Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Har selv blitt truffet av rakett. Oppholdt meg da på et sted med ca 100 fulle ungdommer som skjøt i hytt og pine. Var i en rundkjøring (endestopp på en vei i nærheten) hvor en hel haug av mennesker samlet seg. Her var få om noen edru og man skjøt rakketer som noen idioter.

 

Selv om det hovedsakelig er personen som skjøt raketten sin feil(han siktet bevisst på folkemengdene og traff flere), så kan jeg også takke meg selv for å være dum nok til å oppholde meg der. Denne form for oppskyting hadde foregått i sikkert en halv time. Så ja, jeg kunne takke meg selv også for ikke å trekke unna, resultatet var at ny bukse til flere hundre kroner fikk et svidd hull i seg og jeg fikk et fint merke bak på låret.

 

Utroig at ingen ble alvorlig skadet den dagen (bortsett fra vedkommende som skjøt raketten som ble banket opp og endte med brukket nese).

 

Så i noen tilfeller ser jeg ikke noe tåpelig med et slikt utsagn. Det gjelder å se litt nyansert på det. Går man inn i en bygning hvor røyken siver ut kan man ikke bare skylde på den som tente på bygget om man brenner seg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herre. Ja, ja. Du anerkjenner i hvert fall at det er en høy risiko med alkohol og sprengstoff i det minste, så la oss la det ligge der. Da er det vel bare logisk at du er for forbud mot fyrverkeri også da, ikke sant? Eller har alle som skader seg bare seg selv å takke?

5371925[/snapback]

Prøv å være litt seriøs da. Jeg har jo hele tiden konsekvent skrevet at de fleste som rammes av en rakett i trynet har selv utsatt seg for risikoen. I det så ligger det også at tilfeldige også kan rammes. Bl.a ved at boligen ders blir satt fyr på, som jeg også har nevnt.

 

hvis du skal debatere, så prøv i det minste å lese hva du svarer på. Hvis ikke blir det bare krangling.

 

Jeg har ikke sagt noe om at jeg er for eller mot. Jeg har sagt at argumentet om at enkelte får en rakett i trynet ikke er noe godt argument, fordi de fleste som dette rammer er folk som selv har utsatt seg for risikoen.

 

Derimot er det også folk som helt uforskyldt rammes, og da først og fremst av nedbrente hus. Og dette er et mye bedre argument for et forbud.

 

Men at noe har negative problemer ved seg er alene ikke noe endelig argument. Forbud innebærer å ta fra folk frihet til å handle. Man ødelegger også i stor grad en folkefest. Man må vurdere konsekvensene opp mot hverandre. Og man må vurdere i hvilken grad tilfeldige rammes i motsetning til folk som selv har valgt å utøve risikoadferd.

Lenke til kommentar
Går man inn i en bygning hvor røyken siver ut kan man ikke bare skylde på den som tente på bygget om man brenner seg ;)

5371944[/snapback]

 

Du setter vel ikke likhetstegn mellom det å gå inn i et brennende hus, og det å bli skutt på av en annen når man er på nabolagets sammlingsplass på nyttårsaften, gjør du vel? Å bruke det som argument at en har seg selv å takke for andres ugjerninger, blir helt ut på jordet.

Lenke til kommentar

Jeg vet rett å slett ikke hva jeg mener om denne saken, men det er ingen tvil om at fyrverkeri er farlig og krever menneskeliv. Men hva er igrunn en nyttårsaften uten fyrverkeri? Bare en ren fyllefest?

 

Noen kamerater av meg ble forresten nesten skadet for noen dager siden. Vel, isåfall, jeg har tullet litt med dem ang. noe vi "må" gjøre på nyttårsaften. Det medbringer bensin og fyrverkeri. Selvfølgelig sa jeg det bare på tull, noe som jeg tror alle forsto.

Men en dag i romjulen fikk jeg en telefon fra en kamerat å lurte på om jeg ville være med å demontere fyrverkeri. Jeg nektet, og fortalte hvor farlig dette var hvis de ikke hadde peiling (noe som de tror de har, men har det ikke). Vel, greit nok. De demonterte ikke raketene, men dagen senere fikk jeg vite at de hadde festet en flaske bensin til 3 raketter. Teipen hadde løsnet, og 2 raketter hadde spreng ved siden av flasken. Den 3 raketten hadde flydd 3 meter unna hodet til en venn av meg (og han ville igrunn ikke være med heller). Vel, neste dag fortalte jeg og han som nesten fikk sprengt hode de andre hvor farlig dette faktisk var, og at de måtte aldri gjøre det igjen. Joda, det skulle de. Bare gjøre det litt mere "kontrollert". De har jo ikke en gang skikkelig utstyr :no:

Ettervært måtte jeg og kameraten min true de med annmeldelse hvis det gikk fyr på ett eller annet, grunnet dems dumme bruk av fyrverkeri. Ikke så veldig snilt gjort, men hvis det er det eneste som må til for å redde livet dems, så...

Tror de kanskje forsto alvoret litt med at vi sa det :hmm:

Lenke til kommentar
Går man inn i en bygning hvor røyken siver ut kan man ikke bare skylde på den som tente på bygget om man brenner seg ;)

5371944[/snapback]

 

Du setter vel ikke likhetstegn mellom det å gå inn i et brennende hus, og det å bli skutt på av en annen når man er på nabolagets sammlingsplass på nyttårsaften, gjør du vel? Å bruke det som argument at en har seg selv å takke for andres ugjerninger, blir helt ut på jordet.

5371997[/snapback]

 

Nå var det for å illustrere noe, om man tar seg tid med å se hele innlegg i sammenheng så unngår man å slenge ute en slik stråmann.

Lenke til kommentar
Går man inn i en bygning hvor røyken siver ut kan man ikke bare skylde på den som tente på bygget om man brenner seg ;)

5371944[/snapback]

 

Du setter vel ikke likhetstegn mellom det å gå inn i et brennende hus, og det å bli skutt på av en annen når man er på nabolagets sammlingsplass på nyttårsaften, gjør du vel? Å bruke det som argument at en har seg selv å takke for andres ugjerninger, blir helt ut på jordet.

5371997[/snapback]

Jeg er enig i at Dottens argument ikke er en god analogi, så jeg skal prøve meg på en bedre.

 

Om man går opp til en motorsykkelgjeng og begynner å slenge dritt til dem, så risikerer man en på trynet. Den som slår er selvsagt ansvarlig for sin handling. Men det betyr ikke at ens egen risikoadferd ikke også er en stor del av årsaken. Og det er heller ikke noen grunn til å forby motorsykkelgjenger her, ettersom de fleste som ikke bedriver slik adferd heller ikke får seg en i trynet.

 

Poenget er at de fleste, ikke alle, som får en rakett i trynet har selv, helt frivillig, valgt å oppholde seg i nærvær av tullinger som er både alkohopåvirket og har tilgang til raketter. De har selv valgt å ta en risiko, og må derfor også ta ansvar for egne handlinger. Og deres risikoadferd er ikke grunn til å forby meg å sende opp raketter på forsvarlig vis.

 

Hadde det derimot vært slik at raketter i stor grad rammet tilfeldige forbipasserende, da har man et bedre argument. Men så vidt jeg vet er ikke det tilfellet.

Lenke til kommentar
Du setter vel ikke likhetstegn mellom det å gå inn i et brennende hus, og det å bli skutt på av en annen når man er på nabolagets sammlingsplass på nyttårsaften, gjør du vel? Å bruke det som argument at en har seg selv å takke for andres ugjerninger, blir helt ut på jordet.

5371997[/snapback]

 

 

Hvis den samlingsplassen er full av fulle folk med raketten i den ene handa og ølflaska i den andre, så er det stort sett likt...det er farlig, og idiotisk.

 

 

offtopic: litt artig igrunn, nå smalt det akkurat fra nabobygget her(enskudds bakkebatteri)

Lenke til kommentar
Istedenfor forbud kunne det vel vært slik at det kun var spesielle plasser i hvær kommune der du fikk skyte opp fyrverkeri og at du kun fikk kjøpt dette på det stedet rett før oppskyting , var du synelig beruset så fikk du ikke kjøpe. :hmm:

5372497[/snapback]

Helt enig. Vil kalle dette ett godt kompromiss, men jeg synes fortsatt det er helt forkastelig å svi av 250.000.000,- på 5 minutter med "gøy"...

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo at man skal holde seg borte fra steder hvor det kan bli trøbbel. Men når jeg skal sende opp/se på raketter så blir det feil at de som skaper trøbbel skal få bli mens resten skal måtte gå.

 

At det er folks egen toskeskap å bli med farlige/risiko ting er jo greit, men er litt uenig også. Er faktisk slik at mange av oss må beskyttes mot egne handlinger. Les: fulefolk, tenåringer som ikke tenker like langt på konsekvensene (ja det er faktisk vitenskaplig bevist). Disse personene må beskyttes mot seg selv og andre. Derfor har vi regler og normer i samfunnet generelt.

 

Ikke så vannsklig å skjønne det vel om man legger god siden til?

Lenke til kommentar

jeg skal gladelig la dem få lov til å gjøre fyrverkeri ulovlig, jeg. forutsatt at de da gjør noen få andre småting ulovlig også:

 

alkohol

tobakk

mopeder/motorsykler

biler hvor en PERSON kjører (mye tryggere om vi utvikler datastyrte systemer for det)

skytevåpen

jakt

vanlige kniver (vi kan vel bruke fine maskiner med dekkede blad i stedet)

bensin/diesel

og mens vi er igang, stemmerett for alle med IQ på under 100

 

 

og noen par andre, som jeg ikke kan komme på i farten. alle ovennevnte ting skader/dreper flere personer i året, enten på landsbasis eller verdensbasis, takket være at idioter får lov til det. og man skriker ikke om faren med disse, gjør man vel? ser folk på deg med oppgitte øyne om du bruker/gjør noe av ovennevnte? neppe. faktisk er det kult å drive med alt det der. men fyrverkeri? å neida. DET er farlig det. hvert år mister vi en eller to liv på grunn av det, som følge av at noen idioter drev med det. hvor mange mister vi årlig pga råkjøring? vold i fyll? uvetig bruk av farlige gjenstander? tusenvis. ikke to eller tre, men tusenvis. og jeg hører ikke noen skrike til meg at vi må forby det av den grunn.

 

nei, den ENESTE grunnen til at folk vil ha fyrverkeri ulovlig, er at alt bråket og spetakkelet irriterer dem. de bare finner på unnskyldninger, som de ikke bryr seg døyten om. for hvis de brydde seg, så hadde de gått til angrep på ovennevnte liste for lenge siden (greit nok, der finnes en del som går til angrep på ovennevnte, men de jeg sikter til er dem som hater fyrverkeri, og de fleste av dem folka gir faen i det jeg listet opp).

Endret av Kimius
Lenke til kommentar
Er da snakk om mer en de par stk. som mister livet. Er snakk om store summer for forsikringsslekaper, brannfolk som ikke gidder å farte rundt i romjula for å slukke branner som fulle/drittunger har laget med uvetig bruk av fyrverkeri.

5375307[/snapback]

 

store summer er synsing så lenge ingen har presentert tallmateriale som begrunener det. Har allerde vist til tallmateriale for alkohol.

Lenke til kommentar

Å forby det så vil vel ekstremt mange i Norge flippe litt.

 

Men viss det blir laget en løsning på det.

Men det koster jo penger og tar tid.

 

En løsning som hadde våre NESTEN PERFEKT var å ha et system der at man fekk kun kjøpt litt fyrverkeri. Ikkje mye.

Og at det blir sendt lapp i posten til folk på/over 18år.

Lapp som ikkje kan kopieres.

Den må vises hos den lokale butikken der man handler.

Lappen blir stemplet eller inndratt.

På den måten så VET man at det er 18åringer eller høyere som får fyrverkeriet.

Folk under 18 kan jo og da få tak i med å få eks litt av foreldrene.

Men siden det er begrenset hvor mye man kan handle så er det og begrenset hvor mye de vil få.

Og dermed får man ned antall folk som springe rundt i fylla og skyter som bare det.

(Og ja. jeg vet det er mangen over 18 som og gjør det. Men her i område så er det flest 14-18åringer som trur at de overlever alt)

 

Men.. Dette vil koste penger og tid.

...

Oi. Etter jeg leste igjennom dette så fekk jeg følelsen av slikt system var på en måte før.... Tenker.... Jo. Matforsyning under krig.

 

 

edit: skrivefeil

Endret av XeLix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...