Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis alle hadde fulgt retningslinjene for bruk av fyrverkeri så hadde ikke dette vært noe problem.

 

Dette skjer desverre ikke. Jeg har et par år på rad vært inne i Oslo på nyttårsaften, og folk som er helt dritings sender opp fyrverkeri, og det er helt utrolig at det ikke skjer flere ulykker.

 

Jeg er derfor for å forby privat fyrverkeri på nyttårsaften.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om dette er blitt nevnt ennå. Men jeg er for å forby privatpersoner i å sende opp fyrverkeri, og heller overlate det til profesjonelle aktører å stå for showet på nyttårsaften. Det er slik det gjøres i veldig mange av byene i resten av Europa, og det ser ut til å virke fint.

 

Fyrverkeri kan være et svært farlig våpen, og bør overlates til de som har greie på farene. Ettersom jeg har forstått det kan ikke hvem som helst kjøpe seg pistoler og rifler her til lands. Skal det måtte kreves sertifikat for skyte-våpen, bør det kreves for pyrotekniske "våpen" også (som i bunn og grunn faktisk er skyte-våpen).

Lenke til kommentar
Det kommer alltid til å eksistere idioter, men skal alle andre straffes for det?

Det virker som vi vil forby alt..

7226099[/snapback]

 

Det er jo problemet med alle "farlige" ting, alkohol, tobakk, fyrverkeri osv.. Noen bruker det på en fornuftig måte, mens idioter ødelegger for alle andre. Løsningen er å finne en balansegang, enten total-forbud eller aldersgrense som får ned misbruket ;)

Lenke til kommentar

Det er svært enkelt å lage høyeksplosiver som er _mye_ kraftigere og farligere enn det man får i butikken. Blir fyrverkeri forbudt kommer de aller fleste tenåringer til å se seg etter alternativer til det som ble solgt i butikkene, og jeg garanterer at det blir _mye_ farligere enn noen pinglete batterier og raketter.

Lenke til kommentar
Det er svært enkelt å lage høyeksplosiver som er _mye_ kraftigere og farligere enn det man får i butikken. Blir fyrverkeri forbudt kommer de aller fleste tenåringer til å se seg etter alternativer til det som ble solgt i butikkene, og jeg garanterer at det blir _mye_ farligere enn noen pinglete batterier og raketter.

7229240[/snapback]

 

Akkuratt det tror jeg ikke noe særlig på. At noen vil mekke litt er nok uten tvil, men ikke i stor stil. Blir uannsett mekket mye nå når det er legalt, og da brukes som ofte krutt fra vanlige raketter som fåes kjøpt.

 

Håper folk generelt skjerper seg en del hakk dette året, og at foreldrer tar litt mer ansvar med hva de putter i fingra på poden...

 

Ellers så er jeg overbevist om at det fort kan bli den siste feiringen med valig rakkett salg slik det er i dag. (Har en smule peiling da jeg er med i brannkorpset på et større gass anlegg i norge, og er jevnlig på kurs hvor man får litt "inside info" om hva forskjellige brannsjefenr rundt i norges land mener.

Poenge er at Brannfolk generelt presser hardt på for strengere retnigslinjer av den enkle grunn at de ikke vil sette helse og liv på spill pga. noe så enket som raketter som i utgangspunkte kun skal være til glede...

 

Foreligger jo allerede noe forbud og innskrenkinger rundt om i forskjellige komuner og byer i norge. Dette har også en god del med politikk å gjøre. politekere ser at det er en del penger å hente på mindre vakthold og rimligere avikling av nyttårsfeiringer. Samt det med Brannfolk som ikke vil bruke jule helgen på å sluke rakkett branner...

 

Et annet hold som presser på for strengere regler og forbud er forikrings selskaper som må ut med store beløp hver jul & nyttårs helg bga. brann og skader som følge av fyrverkeri.

 

 

Hva vi synes spiller liten rolle når det er andre krefter som spiller inn. Er bare en ting som kan redde rakattene til mannen i gata; nemlig kraftig skjerpings de neste par åra, ellers så er spikern spikra for forbud i nær fremtid (snakker da om 3 til 5 år).

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg er skeptisk til den utbredte bruken av fyrverkeri blant amatører er:

- Nedbrente boliger

- Alvorlige kroppslige skader (lemlestelse, brannsår, redusert syn/hørsel/følsomhet, m.m.)

- Frykten for at noe av det overstående skal skje med meg eller mine nærmeste.

 

 

Ellers er det jo gøy å sende opp en liten rakett selv da (selvsagt før man begynner på sjampisen), og visst er det fint å se på de andres bidrag. Problemet er bare at det gang på gang skjer dusinvis av tilfeller der det går galt. Det virker så unødvendig...

Endret av Royo
Lenke til kommentar
Ellers er det jo gøy å sende opp en liten rakett selv da (selvsagt før man begynner på sjampisen), og visst er det fint å se på de andres bidrag. Problemet er bare at det gang på gang skjer dusinvis av tilfeller der det går galt. Det virker så unødvendig...

7234472[/snapback]

 

 

De små til 10 kr for 10-pakningen, er igrunn kjekkere enn den store som fyker 200 meter, og lager en diger ballong, og som koster 2-300 kroner.

Lenke til kommentar

Fyrverkeri må nok brukes med litt mer forsiktighet enn det gjør. Men jeg syns absolutt ikke at det burde forbys. Det er en tradisjon, og det er så vakkert! Ingenting er flottere og mer romantisk enn fyrverkeri. :love: Problemet er de som ikke kan bruke det på en forsiktig måte. :(

Lenke til kommentar

Å forby fyrverkeri er nok ingen god løsning, greit det er mange hensynsløse folk ute om nyttårskvelden som ikke skulle vært i nærheten av fyrverkeri, men alikavell får fingra i det og skaper ulykker, men jeg føler ikke at vi skal forby det av denne grunn, ei heller siden det ville ført en ekstrem folkemasse som ville ha utført opprør mot regjeringen for å komme på en slik regel.. Fyrverkeri er en tradisjon vi har i dette landet i en del år, dette føler jeg vi skal opprettholde, og heller få til et system på dette med fyrverkeri isetedet for å forby det :)

Lenke til kommentar
Det er jo bare du selv som setter kriteriende for hvor sikker din personlige bruk av fyrverkeri.

7234216[/snapback]

Problemet er at med dagens kriterier som mange setter fører dette til store skader og ulykker hvert eneste år.

Personlig heller jeg mot et forbud mot at amatører skal få benytte eksplosiver.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
De små til 10 kr for 10-pakningen, er igrunn kjekkere enn den store som fyker 200 meter, og lager en diger ballong, og som koster 2-300 kroner.

7234941[/snapback]

Jeg mente kvantitativ, ikke kvalitativt. Det kom visst litt dårlig frem...

 

Jo færre man sender opp, jo færre står i fare for å bli skadet?

Lenke til kommentar

Man skulle hatt sertifikat for å skyte opp raketter...

 

Raketter+grevling+XL tv=Morsomt! (noen som husker da de tok en laks og slo til en engelsk mann eller noe med den på ryggen? :!:)

 

Med tanke på de som blir drept må jeg nok stemme ja. Fyrverkeri burde forbys for den vanlige person. Men i så fall burde kommunen avse en pyrotekniker i hver bygd til å fyre opp noe :D

Lenke til kommentar

Et evnt. sertifikat for å kjøpe og bruke fyrverkeri er en god idè, men dette hadde nok ikke hjulpet så mye da det ville blitt et gedigent misbruk, på den måten at folk med dette sertifikatet selger vidre og lar andre uten dette bruke og sende fyrverkeri uansett, det er nok ikke til noen gode med noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...