Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Eneste gode argumentet mot å forby privat oppskytning av fyrverkeri er at det er mange som tjener penger på dette, og man vil da frata disse menneskene sitt levebrød.

 

Det er vel ingen butikker i norge som selger eksklusivt fyrverkeri. Så det er nok ikke noe argument det heller. Og de profesjonelle forhandlerne som eventuelt eksisterer handler med erfarne pyroteknikere, og disse ville selvsagt fremdeles ha like stor, om ikke større, tilgang.

 

En tidligere vennine fra italia fortalte at selv om prisene var lave så drakk ikke man mer. Det hele hang sammen med strenge normer hva angikk alkoholinntak.

 

Normer vi ikke har i norge... se på f.eks prisene i danmark.  dansker mindre enn nordmenn? Kjapp google...

 

http://www.heartstats.org/datapage.asp?id=4597

 

Noen med office som kan gi oss et bilde av alkoholkonsum i europa? F.eks norge, sverige, danmark, tyskland, spania, italia... eventuelle kandidater som stikker seg ut høyt eller lavt?

7464413[/snapback]

Med levebrød tror jeg det ble siktet til kinesere som faktisk tjener mye på fyrverkeri og er avhengig av dette salget til en viss grad.

 

Jeg er generelt enig med ditt syn på alkoholforbruk (normer, ikke avgifter), men farlig å generalisere her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at dette skal bli en debatt om alkohol så er det jo flatfylla som evt. er et problem hva fyrverkeri og alkohol angår. Om man drikker ett glass vin pr. dag utgjør man ikke samme fare som en person som har drukket 7+ glass på styrten, selv om de har samme alkoholinntak pr. år. Og flatfylla er som kjent et mer nordisk fenomen.

Uansett, så kan man ikke skylde på at alkoholen, idioti eller uvettig bruk er skylden i all skade ved fyrverkeri. Selv ved normal og vettig bruk har vel de fleste opplevd psycho-raketter som sprenger 0,01s etter takeoff eller går rett opp ca. 3 meter for så å gjøre en kraftig sving og forsvinne i farlig retning.

Lenke til kommentar

Folkens.

 

Om alle bare kan *drite* langt i å drikke seg drita og fyre opp raketter i nevnte tilstand, vil vi få betraktelig mindre problemer.

 

Bekjent ødela trynet halvveis forrige nyttårsaften. Veldig full, lekte med raketter.

 

Vel vel. Gikk bra. Kunne gått betraktelig værre.

 

For å avslutte kan jeg jo sitere en person fra Turboneger (nei, jeg aner ikke hva de heter), når han fikk et spørsmål om hvor langt neddi baken han stappet rakettene når han skjøt dem opp på scenen?

 

"Ikke like langt som de som forsøker å kopiere det".

Lenke til kommentar

I Norge drikker man mer over kortere tid pga. den høye prisen prisen og den dårlige tilgangen. Dette er misbruk og ikke bruk. Og uansett om det så kan være at det er tradisjon med flatfylla her, så vil lavere avgifter begrense alkoholkonsumet med tiden da folk innser at de gjerne kan ta en øl når de vil isteden for at de må tømme innpå når tiden byr seg. Det kommer hvertfall ikke til å bli sånn at man drikker seg full hver dag hvis det er det du tror. Det kan hende at i begynnelsen øker konsumet en smule, for å så falle ned på rekordlavt nivå når det kommer til flatfylla.

 

Uansett, hvis det så skal forbys privat fyrverkeri, hva foreslår da regjeringa som erstatting for moroa?

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
I Norge drikker man mer over kortere tid pga. den høye prisen prisen og den dårlige tilgangen. Dette er misbruk og ikke bruk.

 

Uansett, hvis det så skal forbys privat fyrverkeri, hva foreslår da regjeringa som erstatting for moroa?

7465323[/snapback]

 

igjen; har du dekning for det du skriver? Det er ikke en faktor som avgjør alkolholkonsumentet i Norge, det er nok flere. Lavere priser er ikke alene nok til å senke forbruket.

 

 

regjeringen hadde nok brukt penger på offentlig fyrverkeri, som kommunene hadde malplassert på annet.

Lenke til kommentar
Uansett, hvis det så skal forbys privat fyrverkeri, hva foreslår da regjeringa som erstatting for moroa?

7465323[/snapback]

Fyrverkeriet blir styrt av folk som virkelig kan det.

 

Jeg er skeptisk til å gå ute på nyttårsaften fordi det alltid er en eller annen som skal være "morsom".

Jeg er for å forby det privat.

Lenke til kommentar

En ting som hadde vært fint med strengere offentlig styring av fyrverkeri, er at da kan man kjøre råtøffe, felles fyrverkerishow :dribble: Jeg legger stadig merke til at i forhold til proffe fyrverkerishow er egentlig fyrverkeriet som folk flest bruker rundt omkring litt halv-dølle. Hvis jeg hadde valget mellom å fyre av en halvgod rakett selv, eller å se på et profft show med fyrverkeri som er 100x bedre enn det jeg har lov til/råd til å kjøpe i butikken, er det ikke tvil om hva jeg hadde valgt :cool: (altså, det siste).

 

EDIT: En annen ting er at jeg kommer fra et område hvor det bor mange fiskere. Der tar folk ofte og fyrer av nød-raketter som er utgått på dato (og derfor ikke kan brukes på havet, selv om de er helt fin), selv om det strengt tatt ikke er lov. Det synes jeg er dumt, fordi det gjør at nødrakettene ikke tas så alvorlig som de burde, og det ødelegger for folk som potensielt kunne være i havnød på nyttårsaften (og det trenger ikke være på selve nyttårsaften, mange fyrer også av nødraketter i dagene før og etter). Hvis det var forbudt å fyre av fyrverkeri for folk flest, ville det vært lettere å få bukt med dette uvesenet.

 

En tredje ting er at mange dyr blir skremt av fyrverkeri. Hvis man hadde noen få felles fyrverkerishow i stedet for masse fyrverkeri overalt, ville det vært lettere for kjæledyreiere å skåne dyra sine og finne et sted med hvile og ro for dem. Dermed ville kjæledyr og deres eiere fått en bedre hverdag.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Eneste gode argumentet mot å forby privat oppskytning av fyrverkeri er at det er mange som tjener penger på dette, og man vil da frata disse menneskene sitt levebrød.

 

Det er vel ingen butikker i norge som selger eksklusivt fyrverkeri. Så det er nok ikke noe argument det heller. Og de profesjonelle forhandlerne som eventuelt eksisterer handler med erfarne pyroteknikere, og disse ville selvsagt fremdeles ha like stor, om ikke større, tilgang.

 

Det er en hel næringskjede involvert her. Fra de lager fyrverkeriet i kina, transporterer den til norge, lokale aktører kjøper det opp, selger det til folk i butikkene. Lønn til alle involverte i disse leddene. Det er sant det du sier at det er ingen butikker som eksklusivt selger fyrverkeri, men det betyr ikke at folk som er i bransjen ikke blir rammet. Nyttårsaften er både julaften og nyttårsaften på en gang (hø hø) for de som driver med dette. Du kan jo selv tenke deg hvor mye fyrverkeri som blir solgt til nyttårsaften, pengene forsvinner jo ikke i løse luften. Å forby fyrverkeri for privatpersoner blir som å stenge høyfjellshotellene i påsken fordi at mange faller og slår seg på ski.

 

Selv om jeg argumenterer mot min opprinnelige mening her, syntes jeg at dette er et argument som bør tas med i beslutningen. Det er altfor mange uskyldige som blir skadet av nyttårsraketter.

Lenke til kommentar

nyttårsaften er bursdagen min ....jeg syntes fyrverkeri er pent og det gjør den mer spesiell . tenk hvor mange som har glede av det? men jeg skjønner poenget . nyttårsaften bringer også alkohol . folk må da være passe dumme når de fyrer opp fyrverkeri men de er dritings? voksene burde greie å tenke selv.. . og det var MIN mening

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar
Min første post her ;)

 

Fyrverkeri bør absolutt ikke forbys, så lenge man bruker hodet og opptrer varsomt er det helt ufarlig. Synes ikke hele Norge burde få svi pga noen idioter som misbruker fyrverkeri.

7471945[/snapback]

Fyrverkeri er ikke helt ufarlig, selv om man bruker det riktig og er forsiktig. Synes uansett at alt er bedre enn at fyrverkeri er tilgjengelig for allmennheten (= masse idioter + resten). En idiot alene kan også ta liv). Synes vi får svi mer om fyrverki er lov enn ikke..

Lenke til kommentar
Min første post her ;)

 

Fyrverkeri bør absolutt ikke forbys, så lenge man bruker hodet og opptrer varsomt er det helt ufarlig. Synes ikke hele Norge burde få svi pga noen idioter som misbruker fyrverkeri.

7471945[/snapback]

 

 

Jeg skjønner hva du mener, men hva er best. At man forbyr fyrverkeri og at man slipper at barn mister hender (noe som skjedde her ifjor) og får raketter i magen (noe som og nesten skjedde ifjor). Det hjelper lite at man sier at bare folk som ikke har drukket får bruke det, fordi da får folk som man vet er sikkre kommer til å drikke seg mer enn fulle til å skyte opp raketter uten at de har kontroll...

 

Og ja, jeg mener at man bør forby det privat og heller ha noe sykt offentlig! Bare se på byer som London og N.Y, Syndey osv. :thumbup:

Lenke til kommentar
Til slutt har ikke kommunen nok penger og må avlyse det år etter år. Etter noen år til så har det blitt vane med null fyrverkeri på nyttårsaften og da de plutselig vil skyte opp en par raketter i 2015 i stor forventning, så har de blitt ulovlige.

7475489[/snapback]

 

Det er bare tull. Jeg vil vedde på at å leie inn en pyrotekniker og fyre av noen raketter i løpet av 30 min koster nesten nada i forhold til mange av de utgiftene en kommune sliter med i løpet av et år. fattig er ikke norske kommuner enda.

 

EDIT: Pluss at folk kan spleise også.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Husker når jeg gikk på ungdomskolen så måtte vi spare på toalettpapiret og bare bruke ett papir hver. Pluss at de kjøpte inn ekstra billig papir.

 

Uansett - når man har valgfrihet til arrangere et lite fyrverkeri eller ikke, så er det som veldig sannsynlig at enkelte bare dropper det, som igjen fører til at folk må reise inn til den nærmeste byen for å se noen rakketer sprenges. Etterhvert kan det jo også hende at de mindre byene også dropper det, og folk må reise inn til byer som Bergen, Trodheim o.l.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det burde bli forbudt med fyrverkeri. Derimot så synes jeg det kan bli forbudt å skyte opp fyrverkeri i fylla. Har man drukket så bør man ikke fyre opp raketter.

Å forby fyrverkeri fordi noen ikke har peiling på hvordan dem skal behandle dette er som å forby alkohol fordi noen drikker alkohol og kjører, banker kona, sloss ++

 

Å forby alt fordi noen ikke kan bruke vettet ser jeg som feil løsning på problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...