Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kjellere? ikke helt, men 2 europaller og 2 hyllereoler fulle med kabinetter, servere, hovedkort etc i garasjen.

jeg tar vare på deler i tilfelle noen andre trenger.

jeg har 6kg rambrikker (ddr1/ddr2 fra 512mb og opp) i en plastboks.

1kg med cpuer fra 2ghz og opp i s775 og laptop-cpuer i amd/intel

siste er nyttig om jeg får en laptop på rep som har en crappy celeron cpu, da er det bare å bytte. :)

Du kan jo starte butikk for brukt datautstyr. Du er allerede godt i gang ;)

Lagerplassen er jo også verdt noe, så spørs om verdien av å ha så mye ekstradeler er større (vs. å bare kjøpe nye deler når noen trenger det). Men bruker man ikke plassen til noe annet, så...

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/f...nnkode=36022528

løp og "kjøp" før det blir kastet.

Over til noe annet, var innom elkjøp tidligere i uken: fikk med meg 2 stk 17" laptoper før jeg ble "jaget" bort av en vekter fra NOKAS.

Hp pavilion dv9271ea

Fujitsu Siemens Amilo Xa1526

Men fant ikke strømadaptre.

Dro innom GabrielV på turen hjem og fikk testen HP'en, ingen feil med skjerm, starta fint opp, kom i bios etc

Endret av mhsalangli
Lenke til kommentar

Slakta en bærbar æ fant i dag, plukka ut nån fine dela som:

Intel T9300 CPU med 6mb L2 og dualcore, ypperlig for å oppgrader andre maskina æ finn.

250GB 7200rpm 2,5" harddisk fra seagate

en 2GB brikke med DDR2 (so-dimm 667MHz)

Fant også en RJ45/11 kabeltester

mhsalangli: får du smeltet om hele den avleggse prosessorsamlinga di? Gull nok til både forlovelsesring og bling bling til å henge rundt halsen ;-)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Salangli: Tror du får sende meg en bedre CPU, vet ikke neste gang jeg drar forbi :) Du har ikke 2 stk 2GB DDR2 i samme slengen til maskinen? :tease:

On Topic: Skulle på en elretur-plass utenfor Bergen men ble advart mot ivrige vakter - en bekjent som prøvde å få med seg en del til en vaskemaskin ble bryskt vist bort.. Tror det besøket blir veldig tett opp mot stengetid :)

Lenke til kommentar

Syklet med sykkelhengeren for å kaste en defekt oljeovn på ett lokalt EL retur område tidlig i dag morges,der fant jeg en Philips mikrobølgeovn som så helt ny ut.Trengte kun å lodde en ledning som var løs i mikrobølgeovnen,så funker nå den.

Fant også en netgear trådøs router uåpnet,en 28 tommers TV uten fjernkontroll som virket,og siden jeg har en universalkontroll så blir det både gratis TV og mikrobølgeovn på hytta.

Fornøyd jeg.

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser media i Tromsø gjør en svær sak av at noen av oss liker gjenbruk, vi er visstnok hardbarka kriminelle og svært voldelige ;-)

http://www.itromso.no/nyheter/article566291.ece

http://www.nordlys.no/nyheter/article6168661.ece

Kanskje det er på tide at Elkjøp legger skikkelig tilrette for oss som liker skrot? I sitt evige jag etter å selge oss dritt vi ikke trenger skjønner jeg jo at daglig leder Bjørn Helge Jensen blir frustrert over at enkelte av oss har skjønt at de virkelige godbitene ligger på baksiden av bygget ;-)

Miljøet blir den store taperen når det finnes folk som han!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kom over en 20" Samsungskjerm når jeg skulle dumpe en masse annet skrot. Tok den med hjem for å teste den siden jeg skulle tilbake med et lass nummer 2 og kunne ta skjermen med tilbake igjen om den ikke virket. Funket som bare det den :)

Synes det er bedre at folk kan bruke ting andre har kvittet seg med. Det sparer jo miljøet for en masse!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lokal gjenbruk er MYE bedre for miljøet enn å sende godbitene halve landet rundt for knusing, sortering, transport, rensing, raffinering mer trasnsport, bruk som råmateriale kanskje i en helt annen del av verden, vareproduksjon og deretter transport tilbake til den elkjøpen det kom fra.

Elkjøp tjener penger på søpla og det er bare menneskelig å være grådig, også når det går ut over miljøet. Her bør myndighetene inn og redusere elkjøps mulighet til å være grådige på bekostning av miljøet. Pålegg dem at returstasjonene skal være åpne for både levering og henting, samt at avfallet skal stå skjermet for regn og snø. Elkjøp må gjerne ha krav om ryddighet ved både henting og levering.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Den lokale avfallstasjonen har faktisk en plass som heter "byttebua", og der kan man finne gamle CRT-skjermer, kassettradioer, lenestoler og Se&Hør.

Fin tanke. Men mye av elektronikken i Byttebua er DÅRLIGERE enn tilsvarende avfall fra avfallssorteringen.

Det kastes flatskjermer med HDMI.

De TVene som ligger i Byttebua er CRT uten SCART.

Ofte svart/hvitt.

6102772770_9628f7217f.jpg

Eksempelbilde fra Google.

Jeg spurte pent om å få ta en laptop fra søppelinnsamlingen en gang, og fikk faktisk lov.

Den fungerte flott.

Det burde være mer slikt i Byttebua.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sendte en lang mail til hun ene journalisten, hun takket for en utfyllende mail og sa hun skulle sjekke opp i det. Passet blant annet på å nevne at Elkjøp får betalt per kilo (eller tonn/w/e/) og at det kanskje har noe å si for oppførselen deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...