Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Usikker.

 

Det blir med dette som allting som er gøy og godt -- Det finnes en grense for når det går fra morsomt til farlig.

 

I tilfellet fyrverkeri er det bare morsomt når det *er* litt farlig.

 

Vi ville ikke like å bruke fyrverkeri som ikke lager lyd, smell eller farger -- da tenner vi heller et lys.

 

På samme måte er aldri fyrverkeri på TV eller i 3d-kino noe bra heller, uansett lyd.

 

Ergo, det er frykten som gjør at *jeg* fyrer av "Big Bertha" -- heller enn 25 småraketter i en familiepakke.

 

Kanskje en fyrverkeri-lisens..? Kanskje krav til godkjente utskytningsramper..?

 

Jeg vet at en av mine største raketter noensinne gikk feil vei på grunn av ustødig rampe, og eksploderte på en terrasse hvor det kunne vært folk -- eller det kunne tatt fyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyrverkeri burde hatt 20årsgrense

 

Hvorfor det? Dersom du innser at det er farlig og unødvendig og er klar til å påtvinge slike restriksjoner, hvorfor ikke lage en restriksjon på sivil håndtering av eksplosiver og overlate det til eksperter? Og hvorfor 20? Hvorfor ikke 21? 24? 30? 40? 140 års grense synes jeg høres omtrent riktig ut.

 

Fyrverkeri selges en liten periode i året, folk må nå tåle det

 

Og om butikkene bare solgte skytevåpen og atombomber til alle som ville ha èn dag i året, ville det være ok også? Skjønner ikke helt logikken jeg... Det er 'bare' èn dag i året som folk får gjøre noe de ikke burde, så derfor burde det være lov?

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Jeg tror ettersom hvor eldre man blir, får man like stor glede av å nyte et arrangert rakettfeiring.

 

For min del kan man forby nyttårsfeiring men da skal det ihvertfall være et arrangert feriring, som f.eks på Rådhuset Oslo 01.01

 

..men..

 

Det er langt fler ting som bør forbys først. At ulykker skjer grunnet nyttårsfeiring, skyldes kun uvitenhet, idioti og alkohol.

Endret av Zande
Lenke til kommentar

Ja hva skal penger brukes på da? Alkohol?, nei da drikker vi dem jo opp. Bil?, nei det skader miljøet og bilen vil jo bli gammel til slutt? Etc.

 

Hvilken nytteverdi har fyrverkeri?

 

Det høye alkoholforbruket har nok mye av skylden. Senk avgiftene.

 

Hvis det er slik at det stort sett er de unge og fulle som blir skadd eller forvolder skade av andre med fyrverkeri, hvor logisk er det da å senke avgiftene og gi disse bedre tilgang på mer alkohol?

 

Det er langt fler ting som bør forbys først. At ulykker skjer grunnet nyttårsfeiring, skyldes kun uvitenhet, idioti og alkohol.

 

Og kanskje det faktum at èn dag i året tillater vi alle å leke med svært uberegnelige og billig-produserte kinesisk eksplosiver?

Lenke til kommentar

Grunnen er at ved høye avgifter og mindre tilgang drikker folk veldig mye med en gang de får tak i det, og det vil ikke lønne seg å bare drikke litt av og til da det er sløsing av alkohol og penger. Avgiftene fører rett og slett til misbruk av alkohol

 

Ved lave avgifter og økt tilgang vil folk drikke mindre hver gang de gang de drikker og mer spredt over tid. Det til gå over til vanlig bruk, ikke misbruk.

 

Typiske eksempler er sør-europeiske land der det er denne typen drikking for foregår, pga. lave avgfiter. I nordiske land går folk heller på store fyllekuler hver gang anledningen byr seg.

Lenke til kommentar
Ja hva skal penger brukes på da? Alkohol?, nei da drikker vi dem jo opp. Bil?, nei det skader miljøet og bilen vil jo bli gammel til slutt? Etc.

 

Hvilken nytteverdi har fyrverkeri?

 

Det høye alkoholforbruket har nok mye av skylden. Senk avgiftene.

 

Hvis det er slik at det stort sett er de unge og fulle som blir skadd eller forvolder skade av andre med fyrverkeri, hvor logisk er det da å senke avgiftene og gi disse bedre tilgang på mer alkohol?

 

Det er langt fler ting som bør forbys først. At ulykker skjer grunnet nyttårsfeiring, skyldes kun uvitenhet, idioti og alkohol.

 

Og kanskje det faktum at èn dag i året tillater vi alle å leke med svært uberegnelige og billig-produserte kinesisk eksplosiver?

7460342[/snapback]

 

Jeg får i hvertfall en slags "rus" av alt som sprenger og smeller :love: Jeg har sosialt samvær ved å sprenge ting sammen med andre. (jeg får ikke med meg damere lettere hjem da, men hvilke andre nytteverdier har alkohol i forhold til fyrverkeri? Begge deler er et slags rusmiddel og et tidsfordriv (skal også nevnes at jeg drikker alkohol selv om jeg liker å fyre opp fyrverkeri)

Lenke til kommentar

Ideelt sett ville det ikke vært noe problem å ha lovlig fyrverkeri, hvis folk hadde fulgt reglene. Dette skjer jo ikke.

 

Eneste gode argumentet mot å forby privat oppskytning av fyrverkeri er at det er mange som tjener penger på dette, og man vil da frata disse menneskene sitt levebrød.

 

Det at det er gøy osv. er forsåvidt sant, men det er ikke et bra argument. Det er mye som er gøy, som ikke er lov.

Lenke til kommentar
Grunnen er at ved høye avgifter og mindre tilgang drikker folk veldig mye med en gang de får tak i det, og det vil ikke lønne seg å bare drikke litt av og til da det er sløsing av alkohol og penger. Avgiftene fører rett og slett til misbruk av alkohol

 

Ved lave avgifter og økt tilgang vil folk drikke mindre hver gang de gang de drikker og mer spredt over tid. Det til gå over til vanlig bruk, ikke misbruk.

 

Typiske eksempler er sør-europeiske land der det er denne typen drikking for foregår, pga. lave avgfiter. I nordiske land går folk heller på store fyllekuler hver gang anledningen byr seg.

7462274[/snapback]

 

er du sikker på at du har dekning for dette?

 

En tidligere vennine fra italia fortalte at selv om prisene var lave så drakk ikke man mer. Det hele hang sammen med strenge normer hva angikk alkoholinntak.

 

I Norge er så vidt jeg har opplevd ingen slike normer, selv om jeg personlig syns det er uheldig med eldre nordmenn som drikker som om de var fjortisser.

 

Jeg har dessverre lite tro på argumentet ditt om å senke avgiftene, det frykter jeg heller gjør at folk vil kjøpe mer, ettersom det sosiale mønsteret ikke endres.

Lenke til kommentar

ArmenMinAU; Avgiftene har ikke direkte skyld. Det er kulturen som er gal.

 

Fyrverkeri bør kun antennes av lisensiert personell. Restriksjoner på fyrverkeriantenning er det eneste som direkte vil sørge for å få ned skadetallet. Det skjer så mye ulykker, og folk (ofte påvirket av alkohol) påfører mange andre enn seg selv skader og død. At livet mitt skal stå i fare pga lovgivingen på nyttårsaften blir for dumt, siden ikke jeg leker med eksplosiver.

Å holde seg innendørs er ikke (bør ikke være) et alternativ.

Lenke til kommentar

Eneste gode argumentet mot å forby privat oppskytning av fyrverkeri er at det er mange som tjener penger på dette, og man vil da frata disse menneskene sitt levebrød.

 

Det er vel ingen butikker i norge som selger eksklusivt fyrverkeri. Så det er nok ikke noe argument det heller. Og de profesjonelle forhandlerne som eventuelt eksisterer handler med erfarne pyroteknikere, og disse ville selvsagt fremdeles ha like stor, om ikke større, tilgang.

 

En tidligere vennine fra italia fortalte at selv om prisene var lave så drakk ikke man mer. Det hele hang sammen med strenge normer hva angikk alkoholinntak.

 

Normer vi ikke har i norge... se på f.eks prisene i danmark. dansker mindre enn nordmenn? Kjapp google...

 

http://www.heartstats.org/datapage.asp?id=4597

 

Noen med office som kan gi oss et bilde av alkoholkonsum i europa? F.eks norge, sverige, danmark, tyskland, spania, italia... eventuelle kandidater som stikker seg ut høyt eller lavt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...