Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Har funnet to Samsung 40" og begge hadde samme feilen, dårlige elektrolyttkondensatorer i strømforsyninga. Se etter elektrolytter som buler ut på toppen, de er vanligvis på 1000 uf 16 eller 25V (du kan bruke noen med høyere voltstyrke hvis det er fysisk plass til de)

Det er ikke meningen å være "that guy", men det heter spenning, ikke voltstyrke

.

Er det vanskelig å bytte ut? hva trenger jeg av utstyr og hvor får jeg kjøpt nye? tenkte åpne tvn imorgen å se litt

Nei, det er ikke vanskelig. Du trenger loddebolt, loddetinn og nye kondensatorer. Clas Ohlson og Biltema selger bolt og tinn, Elfa selger kondensatorer. Tinnsuger og avloddningslisse er også kjekt å ha, men ikke nødvendig.

 

Som Agarthian sier, kan du godt kjøpe kondensatorer med høyrere spenningsgrense. Kapasitansen, derimot, bør du ikke endre på.

 

Konkret eksempel: Du kan bytte ut en 1000µF 16V med en 1000µF 25V, men ikke en 480µF 16V med en 1000µF 16V. Som oftest går det bra å bytte ut med en kondensator med høyere kapasitans, men det anbefales ikke.

 

Du skal med 99% sannsynlighet ha radielle elektrolyttkondensatorer.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19089

 

Fremgangsmåte:

http://www.youtube.com/watch?v=on_2CP52cW4

Endret av konduktans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var innom dynga en tur idag for å kaste noe ubrukelig utstyr, og endte opp med å nappe med meg en pc som lå øverst i haugen der.

Ikke mitt beste funn akkurat, og hadde det vært lov til å ta med seg ting derifra, så hadde jeg tatt med bedre tid og sjekka litt nedover i haugen, garantert bedre ting der.

 

Men ihvertfall.. den jeg fikk dratt med meg er en HP d530 ultra slim desktop pc.

Mangler harddisk og optisk drev.

Bare drev å peip når jeg slo den på, typisk ram error.

Fikla rundt med ram brikkene, og til slutt starta den.

Virker som om feilen er i ene ram slotten.

Hvis jeg har i 2 brikker, så må den ene presses litt mot den andre, for at det skal fungere, og om jeg slipper, så skjer det mye rart på skjermen :p og maskina henger seg.

 

Om jeg kjører den med bare 1 ram brikke, så er den mer stabil.

 

Specs: 2x 256MB DDR1 ram, Socket 478 P4 2.8Ghz, USB 2.0 PCI kort.

 

Har brukt den litt idag, til å teste noen DDR 1 brikker jeg hadde liggende, + noen harddisker, siden denne maskinen har både IDE og S-ATA port.

Lenke til kommentar

Takk for flotte og detaljerte svar=) hakke så god råd for tia, så kjekt med en helt ok tv for en billig penge frem til jeg har råd til noe bedr ( hvis jeg får fiksa det )

Jeg kan mer enn gjerne snakke deg igjennom prosessen!

 

Lag en ny tråd i elektronikk-delen til forumet, og legg ut bilder av strømforsyningen. Link til den i denne tråden, så hjelper vi deg med å velge kondensatorer, utstyr etc ;-)

Lenke til kommentar

Ok, av de 3 mnd jeg gikk på elektro for noen år siden så husker jeg riktig så er de lodda fast på baksiden av kortet, så får ta det ikveld når jeg kommer hjem fra jobb, begynner snart på jobb så gidder ikke starte nå

 

utifra her; http://www.fixya.com...d_will_not_turn

cm812,cm811,cm817, cm806 were leaking and/or bulged. I went to radio shack and purchased 4 1000uf 35v replacements

så: det er vel de jeg skal ha til min tv også? og hjelp til å finne de på den siden?

sliter med å forstå disse uf og microuf osv. :p

 

ifølge det jeg kan lese på siden der; 1000uF 25V 105c er det som sitter på nå

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Har funnet to Samsung 40" og begge hadde samme feilen, dårlige elektrolyttkondensatorer i strømforsyninga. Se etter elektrolytter som buler ut på toppen, de er vanligvis på 1000 uf 16 eller 25V (du kan bruke noen med høyere voltstyrke hvis det er fysisk plass til de)

Det er ikke meningen å være "that guy", men det heter spenning, ikke voltstyrke

 

Jeg vet jo det, men jeg brukte det ordet fordi jeg regna med at det var lettere å forstå for ikke-fagfolk :)

Kom plutselig på at jeg har funnet enda et Samsung produkt med samme feilen, monitoren jeg bruker, en 20"WS.

 

.

Er det vanskelig å bytte ut? hva trenger jeg av utstyr og hvor får jeg kjøpt nye? tenkte åpne tvn imorgen å se litt

Nei, det er ikke vanskelig. Du trenger loddebolt, loddetinn og nye kondensatorer. Clas Ohlson og Biltema selger bolt og tinn, Elfa selger kondensatorer. Tinnsuger og avloddningslisse er også kjekt å ha, men ikke nødvendig.

 

Som Agarthian sier, kan du godt kjøpe kondensatorer med høyrere spenningsgrense. Kapasitansen, derimot, bør du ikke endre på.

 

Konkret eksempel: Du kan bytte ut en 1000µF 16V med en 1000µF 25V, men ikke en 480µF 16V med en 1000µF 16V. Som oftest går det bra å bytte ut med en kondensator med høyere kapasitans, men det anbefales ikke.

 

Du skal med 99% sannsynlighet ha radielle elektrolyttkondensatorer.

https://www.elfaelek...it.do?toc=19089

 

Fremgangsmåte:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...