Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?

Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

• Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106

Anbefalte innlegg

What? Det er jo alt annet en privatisering? (å la en privat person ta hånd om det på eget ansvar).

7596949[/snapback]

"Privatisering" er å la en privat bedrift overta det som tidligere har vært forbeholdt det offentlige.

For øvrig betyr ikke "demokrati" at hver enkelt person har muligheten til å stemme ja eller nei for forbud om fyrverkeri. Dette er avgjørelser som er foretatt av mennesker du (forhåpentligvis) brukte stemmeretten for å få inn på Stortinget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Privatisering betyr når ordet brukes i politisk sammenheng å la private bedrifter overta ansvar for vare- og tjenesteproduksjon som tidligere har vært produsert av offentlig sektor.

Ordet har også en annen betydning, det å flytte en handling fra den offentlige til private sfære.

Begge har nok rett i mening av ordet. Litt upraktisk med slike ord som har en viss forskjellig betydning.

Lenke til kommentar
Får håpe det blir frobud mot fyrverkeri fra neste år av, det er desverre alfor mange som ikke vet hva de gjør og tror de er verdensmestre og hvem er det som må betale for dem om ikke staten.

Nei forby dette så har vi et problem mindre.

7596631[/snapback]

Så må vi kvitte oss med alkoholen, den derper. Biler, tragiske saker, folk blir skada kvar dag. Da er jo verre enn raketter..

Lenke til kommentar
Får håpe det blir frobud mot fyrverkeri fra neste år av, det er desverre alfor mange som ikke vet hva de gjør og tror de er verdensmestre og hvem er det som må betale for dem om ikke staten.

Nei forby dette så har vi et problem mindre.

7596631[/snapback]

Så må vi kvitte oss med alkoholen, den derper. Biler, tragiske saker, folk blir skada kvar dag. Da er jo verre enn raketter..

7598685[/snapback]

hmmm! har me hørt det argumente før i denne tråden? :hmm:

Lenke til kommentar

Med tanke på antall som sender opp raketter vil det være vanskelig å håndheve som sådan, med biler kan man ha rimelig effektive kontroller på strekninger og plasser det er mye biler som kjører. Fyrverkeri er jo spredt over et enormt område. Bøtlegging blir jo da i etterkant av skader, og da har det kanskje lite for seg :)

Jeg tror det ville vært mer storslagent med et større arrangement av profesjonelle hva-enn-folka-som-spesialiserer-seg-innen-fyrverkeri-saker-kaller-seg for slike show en f.eks så i London ved 1000års skiftet. Ville selv funnet det fint å betale 200-400 kroner for å være på et større arrangement e.l enn å stå å putle med en lighter i vinden med billige furteraketter :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

7598685[/snapback]

Dersom biler/alkohol kun hadde vært lov én dag i året, og folk kun brukte den da for morro skyld og det førte til at folk ble skadet/drept/mistet boligen, så ja da burde man fjernet den ene dagen også.

Lenke til kommentar

Forklar? OK, staten skal kontrollere alt vi gjør, nærmest. Om ikke det, skal den forby det, med bare å fokusere på det negative. Om det er noe som går imot staten, eller som ikke går statens vei, kommer der forslag om endringer slik at det blir forbud mot det.

Det er restriksjoner på alkohol, restriksjoner på røyk og restriksjoner på alt annet. Vi er kontrollert av staten, men er likevell "fri" mennesker, så derfor skal man ikke tenke på det.

Hvordan er det i andre land som er f.eks åpen med alkoholpolitikken sin? Er halvparten av befolkningen alkoholikkere? Nei, men likevell er det enorme restriksjoner om hvor og når man skal få kjøpt alkohol. Man får feks ikke kjøpt noen alkoholholdig drikke på dagligvare forretninger. Hvorfor? Fordi staten skal kontrollere oss.

Så blir det noe forbud mot fyrverkeri er jeg ikke forbauset. Vi lever i en skjult nazistat, hvor regjeringen kontrollere oss hele tiden i form av lover, regler og restriksjoner. Jeg blir ikke forbauset om en dag det tropper opp en hemmelig politi organiasjon som vil arrestere meg fordi jeg slapp luft på en dag jeg ikke hadde lov til det.

Lenke til kommentar

Lover og restriksjoner er samfunnskontrakten du lever under som medlem av det samfunnet. Lovene og reglene er utformet av de demokratisk valgte representantene av folket. Om du ikke liker lovene og restriksjonene, støtt parti som går inn for å forandre dem, eller engasjer deg selv i å gjøre partier engasjert for det.

Du kommer forsåvidt ikke med noen argumenter annet enn at det krymper din personelige frihet, som er rimelig vagt med hensyn till at dette er snakk om "retten" til å tenne på krutt i fylla og sette seg selv og andre i fare. Jeg ser flere fordeler med et forbud eller strengere regulering av de strekere fyrverkeriene når vi vitner til at hvert år så skjer det ulykker med berusede personer eller bare uheldige episoder.

Finnes mange rare lover i norge og andre land, men et forbud eller regulering av fyrverkeri som går på penger og helse løs vil jeg ikke si er en av dem.

Diskusjon rundt andre lovgivninger som alkohollovgivning og andre ting kan vel taes i en annen tråd om du brenner for det, er jo et omdiskutert tema.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Jeg er til en viss grad enig med både Bear og Trynemjoel ovenfor, men har allikevel et spørsmål til Trynemjoel. Hvilken samfunnskontrakt er det du snakker om? Jeg har aldri sett noen slik kontrakt. Og jeg skulle gjerne hatt en kopi, slik at jeg kunne se hvilke forpliktelser samfunnet har ovenfor meg. Jeg er bl.a annet interessert i hvilke friheter som garanteres der. For som Bear så føler jeg at en god del av reguleringene går litt vel mye ut over min personlige frihet.

Akkurat når det gjelder fyrverkeri så heller jeg mot Trynemjoel, fordi vi må vurdere tap av personlig frihet opp mot det ansvar samfunnet har for å beskytte våre eiendeler. Og siden oppsendt fyrverkeri desverre har en stygg tendens til å sette fyr på helt uskyldige menneskers eiendom, så ser jeg det som en riktig avveining å i dette tilfelle prioritere beskyttelse av andre over personlig frihet.

Bakkefyrverikeri håper jeg fortsatt vil være lovlig i lang tid fremover. Riktignok skader folk seg her også, og det koster samfunnet utgifter på helsebudsjettet, men her mener jeg verdien av gleden og personlig frihet veier tyngst.

Lenke til kommentar
Hvilken samfunnskontrakt er det du snakker om?

Lover og restriksjoner er samfunnskontrakten du lever under som medlem av det samfunnet.

Litt løs referanse til Thomas Hobbes, John Locke og Jean-Jacques Rousseau sin politiske teori og filosofi. Er visst nok omtalt som "sosial kontrakt", skrev feil i øyeblikket posten ble skrevet. :)

Lenke til kommentar
Lover og restriksjoner er samfunnskontrakten du lever under som medlem av det samfunnet. Lovene og reglene er utformet av de demokratisk valgte representantene av folket. Om du ikke liker lovene og restriksjonene, støtt parti som går inn for å forandre dem, eller engasjer deg selv i å gjøre partier engasjert for det.

Lover er en ting, har ingen ting imot lover for det krever alle samfunn for å opprettholde seg selv. Men restriksjoner er noe annet. Det er ikke noe som er påkrevd, men som styrende bruker i god tro på at de styrer folket mot i gjøre "de gale ting". Til nå har vel statens restriksjoner gått i totalt feil retning. Restriksjoner og avgiftsøkninger tror våre kjære dotter i regjeringen er rette veien å gå for å kontrollere folket. Hva skjedde foresten da avgiftene på alkoholen gikk opp, jo flere kjøpte smuglasprit for en billig penge, som endte opp med at folk døde og ble skadet for livet. Om det er snakk om å redde menneske liv ved å sette restriksjoner mot fyrverkeri, så er det igjen totalt feile måten å gjøre det på. Hva kommer til å skje, jo folk kjøper komponenter online (vet om en drøss av sider hvor du får kjøp det du trenger for hjemmelaga knallerter), vet ikke hva de driver med og ender opp med å sprenge seg selv og de rundt seg i fillebiter. Er det da ikke bedre at vi kjøper knallertene fra fagfolk som vet hva de gjør når de lager dem, fremfor å forby hele dritten og ende opp med enda større skader.

Jeg er glad jeg ikke går til valg, for partiene er 2 forskjellige når valget er over. Første side er den lovende siden, som lover i øst og vest med gull og grønne skoger. Dem som lover den fineste skogen vinner. Så kommer andre siden, som rompekjører velgerne, setter dem i bur og ler rått av dem for de var så dum at de stemte dem til makta. Ingen parti representerer folket i majoriteten, for de lyver jo så de selv tror det. Og blir de satt til vegs av folk i debattprogram som Holmgang, ignorerer de det som blir spurt om og svarer på noe helt annet. Er det slike represenater vi har valgt inn?

Nei som jeg har sagt, restriksjoner er ikke rette veien å gå, og fører mer helvette med seg enn gode. Kanskje vi sparer et par slanter i året, men hva er mer verd da, er det virkelig verd å spare 10 kr bare for å ende opp med usikkert fyrverkeri som kan sprenge deg, familien, katta og hunden til månen? Hva er restriksjonene verd da.

Lenke til kommentar
Med tanke på antall som sender opp raketter vil det være vanskelig å håndheve som sådan, med biler kan man ha rimelig effektive kontroller på strekninger og plasser det er mye biler som kjører. Fyrverkeri er jo spredt over et enormt område. Bøtlegging blir jo da i etterkant av skader, og da har det kanskje lite for seg :)

Jeg tror det ville vært mer storslagent med et større arrangement av profesjonelle hva-enn-folka-som-spesialiserer-seg-innen-fyrverkeri-saker-kaller-seg for slike show en f.eks så i London ved 1000års skiftet. Ville selv funnet det fint å betale 200-400 kroner for å være på et større arrangement e.l enn å stå å putle med en lighter i vinden med billige furteraketter :)

7599094[/snapback]

At det kan være vanskelig, ja, men mulig, nei.

Folk trenger ikke å gå rundt i uniform, men ha en slags gatepatrulje som er med ute feirer som vanlig(for å få flere til å gatelangs og sjekke om alt foregår slik det skal).

En slags UP :)

Bøtlegging trenger ikke å vøre i etterkant av skader hvis politiet ser en full fyr prøve å tenne på et bakkebatteri mens han holder det.

Lenke til kommentar
Hvilken samfunnskontrakt er det du snakker om?

Lover og restriksjoner er samfunnskontrakten du lever under som medlem av det samfunnet.

Litt løs referanse til Thomas Hobbes, John Locke og Jean-Jacques Rousseau sin politiske teori og filosofi. Er visst nok omtalt som "sosial kontrakt", skrev feil i øyeblikket posten ble skrevet. :)

7600138[/snapback]

Problemet mitt er at jeg aldri har underskrevet på noen slik kontrakt. Jeg godtar samfunnet i stor grad pga. at jeg ser på det som en positiv ting for både meg selv og mine medmennesker. Men jeg har aldri inngått noen kontrak.

Dette kan kanskje virke som kverulering fra min side :ohmy:, men jeg synes det er en interesant prinsipiell detalj.

Og så vel on topic er det ikke heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...