Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Å bruke 250 millioner på fyrverkeri er å peke nese til alle de som f.eks. fryser/sulter i hjel i Pakistan. Utrolig arrogant. Dessuten er alle skadene som følger i kjølvannet av nyttårsfeiringen kostbart for samfunnet. Ikke bare mister mange mennesker alt de eier i branner, mange ødelegger også helsa, får sprengt av lemmer, mister synet osv. Den ytterste konsekvens av denne livsfarlige aktiviteten er død. Er det virkelig verdt det? Nei mener jeg.

5371130[/snapback]

 

Hehe, faktisk utrolig lite interesant. Skal ikke vi få lov til å godte oss et par dager i året uten å måtte tenke på hvem som har det dårlig/bra her i verden?

 

Jeg kjøper ikke fyrverkeri fordi jeg ser det på penger rett i dass. Har heller aldri opplevd noen ulykker med fyrverkeri, og har selv en nabo som er veldig glad i svartkrutt og selvlagde raketter.

 

Jeg syns vi kan forby de flaggene som brukes under 17. mai! Har dere sett de spisse endene eller? Tenk om de hadde truffet en som står på sidelinjen av toget i øyet!

Nei jeg syns ikke fyrverkeri burde forbys. Ulykker skjer, og det er tragisk. Jeg syns ikke staten skal være noen barnevakt på dette området. Hva er det neste? Alle må gå med hjelm ute i gata, fordi en kan gli på glattisen og slå seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å bruke 250 millioner på fyrverkeri er å peke nese til alle de som f.eks. fryser/sulter i hjel i Pakistan. Utrolig arrogant. Dessuten er alle skadene som følger i kjølvannet av nyttårsfeiringen kostbart for samfunnet. Ikke bare mister mange mennesker alt de eier i branner, mange ødelegger også helsa, får sprengt av lemmer, mister synet osv. Den ytterste konsekvens av denne livsfarlige aktiviteten er død. Er det virkelig verdt det? Nei mener jeg.

5371130[/snapback]

 

Tja, man kan jo også si at vi hvert år bruker milliarder til å feire forskjelligt, som f.eks. 17.mai, julaften, bursdager, bryllup osv. som det også oppstår skader(fyllaslagsmål, fulle foreldre som slår sine barn o.l). Men blir litt galt å forby feiring i den sammenheng ;)

Lenke til kommentar

Dette er et klart eksempel om hvor sneversynt Ola Nordmann er... man tror at alle må være så forbanna like, må like de samme tingene. Må ha den samme hudfargen og så videre. For meg er det like galt å forby fyrverkeri på grunn av at noen få ødelegger for den store massen like galt som å diskriminere innvandrere på grunn av at noen få ødelegger der. Og jeg har et inntrykk av at det er de samme sneversynte og lavtutdannede personene som gjør begge deler.

 

Blir det forbud her kommer jeg til å komme meg til Island eller Nederland på nyttårsaften, i disse landene får man skyte som man vil. De selger 10 centimeters morter-artilleri på gata. De har akseptert at noen faktisk synes at det er gøy med fart, spenning, dunder, brak og flotte farger.

Lenke til kommentar
Å bruke 250 millioner på fyrverkeri er å peke nese til alle de som f.eks. fryser/sulter i hjel i Pakistan. Utrolig arrogant. Dessuten er alle skadene som følger i kjølvannet av nyttårsfeiringen kostbart for samfunnet. Ikke bare mister mange mennesker alt de eier i branner, mange ødelegger også helsa, får sprengt av lemmer, mister synet osv. Den ytterste konsekvens av denne livsfarlige aktiviteten er død. Er det virkelig verdt det? Nei mener jeg.

5371130[/snapback]

 

Igjen spørr jeg (og ingen har gitt tilsvar på argumentene)

 

a) hvorfor skal "fattige" kommuner betale dette?

b) hva garanterer at dette er så sikkert at innvesteringen er verdifull?

c) hvilke tall bekrefter at nyttårsaften skaper mer kostnader for samfunnet enn andre ting?

d) er det virkelig slik at de tallene dere henviser til stemmer med virkeligheten. Er det så utrolig mye problemer med nyttårsaften kontra andre helligdager/feiringsdager?

 

 

smoothie: Du har rett til dine meninger, selv om du sporet litt av der. jeg synes også at vi må få ha det gøy på nyttårsaften. Det offentlige kan stå for fyrverkeriet, så kan de selv bestemme om de vil bruke 250.000.000,- eller mindre til det formålet.

5371192[/snapback]

 

a) her kan jo da kommunen bestemme at for å spare penger så brukes det 5000 på noen billige raketter. Ved å overlate ansvaret til personer som skjøter en hel kommune er du nærmest dømt til å skape en nyttårsfeiring uten noe verdi.

Lenke til kommentar

Forøvrig kan jeg vel fortelle om mitt nyttår: jeg var den edru personen som måtte hindre at mine fulle kompiser skada seg.. jeg avverga delvise en ulykke der en kamerat kun fikk kuler i håret og ansiktet. Han ble ikke skada. Dette kunne ha gått verre om jeg ikke hadde fått han til å stå litt lenger borte fra fyrverkeriet enn det han ville.Kombinasjonen alkohol og fyrverkeri er nok ikke bra.

 

Fyrverkeriskader er prisen å betale for å være dum, det er Darwin som slår til med sine teorier. Man kan være dum på to måter, enten være det selv eller å oppholde seg i umiddelbar nærhet av dumme og farlige personer.

 

Jeg feirer alltid nyttår på hytta, på den måten får jeg med meg hva som skjer. Du unngår også faren for at en tredjepart plutselig fyrer en rakett mot dere. Hvis noen kompiser blir for fulle kan jeg alltid komme meg bort fra det dumme de gjør, skader de seg selv så har vi med et førstehjelpsskrin og kort vei til nærmeste sykehus.

Lenke til kommentar
smoothie: Du har rett til dine meninger, selv om du sporet litt av der. jeg synes også at vi må få ha det gøy på nyttårsaften. Det offentlige kan stå for fyrverkeriet, så kan de selv bestemme om de vil bruke 250.000.000,- eller mindre til det formålet.

5371192[/snapback]

 

Men om det offentlige skal stå for fyrverkeriet betyr jo at alle må betale for det, uansett om de gidder se på det eller ikke. Blir dette rett? Igjen så betyr jo det at de som ønsker å bruke mye penger på fyrverkeri ikke får lov til det, på samme måte det betyr at de som ikke vil bruke penger på det, må det.

 

Forresten var det nok du som sporet av, jeg bare fulgte sporet ditt ;)

Lenke til kommentar

De fleste som blir truffet av fyrverkeri er folk som kjenner idiotene som skyter på dem, og har selv valgt å oppholde seg i nærheten av disse idiotene.

 

Jeg har mer sympati for de som får huset brent ned, og skulle det være et forbud så måtte for meg dette være argumentet.

Lenke til kommentar
De fleste som blir truffet av fyrverkeri er folk som kjenner idiotene som skyter på dem, og har selv valgt å oppholde seg i nærheten av disse idiotene.

 

Jeg har mer sympati for de som får huset brent ned, og skulle det være et forbud så måtte for meg dette være argumentet.

5371695[/snapback]

 

Folk som blir skutt på med raketter har seg selv å takke, er det det du sier? :dontgetit:

Lenke til kommentar
De fleste som blir truffet av fyrverkeri er folk som kjenner idiotene som skyter på dem, og har selv valgt å oppholde seg i nærheten av disse idiotene.

 

Jeg har mer sympati for de som får huset brent ned, og skulle det være et forbud så måtte for meg dette være argumentet.

5371695[/snapback]

 

Folk som blir skutt på med raketter har seg selv å takke, er det det du sier? :dontgetit:

5371717[/snapback]

Hvis du setter det på spissen, så stemmer det i stor grad. De fleste som blir skutt på er folk som oppholder seg på et sted der slik aktivitet pågår. Og det er et valg man gjør, og en risiko man tar.

Lenke til kommentar
De fleste som blir truffet av fyrverkeri er folk som kjenner idiotene som skyter på dem, og har selv valgt å oppholde seg i nærheten av disse idiotene.

 

Jeg har mer sympati for de som får huset brent ned, og skulle det være et forbud så måtte for meg dette være argumentet.

5371695[/snapback]

 

Folk som blir skutt på med raketter har seg selv å takke, er det det du sier? :dontgetit:

5371717[/snapback]

Hvis du setter det på spissen, så stemmer det i stor grad. De fleste som blir skutt på er folk som oppholder seg på et sted der slik aktivitet pågår. Og det er et valg man gjør, og en risiko man tar.

5371749[/snapback]

 

JBlack, gratulere.... det der er det latterligste som er skrevet på hw.no.

 

Antar folk som dør når flyet de sitter i krasjer har seg selv å takke, også da? :roll:

Lenke til kommentar

Først vil jeg si at jeg hadde en hyggelig nyttårsaften, og jeg opplevde ikke uvettig bruk av fyrverkeri her.

 

 

 

Vel, foreslår følgende:

  •  
     
  • Kun lov å skyte opp raketter på offentlige godkjente steder hvor det befinnner seg kompetent personell. Dvs. f.eks. på en fotballbane hvor noen som har gått et kurs e.l (eller personell fra branvesenet) er til stede for å veilede og organisere oppskyting for privatpersoner.
     
     

5370659[/snapback]

Hvordan skal dette løses for de som bor i tynt befolkede områder? Må de reise inn til et tettsted for å se fyrverkeri?

 

Tradisjonen her er å gå ut klokka 23:50, og skyte opp raketter og annet, så går vi inn igjen 00:15 eller lignende. Jeg tviler på at min familie er de eneste som gjør dette. Mange vil derfor ikke være i nærheten av en godkjent oppskytingssted.

 

Til postene over:

Man har til dels seg selv å takke i enkelte tilfeller. Om man ser at det foregår uvettig bruk av fyrverkeri kan man trekke seg unna. En lignende situasjon har man når passasjerer omkommer i bilulykker. Om føreren kjører uvettig burde passasjeren se til at denne kjøringen stopper eller gå ut av bilen.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
De fleste som blir truffet av fyrverkeri er folk som kjenner idiotene som skyter på dem, og har selv valgt å oppholde seg i nærheten av disse idiotene.

 

Jeg har mer sympati for de som får huset brent ned, og skulle det være et forbud så måtte for meg dette være argumentet.

5371695[/snapback]

 

Folk som blir skutt på med raketter har seg selv å takke, er det det du sier? :dontgetit:

5371717[/snapback]

Hvis du setter det på spissen, så stemmer det i stor grad. De fleste som blir skutt på er folk som oppholder seg på et sted der slik aktivitet pågår. Og det er et valg man gjør, og en risiko man tar.

5371749[/snapback]

 

JBlack, gratulere.... det der er det latterligste som er skrevet på hw.no.

5371786[/snapback]

At du ikke forstår en ting gjør ikke meg dum. :thumbdown:

 

Antar folk som dør når flyet de sitter i krasjer har seg selv å takke, også da?  :roll:

5371786[/snapback]

Nei, det er en annen type situasjon. For det første er det ikke risikoadferd i samme grad. For det andre setter man seg generelt ikke i et lfy for moroskyld, men fordi man har behov for å komme seg fra et sted til et annet.

 

Å sette seg i et fly som kræsjer kan sammenlignes med tilfeldig forbypasserende som blir skutt på med raketter. Og i disse tilfellene er det selvsagt uforutskyldt.

 

Men befinner man seg på et sted der drita folk med fårlig selvkontroll skyter opp raketter i htt og pine, og man blir truffet selv. Da har man selv valgt å utsette seg for risikoen. Og argumentet mitt er at det at enkelte bedriver risikoadferd og blir skadet er ikke noe argument for generelt forbud.

Lenke til kommentar
Først vil jeg si at jeg hadde en hyggelig nyttårsaften, og jeg opplevde ikke uvettig bruk av fyrverkeri her.

 

 

 

Vel, foreslår følgende:

  •  
     
     
  • Kun lov å skyte opp raketter på offentlige godkjente steder hvor det befinnner seg kompetent personell. Dvs. f.eks. på en fotballbane hvor noen som har gått et kurs e.l (eller personell fra branvesenet) er til stede for å veilede og organisere oppskyting for privatpersoner.
     
     
     

5370659[/snapback]

Hvordan skal dette løses for de som bor i tynt befolkede områder? Må de reise inn til et tettsted for å se fyrverkeri?

 

Tradisjonen her er å gå ut klokka 23:50, og skyte opp raketter og annet, så går vi inn igjen 00:15 eller lignende. Jeg tviler på at min familie er de eneste som gjør dette. Mange vil derfor ikke være i nærheten av en godkjent oppskytingssted.

 

 

I tynt befolkede områder kan man jo ha felles samlingssteder. Evt kan jo kommunen bare gi enkelte geografiske områder fritak. Problemene er jo størst i tettbebyggede strøk, trenger jo ikke ha en firkantet absolutt lovgivning ;)

Lenke til kommentar

 

 

Det der er ikke jo ikke noe "bombe" for de som leser diverse tidskrifter om tema. Har sagt det siden diskusjoen startet her. Fyrverkeri kommer til å forsvinne om enkelte grupper starter å oppføre seg når de bruker det og har litt mer moral..

 

Jobber delvis selv med problemstiling der jeg jobber . I november så var jeg i et brannvern møte ang. fyrverkeri i nærområdet i forbinelse med annleget jeg jobber på, og snakket med forskjellige 'eksperter' på området, og fikk et klart inntrykk av at ny ting var på gang internt. Norsk Brannvern forening sammen med et par andre innstanser jobber hardt for dette.

 

*

Alle som skader seg er jo bare tullinger som burde vært et annet sted? :hmm: Dæven, noe tåpligere har jeg ikke hørt...

Lenke til kommentar
De fleste som blir truffet av fyrverkeri er folk som kjenner idiotene som skyter på dem, og har selv valgt å oppholde seg i nærheten av disse idiotene.

 

Jeg har mer sympati for de som får huset brent ned, og skulle det være et forbud så måtte for meg dette være argumentet.

5371695[/snapback]

 

Folk som blir skutt på med raketter har seg selv å takke, er det det du sier? :dontgetit:

5371717[/snapback]

Hvis du setter det på spissen, så stemmer det i stor grad. De fleste som blir skutt på er folk som oppholder seg på et sted der slik aktivitet pågår. Og det er et valg man gjør, og en risiko man tar.

5371749[/snapback]

 

JBlack, gratulere.... det der er det latterligste som er skrevet på hw.no.

5371786[/snapback]

At du ikke forstår en ting gjør ikke meg dum. :thumbdown:

 

Antar folk som dør når flyet de sitter i krasjer har seg selv å takke, også da?  :roll:

5371786[/snapback]

Nei, det er en annen type situasjon. For det første er det ikke risikoadferd i samme grad. For det andre setter man seg generelt ikke i et lfy for moroskyld, men fordi man har behov for å komme seg fra et sted til et annet.

 

Å sette seg i et fly som kræsjer kan sammenlignes med tilfeldig forbypasserende som blir skutt på med raketter. Og i disse tilfellene er det selvsagt uforutskyldt.

 

Men befinner man seg på et sted der drita folk med fårlig selvkontroll skyter opp raketter i htt og pine, og man blir truffet selv. Da har man selv valgt å utsette seg for risikoen. Og argumentet mitt er at det at enkelte bedriver risikoadferd og blir skadet er ikke noe argument for generelt forbud.

5371848[/snapback]

 

 

Herre. Ja, ja. Du anerkjenner i hvert fall at det er en høy risiko med alkohol og sprengstoff i det minste, så la oss la det ligge der. Da er det vel bare logisk at du er for forbud mot fyrverkeri også da, ikke sant? Eller har alle som skader seg bare seg selv å takke?

Lenke til kommentar
*

Alle som skader seg er jo bare tullinger som burde vært et annet sted?  :hmm:  Dæven, noe tåpligere har jeg ikke hørt...

5371891[/snapback]

Det har gått nedover med naturlig seleksjon det siste århundredet, så enkelte utfordringer i livet er kanskje bra?

 

Dessuten er det ikke snakk om alle, det er snakk om enkelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...