Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Da setter de det bare inn slik at ingen kan forsyne seg, og det gagner ingen (av oss plukkere ihvertfall). Jeg vil også støtte oppunder ArcticOC om at vanlig regnvann stort sett ikke spiller noen rolle så lenge produktet får tørke før det slåes på. Jeg demonterer alltid det jeg finner og setter delene til tørk ved radiatoren, så går det litt fortere. Har aldri hatt problemer med vannskader :) Eneste problemet jeg har er at jeg aldri finner noe spennende lenger :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en liten Asus Eee PC 900, mangler ssd og RAM, pen maskin men booter ikke, ga den bort til GabrielV på forumet :)

 

Tusen takk. :)

 

 

Har gjort noen små funn de siste ukene.

 

Telefon lader for div telefoner med hjelp av et AA batteri -lå helt nytt uåpnet,usb ladere,helt ny 4GB minnepenn - lå helt ny uåpnet, 2 stk 300N kort - skal inn i noen maskiner jeg har liggenede, e6600.

 

Endel harddisker, største var 320GB - litt ide og litt sata - alle bestod smart sjekk.

 

En PS2 med minnekort og kabler, ville ikke lese plater så jeg demonterte den og vasket og fjernet støv - la litt press på L-bøylen og nå leser den cd og dvd spill og filmer uten problem.

 

Fant også en Razer Onza som nå ligger klar til operasjon, standard feil på Onza er at iallefall 1 analog stikke ikke vil sentrere seg. Får se om det lar seg årne, håper det siden den ikke hadde noen bruksmerker.

post-142899-0-93938400-1359155700_thumb.jpg

post-142899-0-84109700-1359155763_thumb.jpg

post-142899-0-94667300-1359156567_thumb.jpg

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar

Fant en liten Asus Eee PC 900, mangler ssd og RAM, pen maskin men booter ikke, ga den bort til GabrielV på forumet :)

kan hende den treng litt kjølepasta?Fant en packard bell som ikke startet opp(smurte på kjølepasta og den bærbare starta opp og fungerer nå fint)Var en slik med mulighet for 2 harddisker i
Lenke til kommentar

Vel, det er en ting dere søppelslangere ikke tenker på; nemlig vernet om det private, samt el-sikkerhet..

 

Dere tar med dere datamaskiner hjem, med harddisker og det hele. Ikke alle kan eller vet hvordan man beskytter seg mot gjenvinning av data. Disse maskinene er kassert, og skal ikke "gjenvinnes" hjemme hos uvedkommede.

 

Videre så kan enkelte el-apparater være kasserte fordi de rett og slett er farlige..

 

Poenget mitt er, at det ER grunner til at dette avfallet ikke skal finne nye hjem.

Lenke til kommentar
Vel, det er en ting dere søppelslangere ikke tenker på; nemlig vernet om det private, samt el-sikkerhet..

Kan du dokumentere at jeg ikke tenker på det? Hvorfor ikke? Fordi jeg vet bedre enn deg hva jeg selv tenker på. Påstanden din er mildt sagt udokumentert, for ikke å si helt på bærtur.

 

Det er helt og holdent opp til den tidligere eieren å slette filer på en trygg måte om h*n vil det. Har h*n ikke kunnskapen eller viljen til det selv kan man få andre til å gjøre det for seg. Betalt eller ubetalt. Eller eventuelt drite i det. Uvitenhet eller giddaløshet er ingen grunn for å skyve ansvaret over på andre.

 

Dette er på ingen måte hverken mottaket eller plukkeren sitt ansvar. Mange plukkere, deriblant meg, sletter likevel innholdet på harddisker. Kall det gjerne ekstraservice, uansett om hovedhensikten er å verne om privatlivet til den som leverte avfallet eller av ren egeninteresse frigjøre plassen på harddisken for ny bruk.

 

Videre så kan enkelte el-apparater være kasserte fordi de rett og slett er farlige..

Det stemmer. Enkelte apparater kan være kastet av den grunn. Det er plukkerens ansvar å undersøke det for egen og andres sikkerhet. For datautstyr får man heldigvis lett indikasjoner på om det er tilfelle, og svært ofte kastes ting fordi de ikke er i bruk lengre, ikke fordi de er ødelagt eller risikofylte.

 

Poenget mitt er, at det ER grunner til at dette avfallet ikke skal finne nye hjem.

Jaha? Hvorfor det? Du har ikke begrunnet eller dokumentert det her.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er imponerende dyktig til å reparere slike ting, i tillegg skulle ønske jeg gjorde like gode funn som deg! Eneste jeg har funnet, noen sinne, var et Asus nVidia GeForce 8500GT Silencer. Og det var i fjor, altså leeenge etter at et slikt kort gjorde nytte for seg

 

Takk for fine ord, bruker mye tid på slikt siden jeg har en sovesykdom som gjør at jeg ikke kommer meg mye ut og da er dette en god hobby.

 

Jeg bruker dra på elretur to ganger i uka både for å kaste det jeg ikke klarer å reparere og for å se etter nye funn - kommer også mange ganger hjem uten å funnet noe som helst.

 

 

Vel, det er en ting dere søppelslangere ikke tenker på; nemlig vernet om det private, samt el-sikkerhet..

 

Dere tar med dere datamaskiner hjem, med harddisker og det hele. Ikke alle kan eller vet hvordan man beskytter seg mot gjenvinning av data. Disse maskinene er kassert, og skal ikke "gjenvinnes" hjemme hos uvedkommede.

 

Videre så kan enkelte el-apparater være kasserte fordi de rett og slett er farlige..

 

Poenget mitt er, at det ER grunner til at dette avfallet ikke skal finne nye hjem.

 

 

Vernet om det private er viktig for meg. Finner jeg harddisker så blir disse smart sjekket og formatert og jeg er overhodet ikke interessert i det som eventuelt kan ligge på diskene.

Består de ikke en smart sjekk blir de igjen kastet på el-retur.

 

El-sikkerhet er også viktig, har i flere år jobbert med reperasjon av små elektrisk utstyr. Det er sant at mye som kastes kan være brannfarlig og livsfarlig å bruke men har man en viss ekspertise for slikt går det som oftest helt fint å reparere.

 

Når det er sakt så ville jeg heller vært mer bekymret for el-sikkerheten hjemme hos andre som feks kjøper en psu på ebay som er fyllt med stålplater for å få opp vekten og i tillegg har en driftstemperatur på 133 grader.

 

Sier ikke at du har kjøpt noe sånnt men det er helt klart de er mye mer brannfarlige enn noe jeg har funnet på el-retur hittil eller kommer til å finne.

 

Når du var hjemme hos meg på besøk før nyttår regner jeg med at du muligens fikk en forståelse av hvor nøye jeg er med elektronikk og reperasjoner. Stortsett alt du så er faktisk hentet på el-retur eller så har jeg fått det som defekt av venner å satt det i stand selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fem bæreposer med elsøppel etter å ha ryddet litt i boden og diverse esker. Ikke noe av det kommer fra elektroslang. Skulle ønske jeg hadde bil, så jeg kunne få kjørt det på elretur, nå må jeg ta en og en pose med på bybanen til en eller annen elsjappe i sentrum. Usj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...