Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?

Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

• Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Store fakta feil i det du skriver om at det er bakkefyrverkeri som gjør mest skade "desilva".

og sammenlignigene dine har lite å gjøre med saken å gjøre. anbefaler deg heller å lese hele eller deler av tråden.

Er heller ikke snakk om hva jeg vil og mener om det blir forbud. Jeg VET at det kommer forbud om det ikke blir sjerpings.

Enig i at levende lys osv er en stor risiko i disse tider, men dette har har også gått kraftig ned siste åra pga. kampanjer om nettopp dette senere år.

At det blir drevet med hjemmelaget rakett brygg ved et forbud er nok sant, men at det blir i store mengder tviler jeg på. Dessuten blir det rimlig lett å ta disse..

Synes det er mangel på viten om fakta i mye av det du skriver.

7513620[/snapback]

Jeg skrev vel faktisk ikke at det var bakkefyrverkeri som gjorde mest skade, men en del av problemet. Det er faktisk ikke så mange raketter som går CATO så lenge ingen har modifisert/obdusert dem, en rakett som går som den skal er absolutt ingen fare for noen.

Hva med å starte kampanjer i romjula slik at folk blir opplyst om hvor lett det faktisk er å skade noen med fyrverkeri, ser for meg bilder av brannskadde folk og diverse faresituasjoner der fulle folk leker med fyrverkeri og det virkelig går galt!.

Enig med mange andre her i at man kan trenge en lisens for å sende opp fyrverkeri klasse II og III, derimot så må det legges til rette for å få gjennomført de nødvendige kursene for å få en slik lisens. I USA har de noe som kalles for BATF lisens som gir innehaver av en slik lisens lov til å produsere og sende opp store fyrverkeri, vi kan jo innføre noe liknende her også. ( BATF gjelder ikke for klasse II og III som alle kan sende opp).

Var i California nyttårsaften for to år siden, der var det innført totalforbud mot fyrverkeri, det var en av de mest tafatte nyttårsaftene jeg har vært borti. Må man håpe det ikke blir sånn her også.

HD

Lenke til kommentar
Alkohol fører til langt mere ulykker og problemer gjennon hele året. Forby heller det  :roll:

5343182[/snapback]

Eller tobakk.

7516780[/snapback]

Så en bør ikke forby noe fordi det er noe annet som gjør større skade :hmm:

7516838[/snapback]

Ja skjønn det den som kan... Typisk fjortiss argumentasjon... :shrug:

Lenke til kommentar
Var i California nyttårsaften for to år siden, der var det innført totalforbud mot fyrverkeri, det var en av de mest tafatte nyttårsaftene jeg har vært borti. Må man håpe det ikke blir sånn her også.

7514832[/snapback]

Ja en nyttårsfeiring uten nedbrente hus, skogbranner, og brannskadete/drepte mennesker høres ut som en skikkelig "tafatt nyttårsaften". :roll:

Lenke til kommentar
stemmer ja, men mener fagkompetente personer bør kunne få tillatelse, dvs offentlig fyrverkeri

7517049[/snapback]

Jeg støtter tankegangen din, men problemet da blir at fyrverkeri kun blir skutt opp i byer og større tettsteder, hvilket betyr fler folk i gatene, som igjen betyr bråk. At fagkompetente personer kan sende opp fyrverkeri støtter jeg 100%. Men pr. dags dato er det ikke lagt opp til at folk skal bli kompetente på området, utenom spesielt interesserte.

HD

Lenke til kommentar
informativt eller ikke...min meining.... selvom staten forbyer raketter....de klarer aldri å stoppe meg eller alle andre som digger alt som smeller..!

7528176[/snapback]

Nei det ville jo ikke bli noe annerledes enn med alle andre lover. Det finnes jo alltid idioter som på død og liv skal bryte loven, koste hva det koste vil.

Poenget er jo å hindre den store massen og ved å gjøre dette vil det statistisk sett bli mindre skader. Idag er det forbudt å lage sprengstoff/fyrverkeri selv, men likevel leser man av og til om en og annen idiot som har klart å skade seg selv med hjemmemekka "bomber", til tross for forbudet. Dersom forbudet ikke hadde vært der hadde dog sikkert omfanget vært langt større enn disse få tilfellene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Få vekk dritten. Skjønner ikke når det ble en menneskerett for drita fulle mennesker å ha tilgang til sprengstoff. Det eneste som kommer utav det er masse personskader og skader på hus etc. Det burde kunne gå an å organisere felles oppskytning i stedet.

Lenke til kommentar
Få vekk dritten. Skjønner ikke når det ble en menneskerett for drita fulle mennesker å ha tilgang til sprengstoff. Det eneste som kommer utav det er masse personskader og skader på hus etc. Det burde kunne gå an å organisere felles oppskytning i stedet.

7540581[/snapback]

Det kalles Darwinisme. Er da vel bare greit at de sprenger seg i luften etter min mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det hadde vært et holdbart argument om de kun skadet seg selv og ikke skadet annet enn sine egne eiendeler. Det er ikke tilfelle. De skader også andre og ødelegger andres hus etc. Derfor, bort med dritten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...