Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Wizzlee, før i tiden var det mulig å finne utrolig mye bra i Oslo.

Jeg har funnet hele pc'er, kurrante maskiner med 1gig ram og 2.5ghz cpu etc, som bare har hatt defekt harddisk.

 

Dessverre har dette endret seg.

Det står østeuropeiske(polakker og litauere) menn utenfor resirkuleringsstedene i timesvis. De står der og later som at de spiser eller sånn.

Og så hauker de til seg det som kommer på sekundet.

De sviner til og ødelegger, de bare kaster fra seg ting til høyre og venstre og ødelegger gjerne hovedkort mens de røsker ut CPU og så videre.

Vi norske gjør jo ikke sånn, vi tar det vi trenger og er forsiktige og roter ikke en masse, fordi vi driter ikke i eget reir - vi skjønner jo at hvis vi sviner til så blir det slutt på moroa veldig fort.

 

Dessverre er det sånn det har blitt, utlendingene har ødelagt alt for oss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor i Bergen kan man frelse slike komponenter fra sin død?

Bergen sør finnes det i alle fall to som har returkontainere stående utenfor på dagtid.

 

Lefdal - Lagunen

Bohus - Nordås

 

Vet ikke hvor Elkjøp på Nordås gjemmer unna sine ting, men var i alle fall store mengder der i veldig gamle dager.

Lenke til kommentar

Fant igår en xbox360 som var litt trøbbel med dvd luka som ikke ville åpne seg..

Men litt triksing så virker den fint nå :) manglet HDD...Men det fikk jeg gratis av en kompis :D

 

:D utroligt hva folk kaster alså... Virker 100% også,spillt litt på den alt :p

 

Funnet mye rart..Både forsterkere,høytallere pcer stasjonære og defekte bærbare jeg har tatt Hard - Disken

av som fungerer 100% fleste..+ masse minnekort til bærbare pc har jeg så mye av å at..

hehehe!

 

 

Edit:

 

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri? ... Er vel neppe tyveri...Hven taper på dette?

Man sparer heller på miljøet vil jeg si.. Ola normann har jo kastet det,og man har ikke stjålet det av han :p

 

Edit2: Og ikke minst masse windows xp/vista home/buisness lisensnøkler :)

Endret av galaxee
Lenke til kommentar

Jeg har ikke funnet noe spennende på grusomt lenge :hm: Men det dukker nok opp etterhvert. Går som regel en stund mellom gobitene :)

 

Offisiellt sett er vel "elektroslang" definert som tyveri, i og med at du drar inn på et privat område, og forsyner deg med ting som "tilhører" dem. På en annen side er det veldig liten sansynlighet for at du skulle bli anmeldt. Politiet har bedre ting å gjøre på enn å ta folk som tar med seg det som offisiellt er boss. Og skulle du imot all sansynlighet bli tatt, er det veldig vanskelig for elektroforhandleren å bevise at PCen du har i bagasjerommet tilhører dem. For meg ser det ut som om det er de som roter til og forsøpler de melder til politiet, mens de som er ryddige får gjøre som de vil :) Uansett, jeg driver med elektroslang, og jeg er STOLT av det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har i løpet av de siste månedene funnet litt av hvert.. Inkl 5-6 komplette fungerende pcer med xp, noen sett datahøytalere, no skrivere og diverse..

 

Har og funnet ting som mopeder, båtmotorer etc... Men må jo ha noen fordeler når man er søppeltømmer :p..

 

edit: Blir rett og slett forbannet over alt som folk kaster.. Hadde jeg hatt tilgang til hallen der elektroavfall havner på fyllinga, så hadde jeg funnet syke mengder med kvalitetsplatespillere, forsterkere, etc..

Endret av Wrasko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony Ericsson C702/ Sony Ericsson J10i2/Nokia 6101/HTC legend Smart telefon...

8gb SD-minnekort.

Dagens gevinst :) Alle funket 100% .. Merkeligt hva folk kaster :D

 

Edit: Glemte å ta med

 

"En liten LCD (Flat) skjerm (14toms eller noe..) "

 

som funker :) greit å ha til en annen server pc.

Endret av galaxee
Lenke til kommentar

Skulle sortere 3 el-retur kasser på jobb idag..

Og her var det noen godbiter :p

 

Eneste jeg har hatt tid til å teste så vidt det er, er noen få mobiler..

Og mye av dette ble uheldigvis vått, så det får ligge til tørk i et par dager..

 

Men begynner her!

 

4 stk prosjektorer:

InFocus LP540

ASK Proxima C180

NEC LT35

Sanyo PLC-XU48

(1 av dem står det defekt på, en annen står det defekt pære på)

 

 

3 stk HP/Compaq NC6000 laptops med docking stasjoner.

 

2 stk Logitech MX5500 tastatur, 1x MX5000 tastatur, 2x MX700 mus med docking (mangler selve laderen) og ei logitech laser mus (ikke trådløs, som jeg ikke finner modell navn på).

 

D-link 4p KVM (P/S 2 utgave) og en Digitus 1 til 2 VGA splitter

 

Og til slutt.. ca 55 div mobiler (noen ganske ødelagt, men med brukbare deler til dem andre).. SE, HTC, Nokia, og Siemens.. Eldre arbeidstelefoner, noen av dem var det strøm på.

Orker ikke å ramse opp alle modeller, men kan alltids ta et bilde :p hehe

 

Kunne alltids fått med meg en stabel med HP Compaq stasjonære også (DC7100) P4 CPU (uviss hastighet) med 2x 256mb ram og 40gb s-ata disk.. men har dårlig nok med plass her fra før, hehe.

 

Så.. Føler at dette var en grei dag på jobb :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

dc7100 bruker s775 cpu på 3ghz enkelkjerne og ddr1 minne, 4 slotter

dc7600 støtter vanlig P4 s 775 og pentium D, ddr2 minne, 4 slotter

dc7700 bruker s775 core2duo og ddr2, 4 slotter

 

jeg er bare interesert i dc7600 og dc7700

 

dog har jeg funnet tidligere 2 dc5100 som hadde ddr2 slotter men bare pci, ingen pcie

Lenke til kommentar

Mye derfor jeg ikke tok med meg noen av dem DC7100 også ;) Har tidligere funnet 5-6 ganske vraka DC7600, hvor jeg klarte å få 2 av dem i ca brukbar stand.. med 2gb minne og en grei harddisk, så kjørte dem Windows 7 ganske greit :)

 

 

Ellers har jeg fått sjekka litt ang mobilene..

Dem jeg har testet, starter opp som dem skal, måtte resette dem pga passord.

Dem jeg har testet er av typene MTeoR, S620, Touch Pro, og Tytn (eller Tytn 2, husker ikke helt)

Fant ut at dem fleste av Nokia telefonene mangler batteri..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Klarte ikke å la disse DC7100 maskinene ligge :p hehe..

Endte opp med 6 stk av dem, hvor alle har 2x 256mb DDR1 ram (kan oppgraderes til maks 4 gb), Pentium 4 CPU (3Ghz HT), 40GB s-ata disk og dvd-rom.

Disse er i SFF formatet, så dem tar jo ikke stor plass, og er egentlig ganske kjekke til å bare ha 512mb ram.

 

Tok også med noen løse rambrikker, så noen av disse kan jo oppgraderes om jeg føler for det :)

Har testet 4 av dem hittil, og alle startet på første forsøk..

En av dem har ei bråkete vifte, og en har et kranglete dvd-rom (åpner seg ikke igjen når jeg setter i ei plate.. Uten plate så åpner det seg som normalt).

 

product_2187.jpg

Lenke til kommentar

Ser ut til å funke bra med 512mb ram og XP Pro også, selv syns jeg det er lite, men dem er langt ifra det tregeste jeg har vært borti ;)

 

Er XP Pro lisenser på alle kabinettene, men ser jobben har brukt en egen VLK lisens.. siden alle maskinene var registrert med samme lisens.

Og disse som sitter på kabinettene er HP lisenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...