Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?

Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

• Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fyrverkri burde forbyes i byene, der er det meir hus og lettere og treffe eit... Men kva med oss som bur på landsbygda? Må vi reise over ein time for å finne ein plass der komunen driver med fyrverkeri? Og mangen har ikkje muligheten til å komme seg der til.

Ser ikkje heilt vitsen med det forbudet. Kva med å forby levendelys, bare i jula brenner det ned eit par dusin med hus pga dette... Så å forby raketter pga hus og folk står i fare er bare noko tull, levendelys gjer meir skade...

Lenke til kommentar
Ser ikkje heilt vitsen med det forbudet. Kva med å forby levendelys, bare i jula brenner det ned eit par dusin med hus pga dette... Så å forby raketter pga hus og folk står i fare er bare noko tull, levendelys gjer meir skade...

7565554[/snapback]

Dersom levende lys bare hadde vært lovlig én dag i året slik som fyrverkeri, så ja da burde de fjerne denne en dagen også dersom det førte til at folk bles skadet/drept mistet boligen etc.

Lenke til kommentar

Faktisk så er det blitt brukt mye penger & resurser på dette med levende lys, julelys på tre osv siste åra, og det har hjulpet en god del

(Har selv godt rundt med gratis batterier til røykvarslere og sjekket andre ting som brannslukke utstyr etc. om folk ønsket dette. Ja, seff i regi av Brannvesenet lokalt her (i sammarbeid med diverse forsikrings selkap). )

Lenke til kommentar

På lik linje med biler så mener jeg dette er en risk vi må ta med det gode, enten det er en fare for en selv eller andre.

Dette er bare et av flere trekkene ved den plagsomt politiske korrektheten som befinner sted i vesten for tiden, ingen skal bli såret på noe vis, og som følge får vi masse restriksjoner.

Lenke til kommentar

BigJaffa har tildels rett, et liv uten farer er et kjedelig liv. Noen ting er for farlig til å bli brukt av alle, tho.

Fyrverkeri synes jeg ikke burde forbys. Mest fordi jeg synes det er utrolig artig å holde på med, men også fordi jeg selv aldri har opplevt at det har gått galt.

Selvfølgelig er jeg klar over at det KAN gå galt, men det kan da vel alt.

Lenke til kommentar

Leste bare forrige års alternativer, så stemte jeg "Ja" på grunnlag av det. Jeg mente at autoriserte burde stå for det.

Ved uforsiktig bruk av fyrverkeri risikerer man å sette andres liv og helse i fare, ikke bare seg selv. Det er det bekymringen går mest ut på for min del. Fyrverkeri har alltid vært moro, men de senere årene har stadig fler raketter gått bakkelangs eller skummelt lavt, og jeg har endt med å passe på å ikke bli truffet mer enn å stå å se på raketter.

Dersom kommunen skulle stått for det, tenker jeg derimot at det ville blitt en vanvittig trengsel der det skulle foregå (husker det fra da jeg var i sentrum år 2000), og det er slettes ikke noe hyggelig det heller.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke fyrverkeri i seg selv. Problemet og faren oppstår når man blander inn alkohol, billig/dårlig fyrverkeri og uforsvarlig bruk. Og blander man de tre sammen går det som regel alltid galt.

Så lenge man kjøper skikkelig fyrverkeri, bruker det forsvarlig og holder seg edru er det lite fare ved fyrverkeriet. Antenner fyrverkeriet da et hus/byggning/skader personer vil dette være tilsvarende et talgelys som satte fyr på et hus selv om det var under oppsyn.

Eg har selv vært dørvakt på nyttårsaften, og blir stadig imponert, eller skremt, over hvor uforsiktig og korttenkt fulle folk er med fyrverkeri. Å så bruke dårlig fyrverkeri som ikke oppfører seg som det skal, eller ikke bruke det som det skal garanterer som regel en tur til legevakten for en eller flere.

Fyrverkeri er pent å se på og hører med til nyttår, men ansvarlige og autoriserte personer bør ta seg av det. Dersom man da har så dilla på fyrverkeri kan man ta skole/kurs og bli autorisert. Eller holde seg trygg og langt unna :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Om noe skulle vært ulovlig, så burde det være raketter. Det er så mye som kan gå galt med raketter i forhold til med batterier\fontener og bakkefyrverkeri generelt. Jeg mener bakkefyrverkeri burde vært lovlig. 99% av alle skadene som skjer er med rakketter, da disse kan skifte retning osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Leste artikkelen til sneakerholic, og det så ut som om var enighet om at fyrverkeri med styrepinne (raketter mao) ikke bør være lovlig, sikkert ikke så dumt ettersom det gjerne er med disse de mest alvorlige skadene kommer. Men ingenting er vedtatt ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...