Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Etter å ha sett legevakta i oslo sist nyttårsaften kl 05.00 ser jeg ikke noen grunn til at de burde selge fyrverkeri i butikkene. Stedet så ut som en Øverli Riskhospitalet-tegning, unger med brannskader i ansiktet, en som ikke kunne sitte på stolen grunnet brannskader bakpå m.m

Mange andre land overlater arbeidet til profesjonelle og bruker heller litt penger på en gjennomført oppskytning, så slipper man småunger og drita folk som på død og liv skal sikte på ting og skyte rakettene langsmed bakken.

Endret av Sneakerholic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Nettopp. Mer politi stopper ikke raketter som sprenger på bakken pga dårlig kunnskap om åssen man skal håndtere fyrverkeri, raketter som treffer hus fordi pinnen er knekt og liknende. Det gjør derimot å forby butikksalget.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Skal huske at mye av brannen som oppstår er som en følge av raketter som ikke fungerer slik de skal. Spesielt her norge hvor vind og vær ofte får rakettene til og oppføre seg uforesett.

 

De trygeset er vel slike batterier som skyter opp en mengde skudd med lys & smell. Oftes så er disse også dem som gir beste opplevelse og ikke er de så dyre heller.

Lenke til kommentar

Ja, politiet har sikkert nok mannskap til å patruljere populære oppskytningsteder.

 

Det har vært en del nyttårsaftener hvor jeg har fryktet for liv og lemmer når stupfulle mongotryner skyter ut et batteri med Thunder kings horisontalt. Like greit med et forbud + offentlig oppskytning, så kan de bombekåte fjortisene sprenge seg selv på gutterommet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Såvidt jeg vet er det bla. ikke lov å skyte opp fyrverkeri innenfor bompengeringen i Bergen bortsett fra spesielle oppskytningsplasser. Problemet er at de ikke har kapasitet til å håndheve forbudet, fordi fyrverkeri er så lett tilgjengelig :) Heldigvis har vi bare salg i et par dager før nyttår, så ikke idiotene skyter i hele romjulen også. Og mens man venter på et forbud så får vi ta til takke med at man forbyr oppskytningen på de "farligste" plassene (blant masse trehus etc)

Lenke til kommentar

Det vil være umulig å gjennomføre forbud og påbuds-soner ettersom folk ikke vil bry seg og at det ikke på langt nær er nok politi til å kunne passe på sånt. Et eksempel er rådhusplassen i Oslo der mange skyter raketter på selve rådhuset, helt åpenlyst retter raketter mot folk og båter og som oftest er alkohol med i bildet. Selv der greier ikke politiet å gjøre noe, de sitter i bilene sine å drikker kaffe.

Lenke til kommentar

Det vil være enklere å holde kontroll på da ingen vil oppholde seg i disse ulovlige sonene, noe som igjen vil resultere i at flere folk vil oppholde seg sammen på en plass. Hvis noen skyter opp raketter i disse stedene vil det sannsynligvis bli oppdaget. Altså, forby raketter i boligområder o.l., så kan heller folk samle seg på en fotballbane e.l.

Lenke til kommentar
Synes selv raketter er en fin ting. ser ikke på raketter som leketøy, og mordvåpen.

Raketter skal brukes med vett i skallen, og ikke i fylla!

 

Synes ikke raketter skal forbys, bare reglene skal bli en veldig god del strengere rundt omkring. Ingen nyttårsaften uten smell og lys.

7543657[/snapback]

Prøv å fortell 20 snøvlete drita karer i sin beste alder at "Raketter skal brukes med vett i skallen, og ikke i fylla!" og se på responsen... :cry:

Lenke til kommentar

Synes selv at folk må kunne ferdes trygt hvor de vil på nyttårsaften (og på alle andre dager) og folk burde ikke sikte på folk hus etc med fyrverkeri, MEN: er det ikke litt teit å stå på torv, rådhusplassen, i store folkemengder med fulle folk etc på nyttårsaften å si at dere er redde for å bli truffet av raketter? Blir litt som å dra på fest/konsert/fotballkamp etc å si - jeg viste ikke at det ville være fulle folk og høy lyd der. Hvorfor oppsøke noe dere tydligvis er redd for? Les de to første linjene jeg skrev en gang til før dere svarer ;)

Lenke til kommentar
Blir litt som å dra på fest/konsert/fotballkamp etc å si - jeg viste ikke at det ville være fulle folk og høy lyd der. Hvorfor oppsøke noe dere tydligvis er redd for? Les de to første linjene jeg skrev en gang til før dere svarer ;)

7546115[/snapback]

 

Du drar gjerne på en fest for å snakke med folk, drikke en skvett, høre på musikk, danse og pule, ikke bli banket opp av en fyr fordi du så på damen hans. Du drar på en konsert for å se på et band spille live, ikke for å få en albue i nesen fra en overivrig fyr. Du drar på en fotballkamp for å se på.. ja, 22 folk jakte på en oppblåst skinnfille. Jeg tror ikke det er særlig mange som forventer å bli skadet i noen av disse eksemplene.

Lenke til kommentar

Enig, men de negative tingene som du nevner KAN også skje selvom du ikke dro til de stedene på frunn av dem. dvs at akkurat som det er en sjalu fyr som kanskje banker deg på festen(selvom du ikke dro dit for å bli banka) så kan du kanskje bli truffet av fyrverkeri, når du er sammen med(i nærheten av) folk som er ute å skyter opp raketter på nyttårsaften og er berusede eller dumme. Er enig i at det ikke burde være sånn, men det har seg slik at det er netopp sånn det er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Moralen har jo blitt at dersom man har lyst å se på raketter, må man også finne seg i at folk skyter på deg. Men om man hadde hatt organisert oppskytning kunne man jo sett på rakettene uten faren for at en full idiot skulle tenne på en rakett med tennene ved siden av deg. I tillegg hadde du sluppet å møte på raketter i underganger, folk som skjøt på huset ditt og sprengte postkasser, bosspann o.l.

Lenke til kommentar
Moralen har jo blitt at dersom man har lyst å se på raketter, må man også finne seg i at folk skyter på deg. Men om man hadde hatt organisert oppskytning kunne man jo sett på rakettene uten faren for at en full idiot skulle tenne på en rakett med tennene ved siden av deg. I tillegg hadde du sluppet å møte på raketter i underganger, folk som skjøt på huset ditt og sprengte postkasser, bosspann o.l.

7547790[/snapback]

 

enig :thumbup:

 

så forby salg til alleogværmansen! (er også lei av å kjøpe ny postkasse vær 5 januar)

Lenke til kommentar

Moralen er at vil du være med på leken må du tåle steken (eller hva f det heter) kjøp raketter selv da vel og skyt opp der du vil, og det finnes jo nyttårskonserter o.l. hvis du vil se organisert oppskytning. (og ja jeg vet det finnes mange idioter som bruker fyrverkeri, men sånn er det jo med alle ting som kan misbrukes, alt kan ikke bli ulovelig forde)

Lenke til kommentar
Moralen er at vil du være med på leken må du tåle steken (eller hva f det heter) kjøp raketter selv da vel og skyt opp der du vil, og det finnes jo nyttårskonserter o.l. hvis du vil se organisert oppskytning. (og ja jeg vet det finnes mange idioter som bruker fyrverkeri, men sånn er det jo med alle ting som kan misbrukes, alt kan ikke bli ulovelig forde)

7548704[/snapback]

 

 

Den moralen virker veldig tåplig og barnslig etter mitt syn...

 

Fatter ikke at enkelte kan bry seg så lite og lire av seg så tåplige fraser..

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Moralen er at vil du være med på leken må du tåle steken (eller hva f det heter) kjøp raketter selv da vel og skyt opp der du vil, og det finnes jo nyttårskonserter o.l. hvis du vil se organisert oppskytning. (og ja jeg vet det finnes mange idioter som bruker fyrverkeri, men sånn er det jo med alle ting som kan misbrukes, alt kan ikke bli ulovelig forde)

7548704[/snapback]

 

Jaja, 1990. Du blir vel eldre med årene.

 

Det du sier er at om man vil trå utenfor dørkarmen på nyttårsaften for å se på fyrverkeriet, så må man altså forvente å få raketter skutt etter seg, og bli positivt overrasket når det ikke skjer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...