Gå til innhold

CRC sjekk - Bad sectors


zapper76

Anbefalte innlegg

Har en HDD som gikk til %¤...

Har dervet å "forska" litt på dette nå og funnet ut av det er relativt systematiske bad sectors. Har kjørt et prog for CRC sjekk og restoret data . Det funker helt opp til en bestemt sector ( en milliard eller no) Da sier den kaklikk-kaklikk osv..

 

Har brukt dosbaserte prog. som finnes på hiren's boot cd.

Der finnes det kun ett prog som støtter disker over 137 GB..

 

Noen som vet om et prog som støtter CRCsjekk og restoring for større disker?

 

Synes det blir litt drøyt å betale 20.000 for en diskredding..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar!!

 

Jeg har allerede prøvd prog til HDD prod (en WD HDD). Programmet gav opp.. Tror når jeg kommer til en bestemt blokk "går den av hengslene"

 

Speiling: Har prøvd å ta en råkopi av disken til en annen HDD. Går ut fra at den hang seg på samme blokkpunkt.

 

Har du non andre gode råd?

 

Tror jeg må finne et prog. hvor jeg kan definere hvor den skal begynne CRC sjekken, så den ikke kommer til den berømmelige sektoren.

Etter dette er d å kopiere data over på en annen disk.

Lenke til kommentar

Jeg fileterte en hd med kaklikk-lyd en gang, og da var problemet en mekanisk feil som gjorde at lesehodet ikke fikk tilgang til de inderste sektorene på disken. Hvis dette er problemet er vel det beste du kan håpe på at du får tatt kopi av den delen som lesehodet har tilgang til. Jeg vet relativt lite om dette, men ved mekanisk feil virker det ikke sannsynlig at man bare kan hoppe over clusters og lese på clusteres lenger ut i disken med mindre om de skulle ligge på en annen plate som et annet lesehode når frem til. Det fordrer altså at adresseringen i disken skjer serielt gjennom platene, noe jeg ikke har den villeste anelse om er tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg får tilgang til sektorene via et annet prog. Det som er problemet er at jeg ikke får rettet opp feilene, men kun får en diagnose.

 

Jeg er heller ikke non xpert på området og aner ikke hvor de ødelagte sektorene ligger fysisk på disken, men det er vel engang sånn at disken er bygd opp i flere lag med plater som du sier..

 

Det at jeg så et system i feilene, var i et diagnoseringsverktøy der man tydelig kunne se en periodisk gjentakelse av hvor BSene lå..

 

Får retta opp ca de første 32 GB med data, så sier den kaklikk-kaklikk..

Endret av zapper76
Lenke til kommentar
et tips (helt seriøst) er å legge disk i fryseren! slik at den blir HELT kald.

ta den ut og tørk av mesteparten av kondens som dannes på disken..

og gjør deg klar til å RASKT kopiere ut data fra den..

 

fungerer faktisk! har gjort dette flere ganger.. fungerer ikke på ALLE feil, men mange..

5354864[/snapback]

 

Dette høres dramatisk ut..

Det kan vel bli en slags nødløsning etter alle andre velkjente trix er brukt opp..

Men: har hørt at man ikke bør starte en PC i et kaldt rom, særlig grunnet HDDen..

Da høres det ikke heeeelt sunt ut å putte den i fryseren :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...