Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

det var ikke det du sa nei...

jeg burde egentlig ikke gidde dette, men kan ikke la deg vri på utsagnene dine på den måten.

 

siterer deg:

”(...) hvis man er noe til kar, med et minimum av evne til refleksjon og til å se den store sammenhengen, skjønner man at det er til det beste og finner seg i forbudet.”

her sier du at hvis man er reflektert finner man seg i forbudet. din mening er at det bør bli forbudt. ergo sier du at de som er imot ditt synspunkt er mindre reflekterte enn deg selv.

 

"Det ligger i modenhet å finne seg i å miste ubetydelige privilegier som ikke har noen som helst betydning."

her sier du at man er moden hvis man finner seg i forbudet. din mening er at det bør blir forbudt. ergo sier du at de som er imot ditt synspunkt er mindre modne enn deg selv.

 

sånn som du ror deg i land nå ved å moderere påstandene, kan det jo tyde på at det ikke var ment sånn fra din side. men det jeg har sitert her er dessverre ikke til å misforstå.

 

 

edit:

"Jeg mener også at det å være villig til å gi slipp på et gode til det beste for fellesskapet er modent gjort. "

nå gjør du det igjen, det er jo ingen automatikk i dette. man kan like gjerne si det er modent å ikke la seg kue, men kreve sine individuelle rettigheter og nekte statlig overstyring av livet sitt.

5429086[/snapback]

Selvsagt sier jeg det. Det er jo det som er meningen min; at reflekterte folk tåler å miste visse privilegier så lenge det er til alles gode. Etter min mening kan disse utsagnene tolkes begge veier. "Hvis man er noe til kar, med et minimum av evne til refleksjon og til å se den store sammenhengen, skjønner man at det er til det beste og finner seg i forbudet.” skrev jeg da jeg var dritt lei av alle analogiene i denne diskusjonen, trøtt og sur var jeg også. Skjønner at det kan tolkes annerledes enn det jeg mente, og at det kanskje kom ut litt mer spydig enn det burde, MEN det er fortsatt opptil deg hvordan du vil tolke det.

 

"Det ligger i modenhet å finne seg i å miste ubetydelige privilegier som ikke har noen som helst betydning." <--- Dette er en mening jeg står fullt og helt inne for. Er ikke halve vitsen med diskusjoner å få frem meningene sine?

 

Og hva er så dette: "Jeg burde egentlig ikke gidde dette." Hvis ikke det er hersketeknikk i praksis vet ikke jeg. "Du er ikke verdig dette, men..." er en annen måte å si det på. Et annet aspekt av hersketeknikk er det du nettopp gjorde, jeg uttalte meg utydelig/lot meg rive med, og du tar tak i det og bruker det for alt det er verdt, i stedet for å se på resten av argumentene mine. Jeg gjentar: hadde du lest alt jeg har skrevet i denne diskusjonen hadde du hatt mer forståelse for uttalelsen min. Latterlig å bryte inn i en diskusjon slik som dette her og spore den av. Hadde beskyldningene kommet fra en av deltakerne hadde jeg kanskje tatt dem til etterretning, men nå blir jeg bare lettere irritert. :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha, isåfall er 'din mening' at dine debattmotstandere er mindre reflekterte og modne enn deg selv. Når dette er det eneste innholdet i en post, og påstanden overhodet ikke er underbygd, anser jeg det for å være på linje med de oppbrukte frasene "alle som stemmer frp er dumme" eller "alle sosialister er naive og egoistiske". eller hva med påstanden "alle som vil forby fyrverkeri er idioter, mens alle som imot forbudet er smarte"? med andre ord, ikke noe verdig tilførsel til debatten (selv om det godt kan sies om mange andre innlegg her også).

 

angående "jeg burde egentlig ikke gidde dette", så var det mer enn memo til meg selv siden jeg holder på med en større prosjektoppgave, og dermed burde jeg jobbe med den istedetfor for å bruke tida mi på å grave i postene dine for å kunne lage en forumpost i en diskusjon som allerede befinner seg et godt stykke utenfor tema.

 

 

edit: har forresten de andre postene dine noe logisk oppbygd resonnement med ordentlige argumenter for hvorfor man er lite reflektert og umoden hvis man ikke blindt finner seg i et slikt forbud..?

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Siden hunder ofte blir livredde av de høye smellene, så støtter jeg ikke fyrverkeri på noe nivå. Og gir gjerne opp den gleden jeg får av fyrverkeri for at hundene får det litt bedre.

 

Og jeg støtter hvertfall ikke fri bruk av fyrverkeri til alle over 18 år, spesielt ikke på årets største drikkedag. Hvis mennesket skal skyte opp raketter bør det være gjort av det offentlige. Slik at det blir et designet opplegg i stedet for kaos på himmelen.

Hehe, vi må omtrent bruke spade for å skrape fram katta fra hjørnet under senga på nyttårsaften...

Synes dere virkelig det er en god nok grunn for å forby fyrverkeri!? :roll:

Mange land i verden bruker jo fyrverkeri og situasjonen der er jo den samme. De forbyr jo selvsagt ikke fyrverkeri av den grunn! Tåpelig å tenke slik dere gjør.

Jeg tror fyrverkeri fører til mer frykt og skade blandt dyr enn det gir glede til mennesker. Da er det naturlig å ha en negativ innstilling rundt emnet. Hvorfor drar du andre land inn? Hva har de med denne saken å gjøre? Hvis du mener noe sånn som "Alle andre gjør det, da kan vi og gjøre det?", må jeg si meg dypt uenig (selv om handligene mine ikke alltid reflekterer samme mening)

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Jeg håper de som vil forby fyrverkeri virkelig har tenkt over konsekvensene ved dette. Det er jo en kjennsgjerning at ikke alt som smeller og braker på nyttårsaften er lovlig kjøpt fyrverkeri! Så hvis man ikke lengre får lov til å kjøpe, så blir det nok mange som kommer til å eksprimentere med hjemmelagde greier. På nettet finner man jo det meste av oppskrifter til å lage slikt, og jeg frykter at dette kan gi uhyggelige konsekvenser. I værste tilfelle får vi en mangedobling av personskader ved at en mengde amatører fikler med farlige saker de ikke vet å kontrollere.

Så å gå bort fra det som i dag er et kontrollert salg kan gi konsekvenser vi helst ikke vil tenke på.

Lenke til kommentar
Da er det i såfall hovedsaklig idiotene selv det går ut over, og ikke alle oss andre som får fyrverkeri sendt etter oss.

5431360[/snapback]

 

Tull, mange har jo argumentert over at det er idiotene som skader oss. Hva får deg til å tro at hjemmelaget fyrverkeri kun skader de som lager det?

Lenke til kommentar

Ikke 'kun', men 'hovedsaklig'. I mine øyne er det klinkende klart at uskyldige vil få det lettere hvis fyrverkeri blir forbudt. Så klart noen vil få problemer, men det vil være et mye mindre prosenttall enn med dagens ordning. Fordi nå kan alle idiotene få tak i fyrverkeri, men hvis det blir ulovlig må dem lage det selv. Og alle kommer ikke til å gidde å lage det selv. Ergo: mindre idioter som løper rundt med fyrverkeri, og mindre skader mot oss andre.

Lenke til kommentar
Ikke 'kun', men 'hovedsaklig'. I mine øyne er det klinkende klart at uskyldige vil få det lettere hvis fyrverkeri blir forbudt. Så klart noen vil få problemer, men det vil være et mye mindre prosenttall enn med dagens ordning. Fordi nå kan alle idiotene få tak i fyrverkeri, men hvis det blir ulovlig må dem lage det selv. Og alle kommer ikke til å gidde å lage det selv. Ergo: mindre idioter som løper rundt med fyrverkeri, og mindre skader mot oss andre.

5436478[/snapback]

 

kanskje,men noen eksplosjoner relatert til hjemmelagde bomber kan utradere hus.

Argumentasjonen er overhengde at man skal sleppe å få ting etter seg.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Halla, jeg er faktisk med å selger fyrverkier hver vinter, og det er sykt mange som aldri skulle fått kjøpt, jah okei...jeg sender også opp raketter når jeg er drita og har vært noen "nesten" ulykker.....så etterhvert har det virkelig gått opp for meg at det finnes veldig veldig mange som er mye mye mere uansvarlig enn meg...så faktisk slutta å kjøpe raketter nå...burde vært ett eller annet i byen der kommunen kjøper inn raketter for en veldig stor sum, slik at de kan sende opp store fine raketter som overgår alt småpisset vi selger.

Og mye er faktisk dritt og farlig og, med lunter som faller av og ikke er stødige!

Lenke til kommentar
Halla, jeg er faktisk med å selger fyrverkier hver vinter, og det er sykt mange som aldri skulle fått kjøpt, jah okei...jeg sender også opp raketter når jeg er drita og har vært noen "nesten" ulykker.....så etterhvert har det virkelig gått opp for meg at det finnes veldig veldig mange som er mye mye mere uansvarlig enn meg...så faktisk slutta å kjøpe raketter nå...burde vært ett eller annet i byen der kommunen kjøper inn raketter for en veldig stor sum, slik at de kan sende opp store fine raketter som overgår alt småpisset vi selger.

Og mye er faktisk dritt og farlig og, med lunter som faller av og ikke er stødige!

6796638[/snapback]

 

From the horse's mouth! Amen!

Lenke til kommentar

Jeg har en bestefar som var med en vennegjeng når de var unge... de skulle lage en hjemmelagd rakett... den eksploderte så kraftig på bakken at det sto metallsplinter inn i husveggene rundt området og han ene bestfaren min hold rundt døde av den eksplosjonen. så jeg er imot hjemmelagde bomber/raketter. Selv vil jeg ikke at raketter skal forbys på nyttårsaften. Det er hele gleden for barna ved nyttårsskiftet... ingen vits i å ferje tingen uten fine raketter i forskjellig farger over himmelen kl 00.00.00. La ikke oss ødelegge for den unge generasjonen nå med å fjerne raketter. Det at folk skyter på hverandre og sånt er tragisk! de har ikke vett i hue sitt og de har omtrent godt av det de driver med, selv om jeg ønsker ingen skader nyttårsaften selvfølgelig. ser fram til et nytt årsskifte med fine raketter og folk med vett i hue til å ikke skade seg!

Lenke til kommentar
Det er vel bare i bondelandet Norge man kommer med slike idiotiske tiltak. Folk som ikke kan noe skal ikke ødelegge for andre 1 dag i året. Da kunne man likegodt forby bil og skarpe kjøkkenkniver.

6799079[/snapback]

 

 

 

Hva akkurat som oss byungdommer ikke er ralativt ville på å sende opp nyttårsrakketer der de ikke skal sendes opp??

Hvor kommer du fra siden det bare er i bygdenorge du mener de driver på slikt?

I bygdenorge sender de ikke opp raketter og drikker...

De kjører bare ned og opp en vei i volvo 240'en sin og hører på Hellbillies og teknodritt!

Lenke til kommentar
La oss også forby røyk, alkohol, biler, busser, fly oh båt også som er bidrar mer til dødstall enn fyrverkeri....  :roll:  :nei:

6799615[/snapback]

et argument som eg støtter totalt.

 

Men

 

problemet er at på

Røyk, staten eier 50% av ett eller annet shit, så staten tjener groft på å drepe andre. (dermed kommer røyk aldri til å bli forbudt)

Biler, staten tjener på alle dei sinnsyke og grusome skattene og avgiftene at staten norge hadde begynt å nermest gå i minus hvis buil og annen transport blei fjernet.

Busser, fly, båt ol. jaja. hvofor ikkje bare sitte i kjelleren å rotne?

 

alkohol, kan eg ingen fakta på, men staten krever sikkert noen skatter og avgifter derfra også..

 

Men fyrverkeri, er det vel bare moms og andre normale skatter som er på andre varer i dageligvare butikker, så der tjener ikkje staten masse.

 

 

konklusjon, staten gir en god dag og natt i om menneskeliv går tapt en dag i året elns.

eneste regjerninge ol. bryr seg om er penger, penger, penger.

Lenke til kommentar

det virker som mange har den holdninga :la folk få skyte raketter, de skader jo abre seg selv, og om andre blir skadd får de jo sin straff. hva faen hjelper det om noen får en bot når du har et øye og ansiktet har delvis smelta og ser helt jævlig ut resten av livet? og når du endelig kommer hjem fra sjukehuset ser du at husest ditt har brent ned fordi noen smartinger syns det var gøy å skyte raketter på skrå.

 

jeg er for legalisering av det meste som ikke skader andre, hasj, 96, turbomotorsykler osv. men er ikke like begeistra over når folk begynner å eksperimentere med sprengstoff under sterk påvirkning av et hjernehemmende stoff alkohol. rart at den eneste dagen det er lov å skyte opp er den samme dagen som det blir konsumert mest alkohol hele året.

 

så jeg stemmer altså nei til at folk uten opplæring kan bruke fyrverkeri i urbane områder, spesielt ikke berusa! og det er sikkert 95% av de som skyter opp

Lenke til kommentar
men er ikke like begeistra over når folk begynner å eksperimentere med sprengstoff under sterk påvirkning av et hjernehemmende stoff alkohol.

6843397[/snapback]

der sa du det.

 

det er allerede en lov mot dette, folk kjører i fylla og, skal bil bli forbudt da? det går får akkurat det samme

 

hvis folk ikkje hadde vært beruset, lest bruksanvisningen og oppført seg hensynsfult ovenfor rakettene, og ikkje minst, respektert aldersgrensen på 18 år. da hadde de sansyneligvis blitt mye mer tryggere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...