Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Fattern fant en laptop idag.. En eldre maskin, men den ser ut til å fungere som den skal.

Fujitsu Siemens Amilo L7320GW.

Celeron M 1.7GHz (noen som vet om denne kan byttes med noe bedre?? Har div liggende hos foreldrene mine), 512MB ram, 60GB harddisk, Windows XP Home installert (+ lisens klistret på maskina).

Eneste som mangler på maskina er et par deksler over hengslene til skjermen.

Fungerende lader fulgte med også.

Batteriet har jeg ikke testa så mye, men den slo seg ihvertfall ikke av når jeg dro ut laderen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er antageligvis en Celeron M 390 med 21W TDP og Socket 479/FC-µBGA. Den er basert på Pentium M "banias". Brikkesettet ser ut til å være Via VN800 som støtter inntil 800 MHz FSB og støtter HT. I følge listen over Pentium M-prosessorer ser det ut som Pentium M 765 2,1 GHz er det råeste du får satt inn i den. Da får du 0,4 GHz mer enn før, samt dobbelt så mye L2 cache. Vel og merke hvis Fujitsu Siemens har lagt til støtte for den i biosen.

 

Brikkesettet støtter også Via C7-M prosessorer, men det er spørs om du tjener noe ytelse på det.

 

Er du skikkelig heldig så kan det hende den støtter høyere TDP og Core Solo og Core Duo. Den råeste av de er dobbeltkjernen Core Duo på 2,33 GHz med 667 MHz FSB og 31W TDP.

 

Ingen Core 2-prosessorer leveres med den sokkelen så der er nok håpet ute.

Lenke til kommentar

Ok, da skal jeg titte litt mer på det :)

Har bare planer som å bruke den som en ekstra pc frem til jeg får fiksa den emachines maskina jeg fikk forrige uke :) (hvis jeg får fiksa den :p).

Evt bare selge den til noen som trenger den.

Men uansett er det jo greit med noe som er sprekere enn celeron :p

Regner med at denne er såpass gammel at den bruker DDR1 ram, noe jeg har litt av liggende..

Har også lagt merke til at den mangler noen skruer, så den spriker litt i fronten.. Men har garantert noe som passer :)

 

 

Er vel ikke tilfeldigvis noen som har et fungerende 15.6" led skjermpanel som dem vil selge billig?

Har sjekket opp litt priser på RAM og CPU til emachines maskina, og det var overkommelige priser, men 7-800kr for et nytt skjermpanel er noe dyrt :p

Ender fort på 1000kr for å få den i fungerende stand..

Lenke til kommentar

2 stk stasjonære desktop pcer fra min kilde i tromsø:

hp dc7100

HP_DESKTOP_DC710_4f7c501394138.jpg

ibm thinkcentre a50

a50_ultra_small_0.jpg

5 hp laptoper mangler cpu, ram, disk, dvdrw, batteri, lader(og en skjerm):

3x hp compaq 6715b

1x hp compaq nx6310

1x hp compaq nc6120

 

5 toshiba laptoper hvor ram mangler men er ellers komplette

4x toshiba satellite sa50-492

1x toshiba satellite a10

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke dc7100 maskinene til? :)

Tok med meg 6 stk fra el-retur kassa der jeg jobba før.. og det lå minste 30-40 stk til der :p

Ribba også noen for RAM og vifter.. Så dem jeg tok med meg, ble oppgradert fra 512mb til 1gb ram..

 

Fikk solgt en av dem, men sitter fremdeles igjen med 5 stk som bare ligger å støver ned.

Lenke til kommentar

Gi dem bort. :) Det finnes fortsatt en del fattige småbarnsamilier og minstepensjonister som kunne tenkt seg en maskin der skype, mail og nettbank fungerer, og ikke trenger mer enn det. Du har også foreninger som samler dem inn til skoler, universiteter og offentlige etater i land der de ikke har rådt til noe offentlig IT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, DC7600 er jo noe bedre maskiner :)

Fant 2 av dem for noen år siden, den ene ble solgt billig til et vennepar :)

Den andre var i bruk her som media pc/printer server.. Til jeg ble lei den.. Hadde en irriterende feil i hovedkortet.. så ved strømbrudd så ble bios resatt, og maskina starta opp med div bios feilmeldinger, og dette skjedde ofte, pga hyppige sikringsbrudd til tider, når forsterkeren blir slått på :p

 

Det hjalp ikke med nytt bios batteri.. Så den gikk tilbake der den kom fra ;)

 

 

Fant forresten feil på den pc'n fattern fant.. Helt plutselig begynte skjermen å blinke hvitt i ny og ne.. kun 1 blink, for så å være bra i noen minutter, og man hørte et klikk, som hadde noe med strøm å gjøre..

 

Endte med at jeg tok ut ram, cpu og tastatur, og flytta dette over på en Amilo Pro V2030 jeg hadde liggende (tidligere vraket av en skole her) :)

 

 

Selv har jeg en del liggende.. det meste er i deler, men bare man gidder, så kan man bygge det sammen til mye rart her ;)

Har et kjeller rom hos foreldra mine som er ganske fullt.. div kort, kabinetter, lcd skjermer, bilstereo, switcher/routere osv..

Har også et kott der med litt nyere deler, men det er mest småtteri som mobiler, noen laptoper + deler, ram, harddisker, optiske drev osv..

 

Og i leiligheten er det noen dc7100 maskiner, ram, harddisker, div kort, en eske med laptoper.

For det meste ting så jeg kan teste både laptops og stasjonære maskiner :)

Også står jo selvfølgelig filserveren her :)

 

 

Og ang emachines maskina, så har jeg ikke fått tak i noe skjerm enda, men har fått skrudd den opp og sjekka modell nr på skjermen, og da viste det seg at den blir noe billigere fra ebay alikevel.. Så den skal fikses :)

Vil tippe på at den kommer på litt over 500kr om det blir stoppa i tollen, og er jeg heldig.. så blir det vel rundt 3-350 kr.. kommer litt an på om selger aksepterer budet mitt! CPU er bestilt :) ble en T7250 til rundt 60kr

Lenke til kommentar

Fant meg en HP LaserJet P2015n laserskriver. n-versjonen har nettverksport.

Skriveren fungerte ikke, lampene for tomt papir og toner lyste hele tiden, og dette viste seg å være et kjent problem. Så løsningen var å ta det ene kretskortet å legge det i stekeovnen på 250grader i 4-5 minutter. Dette for å smelte loddetinnet på den ene chippen for å få ny kontakt mellom kretskort og chip.

Koblet det hele opp igjen, og vips den fungerte. Fulgte med en ca. halvfull toner-kassett også.

 

krtnz.jpg

Endret av BigJackW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke akkurat pustet inn dampen av bly og andre kjemikalier ved åpning av komfyrdøra.

 

Minimalt med bly i det. Er vel "nye" strenge regulasjoner på det? Eller gjelder det bare tinn for hånd-lodding?

 

kult at det virka i alle fall! De fleste komponenter er ikke kvalitetssikret for stort mer enn 150(ish) grader :p

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Grunnen til at disse loddepunktene på BGAene "går i stykker" er nettopp fordi at det brukes blyfritt loddetinn pga. RoHS direktivet eller hva det heter. Varmen som oppstår ved vanlig bruk av skriveren fører til at det vil strekkes osv, som igjen gjør at det går i stykker.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Fant noe småsnacks i dag, en TOS-link til SPDIF kombinert repeater/konverter, det fulgte også med en høykvalitets TOS-link kabel og en SPDIF kabel, alt ser ubrukt ut og koster nok over 500kr tilsammen.

 

Kjekke saker å ha liggende om jeg plutselig skulle få noe utstyr uten TOS-link eller SPDIF og skal kjøre den opp mot DAC'en min som har begrenset med porter :)

post-15715-0-30257600-1353538754_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...