert hele året. Brydde meg ikke om noenting, orket ingenting, gikk rundt omkring trøtt, deprimert, trist, sliten og lei. En ektremt dårlig tid i livet mitt Men for en måned siden begynte jeg å få hjelp og jeg føler at jeg har blitt litt lettet. Jaja, nå vil jeg prøve å gjøre noe med livet, men jeg må finne noe som jeg brenner for... Endret 28. desember 2005 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 ville prøvd å få meg noe praksis innen ett eller ant elektro, en blir utrolig mye mer motivert vist en oppdager at en får bruk for teorien i praksis. Elektro har uansett ganske mangne muligheter, å en kommer vel nesten borti alt mellom himmel å jord vist en går vk1 elektro å evt. søker seg lærlingplass. flymekaniker er jo en mulighet der en sikkert får bruk for litt god i allmenn, evt vist du er heldig å får deg lærlingplass som heismontør så har du ett greit yrke med bra lønn. men en "vanlig" elektriker havner borti ganske så mye rart også , ett variert yrke.. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Du er helt klart ikke den eneste som har det sånn. Men jeg føler du vil bruke hendene til et yrke. Elektronikk kan bli kjedelig i lengden. Ganske monotont for å si det sånn. Bare komponenter og transistorer hele tiden. Syns du skal gjøre som norsklæreren min anbefalte meg da jeg skulle skrive stil. Hent deg et ark. Skriv : Yrke med ring rundt. Også lager du masse sånne yrker du synes er interessant. Selv om du ikke vet hva det går ut på. Bare få det ned på papiret. Du lager deg altså en idemyldring. Eller en brainstorming som også er et fint ord. Deretter går du til Aetat og spør om personlighetstest/yrkestest/ferdighetstester osv. De har drøssevis som du kan fylle ut og se hva du liker og hva du ikke liker. Sammenlign med idemyldringen din. Se om det er noe du kan tenke deg. Jeg har det hvertfall sånn at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med livet mitt. Og jeg har 2 måneder igjen før jeg må søke meg inn på noe høyere utdanning. Alle sier : Bli advokat, eller bli ingeniør. Men jeg har bare avbekreftet det og sagt at det er ikke noe for meg. Men når jeg tenker etter så kan jo advokat være gøy. Og ingeniør åpner jo store dører for deg. Så det du må gjøre er å tenke gjennom mange yrker grundig. Så har du helt sikkert en formening om hva du ønsker. Du har enda tid igjen til å vite hva du skal gjøre. Så ta deg goood tid =) Lykke til. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Assortert søppel fjernet. Svar trådstarter skikkelig, eller la vær å skriv noe i det hele tatt. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Du er helt klart ikke den eneste som har det sånn. Men jeg føler du vil bruke hendene til et yrke. Elektronikk kan bli kjedelig i lengden. Ganske monotont for å si det sånn. Bare komponenter og transistorer hele tiden. Syns du skal gjøre som norsklæreren min anbefalte meg da jeg skulle skrive stil.Hent deg et ark. Skriv : Yrke med ring rundt. Også lager du masse sånne yrker du synes er interessant. Selv om du ikke vet hva det går ut på. Bare få det ned på papiret. Du lager deg altså en idemyldring. Eller en brainstorming som også er et fint ord. Deretter går du til Aetat og spør om personlighetstest/yrkestest/ferdighetstester osv. De har drøssevis som du kan fylle ut og se hva du liker og hva du ikke liker. Sammenlign med idemyldringen din. Se om det er noe du kan tenke deg. Jeg har det hvertfall sånn at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med livet mitt. Og jeg har 2 måneder igjen før jeg må søke meg inn på noe høyere utdanning. Alle sier : Bli advokat, eller bli ingeniør. Men jeg har bare avbekreftet det og sagt at det er ikke noe for meg. Men når jeg tenker etter så kan jo advokat være gøy. Og ingeniør åpner jo store dører for deg. Så det du må gjøre er å tenke gjennom mange yrker grundig. Så har du helt sikkert en formening om hva du ønsker. Du har enda tid igjen til å vite hva du skal gjøre. Så ta deg goood tid =) Lykke til. 5353038[/snapback] Jeg gikk innpå www.aetat.no og tok en test de hadde der som besto av 120 spørsmål. De besto for det meste av spørsmål om hvor mye jeg kunne tenke meg å jobbe med det og det, noe som førte til at jeg faktisk krysset vekk alt som hadde med elektro og data å gjøre Virker som om jeg vil noe helt annet enn elektro o.l. Av de yrkene de fant til meg var fortsatt motormekaniker det eneste som virket i det minste litt interesant, men det er likvel noe som får meg til å tenke "Motormekaniker? Nei, det er ikke meg..". Jeg har aldri vært den barske typen som hogget ved, bygget hytter, gikk fjellturer osv, hvis dere skjønner Jeg klarer ikke å forstille meg selv som den skitne mannen i kjeledress med huller i... Derimot kunne jeg kanskje tenkt meg å bli noe slikt som "Motordesigner" eller noe i den dur....? Finner desverre ikke noe om det Takk for alle svar hittill. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg er god i alle allmenn fag, skriver gode stiler og god matte. 5346603[/snapback] Så gå allmennfag! Litt sent å si nå så klart, siden du vil miste et år på å begynne på allmenn gk neste år. Men det er det beste jeg kan komme med, bortsett fra å karre deg fram til allmenn påbygg. Studiekompetanse er nødvendig tenker jeg, om du har tenkt til å designe motorer istedenfor å mekke på dem, som du sier. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 (endret) En i klassen min gikk GK Elektro første halvåret, men så ville han ikke mer, og skiftet over til allmennfag etter jul. Det gikk helt greit, forutsatt at han måtte ta igjen det vi hadde lært det første halve året selvsagt. Men det klarte han bra. Endret 30. desember 2005 av Nevnarion Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Greit nok...kanskje jeg tar allmenn påbygg Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Men hva det nærmeste man kommer "Motor-ingeniør"? Vet at faget ikke finnes, men det heter da sikkert noe annet? Lenke til kommentar
knutby Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Har AKKURAT det samme problemet, var superinterresert i data og etter vk1 ikt så stupte interessen pga mange ting. Jeg var selv i tvil om jeg skullef ullføre lærlingtia, men fornuften min talte og sa at hvorfor gjøre noe annet når du ikke er interrert i noe annet.. så for å ikke kaste bort et år så fortsatte jeg i håp om at det skulle bli bedre. Jeg var jo tross alt god i det jeg drev med. Nå er jeg ferdig med fagbrev (ikt) i et fag som jeg har null interesse av man kan masse om. Men så heldig som jeg er skal jeg et år eller to i militæret nå og håper på at interresen kommer tilbake da. Gjør som meg og ikke kast bort tiden iallefall. Som vanlig skal man gå etter det man brenner for, men når du ikke kan det, gå etter det du er best i. Da kommer du langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå