Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?

Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

• Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106

Anbefalte innlegg

Jeg er til en viss grad enig med både Bear og Trynemjoel ovenfor, men har allikevel et spørsmål til Trynemjoel. Hvilken samfunnskontrakt er det du snakker om? Jeg har aldri sett noen slik kontrakt. Og jeg skulle gjerne hatt en kopi, slik at jeg kunne se hvilke forpliktelser samfunnet har ovenfor meg. Jeg er bl.a annet interessert i hvilke friheter som garanteres der. For som Bear så føler jeg at en god del av reguleringene går litt vel mye ut over min personlige frihet.

Akkurat når det gjelder fyrverkeri så heller jeg mot Trynemjoel, fordi vi må vurdere tap av personlig frihet opp mot det ansvar samfunnet har for å beskytte våre eiendeler. Og siden oppsendt fyrverkeri desverre har en stygg tendens til å sette fyr på helt uskyldige menneskers eiendom, så ser jeg det som en riktig avveining å i dette tilfelle prioritere beskyttelse av andre over personlig frihet.

Bakkefyrverikeri håper jeg fortsatt vil være lovlig i lang tid fremover. Riktignok skader folk seg her også, og det koster samfunnet utgifter på helsebudsjettet, men her mener jeg verdien av gleden og personlig frihet veier tyngst.

7599663[/snapback]

veldig enig i mye av det du skriver her. Treffer ihvertfall meg på "hode" ;)

Nordmenn er verstinger på rakettfylla: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=156337

---

Det som også er viktig å huske på er at det er noen som skal slukke/redde når ulykken er ute, og så er det dem som skal betale for gilde (forsikringsselskapene, og som igjen øker allemanns premie). Spesiet brannfolk er "dritt lei" av pyro branner.. :yes: Er faktisk denne gruppen som presser mest i mot, og ikke politkere av bestemte partier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les denne:

I henhold til § 6-8 i forskrift om brannvern er det i utgangspunktet forbudt å bruke fyrverkeri uten spesiell tillatelse fra det lokale brannvesen. I henhold til sedvanerett er det imidlertid tillatt å bruke fyrverkeri f.o.m. kl. 18:00, 31/12 og t.o.m. kl. 02:00, 1/1. For større fyrverkeri i nærheten av tettbebyggelse eller andre brannfarlige omgivelser skal imidlertid ansvarshavende alltid sørge for å ha tillatelse, også nyttårsaften. Politiet skal i henhold til § 5 i politivedtektene gi tillatelse til bruk av fyrverkeri i tettbygde strøk. Regelverket anbefaler også at brukere "velger oppskytningssted med tanke på å unngå uheldige virkninger på dyr og mennesker".

Forstår eg da rett at du må tilateles for å sende opp raketter i byggefelt og i byer?

Lenke til kommentar
La folk skade seg selv hvis de vil. La det være lover for oppskytning kun på godkjent og egen eiendom. La folk ta ansvaret om noe skjer. Staten har ingenting å blande seg inn i.

7601834[/snapback]

At 15-16-årige fyrverkeri-tryner sprenger seg selv er det vel få som bryr seg om, rent bortsett fra de som leser Darwinawards.com og får seg en god latter. At de samme snolkene ødelegger hørselen eller synet til en forbipasserende, eller brenner ned et hus, er det folk vil forhindre ved å forby fyrverkeri.

Tror du seriøst at du, i morgen, full som en dupp, vil holde rede på hvor de forskjellige rakettene dine lander, og varsle ambulanse eller brannvesen om de skulle ende ferden på et ansikt eller gjennom et vindu?

Lenke til kommentar

Nei, det kommer nok til å oppstå enkelte tilfeller som vanlig. Men å forby enkelte områder som boligstrøk o.l. til rakettoppskytig, så minimaliserer man skadene. Folk vil også befinne seg mer samlet, noe som igjen politi har mer kontroll på.

Tror dessuten ikke det er så mange som drikker seg full som en dupp for å så skyte opp raketter, alene. Kjenner foresten noen snev av overdrivelser her. Det er lite sannsynlig at de fleste av oss treffer noen i ansiktet eller skyter en rakett gjennom et vindu. Nyttåraften er ikke så brutal som det fremstilles.

Ja, la folk ta ansvar selv om de ødelegger eller skader noe. Folks frihet er verdt såpass synes jeg.

Lenke til kommentar

Synes egentlig at det ville være best hvis det bare var organisert av fagfolk. Bor i Tromsø hvor vi har fyrverkeri organisert av kommunen som skytes opp fra et fjell. Fyrverkeriet derifra er mye bedre enn det meste andre, kombinert. Hadde folk gitt pengene til fagfolk så ville man generelt sett fått bedre fyrverkeri (altså at det ser bedre ut) og mindre skader. I alle fall i tettbygde strøk burde fyrverkeri forbys.

Lenke til kommentar
Synes egentlig at det ville være best hvis det bare var organisert av fagfolk. Bor i Tromsø hvor vi har fyrverkeri organisert av kommunen som skytes opp fra et fjell. Fyrverkeriet derifra er mye bedre enn det meste andre, kombinert. Hadde folk gitt pengene til fagfolk så ville man generelt sett fått bedre fyrverkeri (altså at det ser bedre ut) og mindre skader. I alle fall i tettbygde strøk burde fyrverkeri forbys.

7603164[/snapback]

Enig, noe av det beste fyrverkeriet jeg har sett, var sendt opp av profesjonelle på nyttårsaftenen i 2000 her jeg bor. Jeg tror vi får bedre fyrverkeri av å la profesjonelle offentlige ta seg av biten med fyrverkeri. Samt mindre skader på hus bygninger ol.

Lenke til kommentar

Hadde profesjonelle skøte opp i alle kommuner hadde det godt. Får det er mye finere viss det er dei som sender opp. Men eg sunst og at det burde vore sånne små ting som Kinaputter, noe må det jo vær får dei små. mange små blir jo redde av dei store rakketene.

Lenke til kommentar

Har aldri kjøpt fyrverkeri selv. Mine foreldre sluttet vel å kjøpe fyrverkeri for sånn rundt 15 år siden, da jeg var rundt 4-5. Har aldri hatt problemer med dette. Følte jeg og/eller mine søsken for å leke litt rundt med noe, så fikk vi stjerneskudd, og vi var flinke nok til å få det artig med det.

Selvfølgelig, "fyrverkeri" som stjerneskudd og kinaputter og de som snurrer rundt på bakken burde jo kunne bli solgt til privatpersoner, da disse er nok for små barn og utgjør en ytterst liten fare (hvis dette ikke er nok for små barn, da er de bortskjemte...). Når man blir eldre bryr vel de fleste seg ikke spesielt om raketter o.l, da blir det vel mer det å se på fyrverkeri som blir det "spennende", men jeg hadde nok klart meg fint uten det også. Så for min del så ville det vært mye bedre med organisert utskytning av raketter, da dette ser mye bedre ut. Hadde de også fått mer penger kunne de også fått mer rom for å eksperimentere, og dermed kunne man fått mye bedre fyrverkeri enn nå.

Dessuten har man jo tosker som skyter opp en haug med raketter før/etter nyttårsaften...

Lenke til kommentar
Raketter kan godt forbys ettersom de fleste skader skjer med denne typen fyrverkeri. Folk holder dem i armene når de skytes opp og har krig med dem osv. Bakkefyrvekeri er det ikke så mange skader være etter det jeg har forstått. Det kan de gjerne fortsette å selge. :)

7609164[/snapback]

Bakkefyrverkeri er tilnærmet ufarlig i seg selv. Det skal ekstremt mye dumskap til for å forårsake store skader på materiell eller personer med det. Fyrverkeri som raketter o.l er det jo mye større rom for at defekt ved disse fører til skader uten dumskap til stede. Og det meste av bakkefyrverkeri er tilnærmet harmløst til og med med dumskap. Må vel nesten over til total mangel av intelligens blanet med ekstreme mengder alkohol for at enkelte av bakkefyrverkeriet skal gjøre store skader...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...