Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Sagt det før; men forsikrings sleskaper og andre 'spesielt inntreserte' har såpass mye makt at fyrverkeri vil dø ut med tid og stunder.

5369552[/snapback]

 

The discovery of gunpowder and the invention of the first true fireworks are traditionally credited to the Chinese, although India is also a likely source. Some scholars believe fireworks were developed in the Sui and Tang Dynasties (581–907), but others believe there were no fireworks until the Northern Song Dynasty (10th century).

 

Vi får se. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært nærmere 100 branner på vetslandet alene. Rettnok mange va dem kun små branner. Men tror du brannfolk og annet tilgjenglig mannskap gidder å farte rundt i hele romjulen for å slukke branner til tullinger som skal leke seg... Kommer til et pukt hvor de legger ned nok press på politikere at nok er nok.

 

Om det er alkehol eller feilvare etc. så spiller det liten rolle. Blir også en kalkulert riskofaktor fra forsikrings selskapene som igjen fører til høyere utgifter for den enkelte. I grunn nok til at mange vil droppe fyrverkeri slik det fungerer i dag.

 

Funker fint i mange andre vestlige land og kun ha offentlig fyrverkei.

 

Edit: LarsP: du vet hva jeg ville frem til... Kverulant :p

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

synes fyverkeri burde forbys for vanlige personer, og heller la pyroteknikkerene som faktisk vet hva de driver med ta seg av det.

 

å gjøre salg av fyverkeri vil gjøre at de fleste ikke kjøper det, og siden det er så synlig ville det også bli lite ulovlig fyverkeri.

de som smugler tar da også en stor risiko, både med å bli stoppet og at de ikke får solgt alt de tar med, er jo en begrenset periode folk vil ha dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
da pappa var 18 så greide han å etse vekk høyrehanda si med fyrverkeri. han var ikke beruset eller noe sånt, var en defekt rakett som det rant syre fra og etset bort det meste av handa hans (den ble ampurtert så han er uten høyrehand).

 

Forby fyrverkeri for allmans eie, la folk med utdannelse ta over den jobben!

5368848[/snapback]

 

spar meg. Kan du gi en begrunnelse utover den beklagelige episoden som skal gi grunnlag for et slikt forbud?

5368886[/snapback]

kan godt spare deg, men synes fortsatt at det skal være forbudt for vanlige folk. hadde det vært sånn at det bare gikk ut over dem selv så hadde alt vært fint, men siden det er sånn at de går ut over masse uskyldige så synes jeg at det hadde vært best om bare proffe hadde holdt seg til det

Lenke til kommentar

Om en 15åring går å dreper seg etter uvettig bruk av fyrverkeri (eller kjører gæli i fylla) så er det ikke bare hans problem. Sitter faktisk en familie bak de fleste.. Og det er mange liv som har blitt herpet pga. slike tragiske ting. (de fleset er jo enig om at selvmord er en feig ting?).

 

Ikke at dette er et stor poeng i det med ja eller nei til fyrverkeri, men det bare irretere meg litt at mange bare sier; det er hans problem om han vil sette livet på spill. Egoistisk tanke gang etter mitt syn.

Lenke til kommentar
altså;    røyk  narkotika  våpen  kniver  ledninger  alkohol  sprit    felles for samtlige er at de også dreper uskyldige.

 

Det er vi enige om og dette er alle områder som bør bekjempes.

Når det gjelder raketter er dette noe som brukes en da i året og om man ser på hvor mye skade de gjør på den korte tiden, blir det ganske omfattende.

5368321[/snapback]

 

unskyld, men hvor man hører du som roper ulv ulv om den kjære alkoholen sin her kontra fyrverkeri?

5368509[/snapback]

 

Det er desverre få som "tør" gjøre noe med alkoholen , dette fordi det er et så populært produkt og ingen tør vel satse sin politiske karriere på dette :ermm:

Men synest du henger deg vel mye opp i andre problemer enn det som vi diskuterer, nemmelig fyrverkeri.

La oss nå holde oss dær så får vi ta de andre tingene i tråder der de hører hjemme :cool:

 

Godt Nytt År .

Lenke til kommentar
Det er ikke verre enn å slå hardt ned på misbruk av fyrverkeri (som med alt annet).

5368914[/snapback]

 

Har aldri fungert. Vil aldri fungere.

 

Idioter som sprenger seg selv i luften grunnet uvøren bruk har kun seg selv å takke.

5368914[/snapback]

 

Det har de som blir sprengt i luften av disse idiotene også.

Lenke til kommentar

Vel, foreslår følgende:

  • Kun lov å skyte opp raketter på offentlige godkjente steder hvor det befinnner seg kompetent personell. Dvs. f.eks. på en fotballbane hvor noen som har gått et kurs e.l (eller personell fra branvesenet) er til stede for å veilede og organisere oppskyting for privatpersoner.
  • Aldersgrense (18 år eller mer).
  • Forbud mot å være i besittelse av fyrverkeri i synlig beruset tilstand (dvs.at politiet kan få beslaglegge fyrverkeri fra slike personer)
  • Kun lov med kjøp/salg to dager(dagen før nyttårsaften og nyttårsaften)
  • Strengere håndhevelse av lovverket

Årets nyttårsaften forløp roligere enn fjorårets her i gården, ingen idioter som skjøt raketter på boligblokker o.l.

Men ungene vil først idag få lov til å leke aleine ute igjen, lå nok av rester med raketter som ikke hadde gått av o.l, vaktmesteren ryddet igår og en eksploderte. Irriterendes at folk ikke kan rydde etter seg.

Lenke til kommentar
Tror det med smugling ville blitt et svært lite problem når det gjelder fyrverkeri.  Litt vannsklig å skjule også da...

5369909[/snapback]

 

Med smugling referte jeg til at private kjøper i utlandet. Ikke smugling for å selge her av bedrifter.

 

syns da at de som klager over skadene fyrverkeri har er passe hyklere

5369433[/snapback]

 

Tjaa ? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8430021

5369933[/snapback]

 

Ja, og? Mener du de 26 skadene er drøyere enn andre skader samfunnet eksponeres mot?

 

da pappa var 18 så greide han å etse vekk høyrehanda si med fyrverkeri. han var ikke beruset eller noe sånt, var en defekt rakett som det rant syre fra og etset bort det meste av handa hans (den ble ampurtert så han er uten høyrehand).

 

Forby fyrverkeri for allmans eie, la folk med utdannelse ta over den jobben!

5368848[/snapback]

 

spar meg. Kan du gi en begrunnelse utover den beklagelige episoden som skal gi grunnlag for et slikt forbud?

5368886[/snapback]

kan godt spare deg, men synes fortsatt at det skal være forbudt for vanlige folk. hadde det vært sånn at det bare gikk ut over dem selv så hadde alt vært fint, men siden det er sånn at de går ut over masse uskyldige så synes jeg at det hadde vært best om bare proffe hadde holdt seg til det

5370351[/snapback]

 

Da burde man i teorien ikke kunne selge våpen osv, for teknisk sett er de som kjøper det ikke proffe. Skal en da forby alt i samfunnet fordi mange av utøverene ikke er proffe?

 

altså;    røyk  narkotika  våpen  kniver  ledninger  alkohol  sprit    felles for samtlige er at de også dreper uskyldige.

 

Det er vi enige om og dette er alle områder som bør bekjempes.

Når det gjelder raketter er dette noe som brukes en da i året og om man ser på hvor mye skade de gjør på den korte tiden, blir det ganske omfattende.

5368321[/snapback]

 

unskyld, men hvor man hører du som roper ulv ulv om den kjære alkoholen sin her kontra fyrverkeri?

5368509[/snapback]

 

Det er desverre få som "tør" gjøre noe med alkoholen , dette fordi det er et så populært produkt og ingen tør vel satse sin politiske karriere på dette :ermm:

Men synest du henger deg vel mye opp i andre problemer enn det som vi diskuterer, nemmelig fyrverkeri.

La oss nå holde oss dær så får vi ta de andre tingene i tråder der de hører hjemme :cool:

 

Godt Nytt År .

5370402[/snapback]

 

Jeg drar inn paraleller og andre omstendigheter jeg føler passer til diskusjonen.

Hovedsaklig har dskusjonen versert om dette er så farlig at det skal forbys. Som en paralell til dette, så spørr jeg da hvorfor folk syns at fylla som forårsaker langt større skade da er ok for samme person. Ser hvor jeg går hen?

 

Det er uansett ikke mange her som kan nekte for at alkohol er en stor faktor på nyttårsaften, og at det ikke er noe hittils som kan bevise at en overhengende mengde av skadene kun ble forårsaket av fyrverkeri alene. (altså ikke noe med at personen bevisst siktet der fordi han i beruset tilstand hadde mindre hjernekapasitet feks.)

Lenke til kommentar
Jeg syntes ikke noe om det.. Seff er det fint og se på alt det der. Men når man tenker på hvor mangen hus som brenner ned, folk som skader seg og ikke minst hvor mye penger som går med på noen sekunders glede er hele greien ganske laim. Er det verdt det ?

5370496[/snapback]

 

Kan du finne noe tall som beviser skadene? Det at media har en tendens å overdokumentere ting betyr ikke at problemet er så vanvittig stort.

 

Sagt det før og sier det igjen; alkohol + sprengstoff = en jævlig bad deal.  :thumbup:

5370604[/snapback]

 

enig her :p

 

Vel, foreslår følgende:

  •  
  • Kun lov å skyte opp raketter på offentlige godkjente steder hvor det befinnner seg kompetent personell. Dvs. f.eks. på en fotballbane hvor noen som har gått et kurs e.l (eller personell fra branvesenet) er til stede for å veilede og organisere oppskyting for privatpersoner.
     
  • Aldersgrense (18 år eller mer).
     
  • Forbud mot å være i besittelse av fyrverkeri i synlig beruset tilstand (dvs.at politiet kan få beslaglegge fyrverkeri fra slike personer)
     
  • Kun lov med kjøp/salg to dager(dagen før nyttårsaften og nyttårsaften)
     
  • Strengere håndhevelse av lovverket
     

Årets nyttårsaften forløp roligere enn fjorårets her i gården, ingen idioter som skjøt raketter på boligblokker o.l.

Men ungene vil først idag få lov til å leke aleine ute igjen, lå nok av rester med raketter som ikke hadde gått av o.l, vaktmesteren ryddet igår og en eksploderte. Irriterendes at folk ikke kan rydde etter seg.

5370659[/snapback]

 

får bare bukke for et av de mer konstruktive forslagene i debatten. Ser tydelige fordeler med det du skriver kontra måten ting skjer i dag.

Lenke til kommentar

[*]Aldersgrense (18 år eller mer).

 

 

Er allerede et krav.

 

[*]Forbud mot å være i besittelse av fyrverkeri i synlig beruset tilstand (dvs.at politiet kan få beslaglegge fyrverkeri fra slike personer)

 

Har ikke politiet mulighet til det? Politiet vil aldri få kapasitet til å håndheve noe slikt uansett, de har nok med å ta rakettene fra de største idiotene.

 

[*]Kun lov med kjøp/salg to dager(dagen før nyttårsaften og nyttårsaften)

 

 

Tror ikke man oppnår det store med det forslaget. Det er bare lovlig å selge fyrverkeri i romjulen, og det er maks fra mandag tom lørdag som det var i år.

Lenke til kommentar

[*]Kun lov med kjøp/salg to dager(dagen før nyttårsaften og nyttårsaften)

 

 

Tror ikke man oppnår det store med det forslaget. Det er bare lovlig å selge fyrverkeri i romjulen, og det er maks fra mandag tom lørdag som det var i år.

5370894[/snapback]

 

 

Sånn var det ifjor i rogaland og hordaland, men likevel var det over 120 branner på haugalandet...

Lenke til kommentar

[*]Aldersgrense (18 år eller mer).

 

 

Er allerede et krav.

 

[*]Forbud mot å være i besittelse av fyrverkeri i synlig beruset tilstand (dvs.at politiet kan få beslaglegge fyrverkeri fra slike personer)

 

Har ikke politiet mulighet til det? Politiet vil aldri få kapasitet til å håndheve noe slikt uansett, de har nok med å ta rakettene fra de største idiotene.

 

[*]Kun lov med kjøp/salg to dager(dagen før nyttårsaften og nyttårsaften)

 

 

Tror ikke man oppnår det store med det forslaget. Det er bare lovlig å selge fyrverkeri i romjulen, og det er maks fra mandag tom lørdag som det var i år.

5370894[/snapback]

 

 

Kanskje det ikke er så enkelt. Men å plassere noen patruljer i områder med høy fare for brann eller liknende, samt noen rundt i bebydge områder på nyttårsaften er ikke så vanskelig skulle jeg tro? (forbehold om lønn,overtid og bla bla)

Lenke til kommentar

[*]Aldersgrense (18 år eller mer).

 

 

Er allerede et krav.

 

Til kjøp ja, men tenker på bruken av den. Der skorter det, og 16 åringer får uten tilsyn lov til dette.

 

[*]Forbud mot å være i besittelse av fyrverkeri i synlig beruset tilstand (dvs.at politiet kan få beslaglegge fyrverkeri fra slike personer)

 

Har ikke politiet mulighet til det? Politiet vil aldri få kapasitet til å håndheve noe slikt uansett, de har nok med å ta rakettene fra de største idiotene

 

Kan ikke tillate noe bare pga manglende ressurser. Hva politiet har mulighet til her den dag idag, vet jeg ikke. Men har opplevd nok av tilfeller hvor drita fulle folk får gå ifred med sitt fyrverkeri uten at politiet bryr seg.

 

[*]Kun lov med kjøp/salg to dager(dagen før nyttårsaften og nyttårsaften)

 

 

Tror ikke man oppnår det store med det forslaget. Det er bare lovlig å selge fyrverkeri i romjulen, og det er maks fra mandag tom lørdag som det var i år.

5370894[/snapback]

 

Tja, funket jo fint her i Bergen i år.Slapp uendelige oppskytninger fra julaften og ut. Hørte faktisk ikke en eneste rakket før morningen nyttårsaften. Det har jeg aldri opplevd tidligere. Så jeg vil absolutt si at det fungerer.

Lenke til kommentar

Å bruke 250 millioner på fyrverkeri er å peke nese til alle de som f.eks. fryser/sulter i hjel i Pakistan. Utrolig arrogant. Dessuten er alle skadene som følger i kjølvannet av nyttårsfeiringen kostbart for samfunnet. Ikke bare mister mange mennesker alt de eier i branner, mange ødelegger også helsa, får sprengt av lemmer, mister synet osv. Den ytterste konsekvens av denne livsfarlige aktiviteten er død. Er det virkelig verdt det? Nei mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...