Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?

Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

• Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106

Anbefalte innlegg

Nej, men alt er jo farlig!

Skal du forby folk å kjøre mopeder, forby folk å kjøre over 50km/h,  forby folk å spise usunt?

7484710[/snapback]

Hmmm, det var slett ikke dumt. Tror jammen meg jeg skal ta kontakt med regjeringen med en gang.

Dumme spørsmål fortjener dumme svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du forby folk å kjøre mopeder, forby folk å kjøre over 50km/h,  forby folk å spise usunt?

7484710[/snapback]

Hmmm, det var slett ikke dumt. Tror jammen meg jeg skal ta kontakt med regjeringen med en gang.

7484735[/snapback]

Nettop, derfor jeg svarte dumt på ditt innslag isted!

Og nå ser vi også at det er mange flere som vil ha fyrverkeri enn som ikke vil ha!

Skal dere som ikke vil ha ødelegge for oss som vil ha da?

Endret av Datacalibel
Lenke til kommentar

Hvis du virklig ikke ser noen forskjell på våre eksempler har jeg virkelig ingenting å diskutere med akkurat deg. Jeg venter heller på noen som faktisk forstår eller klarer å se saken fra synspunktet mitt i tillegg til sitt eget, og som faktisk kommer med noe konstruktivt.

Edit: Det spiller da ingen rolle hva mange andre vil. Jeg har da fortsatt mitt eget synspunkt. Veldig ofte må de som ser sikkerhetsproblemer ta avgjørelser over hodene på de som ikke er i stand til å tenke logisk. Det er litt "barnehageonkel" å gjøre, men det skjer stadig da enkelte mennesker ikke skjønner sitt eget beste.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Hvis du virklig ikke ser noen forskjell på våre eksempler har jeg virkelig ingenting å diskutere med akkurat deg. Jeg venter heller på noen som faktisk forstår eller klarer å se saken fra synspunktet mitt i tillegg til sitt eget, og som faktisk kommer med noe konstruktivt.

Edit: Det spiller da ingen rolle hva mange andre vil. Jeg har da fortsatt mitt eget synspunkt. Veldig ofte må de som ser sikkerhetsproblemer ta avgjørelser over hodene på de som ikke er i stand til å tenke logisk. Det er litt "barnehageonkel" å gjøre, men det skjer stadig da enkelte mennesker ikke skjønner sitt eget beste.

7484794[/snapback]

Men det er gale når det skal bli forbud mot alt her i Norge!

Jeg håper ihvertfall at fyrverkeri ikke blir forbudt!

Lenke til kommentar

Forbud mot alt i Norge? synes slike argumenter er totalt på tryne!

Ta deg tur ut i verden og finn at Norge ikke bare er "forbudt land mot alt" som du skriver...

Hadde det ikke vært kult og hatt skikklig fyrverkeri istedenfor alt 'pjatte' som man ikke får sett skikklig uannsett?

Og nytteverdien på fyrverkeri er vel "litt" mindre en mat, mopeder og alt annet som det blir sammenlignet med? Uannsett så handler dette om fyrverkeri og ikke usunn mat osv... Blir for dumt, og vi kan bare gi opp alt i denne verden om vi skal bruke den argumentasjonen i alle sammenhenger.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

7484710[/snapback]

7484735[/snapback]

Det er den type tankegang som styrer hele Norge "Hmmm.. det var ikke dumt, kanskje vi skal forby det også".

Jeg vet hvertfall hvem jeg skal stemme på ved neste valg.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Syns man skal forby fyrverkeri når man er veldig full.

Ellers er det fint med fyrverkeri, bortsett fra at en jeg kjenner har mista halve hånda.

Og 10 andre har fått raketter i trynet ol, og en fikk også en rakkett opp under skjørtet.

På nyttårsaften i år vurderer jeg å ikke kjøpe fyrverkeri fordi jeg har brukt opp mine 10 liv.

Lenke til kommentar

7484710[/snapback]

7484735[/snapback]

Det er den type tankegang som styrer hele Norge "Hmmm.. det var ikke dumt, kanskje vi skal forby det også".

Jeg vet hvertfall hvem jeg skal stemme på ved neste valg.

7485573[/snapback]

Hva da? Er alltid nysgjerring på slikt :p

Frp her ihvertfall!

Btt: Å forby fyrverkeri gjør det bare verre, men vi kan sette noen grenser, som vil hjelpe litt ihvertfall!

Null-toleranse, altså, dem som setter opp raketter, og fyrer dem av skal være klin edru!

Lenke til kommentar
Null-toleranse, altså, dem som setter opp raketter, og fyrer dem av skal være klin edru!

7485992[/snapback]

Som skrevet tidligere, å legge all skyld på alkoholen blir feil.

Uansett vil det faktisk ikke være snakk om noe forbud mot fyrverkeri. Pr. idag er det allerede forbud for hvermansen å leke seg med eksplosiver. Men det blir gjort unntak fra forbudet på nyttårsaften. Dersom det viser seg(og det gjør det!) at personer blir skadet og folk mister sine hjem pga. andres lek med eksplosiver på denne ene dagen, ser jeg ingen grunn til å fortsette med å gi disp. for denne aktiviteten.

Lenke til kommentar

7485992[/snapback]

Som skrevet tidligere, å legge all skyld på alkoholen blir feil.

Uansett vil det faktisk ikke være snakk om noe forbud mot fyrverkeri. Pr. idag er det allerede forbud for hvermansen å leke seg med eksplosiver. Men det blir gjort unntak fra forbudet på nyttårsaften. Dersom det viser seg(og det gjør det!) at personer blir skadet og folk mister sine hjem pga. andres lek med eksplosiver på denne ene dagen, ser jeg ingen grunn til å fortsette med å gi disp. for denne aktiviteten.

7486159[/snapback]

Det gjorde jeg ikke heller, men jeg sa det ville hjulpet!

Lenke til kommentar
Drit i å ha en egen drittdslenging inni diskusjonen a? :!:     

Any way, Norge har alt for mange forbud. Bevise det, kan ikke noen av de som er uenige heller vise til ting som er lov i Norge men ikke andre land? (foruten å ha sex med dyr  :p  )

7489256[/snapback]

Ta deg en tur til Østen og du finner massse! ;)

Lenke til kommentar

Hallo hallo...

Ingen her som har lest det som blir foreslått? Det er ikke snakk om å forby fyrverkeri, men å forby raketter.

Raketter (med pinne) er det som skader flest personer på nyttårsaften.

Det blir bare tull å bruke om argument at "de forbyr alt som er farlig". Hadde man bare skadet seg selv, så er det ikke noe problem. Essensen her er at man skader andre. I Oslo sentrum på nyttårsaften flyr raketter rundt over alt, og det er bare flaks som gjør at ikke flere blir skadd.

Lenke til kommentar

En annen ting som folk glemmer at det er en masse med dyr som blir helt forstyret den dagen, og det sitter i dem i lange tider, kanskje for all fremtid. Selv så har jeg sett hunder og andre husdyr som blir helt maniske og springer til krampa tar dem mm. (husker også en gang når vi leide et hus i tilknytting til en bondegård med melkekuer som brølte som galne hele nyttårsaften!)

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Hvis det blir organisert oppskytning, så vil det fortsatt skremme dyr uansett hvem som skyter dem opp :p hvis man bor langt fra de stedene som fyrverkeriet blir skutt opp fra da, skal ikke folk som bor på gård etc få se på de da? (ikke alle gårder har nødvendig vis dyr, og de som har det pleier å dekke til vinduer og sette på musikk...) Tenk deg om du har lyst til å ta en øl eller et glass vin til maten. Du er fortsatt i stand til å skyte opp fyrverkeri, men ikke til å kjøre bil til rakett showet.. (de fleste med hund doper jo ned hundene da... og katter pleier ikke å ta noe serlig skade av lyden (du kan godt dope den hvis di vil også)

(PS: ikke kom her å si i en av de neste postene at noen hunder er så gamle at de ikke kan ta piller med fare for å dø etc, det blir å gå litt mye inn i spesialtilfellene)

Lenke til kommentar

fyrverkeri bør absolutt ikke bli forbudt, det er jo en del av nyttårsaften. Hva hadde det blitt uten rakettene? stille og kjedelig. Så lenge folk opptrer varsomt og bruker hodet skal det i praksis ikke gå galt. Men som alltid kommer den en full kar eller noe som ødelegger for alle andre.

Lenke til kommentar
Hvis det blir organisert oppskytning, så vil det fortsatt skremme dyr uansett hvem som skyter dem opp :p

7492459[/snapback]

Men her er organisert oppskytning en fordel. For da skyter man bare ut fra bestemte, forhåndsannonserte steder, og det blir lett for kjæledyrseiere å ta forholdsregler ved å dra til et annet sted. Sånn det er nå skytes raketter absolutt overalt, så det er vanskelig for kjæledyrseiere å skjerme dyra sine fra det, selv om de drar langt ut i gokk. Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
fyrverkeri bør absolutt ikke bli forbudt, det er jo en del av nyttårsaften. Hva hadde det blitt uten rakettene? stille og kjedelig. Så lenge folk opptrer varsomt og bruker hodet skal det i praksis ikke gå galt. Men som alltid kommer den en full kar eller noe som ødelegger for alle andre.

7492637[/snapback]

hva med å sette seg inn i saken? Er jo ikke snakk om at det skal bli en fyrverkeriløs nyttår feiring av den grunn!

---

Og det med dyr etc er å gå litt utover sakens kjerne ja, og skriker høyt over dette. Hva med å droppe alle de andre tåplige argumentee også da i samme sleng; det der med "alt blir ulovlig", at usunn mat, røyk osv også må bå bli forbudt!!

Nei, her blir det litt dobbelt moral om ikke jeg kan trekke inn eksemler som er fakta..

Mye som er gøy, men det må jo oppveies mot det negative også. Og her er jeg for at det må skje noen endringer.

I verstefall så risekere vi at brannfolk nekter å rykke ut til rakettbranner i fremtiden.. (ihvertfall vil de bli truet med dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...