Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Samsung har en historie med badcaps-problemer i strømforsyningene sine. Spesielt halvgamle TV-er og skjermer(som din) har hatt problemer med det.

 

Fant en Dell Latitude D620 med veske og lader. La inn SSD, Ubuntu, og har bestilt WWAN-kort. Når den er stresstestet og godkjent handler jeg nytt batteri, og har en helt super maskin å programmere på. Da går MBP jeg fant tidligere i år på finn.no, og jeg har masse penger i motorsykkel-kassa :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant svært lite i dag, kom over et par gamle Grafikkort som var innpakket i original emballasje.

Startet opp det ene kortet og i det vifta på det startet sa det bare "pop/pang" etterfulgt av en liten røyksky så var det kortet dødt. Ser at det var 2 av de tre "hoved" kondensatorene som gikk.

Litt synd dog da kortet ser ut til og være et tidlig Creative Geforce 3 ti200.

 

Jeg fant kortene rundt klokka 9 i dag og la de til tørk inntil en lett varmekilde fram til klokka 17 i dag, de skulle nok ha ligget litt lenger.

 

Ellers så fant jeg og ut at den lokale bruktbutikken ved gjennvinningsstasjonen har fått inn et veldig stort parti med Laser Disk plater, de fleste var fortsatt innpakket i plasten og så nye ut, ingen skraper eller noe av den typen. De hadde faktisk noen gode filmer og som Jurassic Park filmene i original pakke, spesial utgave av Toy Story, Alle Back to the Future filmene, Aladdin, Pulp Fiction med mer. Til 30kr plata kommer jeg nok til og stikke innom og kjøpe meg et par bare for og ha noe slikt hjemme.

Lenke til kommentar

Kan jo prøve å bytte kondensatorene da :)

Er jo verdt et forsøk ;)

 

Her har det vært dårlig med funn i det siste..

En tidligere arbeids kollega var innom med noe han hadde funnet, og lurte på om jeg kunne se på det..

Var en Acer laptop, husker ikke modell nr eller specs.. men den var med vista lisens.. Var 2gb ram, og rundt 2ghz cpu mener jeg å huske.

Harddisk var fjernet, og maskina startet opp, men fikk ikke bilde på skjermen, ekstern skjerm virket, men var en del artifacts.. så der var det nok et skjermkort problem.. Demonterte den og beholdt litt deler, testa også skjermen på en annen laptop, og der fungerte den, så da fikk jeg en ekstra 15.4" lcd skjerm :)

 

Han hadde også med en eldre Dell laptop.. denne var med 256mb ram og 40gb disk.

Denne fungerer, så jeg la inn windows xp på nytt for han og satte inn ei 512mb brikke, så han totalt fikk 768mb.

Maskinen er ikke feilfri, men fungerer som sagt.. mangler en tast på tastaturet, batteriet er kaputt, og det er dårlig kontakt i power jacken.

 

Og til slutt var det en Garmin GPS, som er låst med pin kode.. jeg klarte å resete den, men dette fjernet ikke koden.. Ser også ut som om den er med sånn trafikk varsel mottaker.

Virker som man kan prøve å gjette koden så mye man vil, jeg prøvde 4-5 ganger uten at den låste seg, men man må slå den av og på for hver kode man prøver.

Lenke til kommentar

Fikk litt småtteri av en kamerat idag :)

Han har oppgradert pc'n sin et par ganger, og nå gadd han ikke ta vare på dem eldste delene lengre, så da fikk jeg dem :p

Gigabyte GA-8I915PMD med cpu (han husket ikke hvilken cpu som sitter på, og jeg har ikke testet det enda), kjøler, 2x 1GB Corsair CM2X1024-6400 DDR2 ram.

Dette ble vel opprinnelig tatt ut av en packard bell pc, og jeg mener å huske å ha fått kabinettet ved en tidligere oppgradering.. men er usikker på om jeg fremdeles har det, eller om jeg monterte noe annet i det og solgte det.

Delene skal være i orden :)

 

Fikk også med et MSI RX3870 (Radeon HD 3870), tipper det er 512mb, men dette var noe han selv hadde fått, og tidligere eier påstod at det var noe feil med det.

Han jeg fikk det av, hadde testet det, men ikke merket noe feil.

 

Skal prøve å få testet alt ved en passende anledning :)

 

*edit*

Fikk start på alt sammen uten problemer :)

CPU er en Intel Pentium 4 524 (1M Cache, 3.06 GHz, 533 MHz FSB)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Kan du dokumentere at jeg ikke tenker på det? Hvorfor ikke? Fordi jeg vet bedre enn deg hva jeg selv tenker på. Påstanden din er mildt sagt udokumentert, for ikke å si helt på bærtur.

 

Det er helt og holdent opp til den tidligere eieren å slette filer på en trygg måte om h*n vil det. Har h*n ikke kunnskapen eller viljen til det selv kan man få andre til å gjøre det for seg. Betalt eller ubetalt. Eller eventuelt drite i det. Uvitenhet eller giddaløshet er ingen grunn for å skyve ansvaret over på andre.

 

Dette er på ingen måte hverken mottaket eller plukkeren sitt ansvar. Mange plukkere, deriblant meg, sletter likevel innholdet på harddisker. Kall det gjerne ekstraservice, uansett om hovedhensikten er å verne om privatlivet til den som leverte avfallet eller av ren egeninteresse frigjøre plassen på harddisken for ny bruk.

 

 

Det stemmer. Enkelte apparater kan være kastet av den grunn. Det er plukkerens ansvar å undersøke det for egen og andres sikkerhet. For datautstyr får man heldigvis lett indikasjoner på om det er tilfelle, og svært ofte kastes ting fordi de ikke er i bruk lengre, ikke fordi de er ødelagt eller risikofylte.

 

 

Jaha? Hvorfor det? Du har ikke begrunnet eller dokumentert det her.

 

Dokumentere meg i hue og i rævva.. Hva er det dokumentasjonssprøytet godt for? Du forstår poenget mitt uten å måtte komme med det svadatullet der.. :-)

Lenke til kommentar

Takk for fine ord, bruker mye tid på slikt siden jeg har en sovesykdom som gjør at jeg ikke kommer meg mye ut og da er dette en god hobby.

 

Jeg bruker dra på elretur to ganger i uka både for å kaste det jeg ikke klarer å reparere og for å se etter nye funn - kommer også mange ganger hjem uten å funnet noe som helst.

 

 

 

 

 

Vernet om det private er viktig for meg. Finner jeg harddisker så blir disse smart sjekket og formatert og jeg er overhodet ikke interessert i det som eventuelt kan ligge på diskene.

Består de ikke en smart sjekk blir de igjen kastet på el-retur.

 

El-sikkerhet er også viktig, har i flere år jobbert med reperasjon av små elektrisk utstyr. Det er sant at mye som kastes kan være brannfarlig og livsfarlig å bruke men har man en viss ekspertise for slikt går det som oftest helt fint å reparere.

 

Når det er sakt så ville jeg heller vært mer bekymret for el-sikkerheten hjemme hos andre som feks kjøper en psu på ebay som er fyllt med stålplater for å få opp vekten og i tillegg har en driftstemperatur på 133 grader.

 

Sier ikke at du har kjøpt noe sånnt men det er helt klart de er mye mer brannfarlige enn noe jeg har funnet på el-retur hittil eller kommer til å finne.

 

Når du var hjemme hos meg på besøk før nyttår regner jeg med at du muligens fikk en forståelse av hvor nøye jeg er med elektronikk og reperasjoner. Stortsett alt du så er faktisk hentet på el-retur eller så har jeg fått det som defekt av venner å satt det i stand selv.

 

Har full tiltro til deg Pål :-) Vet at du er forsiktigere enn de fleste.

 

Dog er poenget mitt at det er grunner til at de som tar imot el-retur ikke ønsker at det skal vi hentet av utenforstående.

 

Psup på ebay hørtes bekymrelsesverdig ut he he :p

Lenke til kommentar

Var på elkjøp og expert Tromsø, var noen i en varebil før meg, så det meste så helt ribba ut. Fant PCer uten ram og harddisker(d som jeg trengte selfølgelig). Var stortsett pentium 4 prosessorer og windows xp maskiner om noen er interessert.

 

Fikk med meg 4 satakabler ihvertfall :)

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

lenovo'en har jeg funnet nye eiere til, acer'n må jeg bytte hk på(har en delelaptop hjemme)

skjermene gir jeg bort.

 

bor du i tromsø er jeg behjelpelig med å levere. Store ting som kabinett/skjermer/pc'er sender jeg ikke i posten.

Kjører noen her forbi Storsteinnes i helgene kan garasjen min besøkes og forhåpentligvis tømmes :p

Lenke til kommentar

Og så lite internminne at den er fullstendig ubrukelig om du skal installere mer enn én app, Heldigvis finnes root, custom roms og internal2ext, apps2sd+ og liknende løsning. Da er det en helt kurant telefon, om man ikke trenger det siste og beste.

Lenke til kommentar

En tidligere arbeidskollega var innom meg med en laptop nå, som han har funnet.

Det er en Acer Travelmate 4060 serie, med 512mb ram, og mest sannsynlig en 60GB harddisk (har ikke åpna den eller googla modell nr på disk), og en Pentium M 1,6Ghz cpu.

Maskina starter opp, men ber om "HDD Password", og ved tasting av feil passord 3 ganger, ber den om "HDD Master Password" og etter det kommer meldingen "HDD is locked now!" også prøver den å boote fra LAN.

 

Så.. noen her som kjenner til fjerning av slike passord?? Har fjernet bios passord noen ganger.. men aldri et harddisk passord..

Inne i bios får jeg opp følgende info om disken:

Model name: WDC WD600UE-22HCT0

Serial nr: WD-WXE905007882

 

Inne i security får jeg opp dette:

HDD Master ID: 16913287

 

Har lest litt rundt på nett, og det ser ikke ut til å være mulig å ta ut disken for å så få tilgang til den via f.eks usb adapter.

Innholdet på disken er ikke interessant, så om det finnes en måte som sletter passord + alt innhold, så vil jeg gjerne vite om det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...