Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?

Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

• Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sa ikke hva jeg mener den bør være, jeg sa hva den i reliteten er når det gjelder å ikke bli skadet av fulle folk med fyrverkeri.

7548875[/snapback]

..og når det er slik så er jo et forbud nært!

Tror ikke du har peiling hvilken kraft det finnes i "uskyldigt" fyrverkeri. Kunne like godt hatt en dag i året hvor det var lov å leke seg med dynamitt..

At det ikke flerne har blitt drept eller alvorlig skadet av fyrvekei er bare underlig(!) når man ser hvordan det blir skutt vilt i større folkemasser.

Er i utgangspunkte for fyrverkri til folket, men når fokl ikke gidder å bruke en kalori eller 2 til å kjøre en safe linje så kan man bare forby det. 10 år etter et forbud er det ingen som snakker om det engang.

Lenke til kommentar

Når er man "gammel nok" til å forstå ting da? Er vel ganske trangsynt å tro at det bare er de som er født før 1990 som ikke vil ha fyrverkeriforbud.

Hva har alder å gjøre i denne saken? (Hvis dere sier da har man levd lenger og har flere erfaringer så kan jo det brukes som argument i alle saker!)

Og ja nok en gang har denne tråden sklidd ut på grunn av usakelige tråder (som faktisk også denne gangen kommer fra trådstarter :roll: )

Er så teit å bruke alder som et argument om alt :nei:

Kan man ikke ha meninger som betyr noe selvom man er 16 år?

Lenke til kommentar

Fyrverkeri bør ikke forbys. Folk må heller lære seg å bruke det skikkelig. Og jeg blir forbannet da det klages på at det blir så mye branner av fyrverkeri, det er nødraketter som starter de fleste branner på nyttårsaften. Disse nødrakettene er forbudt å bruke i annet en nødsituasjoner. Her i Rogaland har vi et prøveprosjekt på fyrverkeri som de begynte med i fjord. Her får man kun kjøpt fyrverkeri to dager før nyttårsaften. Dette er for å forhindre branner og oppsending av fyrverkeri før nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Når er man "gammel nok" til å forstå ting da? Er vel ganske trangsynt å tro at det bare er de som er født før 1990 som ikke vil ha fyrverkeriforbud.

Hva har alder å gjøre i denne saken? (Hvis dere sier da har man levd lenger og har flere erfaringer så kan jo det brukes som argument i alle saker!)

Og ja nok en gang har denne tråden sklidd ut på grunn av usakelige tråder (som faktisk også denne gangen kommer fra trådstarter  :roll: )

Er så teit å bruke alder som et argument om alt  :nei: 

Kan man ikke ha meninger som betyr noe selvom man er 16 år?

7548953[/snapback]

For det første er jeg ikke trådstarter. Denne tråden er splittet fra en annen.

Det er jo en kjennsgjerning at de fleste yngre personer er helt uten dødsfrykt. Og som du sier har livserfaring mye å si, i alle fall i en sak som dette som dreier seg om sikkerhet. Yngre mennesker er stort sett ikke like opptatt av sikkerhet som litt eldre. Jo lenger man har levd jo mer har man sett av alt som kan gå til helvete, og man vet å passe bedre på.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Det bør i hvert fall lages strengere regler og strengere straffer. Det er vel oftes folk under 18 år som synes det er så utrolig moro å skyte opp raketter, og dette er personer som ikke engang har lov til å fyre opp noe.

5354424[/snapback]

Og hvor ofte leser du i avisen at: "14-åring sendte rakett i ansiktet på kompis. Døde momentant"?

Sist jeg sjekket er det som regel folk i 20 årene som gjør dette.

Uten at jeg skal være skråsikker, men på overskriftene her og der, ser det i allefall sånn ut.

Tror nok det har en del med alkoholen å gjøre, jeg.

Jeg mener at nyttårsaften skulle vært en lovpålagt alkoholfri dag om folk skal fyre opp rakettene selv, siden de fleste, om ikke tilnærmet alle ulykker med raketter skjer i påvirket tilstand.

Selvfølgelig kan det skje ulykker om man ikke er beruset og, men jeg velger å tro at dette er pga produksjonsfeil på produktet. At det er en feil som gjør at den eksploderer før den får lettet f.eks.

I min familie har det alltid vært klare regler på hvor man skal befinne seg under oppskytingen. Min far har helt til de senere årene alltid vært den som har tent på, og vi andre har stått et stykke unna for å se og høre raketten i det den smeller langt der oppe i skyene, hvor den hører hjemme. Det at noen i det hele tatt kan tenne på en rakett og rette den mot et annet menneske, er for meg helt utrolig.

Den beste løsningen, vil for meg være et offentlig oppskytingsarrangement, der folk kan både nyte alkohol og se de fine lysglimtene på himmelen. Samtidig som oppskytingen er under kontroll. Hvordan organiseringen og fyrverkeriinnkjøpet skal foregå kan jeg ikke si. Men om staten vil forhindre drap og samtidig skape en minneverdig avslutning på året, så kan de vel spytte i litt penger til hver enkelt kommune som da kjøper raketter.

Skal ikke si at jeg har rett, men det virker hvertfall bra i hodet mitt.

;)

Endret av KristianG
Lenke til kommentar
Og hvor ofte leser du i avisen at: "14-åring sendte rakett i ansiktet på kompis. Døde momentant"?

Uten at jeg skal være skråsikker, men på overskriftene her og der, ser det i allefall sånn ut.

7550896[/snapback]

Hele 30% av registrerte skader i fjor var hos folk under 15 år!

Mer interessant hadde kanskje vært å vite andelen av skader hos folk under 18, siden man må være minst 18 for å drive lovlig med fyrverkeri.

Lenke til kommentar

7550896[/snapback]

Hele 30% av registrerte skader i fjor var hos folk under 15 år!

Mer interessant hadde kanskje vært å vite andelen av skader hos folk under 18, siden man må være minst 18 for å drive lovlig med fyrverkeri.

7551117[/snapback]

Ok, da var det en hel del mer enn jeg trodde.

Hadde vært greit om du linket til en kilde om du har mulighet. Kunne tenke meg å lese litt mer om dette.

Lenke til kommentar
...Vi stappa noen raketter i en sandbok og jeg skal si det smalt :p

7550346[/snapback]

Og en "sandbok" er hva for noe?

7550660[/snapback]

De grønne boksene som står i gata som det står Sand på. Oppi der ligger det grus som man kan strø med om vintern....

7552613[/snapback]

sand kiste, kasse med sand hadde vel vært et bedre navn? :hmm:

;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Sant nok. "Vilt adrenalin mens helvete er løs og det smeller i alle retninger" er en sikker vinner for å tilbringe nyttårsaften på legevakten. Å "bruke raketter litt feil men samtidig smart" hørtes for å være ærlig ikke særlig smart ut. Det er å bruke raketter feil som fører til ulykker (83 av 119 hendelser med ulykker av raketter iflg tallene tidligere i tråden).

Lenke til kommentar
Sant nok. "Vilt adrenalin mens helvete er løs og det smeller i alle retninger" er en sikker vinner for å tilbringe nyttårsaften på legevakten. Å "bruke raketter litt feil men samtidig smart" hørtes for å være ærlig ikke særlig smart ut. Det er å bruke raketter feil som fører til ulykker (83 av 119 hendelser med ulykker av raketter iflg tallene tidligere i tråden).

7553535[/snapback]

Vel.... Sand-kista er fremdeles like hel.... tror jeg da.

Må prøve å sprenge den i år :roll:

Lenke til kommentar

Kombinasjonen av den sikreste festkvelden i året, høyeksplosiver og naive ungdommer pleier ikke å gå så veldig bra, nei.

Har selv en kompis som mistet øyet fordi noen syntes det var morsomt å skyte på andre med en opprinnelig bakkestående fontene. Nei, jeg har nok med å få i meg nok alkohol til å være i bakrus nyttårsaften neste år til å skulle leke med ting jeg ikke er kvalifisert til å håndtere verken edru eller beruset.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...