Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir jo tester for alt mulig da. Lighter test slik at man kan vise at man er en vettug lighterbruker

5377919[/snapback]

 

Veldig lite sansynelig. Selv om lightere også kan skade/drepe idioter som leker med de også.

 

Men som sagt, jeg er i mot at staten skal leke barnehagetante. Hvordan skal menneskene bli om vi går rundt med hjelm hele dagen, sitter på de mykeste putene og bruker all slags hjelpemiddler for fysisk arbeid? (Sporet vet av litt her)

Lenke til kommentar

Veldig enig i at staten ikke skal leke barnehagetanter. Men fyrverkeri lager litt unødvendig mye trøbbel og da er det rimlig enkelt å komme med strengere retnigslinjer. Uannsett så nytter det ikke hva vi mener, ønsker, eller tror. Ny retnigslinjer vil _garentert_ komme.

 

Grunnene til dette er for lite respekt av dem som bruker det. Forsikringselskaper som presser på. Samme gjør polti og brann etatene.

En annen faktor er at det i de sisete årene har vært mye mildvær og tørt.

Lenke til kommentar
Jeg synes at man bør forby flytting og snømåking.. tusenvis av personer får kink i ryggen og kanskje prolaps etter å ha utført disse livsfarlige aktivitetene.

5378530[/snapback]

 

At folk er så useriøse er vel nok et bevis på at de like gidt kan la være å skrive noe. Spam kaller jeg det...

Lenke til kommentar

Om vi skal forby farlige ting må det gjelde alt! Forby alkohol, røyking, bilkjøring, vedhogging, matlaging, svangerskap, osv.

 

Fyrverkeri er HELT frivillig. Du blir ikke avhengig, og det er ikke en skitten industri som prøver å få deg avhengig. Det er bare en dag i året!

Om noe skal forbys så bør det være røyking. Det er ikke morro, ikke morsomt å se på, like dyrt, og det dreper 1000 ganger så mange folk.

 

Og til dere som mener at fyrverkeri er veldig farlig så hadde det gått mye bedre om retningslinjene hadde blitt fulgt og alkohol og fyrverkeri hører ikke sammen!

Lenke til kommentar
Om vi skal forby farlige ting må det gjelde alt! Forby alkohol, røyking, bilkjøring, vedhogging, matlaging, svangerskap, osv.

 

Fyrverkeri er HELT frivillig. Du blir ikke avhengig, og det er ikke en skitten industri som prøver å få deg avhengig. Det er bare en dag i året!

Om noe skal forbys så bør det være røyking. Det er ikke morro, ikke morsomt å se på, like dyrt, og det dreper 1000 ganger så mange folk.

 

Og til dere som mener at fyrverkeri er veldig farlig så hadde det gått mye bedre om retningslinjene hadde blitt fulgt og alkohol og fyrverkeri hører ikke sammen!

5380221[/snapback]

 

 

Typisk svar som det finnes mange av allerede om du hadde giddet å lese.

 

Er vel ikke frivillig om huset mitt brenner ned pga idioter som ikke kan bruke vett.

 

Er så drittlei av de elendige sammenlignigen. Jeg synes det er dumt men realiteten er (for 37 gang!!) det blir restriksjoner og/eller forbud. Kanskje fok heller kan sette seg inn i problemet og prøve å forstå det før de busser ut alt mulig visvas...

 

Forbud kommer, om ikke så bør "idiotene" skjerpe seg kraftigt til neste år. Det er bare det triste faktum. For ja det er jævlig trist at vi skal måtte feier nyttår uten fyrverkeri. Men-men. skal vi gi F.. og være arogante så blir det slik.. :no:

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Om vi skal forby farlige ting må det gjelde alt! Forby alkohol, røyking, bilkjøring, vedhogging, matlaging, svangerskap, osv.

 

Fyrverkeri er HELT frivillig. Du blir ikke avhengig, og det er ikke en skitten industri som prøver å få deg avhengig. Det er bare en dag i året!

Om noe skal forbys så bør det være røyking. Det er ikke morro, ikke morsomt å se på, like dyrt, og det dreper 1000 ganger så mange folk.

 

Og til dere som mener at fyrverkeri er veldig farlig så hadde det gått mye bedre om retningslinjene hadde blitt fulgt og alkohol og fyrverkeri hører ikke sammen!

5380221[/snapback]

 

Verden trenger ikke å være så svart hvit, trenger ikke å være enten/eller.

 

Fyrverkeri er frivillig å kjøpe, og bruke, men neppe å bli truffet fordi en idiot sender en rakett langs gata istedet for opp mot himmelen. Jeg syns likevel ikke det er grunn nok til å forby noe som helst.

Lenke til kommentar

Koster svært lite at 3-4 personer blir blinde og 2 personer dør. Dette er kanskje å sette det litt på spissen, men det eneste som skjer som følge av bruk av fyrverkeri er menneskelige tap. Og det er langt mindre enn det som følger tobakk.

 

P.S. med unntak av noen branner. Og om en avgift skulle settes på fyrverkeri skulle det ikke mange ørene til før det var dekket.

 

Edit: Dette er en tapt diskusjon. Et bevis på dette er at det forsatt sendes opp veldig mye fyrverkeri. Hvorfor kjøpe fyrvereri om du vil det skal forbys?

Endret av kvork
Lenke til kommentar
Koster svært lite at 3-4 personer blir blinde og 2 personer dør. Dette er kanskje å sette det litt på spissen, men det eneste som skjer som følge av bruk av fyrverkeri er menneskelige tap. Og det er langt mindre enn det som følger tobakk.

 

P.S. med unntak av noen branner. Og om en avgift skulle settes på fyrverkeri skulle det ikke mange ørene til før det var dekket.

 

Edit: Dette er en tapt diskusjon. Et bevis på dette er at det forsatt sendes opp veldig mye fyrverkeri. Hvorfor kjøpe fyrvereri om du vil det skal forbys?

5380345[/snapback]

 

Personskader, død og materielle skader koster samfunnet MYE penger. Forsikringsselskapene skal ha inn pengene igjen, noe som gjøres ved egenandeler, legebehandling og sengeposter er dyrt, og så videre.

 

Pluss at det strengt tatt ikke bør være nødvendig at mennesker dør på grunn av noe man gjør en gang i året.

 

Billig fyrverkeri er stygt som fy uansett.

Lenke til kommentar
Om vi skal forby farlige ting må det gjelde alt! Forby alkohol, røyking, bilkjøring, vedhogging, matlaging, svangerskap, osv.

 

Fyrverkeri er HELT frivillig. Du blir ikke avhengig, og det er ikke en skitten industri som prøver å få deg avhengig. Det er bare en dag i året!

Om noe skal forbys så bør det være røyking. Det er ikke morro, ikke morsomt å se på, like dyrt, og det dreper 1000 ganger så mange folk.

 

Og til dere som mener at fyrverkeri er veldig farlig så hadde det gått mye bedre om retningslinjene hadde blitt fulgt og alkohol og fyrverkeri hører ikke sammen!

5380221[/snapback]

 

 

Typisk svar som det finnes mange av allerede om du hadde giddet å lese.

 

Er vel ikke frivillig om huset mitt brenner ned pga idioter som ikke kan bruke vett.

 

Er så drittlei av de elendige sammenlignigen. Jeg synes det er dumt men realiteten er (for 37 gang!!) det blir restriksjoner og/eller forbud. Kanskje fok heller kan sette seg inn i problemet og prøve å forstå det før de busser ut alt mulig visvas...

 

Forbud kommer, om ikke så bør "idiotene" skjerpe seg kraftigt til neste år. Det er bare det triste faktum. For ja det er jævlig trist at vi skal måtte feier nyttår uten fyrverkeri. Men-men. skal vi gi F.. og være arogante så blir det slik.. :no:

5380275[/snapback]

 

 

Ja, og vi har like mange tullete svar hver gang vi sammenlikner med andre farlige ting.

Sammenlikningen er banal enkel, skal fyverkeri forbys, så får en virkelig se på andre ting som ødelegger samfunnet mer.

Jeg har allerde bedt deg om å finne noe tall som underbygger det du sier om fyrverkeri, annet enn fra massepubliseringene til media. Det har du enda ikke gjort.

 

folk prøver å forstå, men hvis vi setter dette som en diskusjon med to sider, så spyr den ene siden ut argumenter om hvor mange andre farlige ting som finnes, mens den andre siden ikke svarer.

Lenke til kommentar

Tall og statistikk er vanskligt å få klar oversikt over. Men er da ikke noe problem å finne ut det. Men det grenser til hvor mye tid jeg skal bruke på en slik tråd som dette. De tallene står det også om i media. Husker ikke i farten, men øknigen har vært merkant siden i fjor.

 

Poenge er allikevel at det skjer på 1-2 dager.

 

Poenge mitt hele veien er at folk skal tenke seg om. Har siden romjulen i starten av disse rakett diskusjoene sagt at det går mot forbud om ikke folk skjerper seg radiaklt.

Følger man media så ser det faktisk at jeg langt på vei kan få rett. Jeg er ingen expert på området, men gjennom jobb så får jeg vite hvordan 'stemingen' blandt diverse ledere i brannvern etc. for fyrverkeri.

 

Jeg har ingen planer om og overbevise noen om at jeg har "rett" i denn e diskusjonen, men kun oppfordere til å bruke 'nøtta' _litt_...

Klarer man ikke å se realiteten i dette, og at forbud/strengere regler vil komme. Nytter da lite for oss å diskutere om det skal bli forbudt eller ei. Er mer snakk om å sette seg inn i det isteden for å nekte for at fyrverkeri gjør unødvendig skade og med enkle grep så kan det bli satt en stopper for det.

Lenke til kommentar

Stort sett er argumentet kostnadene forbundet med 31. desember. Ettersom ingen kan finne noe tall som bekrefter at denne dagen er dyrere enn andre dager i året, så vil vi ikke kunne bruke nøtta (som du så pent sa det)

 

Er selvfølge innforstått med at sjansene er tilstedet for forbud/restrisjoner, men jeg lar meg ikke overbevise om at dagen er så dyr som folk sier den er ettersom ingen begrunner det med fakta.

 

Tall og statistikk er ikke så vanskelig. Jeg brukte ikke lange tiden på å finne tallmaterialet fra nettet. Det ble utgitt fra et av departementene i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...