Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Hvad betyder "potte drittings"?

 

Vedr. alkohol, krudt, narkotika.

 

Det er jo da en herlig ting at man kan vælge at holde sig fra det.

Valg er godt. Valg er frihed.

Forbud fjerner valg.

 

Livet er farligt, man skal da tænke sig om.

Livet er ens eget ansvar.

 

Det allermeste af menneskenes adfærd og samværd reguleres ikke ved love, men med ansvar.

Det er godt.

5361972[/snapback]

 

Fordi det alltid vil finnes tullinger i samfunnet, trenger vi lover. Dette er ikke bare fordi vi ikke skal skade oss selv (men også delvis derfor, da vi sammen må betale for andres sykehusopphold og evt. trygd senere), men for å hindre at man skader andre og andres.

5368898[/snapback]

 

 

så gjør noe med alkoholen da. Den gjør langt mer skade, men som sagt...ingen ulv ulv der..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er alltid like lett å skylde på alkoholen hver gang det skjer noe galt.

5368930[/snapback]

 

så du mener at alkoholen ikke er et samfunnsproblem?

 

Men sett slik da;

 

Blir det forbud så kan det medføre ukontrollerbare tilstander. Folk kan finne på å hamstre, importere selv,smugle osv. dette medfører ekstra kostander for samfunnet i bekjemping. I tillegg så må politiet bruke ressurser på dette, fremfor voldtektsmenn osv.

 

Begynner en med selvimport/smugling så er det nærmest et tankekors at ingen ser muligheten for mer dritt, og dermed flere skader.

 

Når alkohol koster samfunnet ca 20 milliarder hvert år pga ULEMPENE ved det, og i tillegg skader noe opptil 600 nyfødte hvert år alene. Så hvorfor skal en ikke gjøre noe med alkoholen?

 

 

Hvorfor skal de få prosentene av Norge som gjør noe galt la resten som oppfører seg få svi? Og hvor stor sansynlighet er det for at

 

- pressens dekning skaper samme tilstander som en ser med fordommer mot utenlandske for deres påståtte "kriminellenatur"?

- at den prosenten som lager problemer er veldig liten og problemet kan løses på andre måter

- hvor stor er sansynligheten for at kontrollerte situasjoner ikke kan komme ut av kontroll?

 

 

dette er noen av momentene man burde ta i betraktning i denne debatten

Lenke til kommentar
Hvis dette hadde vært en alkoholdebatt, ja. Men vi diskuterer vel egentlig om fyrverkeri burde vært forbudt?

5368983[/snapback]

 

vi gjør det, men det følger av debatten at det finnes underliggende momenter som burde bli tatt i betraktning.

Det er gjenganger at de som driter seg ut eller utsetter andre for fare er fulle/beruset.

 

A) Alkohol har noe med hvorfor så mye går galt. Eller; vi kan ikke utelukke at det har noe med saken å gjøre

 

Hvorfor skal fyrverkeri (av alt galt i verden) forbys og hvordan ser dere for dere håndvevingen?

 

B) Konsekvens;

- mindre politiressurser til annet.

- Høyere utgifter for staten.

- Kommuner som vil skippe det for å spare penger eller begrense det til minimalt bruk av hensyn til penger. Hvorfor skal de ta av et budsjett som er presset for at innbyggerene skal se noe glitter?

- hvor skal det plasseres? og hva garanterer at det blir så merkbare resultater at en kan si innvesteringen er verdifull?

 

 

Hvis det forbys. Hvordan skal vi være sikre på at ingen kjøper likevel?

 

C)

- import/smugling selv. Her er sjansen for at uatoriserte personer som ikke kan en dritt (virkelig ikke en dritt) kjøper noe skit og skadene blir virkelig ille

- politiet/tollen må sjekke svinesund veldig mye mer i tiden før jul

- igjen; hvordan kan det garanteres at forholdene blir så bedre at forbudet er verdt problemene?

 

Finnes det ikke andre løsninger?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt bastant at jeg mener at det skal forbys, men hvis vi tar utgangspunkt i dette, så ser jeg i hvert fall for meg at det ville satt en høyere terskel for at folk får tak i det. Det er slettes ikke mange som ville ha smuglet inn/importert fyrverkeri dersom dette var ulovlig.

 

Men når vi først er inne på andre muligheter, så ville jeg i første omgang ha forbydd oppskytning av raketter på visse områder, og bedre håndheving av de reglene som allerede finnes. En av disse er 18årsgrensen det faktisk er på raketter.

 

Offentlige steder som f.eks festplassen i Bergen sentrum, burde ikke vært et lovlig avfyringsted. Jeg er ikke sikker på om det er lagt ned forbud mot dette i år, men hvis ikke det er det, så burde det i hvert fall gjøres det.

Lenke til kommentar

Forbud på steder der hvor forhold taler for slikt er et godt forslag, men det er ikke verdt papiret uten at noen håndhever det strengt.

 

Aldersgrense er en fordel. Et annet forslag er midlertidig alkohol forbud i tidsrommet rundt nyttårsaften. Feks ikke lov å sjenke innenfor et tidsrom, eller selge fra ennet enn vinmonopolet den dagen?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så pleier vel utesteder stenge en time eller noe rundt midnatt, eller roter jeg helt her? Men som sagt, det blir for enkelt å skylde på alkoholen. I og for seg så kan alkohol gjøre mye skade på samfunnet, men det er mange andre grunner for at fyrverkeri kan gjøre skade. I år har jeg foreløpig hørt om tre ulykker: To av dem var pga feil med fyrverkeriet, og den siste var en liten unge som hadde fått skutt av seg tre fingre.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så pleier vel utesteder stenge en time eller noe rundt midnatt, eller roter jeg helt her? Men som sagt, det blir for enkelt å skylde på alkoholen. I og for seg så kan alkohol gjøre mye skade på samfunnet, men det er mange andre grunner for at fyrverkeri kan gjøre skade. I år har jeg foreløpig hørt om tre ulykker: To av dem var pga feil med fyrverkeriet, og den siste var en liten unge som hadde fått skutt av seg tre fingre.

5369171[/snapback]

 

nå er jeg litt frekk, men er 3 ulykker der alkohol ikke var en direkte/indirekte årsak godt nok grunnlag for å si at fyrverkeri ALENE er skyld i alt som skjer 31. desember?

Lenke til kommentar
Forbud på steder der hvor forhold taler for slikt er et godt forslag, men det er ikke verdt papiret uten at noen håndhever det strengt.

 

Aldersgrense er en fordel. Et annet forslag er midlertidig alkohol forbud i tidsrommet rundt nyttårsaften. Feks ikke lov å sjenke innenfor et tidsrom, eller selge fra ennet enn vinmonopolet den dagen?

5369112[/snapback]

Hvis vi måtte velge mellom forbud mot alkohol og å få lov å skyte opp eget fyrverkeri på nyttårsaften, tror jeg ikke jeg bare snakker for meg selv når jeg sier at jeg glatt hadde gitt sprengstoffet det glatte lag...

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så pleier vel utesteder stenge en time eller noe rundt midnatt, eller roter jeg helt her? Men som sagt, det blir for enkelt å skylde på alkoholen. I og for seg så kan alkohol gjøre mye skade på samfunnet, men det er mange andre grunner for at fyrverkeri kan gjøre skade. I år har jeg foreløpig hørt om tre ulykker: To av dem var pga feil med fyrverkeriet, og den siste var en liten unge som hadde fått skutt av seg tre fingre.

5369171[/snapback]

 

nå er jeg litt frekk, men er 3 ulykker der alkohol ikke var en direkte/indirekte årsak godt nok grunnlag for å si at fyrverkeri ALENE er skyld i alt som skjer 31. desember?

5369213[/snapback]

 

Behøve jo ikkje være alkohol som gjer at det går galt! Det kan jo også være uvettig bruk av fyrverkeri!

 

Eit grovt eksempel: Hvis du er ute å kjøre bil på ei glatt veibane, vil det då være forsvarlig å kjøre i 100km/t når føret først er forsvarlig å kjøre på i 60km/t? Det kan gå bra og det kan gå mindre bra...

Lenke til kommentar

Sagt det før; men forsikrings sleskaper og andre 'spesielt inntreserte' har såpass mye makt at fyrverkeri vil dø ut med tid og stunder..

 

Ikke noe problem med fyrverkeri, men når det skjer så mye uvetig bruk på så kort tidsperiode så blir det garentert gjort noe med. Prosesen er alerde meget godt i gang om du følger med litt tidskrifter og nyheter.

 

Dette kan vi takke de idotene spm bruker fyrverkeri uten å tenke over sin egen nesetip!

 

Samenligniger er totalt uintresant i denne diskusjonen. Savner at fokl holder seg til de harde & kalde fakta.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så pleier vel utesteder stenge en time eller noe rundt midnatt, eller roter jeg helt her? Men som sagt, det blir for enkelt å skylde på alkoholen. I og for seg så kan alkohol gjøre mye skade på samfunnet, men det er mange andre grunner for at fyrverkeri kan gjøre skade. I år har jeg foreløpig hørt om tre ulykker: To av dem var pga feil med fyrverkeriet, og den siste var en liten unge som hadde fått skutt av seg tre fingre.

5369171[/snapback]

 

nå er jeg litt frekk, men er 3 ulykker der alkohol ikke var en direkte/indirekte årsak godt nok grunnlag for å si at fyrverkeri ALENE er skyld i alt som skjer 31. desember?

5369213[/snapback]

 

Behøve jo ikkje være alkohol som gjer at det går galt! Det kan jo også være uvettig bruk av fyrverkeri!

 

Eit grovt eksempel: Hvis du er ute å kjøre bil på ei glatt veibane, vil det då være forsvarlig å kjøre i 100km/t når føret først er forsvarlig å kjøre på i 60km/t? Det kan gå bra og det kan gå mindre bra...

5369476[/snapback]

 

 

les hva jeg skriver da. Jeg satte spørsmål ved om de ulykkene var grunnlag nok for å forby fyrverkeri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...