Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstod ikke helt poenget ditt darkness|, men dersom sykehus privatiseres og folk kjøper seg forsikringer vil det sannsynligvis bli lave kostnader (eller ingen) for den enkelte dersom en ulykke intreffer. Det er jo derfor en har forsikring, akkurat som med bilforsikring og husforsikring.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Synes du det er bedre å betale sykehusregninger og høyere forsikringer?

5388663[/snapback]

 

han må jo ikke betale sykehusregninger om han ikke bruker det, og holder seg unna dumme mennesker :)

5391794[/snapback]

 

Jo? Han betaler skatt, og sykehusregninger betales med skattepenger?

 

T.F.T: Nå kan vi ikke ta utgangspunkt i alle hvis og om og men. Sykehus i dag er ikke privatisert. Angående forsikring, så taper forsikringsselskapet på at alle brenner ned husene sine/skader seg. I og for seg er dette en negativ ting. I tillegg kommer faktumet at forsikringselskapet må tjene inn igjen pengene. Da vil gjerne forsikringene bli dyrere å kjøpe.

Lenke til kommentar
Å få skyte opp raketter selv er ikke en menneskerett. Synes folk virkelig at det er viktigere å føle adrenalinet pga en rakett, enn at ulykker skal unngås?

5389992[/snapback]

så du tror ulykker blir borte når det blir en offentlig sak med å pyre på fyrverkeriet? folk kan fortsatt skade seg.

 

Sjansen for at Ola Nordmann blir skadet blir mye mindre. Jo flere kokker jo mere søl. Ola Nordmann er heller ikke kurset i å skyte opp raketter.

 

Bygder kan vel også skyte opp raketter? Hva forhindrer alle rakett-elskere å gå sammen om å kjøpe SKIKKELIG fyrverkeri, og leie inn en autorisert person til å skyte det opp? (Evt. bare kurse en person som ikke trenger å ta seg så godt betalt). Tenk på alle pengene som sløses bort i haugevis av hjem på elendige raketter som varer i et sekund og slipper fra seg en liten fiselyd. Skikkelige raketter går mye høyere, ser penere ut og holder lenger.

5389992[/snapback]

 

Hvorfor betale andre for å sende opp noe, personen kan greie det like godt som meg og deg. det eneste du trenger å gjøre er å skjekke at raketter/batteriet står trykt uten fare for å velte, så gjennstår det bare å fyre på lunten.

 

og apropo billig fyrverkeri, rakettene til 19kr pr/stk. på Europris var ekstremt god. å anbefale hvis det er lovlig i overgangen mellom 2006/07.

 

hvorfor eg tror det ikkje blir noen som giddå se nde opp i småbygdene. fordi folk tenker kun på penger no til dags, å en pyrotekniker tar seg ikkje billig betalt. hvis vi for hvis loven blir vedtatt, så får kun pyroteknikere lov å kjøpe/bruke fyrverkeri. og som sagt, det er ikkje billig.

 

og som sagt tidligere. halve vitsen med rakett er å få tende på selv. du får ett slags adrenalin kick av å fyre på. :thumbup:

5390607[/snapback]

 

Hvorfor betale andre? Fordi det er tryggere. Fordi jeg er drittlei dårlig stygt fyrverkeri som røyker mer enn det lyser. Fordi jeg er lei av at alle går rundt og skader seg, brenner ned hus, skader andre og andres. Mulig det er bare å gjøre sånn og sånn, så skjer det ikke ulykker - men så lenge det er et faktum at n antall folk skader seg selv, andre og hus hvert år, så er jeg for at autorisert personell tar seg av oppskytningen.

 

Folk tenker kun på penger? Hvis man kan bruke penger på eget fyrverkeri, så kan man vel bruke penger på å gå sammen? Det trenger ikke være en pyrotekninker, det kan være en person som har fått kursing. Det hjelper i tillegg på at det er skikkelig fyrverkeri, og ikke bare noe søppel som ikke lyser opp mer enn en liten fyrstikk.

 

Jeg kunne ikke gitt en mer god faen i adrenalinkicket til Ola Nordmann. Det er ikke en god nok grunn til å skade for haugevis av penger hver nyttårsaften.

Lenke til kommentar

Synes denne diskusjonen burde legges død. Tydelig at fyrverkerimotstandere har tonnevis av gyldige argumenter, mens forkjemperne har ett sånn halvveis brukbart et (det er jo GØY) + en hel masse ubrukelige analogier. Som en her så klokelig sa det; man kan ikke rettferdiggjøre et onde med et annet.

Lenke til kommentar
Hvorfor betale andre for å sende opp noe, personen kan greie det like godt som meg og deg. det eneste du trenger å gjøre er å skjekke at raketter/batteriet står trykt uten fare for å velte, så gjennstår det bare å fyre på lunten.

5390607[/snapback]

 

Vi ser jo hvor flinke Ola Nordmann er rundt fyrverkeri. Knallargument.

 

Nei, folk klarer ikke skyte opp fyrverkeri.

Lenke til kommentar
Hvorfor betale andre for å sende opp noe, personen kan greie det like godt som meg og deg. det eneste du trenger å gjøre er å skjekke at raketter/batteriet står trykt uten fare for å velte, så gjennstår det bare å fyre på lunten.

5390607[/snapback]

 

Vi ser jo hvor flinke Ola Nordmann er rundt fyrverkeri. Knallargument.

 

Nei, folk klarer ikke skyte opp fyrverkeri.

5394443[/snapback]

 

unskyld meg, men sier du at alle 4,5 millionene med mennesker i Norge er like inkompentent?

Lenke til kommentar
Hvorfor betale andre for å sende opp noe, personen kan greie det like godt som meg og deg. det eneste du trenger å gjøre er å skjekke at raketter/batteriet står trykt uten fare for å velte, så gjennstår det bare å fyre på lunten.

5390607[/snapback]

 

Vi ser jo hvor flinke Ola Nordmann er rundt fyrverkeri. Knallargument.

 

Nei, folk klarer ikke skyte opp fyrverkeri.

5394443[/snapback]

 

unskyld meg, men sier du at alle 4,5 millionene med mennesker i Norge er like inkompentent?

5397569[/snapback]

dei fleste som ikkje klarer å skyte opp en rakett selv uten å skade seg eller andre er som oftest påvirket av alkohol. så om dei fjerner raketter for privat personer kan dei likegjerne fjerne bilene også, folk kommer seg fram med buss. det blir på samme måte. det er MANGE som skader seg selv og andre i og uten ruspåvirkelse pga. vill bilkjøring.

 

men om dei fjerner raketter for privatpersoner, dei kan vel ikkje fjerne småting som hylere, stjerneskudd, og lignende små bakkesprell. då blir jo nyttårsaften totalt ødelagt for barn opp til 6år ca. siden dei ALDRI er våken rundt midnatt. eller?

Lenke til kommentar
unskyld meg, men sier du at alle 4,5 millionene med mennesker i Norge er like inkompentent?

5397569[/snapback]

 

Nei, det gjør jeg ikke.

 

Det virker som om dere synes det er greit at uskyldige mennesker dør, fordi det er moro for folk som klarer å gjøre dette på en skikkelig måte. Dette handler fortsatt ikke om alkohol eller andre ting. Det handler om fyrverkeri.

 

vegis, om alle slutter å ta bil må flere ta bussen. Tenk deg hvor mange som blir skadd om vi har 100 ganger mer bussavganger, med cirka 20 personer uten sikkerhetsbelter i bussen av gangen.

 

Dette har uansett med prioriteringer å gjøre. Raketter er ikke særlig nødvendig.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

tingen er at alle hyler over raketter som om det gjorde mer skade enn andre ting. Det er det mange kan reagere på. Hvorfor fjernes ikke andre ting som langt på vei ødelegger for flere ganger det 31. desember gjør.

 

 

Ikke legg ord i munnen min. Har ikke sagt det er greit at andre dør eller skades.

Men hvis du syns jeg mener det, så kan jeg jo spørre for interessens skyld, hvorfor skriker du høyere om fyrverkeri enn andre ting som røyk osv?

Lenke til kommentar
tingen er at alle hyler over raketter som om det gjorde mer skade enn andre ting. Det er det mange kan reagere på. Hvorfor fjernes ikke andre ting som langt på vei ødelegger for flere ganger det 31. desember gjør.

 

 

Ikke legg ord i munnen min. Har ikke sagt det er greit at andre dør eller skades.

Men hvis du syns jeg mener det, så kan jeg jo spørre for interessens skyld, hvorfor skriker du høyere om fyrverkeri enn andre ting som røyk osv?

5401542[/snapback]

 

 

Fordi denne tråden handler om FYRVERKERI! og ikke det andre. Lag gjerne en tråd hvor du vil diskutere tobakk, alkohol osv. Men skal vi da hver gang vi skal løse et problem i denne verden trekke inn alt negativt og bare si; dette er så lite at vi gidder ikke å bry oss før vi har løst de andre og større problemene.

 

Alle her er enig i at tobakk, alkohol og mye annet er mye større problemer en fyrverkeri..

 

Hey, hvorfor bruke tid & penger på og informere om fjellregler etc hver påske? er da ikke så mange som dauer, heller ikke så store utgifter for sammfunnet kontra andre ting vi bør få orden på....

Ikke det beste eksempel, men alle ting har sin rett til bli diskutert uten at det må sammenligning mot alt annet hele veien!

 

 

Så lenge vi ikke tar ansvar så blir det forbud.

Lenke til kommentar
tingen er at alle hyler over raketter som om det gjorde mer skade enn andre ting. Det er det mange kan reagere på. Hvorfor fjernes ikke andre ting som langt på vei ødelegger for flere ganger det 31. desember gjør.

 

 

Ikke legg ord i munnen min. Har ikke sagt det er greit at andre dør eller skades.

Men hvis du syns jeg mener det, så kan jeg jo spørre for interessens skyld, hvorfor skriker du høyere om fyrverkeri enn andre ting som røyk osv?

5401542[/snapback]

 

 

Fordi denne tråden handler om FYRVERKERI! og ikke det andre. Lag gjerne en tråd hvor du vil diskutere tobakk, alkohol osv.

5401776[/snapback]

 

Nei, denne tråden omhandler faktisk alt, når staten vil fjerne retten til privatpersoner å sende opp egen fyrverkerei, så kan vi blande inn andre ting som vi mener også burde fjernes.

Lenke til kommentar
tingen er at alle hyler over raketter som om det gjorde mer skade enn andre ting. Det er det mange kan reagere på. Hvorfor fjernes ikke andre ting som langt på vei ødelegger for flere ganger det 31. desember gjør.

 

 

Ikke legg ord i munnen min. Har ikke sagt det er greit at andre dør eller skades.

Men hvis du syns jeg mener det, så kan jeg jo spørre for interessens skyld, hvorfor skriker du høyere om fyrverkeri enn andre ting som røyk osv?

5401542[/snapback]

 

 

Fordi denne tråden handler om FYRVERKERI! og ikke det andre. Lag gjerne en tråd hvor du vil diskutere tobakk, alkohol osv. Men skal vi da hver gang vi skal løse et problem i denne verden trekke inn alt negativt og bare si; dette er så lite at vi gidder ikke å bry oss før vi har løst de andre og større problemene.

 

Alle her er enig i at tobakk, alkohol og mye annet er mye større problemer en fyrverkeri..

 

Hey, hvorfor bruke tid & penger på og informere om fjellregler etc hver påske? er da ikke så mange som dauer, heller ikke så store utgifter for sammfunnet kontra andre ting vi bør få orden på....

Ikke det beste eksempel, men alle ting har sin rett til bli diskutert uten at det må sammenligning mot alt annet hele veien!

 

 

Så lenge vi ikke tar ansvar så blir det forbud.

5401776[/snapback]

 

 

argument; fyrverkeri er farlig

motargument: fyrverkeri er farlig fordi noen få promille skader seg hvert år, ofte pga alkohol inntak.

 

argument: du kan ikke trekke inn alkohol i denne diskusjonen!

motargument: jo det kan jeg så vitterlig gjøre. Ettersom mange her konstant nevner fyll som en av årsakene til dumdristig opptreden så er det bare på sin plass.

 

argument: staten burde ta seg av dette!

motargument: staten er som kapitalismen, de har ikke lyst å brenne av flere millioner på fyrverkeri. De har andre prioriteringer

 

argument: kommune burde ta det

motargument: igjen, de skal spare penger. Skal kommunen ta seg av det så går det bare ikke. Hvor skal de få pengene?

 

argument: siden folk opptrer uansvarlig så blir det forbudt!

motargument: alle opptrer uansvarlig. Fjernes fyrverkeri fordi man en gang i året ødelegger for noen millioner så hvorfor ikke alkohol som ødelegger for milliarder?

 

argument: det blir en mer sikrere nyttårsaften ved forbud!

motargument: neppe. Alle ungdommene skal på fylla da, samme med de voksne (ikke foresatte da, mest sansynlig)

Jeg tørr gjette at alkohol forbruket og skadene vil bli skyhøye på nyttårsaften fordi man ikke har annet å ta seg til. Igjen et nytt samfunnsproblem.

 

 

og Blacki;jeg tar til etterettning at jeg i løpet av de siste ukene enda ikke har å fått "tilsnakk" for å ha gått off topic på dette emnet.

 

edit: presisering

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Alkohol fører til langt mere ulykker og problemer gjennon hele året. Forby heller det  :roll:

5343182[/snapback]

 

 

enig her. Jeg ser ikke raketter osv som noe stort problem. Ulykker skjer, og med tragisk utfall, men folk kjorer som griser i trafikken, men dette er det ikke noen som roper ulv ulv om.

 

 

Alkohol er mer samfunnsfientlig enn det raketter er. Personlig liker jeg synet den 31. desember.

5347397[/snapback]

 

Joda,men om man har den holdningen at det bestandig er andre ting som er verre,så kommer en vel ingen vei med noe :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...