Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

ArticOc, måtte le litt når jeg leste denne tråden. Bor jo selv i Tromsø og kjenner endel folk som jobber bla på Elkjip, og på en fest i forrige mnd. skifte så fikk jeg høre om søppelfolka de hadde som rota og plukka søppel bak der. Så med andre ord så er du deres Nemesis...haha

5378842[/snapback]

Hehe.. jaja, får vel ta en feit baseballkølle med meg neste gang jeg drar på jakt ;)

5379027[/snapback]

Nå har jeg lest igjennom alle innleggene her, ufattlig hvor mange teite meninger som kommer i mot de som liker å samle, Og nei ikke ta balltre, softgun med metalkuler og sikt fint mellom beina. hva vet de drikkekameratene dine om ArcticOC roter da :mad: Og en ting til...Alle de som samler her sier at de rydder etter seg, prøver å være høflig osv. er det noe poeng å sitte å ri på de fine moral-hestene da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en liten sikkerhetsmessig kommentar: Jeg tar aldri med meg CRT skjermer somhar blitt det minste våte. Jeg er også forsiktig med annet utstyr som har blitt vått, men er jeg fristet, tester jeg det etter at det har tørket noen dager.

En liten skade eller litt vann inne i høyspentdelen i en CRT kan både gi livsfarlige støt og føre til brann...

M.

Lenke til kommentar

Noen som vet om noe i oslo?

(f.eks NSE (phillips) butikken på ryen)

når jeg har vært der for og kjøpe noe, har jeg ikke sett noen container med el-retur varer.

skal jeg liksom bare gå til en i kassa og si "har dere noen container med el-retur varer? kan jeg få lov til og plukke med meg noe?"

Lenke til kommentar
skal jeg liksom bare gå til en i kassa og si "har dere noen container med el-retur varer?  kan jeg få lov til og plukke med meg noe?"

5404283[/snapback]

Det er jo alltid lov, sjansen er vel god for at de sier nei, men du har jo ikke tapt noe på det... På Men, de er pliktige til å ha et mottak, men det kan jo være 100% skrotnissesikkert... :(

M.

Lenke til kommentar
skal jeg liksom bare gå til en i kassa og si "har dere noen container med el-retur varer?  kan jeg få lov til og plukke med meg noe?"

5404283[/snapback]

Det er jo alltid lov, sjansen er vel god for at de sier nei, men du har jo ikke tapt noe på det... På Men, de er pliktige til å ha et mottak, men det kan jo være 100% skrotnissesikkert... :(

5404459[/snapback]

Må ikke bedriftene normalt betale for å kvitte seg med avfallet?

I såfall burde det jo være i deres (økonomiske) interesse at "skrotnissene" plukker med seg ting, så lenge de ikke roter...

Lenke til kommentar

Bedrifter må betale, ja. Derfor der det lurt om man kan komme seg inn på en bedrift og plukke. det kan være vanskelig, da mange ikke bruker tid på å slette disker. Når man leverer rett på en mottaksstasjon (ikke elkjøp), er man rimelig sikker på at ingen får kvartet diskene. Her på Hamar har det hvertfall blitt helt håpløst å forsyne seg på de offentlige mottaksplassene- de passer på som smeder.. Selv ting som ikke utgjør noen fare rent elektrisk, som fks. høyttalere er umulig å få mast til seg.

Lenke til kommentar

Elreturen er da gratis, kostnadene skal dekkes av miljøgebyret på nytt utstyr så det spiller ingen rolle om man er en bedrift.

Klippet fra elretur.no:

Elretur yter høy service overfor alle som genererer EE-avfall, dvs. forbrukere, forhandlere, kommuner og næringsvirksomheter. Avfall hentes ikke bare direkte hos dem som er mottakspliktige ihht. EE-forskriften, men også hos næringsvirksomheter som for eksempel verksteder, avfallsvirksomheter, kontorer, industri og tilsluttede importører og produsentbedrifter.

Hentingen er vederlagsfri, i tillegg til at oppsamlingsutstyr som containere, bur og lignende, under visse omstendigheter, også tilbys vederlagsfrtitt.

Lenke til kommentar
Dette høres jo litt spennende ut også, ser ikke bort ifra at jeg gjør et lite raid i Bergen snart, noen som vil være med? så kan vi kle oss ut som topphemmelige agenter og leke mission impossible i samme slengen?

5392685[/snapback]

Sign me up. :thumbup:

Plukket endel når jeg bodde i tromsø, men etter at jeg flyttet til bergen har det minsket.

Av det jeg har funnet:

Utallige 128mb SD-Ram brikker (brukt til å oppgradere pcer til kompiser o.l.)

Noen skjermer (mest "dårlige" skjermer som har blitt brukt til servere, men også noen brukbare)

Server kabinett - ala "Yeong Yang".

masse cdrom, harddisker, kabler, PSUer og annet småplukk..

Beste funn var vel Yeong Yang look alike kabinett med socket A hk og Athlon 2500+ CPU.

Lenke til kommentar

Vel, siden jeg jobber i et firma, og har levert EE-avfall på den kommunale avfallsplassen mange ganger, vet jeg at vi må betale. Det er ikke gratis for bedrifter, men kanskje det er anneredes for de som selger slike varer. Rart at det står det på elretur.no.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Vel, siden jeg jobber i et firma, og har levert EE-avfall på den kommunale avfallsplassen mange ganger, vet jeg at vi må betale. Det er ikke gratis for bedrifter, men kanskje det er anneredes for de som selger slike varer. Rart at det står det på elretur.no.

5408491[/snapback]

Kommunal grådighet, rett og slett.

Leverer dere mye kan det vel hentes direkte hos dere?

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette blir det samme, men i borettslag, der det blir satt ut containere, for "våropprydding". Er vel ingen som kan hindre f.eks. meg fra og snoke og lete etter ting i sånne containere?

Folk kaster jo sykt mye EL-utstyr osv.! utrolig hva folk sparer på... :)

Lenke til kommentar

5408491[/snapback]

Trenger dere hjelp til å få hentet ting? Kan ta med hengeren og kjøre et par lass gratis om det er i Osloområdet... :D

M.

Lenke til kommentar
ArticOc, måtte le litt når jeg leste denne tråden. Bor jo selv i Tromsø og kjenner endel folk som jobber bla på Elkjip, og på en fest i forrige mnd. skifte så fikk jeg høre om søppelfolka de hadde som rota og plukka søppel bak der. Så med andre ord så er du deres Nemesis...haha

5378842[/snapback]

Hehe.. jaja, får vel ta en feit baseballkølle med meg neste gang jeg drar på jakt ;)

5379027[/snapback]

Nå har jeg lest igjennom alle innleggene her, ufattlig hvor mange teite meninger som kommer i mot de som liker å samle, Og nei ikke ta balltre, softgun med metalkuler og sikt fint mellom beina. hva vet de drikkekameratene dine om ArcticOC roter da :mad: Og en ting til...Alle de som samler her sier at de rydder etter seg, prøver å være høflig osv. er det noe poeng å sitte å ri på de fine moral-hestene da?

5396330[/snapback]

Har da vel ikke sagt noe negativt om ArticOC, jeg sa bare hva jeg hadde hørt på en fest før jeg leste denne tråden. De snakka ikke om en person, men om flere som vr å rota i kontainerne påjobben deres på Elkjøp, og da var det jo litt artig for meg å finne ut at trådstarter var en av de som var der. Hva folk gjør i fritia si er da ikke opp til meg å dømme eller bedømme så lenge ingen tar skade av det.

Lenke til kommentar

Var og hentet meg en fin 17" utenfor Euronics i kveld. Funket som en drøm. Skal få jobb som monitor til en nedlastingsmaskin. Klarte ikke å la et tastatur ligge igjen heller. Får vel bruk for det en gang. Ellers inkluderte dagens fangst en vifte og litt kabler.

Er det vanlig at disse store containerene blir låst? De står på vidt gap her så man kan bare rusle inn og kikke. Ikke skjønner jeg at dette er ulovlig heller. Står ikke noe skilt om at det ikke er lov å plukke, så da spiller jeg dum.

Lenke til kommentar

I kommunen her er det en månedlig innsamling av diverse skrot. Vet ikke om det er slikt andre steder, og vet strengt tatt ikke helt om det er lov, men jeg satte iallefall mitt brukte Q-Tec-kabinett med 350w strømforsyning på det vanlige oppsamlingspunktet, som er noen meter borti gata her. I løpet av kvelden var kabinettet forsvunnet, før søppelmennene fikk mulighet til å hente det :)

For all del, kabinettet fungerer sikkert greit nok for folk uten alt for store krav til stabilitet, så jeg syns egentlig det er greit at noen bruker det i stedet for at det blir kvestet; grunnen til at jeg ikke ga det vekk til andre, var nettopp at jeg ikke ønsket å ha ustabiliteten til dette drittmerket på samvittigheten.

Jeg ville personlig aldri ha benyttet meg av en slik mulighet som dette. Det er en sak som omhandler verdighet etter min mening; gjenbruk av andres kastede eiendeler er iallefall under min.

Lenke til kommentar

Nå er jo grunnen til at man ikke skal forsyne seg i elretur- dunken akkurat det som er oppe her som tema- at gjenstanden av en eller annen grunn er en potensiell sikkerhetsriskiko. Det blir nå litt forksjell på brannfaren på et ISDN- kort, en kjløleribbe, eller en varmeovn på et par kilowatt. Sprø du meg, er dette en liten avsproing, synes nå at PC- hardware er det som er mest relevant å snakke om plukking av her, og ikke om hvorvidt noen har fått seg ny komfyr, liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...