Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fant noen tynnklienter for ei god stund siden..

2 forskjellige merker/modeller, men begge hadde en ting til felles.. IDE port hvor det det satt et slags flash kort.

Nappa ut kortet, stappa inn en IDE kabel (den ene hadde vel 2.5" IDE) og kobla til harddisk, denne ble funnet av bios, og jeg fikk installert XP Pro :p

Men tynnklientene ble alt for dårlige til å kjøre noe sånt.. fantes omtrent ikke ytelse, lang boot tid også, men hva kan man forvente seg på 128mb ram? :p

Ville tro Linux ville gå an å installere på samme måte ;)

Lenke til kommentar

Bedriftsbruk, kassesystemer, ol.

All prossessering skjer på en server et sted, mens tynnklineten kun har jobben med å registrere input fra mus tastatur, o.l. og vise bilde. Det krever ikke så mye.

På den måten kan fem kasser i matbutikken være billige, enkle, stille og små, mens alt skjer i kulissene på bakrommet. Samme med callsenter eller andre steder der man sitter mange mennesker og utfører arbeid som ikke trenger ytelsen til en egen "ordentlig" maskin.

Lenke til kommentar

Fattern kom hjem med en laptop han fant idag..

Packard Bell EasyNote (ukjent modell, merkelappen er borte).

Ikke fått testa den, men det er en eldre modell..

Den hadde en 3.06 ghz pentium 4 socket 478 cpu som var tatt ut, så pinnene var bøyd.

Er også fjernet CPU vifta, men kjøleren sitter igjen, og harddisken er borte.

Mangler også alt av skruer under og har en sprekk i skjerm dekslet.

Ellers ser den pent behandlet ut :)

Skjermen ser også hel ut.

Ellers sitter det ei 512mb DDR1 (ikke so-dimm) ram brikke i den, og dvd-rw brenner.

Dessverre får jeg ikke testa den, siden vifta mangler, passende CPU og harddisk har jeg nok liggende, men er litt risikabelt å starte den opp uten vifte :p

Så den ender vel opp som dele pc..

Ellers ringte en kamerat meg ista, som driver å rydder opp i pc delene sine (han har jobba på en gjenvinningsstasjon) og lurte på om jeg trengte noen deler.

Hittil vet jeg at jeg får noen IDE og S-ATA disker (fra 200gb og opp til rundt 320gb), noe ram og div annet som han fant mens han jobba der :)

Kommer med en update når jeg får tinga ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått delene som jeg så vidt nevnte i forrige post..

Tingene er:

Asus A7V laptop (17", 512mb ddr2, 80gb ide, 1.7ghz p4 cpu), starter, men slår seg plutselig av (mest sannsynlig kjølinga regner jeg med)

Acer Aspire M5100 stasjonær pc, dette er vel den gamle til kameraten min, som han har kjøpt ny (AMD Athlon 64 x2 6000+, og hovedkort, resten er tatt ut).

2x Twinmos 1gb pc2-5300 ram.

2x Crucial 1gb ddr2 667mhz ram.

2x Crucial 512mb ddr2 667mhz ram.

1x NorthQ 500W PSU 24pin ATX.

1x Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA disk.

2x WD Caviar SE WD2000 200GB S-ATA disker.

1x WD 2500JB 250GB IDE disk.

1x Samsung HD250HJ 250GB S-ATA disk.

1x Seagate Barracuda 7200.10 320GB S-ATA disk.

1x Samsung HD321KJ 320GB S-ATA disk.

1x HP DVD+R/+RW brenner fra 2004 (IDE).

1x ukjent merke DVD-RW brenner fra 2007 (S-ATA.

1x Belkin WLAN G kort til laptop, ligger i esken sin med drivere å alt som skal følge med.

1x Sound Blaster Audigy 2.

1x Sound Blaster Audigy 2ZS.

1x Topcom Skyr@cer 154g WLAN pci-kort.

1x ukjent merke WLAN pci kort, (RTL8185L chip).

1x Asus V9570/TVD AGP skjermkort.

1x Stock Intel socket 775 kjøler (helt ny).

Mesteparten av tingene har han funnet når han jobba på gjenvinnigsstasjonen :) og nå syns han det tok for mye plass, så jeg fikk alt sammen.

Tror minimalt av dette er grundig testet.. så da har jeg nok noen timers jobb foran meg, når jeg gidder og har tid :p hehe

DDR2 brikkene er sårt trengt til min server.. som kun kjører på 1gb med windows 2008 r2 server (med andre ord.. treeegt!)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tok fram en elretur-maskin jeg har hatt stående noen måneder og ikke hatt tid til å kikke på før nå. Det ble en positiv overraskelse. Den viste seg å inneholde Core 2 Duo E6400, som gikk som varmt hvetebrød for et par år siden. 2 GB ram, ingen harddisk, god kjøler og en god DVD-brenner var også på plass. Med andre ord har husets beste PC blitt forbikjørt av elretur-PCen. Gratis ny hovedmaskin, Ikke verst! :dribble:

I kveld skal jeg flytte over skjermkort, disker med mer.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å gi litt inspirasjon til de som måtte drive på med gjenbruk av gammelt datautstyr (eller de som har noe å gi bort som funker bra):

I løpet av det siste halvåret har jeg gitt bort 12 komplette datamaskiner i klasse Pentium4 til det lokale asylmottaket. Enda står 10 komplette systemer klare til utlevering, samt noe nettverksutstyr. Noen av asylsøkerne som har fått innvilget opphold har også fått tilbud om å få med seg en PC under armen.

Alt det jeg har gitt bort er slikt som kommer fra elretur, eventuelt har jeg fått utstyret før det har blitt dumpet.

Men det er en utfordring i forbindelse med dette - man må faktisk kryssjekke komponentene slik at man er sikker på at ting fungerer korrekt. Ellers ville det fort havne i søpla igjen..

God jul alle sammen :thumbup:

Endret av torfinns
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er synd det ikke finnes noen kommunale ordninger for slikt. Tenk om de ulike kommunene kunne pålegge elreturmottak til å stille datamaskiner og deler til rådighet for frivillige som kunne gjøre sånt? Og hva så om en gjeng polakker kommer og forsyner seg av delene? Da får de forlenget levetid i Polen, og de har like strenge regler for håndtering av El-avfall der som andre steder i EU/EØS-området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...