Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig visst det de vil frem til i dokumentaren rimelig lenge. Varer av nyere årgang har langt dårligere holdbarhet enn før. Man trenger heller ikke lenger se langt tilbake. Hvitevarene vi har hjemme er minst 20år gamle og er like fine den dag i dag (foruten dårlige pakninger ved "døren"). Flere vi kjenner har hatt masse problemer med nyere hvitevarer.

Dette gjelder selvfølgelig andre steder også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er interresang: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/688543/

PS. Det er IKKE Connecting People, men en dokumentar om hvorfor produkter har kort levetid, og konsekvensene av dette :)

NB: Kun tilgjengelig til 14. desember.

Tusen takk for tipset! :-)

Har reflektert over slike ting selv, og må si det egentlig ikke overrasker meg at produsenter med fult overlegg reduserer levetiden på produkter..

Vil anbefale ALLE å få med seg denne dokumantaren før 14.des

Lenke til kommentar

Laster den ned as we speak, må sees etter eksamen. Å forsinke streamen litt må jo være lov.

Har allerede lastet den ned selv. Kan sikkert legge den ut her senere når fristen er gått ut.

Det med skriveren overrasket meg kanskje mest. At en produsent aktivt legger inn en sperre konsekvent for å få folk til å kjøpe ny skriver høres ut som en tullete konspirasjonsteori, men det er sant. Det burde ikke være lovlig.

Men det er som pappa sier. Det ville vært fullt mulig å lage en bil som ikke ruster, og som der drivverk, motor og andre ting ikke trenger å byttes eller fikses i løpet av bilen levetid. Men da hadde jo bilprodusentene solgt langt færre biler.

Jeg kastet faktisk den gamle skriveren min for noen måneder siden. Den var gåen, men jeg forsøkte virkelig å få den til å virke. Var en komponent som ble rykende varm når jeg satt i stikkontakten, og skriveren var helt død ellers. Jeg kjøpte også en ny skriver, men jeg kommer aldri til å kjøpe en fra HP igjen.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Veldig bra dokumentar!

Angående lyspærer så kan man få de til å leve veldig mye lengre ved å koble to i serie sånn at de lyser mindre og ikke blir fullt så varme. Hver pære får halv spenning.

Mobiltelefoner er et godt eksempel på elektronikk som er designet for å feile etter kort tid. I mer kritiske anvendelser sprayes kretskort med et tynt lag lakk. Noe som hindrer fuktighet i å nå komponentene. Lakken koster noen øre per kretskort i mobiltelefonstørrelse, men den er utelatt med hensikt for å gjøre telefoner sårbare ovenfor selv normal luftfuktighet. Etter få år feiler telefonen og produsenten kan skylde på at forbrukeren har utsatt den for fukt.

Speilreflekskameraer er et annet eksempel. De utstyres med en lukkermekanisme som åpner og lukker for lys til sensoren. Den har en fotografisk funksjon, men den er laget så skjør at det ofte er den komponenten i kameraer som går i stykker. Dyrt er det å reparere det også.

Lenke til kommentar

Det er synd det ikke finnes noen kommunale ordninger for slikt. Tenk om de ulike kommunene kunne pålegge elreturmottak til å stille datamaskiner og deler til rådighet for frivillige som kunne gjøre sånt? Og hva så om en gjeng polakker kommer og forsyner seg av delene? Da får de forlenget levetid i Polen, og de har like strenge regler for håndtering av El-avfall der som andre steder i EU/EØS-området.

Sannsynligvis blir delene sendt til Afrika og Kina hvor verdifulle metaller blir hentet ut på en meget primitiv måte

Lenke til kommentar

Sannsynligvis blir delene sendt til Afrika og Kina hvor verdifulle metaller blir hentet ut på en meget primitiv måte

Skal det monne må man sende en god del containerlass og det krever en del resurser. Det er langt vanligere (i internasjonal målestokk) at det er avfallsselskaper som står for den eksporten. Var en britisk dokumentar (lurer på om det var med han oppsøkende journalisten med sort hår og firkantede briller fra bbc om noen skjønner hvem jeg mener og vil google) som tok for seg et par "skikkelige" firmaer som sendte el-søppel til fastlandskina via Hong Kong, med smørning av de rette mellomleddene.
Lenke til kommentar

En lyspære lyser i over 72 år og når man forteller om den glade nyheten sier de at det bare dreier seg om en produksjonsfeil..

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Lyspaere-lyser-etter-72-aar-526923.html

Sjukt eller hva?

Heller en produksjons SENSASJON det der, eller kanskje ikke... :hmm:

Skal også lodde på en plcc socket siden den skal få en modifisert bios med oppdaterte rsdt og slic tabeller.

Betyr det at du skal kjøre pirat windows... :hmm:

Lenke til kommentar

Plcc socket kommer godt med siden jeg skal prøve å få oppdatert µkodene, skulle jeg bomme totalt på den oppdateringen så kan jeg bare poppe ut chippen å legge tilbake en firmware som virker :) hmm blir ikke pirat windows av å oppdatere µkodene iallefall :cool: men det kan blir det hvis man jukser med slic :nei:

Lenke til kommentar

Blir kvalm av all kastingen i kommunal sektor..

Dell av GX300 serien blir kastet ofte.. og DELL laptops med core 2 duo! og ikke får jeg lov til å redde noen fra vraking heller.. greit nok at harddiskene må vrakes slik at ingen kan få tak i kommunale data.... men det er ganske pinefullt å sende 500gb sataII disker til destruksjon..

De kunne da solgt det videre, det er jo fullt brukbart.. ta for eksempel Dell D520/30 og 620/30 med core2duo på 1.6 ghz og oppover.. går harddisken eller ramen i stykker i disse, så blir de kastet..

Får tårer i øynene, da jeg i alle år har gått og pilla deler der jeg kan..

Lenke til kommentar

Fant idag en Canon SmartBase MP370 multifunksjons skriver (ja, den er ikke akkurat ny :p den kom i salg desember 2003), som jeg fant ut at jeg skulle dra med meg hjem..

Da jeg har scanner, laser skriver, og fotoskriver hver for seg.. så tenkte på at denne kunne bytte ut min laser skriver som lager dårligere utskrift for hver gang den er i bruk omtrent :p og jeg vet fra før at Armor blekkpatroner til canon pleier å ha grei pris (fant ei pakke med 2x svart og 1x farge til 89kr + frakt fra yaha.no).

Så jeg fyra den opp her og display + knapper var dødt.. så jeg skrudde den opp og fant fort ut at det var flex kablen mellom display og hovedkortet som hadde løsna, dytta den på plass og alt våkna til liv :)

Men fikk beskjed om "retur blekktank nær full", noe som minna meg om dukumentaren som ble linka til her, et par sider bakover.. så jeg googla dette og fant en reset funksjon som funka, og meldinga blei borte :)

Men.. er en del blekk søl i valsene og rundt dem.. så lurer på hva beste løsningen til å fjerne dette kan være??

Kjørt en testutskrift fra scanner, og den fungerte, men blei noe tilsølt.. så den må renses på en eller annen måte.

Leste også på et forum at man som regel ikke trengte å rense "retur blekktanken", da den som regel var langt fra full.

*edit*

Ser ut til at den ikke vil skrive ut noe som helst svart.. ved test utskrift så kommer logen helt fint, men ikke noe tekst..

Hva kan dette være?

Fant ut at jeg har en helt lik skriver som jeg fant for ei god stund siden, så har prøvd patroner/skrivehodet fra den, men skjedde det samme der.. + at det skriverhodet skrev ut temmelig utydelig..

Trodde det kunne være tomt for svart, men om jeg dytter noe papir mot patronen så blir det svart på papiret.

Ser jeg kan få ei pakke med 2x svart og 2x farge patroner til ca 50kr fra ebay, men er det verdt det (kan jo være noe helt annet som er problemet)??

Og et nytt skriverhode hos yaha koster over 700kr :s men nå har jeg da 2 fra før :p

Har prøvd å ta q-tips på begge, for å få vekk blekksøk rundt på dem, men den skriver fremdeles kun i farger, og ikke noe svart.. eller.. er det lite svart, så virker det som om den blander til noe, men er det helsvart så kommer det ikke noe (testa med paint med tykke og tynne streker, og den skriver ut noen "kanter" men ikke fyllet liksom.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Blir kvalm av all kastingen i kommunal sektor..

Gjør noe med det. Mange kommuner ønsker å profilere seg på å være "grønne kommuner", ingen ønsker å fremstå som miljøsvin.

Legg frem saken for en Venstre-politiker, SV-politiker, eller noen fra et annet parti som bryr seg en halv fis om miljøet (Ap, H og FrP er med andre ord utelukket).

Eller lever den til de tre sistnevnte partier også, men da med fokus på bruktverdien til disse produktene. (snakker vi c2d er den jo absolutt tilstede.)

En enkel forklaring om "sikker sletting" av data med f.eks. DBAN kunne du jo og tatt med, om du vil redde harddiskene. Kunnskapsløse mennesker er redde, og vil ha unødvendig trygghet.

Lenke til kommentar

@ Kjartan E!de

Virket den Amiga 500 maskina du fant ? Var det en vanelig 500 eller en 500+ ?

Antar det er meg du egentlig sikter til :) Har ikke testet amigaen enda, da jeg ikke har skjerm tilgjengelig, da den gamle Amigaskjermen min står stuet så langt inni boden av det vil ta mange timer å få den frem.

Vet ikke hvilken det er. Begge er jo helt like utseendesmessig, men det er nok en av den :)

Tenkte egentlig å bruke denne som delemaskin, da den jeg har fra før har noen ødelagte taster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...