corcky Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvordan vil Internett være om 10 år ?? Det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 De fleste har vel kanskje litt vel optimistiske forventninger til hvordan det kommer til å vvære om ti år. Historien har vist at vi i fremtiden som regel ikke kommer så langt som vi kanskje hadde sett for oss. I varierende grad av sannsynlighet og seriøsitet: -De fleste av brukerne i Norge kommer fremdeles til å være kunder hos Telenor der de fleste etterhvert har kommt seg over på en eller annen xDSL basert løsning. Større differensiering i hastighet mellom kundene. Mulighet for 100 mbit med ratio er vanlig. Firstmile har begynnt å bygge ut.. ;-) -Utviklingen av nye tjenester går sannsynlighvis ikke så bra fordi ingen vil betale så mye og ingen ønsker å satse på å utvikle så lenge ingen betaler. -Folk har fremdeles ikke lært å oppdatere antivirusen sin og der er vanlig å klikke hemningsløst på alle suspekte vedlegg. -Forhåpentlihhvis er virkningen av at folk fremdeles er like stupide ikke så stor ettersom sikkerheten generellt har blitt økt på internett gjennom økt bruk av åpen kildekode. -DRM er mye viktigere enn før. -Millioner av brukere har begynnt å bruke MS Palladium eller annen TCPA programvare/hardware. -IPv6 har etter mange års sakte vekst etter hvert begynt å ta av, men 95 % vet likevel ikke hva IPv6 er. -Kategorien Søppel på hw-forumet har vokst hemningsløst i 10 år og noen bestemmer seg for å kjøpe en egen AMD Dual Dupteron server for å kjøre denne delen på. Den stadig økende bruken av smileys gjør at den store folkeaksjonen mot overdrevende bruk av smileys får økt tilsluttning. Lenke til kommentar
Topeka Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Det kommer VR Briller med laser som tegner rett på netthinnen vr 3d Lenke til kommentar
jossa Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 ___ __ | | __ | | / / | | / / | |/ / / / Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Internett om 10 år kan vel bli hva som helst... Internett har vel knapt vart i 10 år? Uansett vil de nok være ganske heftig, bare å vente det. Internett er nok eldre enn som så, det ble skapt tidlig på syttitallet. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg så tidligere på denne lenken at man mente at internett ikke ville bygges ut, fordi det ikke finnes noe behov... Dette må vel kunne sies å være litt pessimistisk. Hvis man ser på hvordan internett (kan vel ikke egentlig kalles internett) var for 10 år siden. Nerder som satt på rommet sitt med et 2,4kbs modem og bbs'er. Hvordan ville en slik tilkobling fungere i dag? Da ser vi bort i fra leechere, siden de tilhører en liten minoritet. Det ville nok ikke fungere. En gjennomsnitt internett-side på 20-30 kilobytes ville ta 1-2 minutt å laste, nok til å få enhver stakkar til å se på modemet med mord i blikket. Hvordan vil så internett være i fremtiden? "Information Superhighway", slik som i dag? Eller bare en liten chip i kaffetrakter'n til mor? Og PC'en? En datamaskin i dag er ubegripelig mye kraftigere enn en fra '93, på samme måte som en datamaskin fra '13 vil være ubegripelig mye kraftigere enn en fra '03. Men en ting som ikke har - eller kommer - til å forandre seg, er at en PC er en svært kraftig datamaskin, sammenlignet med de fleste andre datamaskiner (det være seg satellitt-mottakere, kalkulatorer, biler, tv-spill, you name it). PC'er er også svært flexible, nærmest ubegrensede bruksområder. Jeg tror at pc'er etterhvert kommer til å utfases på mange punkter, internett-surfing er nok en av dem. Men, for entusiaster (de fleste på dette forumet vil jeg tro), vil nok den brutale kraften (intern såvel som ekstern) til PC'en alltid kapre vår nysgjerrighet. :wink: Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvis man ser på hvordan internett (kan vel ikke egentlig kalles internett) var for 10 år siden. Nerder som satt på rommet sitt med et 2,4kbs modem og bbs'er. Hvordan ville en slik tilkobling fungere i dag? Da ser vi bort i fra leechere, siden de tilhører en liten minoritet. BBS har vel ingenting med internett og gjøre. Her har du endel info om nettets utvilkling i norge: http://www.uninett.no/info/uninett/histori.../tidslinje.html Lenke til kommentar
bionicman Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Tror internetten om 10 år vil blir stort sett det samme som nå. Mange tror at vi vil ha alt muligt rart om 10 år. På 70-tallet så trodde man også at man ville bare ha flyvende biler innen år 2000. har alle flygende biler? Nope. Om internetten blir meget annerledes om 10 år så vil vi ikke tenke stort mye over det mer enn det vi gjør over den internetten vi har nå. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Om 10 år tror jeg vi har et veldig restriktivt/kontrollert internett. Man må antageligvis betale for absolutt ALLT uansett hva det er for noe, fordi det kommersielle har "rappet" hele internett. Fri informasjon (om f.eks. forskning) vil heller ikke eksistere, fordi "storebror" ikke liker at folk kunnskap om ting. Allerede i dag, ser man jo tendenser til dette. Industrimagnater og "Storebror" vil samarbeide enda tettere enn i dag... Vi må slutte å være så lamme og naive i hodene våre!!! Lenke til kommentar
goggi Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Om 10 år er Telenor akkurat ferdig å suge penger ut av folk på isdn. De vil da kanskje begynne å satse på adsl. SHDSL blir om 10 nye år. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Tror internetten om 10 år vil blir stort sett det samme som nå. Mange tror at vi vil ha alt muligt rart om 10 år. På 70-tallet så trodde man også at man ville bare ha flyvende biler innen år 2000. har alle flygende biler? Nope. Der er da noen som har flygende biler er det ikke det? Gi det ett par år til så regner jeg med at alle har flygende biler. Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 øh.. det var vel ikkje internett for 10 år sidan? 1993? for folk flest? Universitetet og slikt kommer til å bruke Internet, eller ett større Intranet over ett stærre geografisk areal (kun nett innen for bedriftr/skoler) HVis du skjønner hva jeg hinter til. Men om 10 år så håper jeg på å å sitte på en Internet 2 eller 3 linje med Minst IPv6 (gjerne høyere og) Blir artig å se hva som skjer ja, har skjedd sinnsykt mye på sdatafronten de 10 siste åra.. Alt som mangelr nå er AI og Organsike maskiner som er selv-vedlikeholdene og selvoppgraderbare etter som de vokser. N'joy... Lenke til kommentar
tKila Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Om 10 år er Telenor akkurat ferdig å suge penger ut av folk på isdn.De vil da kanskje begynne å satse på adsl. SHDSL blir om 10 nye år. Hehe, helt konge! Helt enig. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Tror internetten om 10 år vil blir stort sett det samme som nå. Mange tror at vi vil ha alt muligt rart om 10 år. På 70-tallet så trodde man også at man ville bare ha flyvende biler innen år 2000. har alle flygende biler? Nope. Der er da noen som har flygende biler er det ikke det? Gi det ett par år til så regner jeg med at alle har flygende biler. Vi har kanskje muligheten, men VIL vi ha flygende biler??`Tviler på at noken kommer til å begynne å produsere flygende biler innen dei neste 20 åra iallefall... Og spesielt vanlig blir det vel neppe da heller... Lenke til kommentar
bionicman Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Tror internetten om 10 år vil blir stort sett det samme som nå. Mange tror at vi vil ha alt muligt rart om 10 år. På 70-tallet så trodde man også at man ville bare ha flyvende biler innen år 2000. har alle flygende biler? Nope. Der er da noen som har flygende biler er det ikke det? Gi det ett par år til så regner jeg med at alle har flygende biler. Jeg mener det er noen som har flygende biler men det er nok ikke mange. Må være litt drit og tom for bensin eller diesel når du er oppe i lufta. før dere skriver det jeg tror dere vil komme til og skrive : jeg vet at fly har akkurat samme problem, men de har fly som kan levere flybensin i lufta. Litt verre med biler tror jeg. Forvirrende? JA Lenke til kommentar
hea Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Om ti år finner du sikkert en rimelig pent brukt teleport i lokalavisa. Hva skal man vel med internett da? Lenke til kommentar
kåre klut Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 jeg får si det samme som sønnen min på 2 år gjør: borte? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Men om 10 år så håper jeg på å å sitte på en Internet 2 eller 3 linje med Minst IPv6 (gjerne høyere og) Hva i all verdens land og rike skal du med IPv7? IPv6 vil holde i mange herrens år framover. Du vil uansett ikke merke noe særlig til at man går over til IPv6, bortsett fra at du har en mye lenger IP-adresse å huske Jeg tror nok at hverdagen vår vil sirkle mye rundt internett, uten at vi tenker noe særlig over det. Bluetooth (med arvtagere) vil gjøre det enklere for mobiltelefonen/PDA'n å kommunisere med den stasjonære datamaskinen (Jepp, vi har den fremdeles), kjøleskapet, TV'n, Toalettet, Stereoanlegget osv osv. Mange vanlige husholdnings utstyrsaker som kjøleskap, kaffetrakter osv vil ha egen IPadresse (no more NAT). Vi vil bestille det meste over internett. Mobilhandel slo aldri ann utenfor fornebu. Lenke til kommentar
Lemric Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Hastighet er et annet tema.. i 1997 hadde jeg et 28.8 modem, nå.. i 2003 sitter jeg med en 2048/640 linje fra Nextgentel.. Vel, jeg sitter fortsatt med 64k... =( Og dem er det ganske mange av her i landet... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Vel, jeg sitter fortsatt med 64k... =( Og dem er det ganske mange av her i landet... Det antallet synker rekordrask, Telenor Networks bygger ut over 200 sentraler og kommer kanskje med flere planer på høsten. Det er mange andre BB-projekter rundt omkring i landet som bygger ut steder hvor de stor aktørene ikke kommer osv så det er da skyv i utbyggingen av BB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå