Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Slutt med alle de ubrukelige sammenligningene! :wallbash: Det er bare EN gang i året man har anledning til å sende opp fyrverkeri, er det så farlig om det forbys? Det har ikke så stor betydning. Tror ikke jeg er alene når jeg sier at jeg vil ha anledning til å bevege meg utendørs på nyttårsaften uten å frykte horisontalt sprengstoff skutt opp av tullinger. I fjor skulle liksom salget ha vært så voldsomt; jeg synes fortsatt at det vi ble servert var en røys med random fisleraketter i hytt og pine. Selv de minste rakettene er i stand til å gjøre massiv skade hvis man har uflaks... Offentlig fyrverkeri FTW!

5417394[/snapback]

 

bor du et sted som er spesielt farlig? har enda å være i nærheten av å bli truffet. Knapt sett skader her jeg bor en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pyrmonaner føler sikkert et skikkelig kick når de tenner på ting også, men det betyr ikke at det skal være lovlig.

5416690[/snapback]

 

En Pyroman går bevisst inn for å ødelegge noe, det er en vesentlig forskjell på å ønske å tenne på andres eiendom og det å ville skyte opp en rakett.

Lenke til kommentar
Slutt med alle de ubrukelige sammenligningene! :wallbash: Det er bare EN gang i året man har anledning til å sende opp fyrverkeri, er det så farlig om det forbys? Det har ikke så stor betydning. Tror ikke jeg er alene når jeg sier at jeg vil ha anledning til å bevege meg utendørs på nyttårsaften uten å frykte horisontalt sprengstoff skutt opp av tullinger. I fjor skulle liksom salget ha vært så voldsomt; jeg synes fortsatt at det vi ble servert var en røys med random fisleraketter i hytt og pine. Selv de minste rakettene er i stand til å gjøre massiv skade hvis man har uflaks... Offentlig fyrverkeri FTW!

5417394[/snapback]

 

bor du et sted som er spesielt farlig? har enda å være i nærheten av å bli truffet. Knapt sett skader her jeg bor en gang.

5417780[/snapback]

Hvor stor sjansen er for å bli skadet er irrelevant, men den er der, så det er ikke noe å diskutere. Saken er at det måtte vært så utrolig stusselig å bli skadet/drept av noe jeg ikke har veldig mye til overs for, og som det ikke hadde kosta folk mye å miste. Dette, sammen med det faktum at fyrverkeriet hadde blitt mange ganger fetere hvis det var proffer som står bak, gjør at jeg ikke helt ser problemet med å forby det ute blant folk.

Og ja: jeg har stått få meter fra en diger jævel av en rakett som en luring i nabohuset hadde brukket styrepinnen av. En kompis av meg sto enda nærmere, han fikk stygge splintskader over hele ryggen og beina. Deilig med slikt når man koser seg blant gode venner og feirer nyåret.

Lenke til kommentar
Det er bare EN gang i året man har anledning til å sende opp fyrverkeri, er det så farlig om det forbys? Det har ikke så stor betydning. T

5417394[/snapback]

 

Er jo nettopp derfor det ikke bør forbys, fordi det bare er en gang i året. Også kan man jo lure på om det hadde vært så mange folk utendørs om det ikke var fyrverkeri :hmm:

5417962[/snapback]

Det blir jo ikke innført kommunisme her til lands, slik som mange ser ut til å tro, om det blir innført et forbud.

Vi slipper dødsfall og branner. Offentlig fyrverkeri er også mye billigere enn å kjøpe billig fyrverkeri til flere tusen kroner.

Lenke til kommentar
Vi slipper dødsfall og branner.
Til gjengjeld trenger vi økte utgifter i form av kontroller osv. osv.

 

Offentlig fyrverkeri er også mye billigere enn å kjøpe billig fyrverkeri til flere tusen kroner.
Hva så? Det forsvarer ikke tvang uansett. Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Vi slipper dødsfall og branner.
Til gjengjeld trenger vi økte utgifter i form av kontroller osv. osv.

Å så forferdelig.

 

Offentlig fyrverkeri er også mye billigere enn å kjøpe billig fyrverkeri til flere tusen kroner.
Hva så? Det forsvarer ikke tvang uansett.
Hvorfor nevner du ikke tvangen vi har nå i å måtte høre på raketter i hele romjula? Endret av Superior
Lenke til kommentar

Hva i huleste h****** har dette med tvang å gjøre? Hvis det skal fremstilles på den måten, kan man jo si at alle lover er tvang, og hvis du mener de også er uforsvarlige synes jeg du skal ta deg en titt ut døra. Forstå meg rett; jeg er selv anarkist i den forstand at jeg er tilhenger av så lite lover som mulig, men jeg synes et forbud mot fyrverkeri løser enormt mange flere problemer enn det skaper. At folk ikke får lov å leke seg med disse tingene en gang i året tror jeg de venner seg fort til.

Lenke til kommentar
Hva i huleste h****** har dette med tvang å gjøre? Hvis det skal fremstilles på den måten, kan man jo si at alle lover er tvang, og hvis du mener de også er uforsvarlige synes jeg du skal ta deg en titt ut døra. Forstå meg rett; jeg er selv anarkist i den forstand at jeg er tilhenger av så lite lover som mulig, men jeg synes et forbud mot fyrverkeri løser enormt mange flere problemer enn det skaper. At folk ikke får lov å leke seg med disse tingene en gang i året tror jeg de venner seg fort til.

5420160[/snapback]

 

Alle lover som forhindrer deg i å gjøre noe er tvang fra statens side. Om 51% stemmer for å forby fyrverkeri hele året, må de andre 49% rette seg etter dette. Om de ikke gjør det, tvinger staten de til å gjøre det. Dette har så absolutt med tvang å gjøre.

 

Jeg syns det er bare tull å forby noe slikt. Hvor kommer ansvaret til individet inn? Hvorfor skal staten leke barnehagetante og sy puter under armene våre?

 

Jeg har lest mange gode alternativer her inne, men enda ikke sett et godt agrument for å forby fyrverkeri.

Lenke til kommentar
Jeg har lest mange gode alternativer her inne, men enda ikke sett et godt agrument for å forby fyrverkeri.

5420178[/snapback]

Hmm, jeg har det akkurat motsatt. Alle argumentene til forkjemperne er av typen "de kan ikke tvinge oss" eller "det er jo moro" eller "det er jo ikke farlig".

Vis storsinn, godta at det forsvinner, det er ikke annet enn sunt fornuft. Skjønner ikke hvorfor man skal hisse seg så voldsomt opp over et eventuelt forbud, det får være måte på å være barnslig. Nå må det jo i rettferdighetens navn sies at mange på dette forumet ikke er så veldig gamle. Dere vil forstå hva vi mener når dere blir gamle nok. :tease:

Lenke til kommentar
Jeg har lest mange gode alternativer her inne, men enda ikke sett et godt agrument for å forby fyrverkeri.

5420178[/snapback]

Hmm, jeg har det akkurat motsatt. Alle argumentene til forkjemperne er av typen "de kan ikke tvinge oss" eller "det er jo moro" eller "det er jo ikke farlig".

Vis storsinn, godta at det forsvinner, det er ikke annet enn sunt fornuft. Skjønner ikke hvorfor man skal hisse seg så voldsomt opp over et eventuelt forbud, det får være måte på å være barnslig. Nå må det jo i rettferdighetens navn sies at mange på dette forumet ikke er så veldig gamle. Dere vil forstå hva vi mener når dere blir gamle nok. :tease:

5420239[/snapback]

 

Bare tull, har en nabo som nærmer seg 40år og han er helt vill etter fryverkeri. Ikke kom hit å si at alder/"modenhet" har noe med saken å gjøre. Det er bare tull. Og hvorfor skal man bare godta at staten overkjører friheten din? Folk venner seg på et diktatur også, bare de får nok propaganda.

 

Som en annen på forumet her sa, finns det ikke andre politiske virkemidler enn tvang og forbud?

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at alder/modenhet har noe med om man liker fyrverkeri eller ikke å gjøre. Alder/modenhet har derimot alt å gjøre med evnen til å innse og finne seg i forandringer som er til det beste for alle, selv om den kanskje gjør ens egen lille verden litt mindre spennende en gang i året. Motsi selve argumentet mitt, ikke avslutningen, og prøv en gang å komme med et argument uten en eller annen sinnsvak sammenligning (denne gang: Fyrverkeri/diktatur).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg mener nå likevel at flere vil dø per nyttårsaften i trafikken hvis dette forbudet trer i kraft. Det er jo bedre at en til to personer dør av raketter hvert år enn at ti til tjue personer skal dø i trafikken på vei for å se raketter. For ikke å snakke om de som mest sannsynlig blir å lage sitt eget fyrverkeri! Da er det nå mye tryggere å "lange" disse "dødsrakettene" som dere vil kalle de over disk til privatpersoner...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Jeg sa ikke at alder/modenhet har noe med om man liker fyrverkeri eller ikke å gjøre. Alder/modenhet har derimot alt å gjøre med evnen til å innse og finne seg i forandringer som er til det beste for alle, selv om den kanskje gjør ens egen lille verden litt mindre spennende en gang i året. Motsi selve argumentet mitt, ikke avslutningen, og prøv en gang å komme med et argument uten en eller annen sinnsvak sammenligning (denne gang: Fyrverkeri/diktatur).

5420389[/snapback]

 

Såklart det er modenheten som kommer inn i bildet når det skal forbyes, alle har jo agrumentert for at "folk er så dumme og skyter raktter på hverandre". Javel, men ville ikke disse også bli modne nok å innse at fyrverkeri er bare dumt? Ikke rart at folk ikke tar ansvar lengere, når alt farlig blir forbudt av staten. Mer regulering = mindre ansvar for individet. Om du ønsker at folk skal bli voksne, og ta ansvar er ikke mer statlig regulering veien å gå.

Lenke til kommentar

Jeg synes salg av for sterke / kraftige raketter burde forbys, målt i krutt vs tid for å antenne kruttet.

 

F,eks, en rakett kan ha uhordelige store mengder krutt, sålenge det ikke antennes så fort at resultatet blir et 50 millioner dB lydsmell.

En rakett med 0.00000005g krutt burde forbys hvis den er laget slik at alt antennes samtidig kun for å få frem et 150 millioner dB lydsmell.

 

Kort forklart: Det er forskjell på "smellere" og raketter. Siste årene har slike smellere blitt veldig populært blandt enkelte, og det skremmer vettet av langt flere enn raketter skader fysisk.

 

Dyr, gravide, folk med svakt hjerte osv. sliter virkelig på Nyttårsaften pga. slike "smellere" som kun er laget for å produsere så høyt og kraftig "BANG" som mulig, og ikke er laget for de visuelle effektene i det hele tatt. De burde forbys mener jeg, Nyttårsaften uten slike "smellere" ville neppe blitt noe kjedeligere av den grunn.

 

Når det gjelder vanlige raketter, synes jeg det er helt greit og i tråd med en tradisjon som går tusenvis av år tilbake. Noen få skader og dødsulykker vil det alltid være, man kan dø av å gå ut av døren i sitt eget hus også for den saks skyld, betyr ikke at man skal forby folk å gå ut døren.

 

Der det er opplagt en lite produktiv hensikt som f.eks "smellere", som har en stor sjanse for å skade mange når de brukes SOM FORESKREVET (dvs. de SMELLER, de er MENT å SMELLE, og det er med SMELLET de gjør skaden på MANGE), der burde man gå inn med forbud.

 

Lyd er langt mere skadelig i stort omfang for alle i nærheten, enn en direkte treff av f.eks en rakett som skader kun en person, og det kun ved ulykker.

 

En rakett skal høres ut som om den smeller langt oppi luften, og gi en fin visuell effekt. En smeller høres ikke ut som om den smeller langt oppi luften, den høres ut som om den smeller inni hodet ditt, eller i brystet, eller i beste fall 5 meter unna, og å fremstille en slik effekt har ingen produktiv / gledelig hensikt i det hele tatt.

Det stryker med langt flere dyr, langt flere gravide får spontanabort eller for tidlig fødsel pga slike smellere i mye større omfang enn hva rakett-ulykker står for.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...