Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Såklart det er modenheten som kommer inn i bildet når det skal forbyes, alle har jo agrumentert for at "folk er så dumme og skyter raktter på hverandre". Javel, men ville ikke disse også bli modne nok å innse at fyrverkeri er bare dumt? Ikke rart at folk ikke tar ansvar lengere, når alt farlig blir forbudt av staten. Mer regulering = mindre ansvar for individet. Om du ønsker at folk skal bli voksne, og ta ansvar er ikke mer statlig regulering veien å gå.

5420559[/snapback]

Tror ikke du skjønte poenget mitt i det hele tatt.

Once more, with feeling: Det ligger i modenhet å finne seg i å miste ubetydelige privilegier som ikke har noen som helst betydning. Hvor mye dårligere livskvalitet tror du folk vil få uten fyrverkeri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden hunder ofte blir livredde av de høye smellene, så støtter jeg ikke fyrverkeri på noe nivå. Og gir gjerne opp den gleden jeg får av fyrverkeri for at hundene får det litt bedre.

 

Og jeg støtter hvertfall ikke fri bruk av fyrverkeri til alle over 18 år, spesielt ikke på årets største drikkedag. Hvis mennesket skal skyte opp raketter bør det være gjort av det offentlige. Slik at det blir et designet opplegg i stedet for kaos på himmelen.

Lenke til kommentar
Siden hunder ofte blir livredde av de høye smellene, så støtter jeg ikke fyrverkeri på noe nivå. Og gir gjerne opp den gleden jeg får av fyrverkeri for at hundene får det litt bedre.

 

Og jeg støtter hvertfall ikke fri bruk av fyrverkeri til alle over 18 år, spesielt ikke på årets største drikkedag. Hvis mennesket skal skyte opp raketter bør det være gjort av det offentlige. Slik at det blir et designet opplegg i stedet for kaos på himmelen.

5425876[/snapback]

Hehe, vi må omtrent bruke spade for å skrape fram katta fra hjørnet under senga på nyttårsaften...

Lenke til kommentar

Vår katt sitter i vinduet og følger med merkelig nok og skremmes ikke av det.

 

Men vet om at mange dyr dør av sjokkskader og stress pga. fyrverkeri, mest "smellere" som er laget for å produsere høye smell.

Ute i naturen spesielt dør årlig tusenvis av fugler og andre mindre ville dyr pga. stress og sjokkskader fra slike smell, samt et stort antall dreper ungene sine / går berserk pga stress/sjokk.

Lenke til kommentar
Såklart det er modenheten som kommer inn i bildet når det skal forbyes, alle har jo agrumentert for at "folk er så dumme og skyter raktter på hverandre". Javel, men ville ikke disse også bli modne nok å innse at fyrverkeri er bare dumt? Ikke rart at folk ikke tar ansvar lengere, når alt farlig blir forbudt av staten. Mer regulering = mindre ansvar for individet. Om du ønsker at folk skal bli voksne, og ta ansvar er ikke mer statlig regulering veien å gå.

5420559[/snapback]

Tror ikke du skjønte poenget mitt i det hele tatt.

Once more, with feeling: Det ligger i modenhet å finne seg i å miste ubetydelige privilegier som ikke har noen som helst betydning. Hvor mye dårligere livskvalitet tror du folk vil få uten fyrverkeri?

5420929[/snapback]

 

Livskvalitet er ikke hva det handler om.

Modenhet til å finne seg i at staten forbyr deg til å gjøre?

Feil å si at det ikke har noen som helst betydning. Folk som liker fyrverkeri vil såklart være mot et forbu den ene dagen i året de har lov til å tenne på dette. Dårlig at du må latterliggjøre hele situasjonen.

Lenke til kommentar
Og ja: jeg har stått få meter fra en diger jævel av en rakett som en luring i nabohuset hadde brukket styrepinnen av. En kompis av meg sto enda nærmere, han fikk stygge splintskader over hele ryggen og beina. Deilig med slikt når man koser seg blant gode venner og feirer nyåret.

5417998[/snapback]

 

bare for den sinnsyke lure naboenb din var så flup å tende på en rakett med brekt styringspinne behøver ikkje å mene at alle i landet er like lure.

 

samme som at en mann missbruker en stol, og kaster den på andre, vil det si at stolen er farlig, NEI,. det kommer ann på hvem som bruker stolen/fyrverkeriet.

 

hadde baboen din brukt raketten forsvarlig så hadde ingenting skjedd. og det er det eg mener me ddenne tåpelige diskusjonen. hvorfor fjerne gleden fra alle som vil fyre på en rakett fordi enkelte er så forbanna idioter å misbruker fyrverkeriet med å tende på raketter med knekte pinner ol. det er enkelt personene som burde straffes ikkje hele nasjonen.

Lenke til kommentar
samme som at en mann missbruker en stol, og kaster den på andre, vil det si at stolen er farlig, NEI,. det kommer ann på hvem som bruker stolen/fyrverkeriet.

5427455[/snapback]

Og vi har NOK en ubrukelig sammenligning å spikre opp på veggen til skrekk og advarsel.

Hvorfor fjerne gleden osv... Fordi folket alt i alt tjener på det. Gidder ikke å ramse opp argumentene mine en gang til, les tråden du. Vi har rett.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man forby noe som er moro!? Forbys fyrverkeri kan man jo like godt forby tobakkvarer, noe som påfører mye mer skade og dødsfall enn fyrverkeri!

 

Av og til har politikere så ekstremt merkelige ideer... I Sveits, hvor jeg kommer fra, kan barn kjøpe seg fyrverkeri på nasjonaldagen (1. August) (småting som raketter, tankser m.m.). En gutt på 7 år som jeg kjenner der nede kjøpte seg jo noen små raketter. Det som er at det ikke oppstår mer skade der enn i Norge...

Hadde den nye regjeringa regjert i Sveits, noe de heldigvis IKKE gjør, hadde de nok forbudt fyrverkeri pga. at det er fare for brann på den 1. august da det ofte er tørt og varmt da!

Lenke til kommentar
Såklart det er modenheten som kommer inn i bildet når det skal forbyes, alle har jo agrumentert for at "folk er så dumme og skyter raktter på hverandre". Javel, men ville ikke disse også bli modne nok å innse at fyrverkeri er bare dumt? Ikke rart at folk ikke tar ansvar lengere, når alt farlig blir forbudt av staten. Mer regulering = mindre ansvar for individet. Om du ønsker at folk skal bli voksne, og ta ansvar er ikke mer statlig regulering veien å gå.

5420559[/snapback]

Tror ikke du skjønte poenget mitt i det hele tatt.

Once more, with feeling: Det ligger i modenhet å finne seg i å miste ubetydelige privilegier som ikke har noen som helst betydning. Hvor mye dårligere livskvalitet tror du folk vil få uten fyrverkeri?

5420929[/snapback]

 

Livskvalitet er ikke hva det handler om.

Modenhet til å finne seg i at staten forbyr deg til å gjøre?

Feil å si at det ikke har noen som helst betydning. Folk som liker fyrverkeri vil såklart være mot et forbu den ene dagen i året de har lov til å tenne på dette. Dårlig at du må latterliggjøre hele situasjonen.

5427343[/snapback]

Man vil kanskje være imot et slikt forbud hvis man liker fyrverkeri, men hvis man er noe til kar, med et minimum av evne til refleksjon og til å se den store sammenhengen, skjønner man at det er til det beste og finner seg i forbudet.

Prøvde ikke å latterliggjøre noe som helst, men jeg klarte ikke å gjennomtrenge den språklige jungelen som utgjorde den forrige posten din.

Lenke til kommentar
samme som at en mann missbruker en stol, og kaster den på andre, vil det si at stolen er farlig, NEI,. det kommer ann på hvem som bruker stolen/fyrverkeriet.

5427455[/snapback]

Og vi har NOK en ubrukelig sammenligning å spikre opp på veggen til skrekk og advarsel.

Hvorfor fjerne gleden osv... Fordi folket alt i alt tjener på det. Gidder ikke å ramse opp argumentene mine en gang til, les tråden du. Vi har rett.

5428306[/snapback]

dette var ingen sammenligning.

Lenke til kommentar
Siden hunder ofte blir livredde av de høye smellene, så støtter jeg ikke fyrverkeri på noe nivå. Og gir gjerne opp den gleden jeg får av fyrverkeri for at hundene får det litt bedre.

 

Og jeg støtter hvertfall ikke fri bruk av fyrverkeri til alle over 18 år, spesielt ikke på årets største drikkedag. Hvis mennesket skal skyte opp raketter bør det være gjort av det offentlige. Slik at det blir et designet opplegg i stedet for kaos på himmelen.

5425876[/snapback]

Hehe, vi må omtrent bruke spade for å skrape fram katta fra hjørnet under senga på nyttårsaften...

5426462[/snapback]

Synes dere virkelig det er en god nok grunn for å forby fyrverkeri!? :roll:

Mange land i verden bruker jo fyrverkeri og situasjonen der er jo den samme. De forbyr jo selvsagt ikke fyrverkeri av den grunn! Tåpelig å tenke slik dere gjør.

Lenke til kommentar
Siden hunder ofte blir livredde av de høye smellene, så støtter jeg ikke fyrverkeri på noe nivå. Og gir gjerne opp den gleden jeg får av fyrverkeri for at hundene får det litt bedre.

 

Og jeg støtter hvertfall ikke fri bruk av fyrverkeri til alle over 18 år, spesielt ikke på årets største drikkedag. Hvis mennesket skal skyte opp raketter bør det være gjort av det offentlige. Slik at det blir et designet opplegg i stedet for kaos på himmelen.

5425876[/snapback]

Hehe, vi må omtrent bruke spade for å skrape fram katta fra hjørnet under senga på nyttårsaften...

5426462[/snapback]

Synes dere virkelig det er en god nok grunn for å forby fyrverkeri!? :roll:

Mange land i verden bruker jo fyrverkeri og situasjonen der er jo den samme. De forbyr jo selvsagt ikke fyrverkeri av den grunn! Tåpelig å tenke slik dere gjør.

5428512[/snapback]

Jeg synes ikke det, nei...

Lenke til kommentar
Isbilen; "hvis man er reflektert mener man det samme som meg" er ikke noe argument, bare en håpløs hersketeknikk. bare nevner det, det ser nemlig ikke særlig smart ut.

5428662[/snapback]

Alle argumenter i en diskusjon er slik. Man mener noe selv, og er uenig med de andre. Jeg mener at folk som klarer å se ting i sammenheng er mer reflekterte enn andre, det er slett ingen hersketeknikk å si det. Hersketeknikker er derimot slik som andre folk i denne diskusjonen har gjort, for eksempel å bare sitere deler av et argument og fremstille det som hele argumentet. Å putte ordene i munnen på folk kan også nevnes, slik som du gjør her. Jeg sa ikke "hvis man er reflektert mener man det samme som meg".

Personlig synes jeg faktisk fyrverkeri er kjempegøy, men at det er mer enn nok som taler for at vanlige folk ikke skal få ha befatning med det. Med andre ord: jeg er villig til å gi avkall på det, til fellesskapets gode.

Lenke til kommentar

Å begynne å dra inn refleksjonsnivå og modenhet for å opphøye egne argumenter og meninger er faktisk en hersketeknikk. Og det var sånn du fremstilte saken i dine siste poster, så vidt jeg forstod.

 

”(...) hvis man er noe til kar, med et minimum av evne til refleksjon og til å se den store sammenhengen, skjønner man at det er til det beste og finner seg i forbudet.”

 

” Det ligger i modenhet å [mene det samme som meg]”

 

Jeg har ikke tatt noen side her fordi det er en diskusjon jeg egentlig ikke bryr meg om, men du burde uansett finne bedre argumenter enn ”dersom man er moden og reflektert støtter man et forbud mot fyrverkeri”.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Jeg har kommet med TONNEVIS av gode argumenter tidligere, men det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder å skrive det samme. Alle måter å fremstille et argument i en diskusjon på er til en viss grad å hevde at de som mener det motsatte er dumme, man sier jo tross alt at ens egen mening er den riktige.

I eksempelet ditt mente jeg generelt i slike saker, ikke bare i denne, og derfor var argumentet helt på sin plass. De enorme mengdene sinnsvake sammenligninger i denne diskusjonen er derimot helt ute å kjøre.

Lenke til kommentar
I eksempelet ditt mente jeg generelt i slike saker, ikke bare i denne, og derfor var argumentet helt på sin plass. De enorme mengdene sinnsvake sammenligninger i denne  diskusjonen er derimot helt ute å kjøre.

5428919[/snapback]

tillat meg å komme med et fiktivt eksempel;

 

"det å ville forby fyrverkeri er en helt umoden holdning. alle med et visst refleksjonsnivå skjønner jo at personlig frihet er et viktig prinsipp som ikke bør kastes over bord ved enhver anledning. å ville forby fellesskapet goder pga enkelthandlinger er en umoden holdning som tyder på lavt refleksjonsnivå".

 

du har nemlig ikke monopol på å kalle dine egne holdninger modne og reflekterte (og dermed kalle motpartens det motsatte) uten å underbygge det overhodet. de andre argumentene har jeg ikke reagert på, det eneste jeg påpekte var denne hersketeknikken din. synes ikke den hører hjemme i en nogenlunde seriøs debatt.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Det jeg sa var at det ligger modenhet i å være reflektert. Er du uenig?

Jeg mener også at det å være villig til å gi slipp på et gode til det beste for fellesskapet er modent gjort. Tror du er enig i dette, og det var disse to tingene jeg ville få fram. Skjønner at du mener at jeg ikke underbygde påstanden hvis du bare leste den ene posten, men hvis du leser mine tidligere argumenter ser du at premissene ligger til rette. Det får dog være grenser for hvor mange ganger jeg gidder å repetere meg selv.

Lenke til kommentar

det var ikke det du sa nei...

jeg burde egentlig ikke gidde dette, men kan ikke la deg vri på utsagnene dine på den måten.

 

siterer deg:

”(...) hvis man er noe til kar, med et minimum av evne til refleksjon og til å se den store sammenhengen, skjønner man at det er til det beste og finner seg i forbudet.”

her sier du at hvis man er reflektert finner man seg i forbudet. din mening er at det bør bli forbudt. ergo sier du at de som er imot ditt synspunkt er mindre reflekterte enn deg selv.

 

"Det ligger i modenhet å finne seg i å miste ubetydelige privilegier som ikke har noen som helst betydning."

her sier du at man er moden hvis man finner seg i forbudet. din mening er at det bør blir forbudt. ergo sier du at de som er imot ditt synspunkt er mindre modne enn deg selv.

 

sånn som du ror deg i land nå ved å moderere påstandene, kan det jo tyde på at det ikke var ment sånn fra din side. men det jeg har sitert her er dessverre ikke til å misforstå.

 

 

edit:

"Jeg mener også at det å være villig til å gi slipp på et gode til det beste for fellesskapet er modent gjort. "

nå gjør du det igjen, det er jo ingen automatikk i dette. man kan like gjerne si det er modent å ikke la seg kue, men kreve sine individuelle rettigheter og nekte statlig overstyring av livet sitt.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Det som jeg tror skjer hvis man forbyr fyrverkeri, er at det kommer i stor grad til å bli veldig lukerativt å smugle. Å hva skjer da? Jo, tusen vis av ungdommer, menn og kvinner for fatt i altfor mye og altfor stort fyrverkeri av disse smulgerne.. Jeg syntes heller man burde begrense salgsvaren, at butikkene tar inn mindre, ikke i antall men størrelse, og selger det. Da vil man forhåpentligvis få færre skader fordi rakettene ikke kan gjøre så stor skade.

 

Ellers kan man jo kombinere begge deler. Der som profesjonelle skyter opp, er det forbud med fyrverkeri, og der man ikke har profesjonelle, er alle de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...