Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

skal jeg kaste en disk kjører jeg en meisel gjennom samtlige platene 2steder først så kontrollerkortet samme behandling, så er den relativt slettet.

- Det du ikke oppnår med denne løsningen er sikkerhet for at ingen klarer å hente ut data.

- Det du oppnår er at ingen kan gjenbruke den blanke disken.

 

Kjør heller Eraser og slå to fluer i en smekk:

- Selv ikke IBAS kan gjenopprette noe.

- Folk kan gjenbruke disken.

 

Hvis du har Autodesk-lisenser liggende så kan det fort bli lønnsomt å sende den til IBAS. (IBAS tar "bare" rundt 10k for gjenoppretting etter en middels alvorlig hodekrasj)

Joda, det er sikkert, selvsagt finnes det folk som kanskje kan greie i gjennopprette deler av det, ved å benytte ekstremt mye penger, men hvem gjør vel det på en random PC liggende i søppla?

 

Desutten, om Ibas i det heletatt greier gjøre noe fornuftig med en slik disk koster det neppe bare 10k,

 

 

Ellers vil jeg si

"Bruk og Kast" er miljøvendig og tidsbesparende(bedrifts sammenheng=økonomisk).

Gamle produkter bruker mer strøm og krever statistisk mer vedlikehold.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, IBAS klarer ikke å få ut en døyt av en harddisk som har blitt slettet med Eraser. Eraser overskriver all data med mønstrene 11111111, 00000000, 10101010 og 01010101, et utall ganger. Allerede etter første overskriving med én av seriene er det ikke mulig å hente ut noe.

 

 

For ordens skyld: I kontrollerte laboratorie-tester er det vist at det kan finnes restmagnetisme som kan avsløre innholdet etter første gangs overskriving, men kun dersom dataene som lå der hadde blitt skrevet til kun én gang i løpet av hele diskens levetid. Dersom det er skrevet til området 2 eller flere ganger så varierer restmagnetismen så mye at det er umulig å finne ut hva som lå der allerede etter første overskriving.

 

Kort oppsummert: IBAS får ikke en døyt ut av en disk som er slettet med Eraser, samme hvor mye penger de blir tilbudt.

 

Prisen på 10k for redding av data fra en disk med hodekrasj er reell. For lettere feil (ødelagt MBR, partisjonstabell etc) så koster det mindre. F.eks har Elkjøp inngått en avtale med IBAS der prisen er 1290 kr per disk inkl. mva. Da regner jeg med at de tar høyde for at 90~95% av diskene har logiske feil og bare 5~10% fysiske skader som hodekrasj, motorkrasj og defekte kretser.)

 

Bruk-gjenbruk-resirkuler vil jeg si er både mer miljøvennlig og økonomisk enn bruk-kast. Men det er selvsagt i et litt større perspektiv enn innenfor en bedrifts vegger. Selvsagt gjenbruker ikke bedrifter på en sånn måte at de risikerer økte vedlikeholdsutgifter og tap som følge av inaktive arbeidere osv. Men så er det heller ikke bedrifter som roter i gjenbruksbingen. Det er private som (mest sannsynlig) tar høyde for økt feilrate.

 

Forøvrig har svenske Ahlberg Data tatt opp konkurransen i Norge med IBAS og kan tilby litt lavere priser.

 

Uansett hvordan du snur på det så blir ikke det mange bedrifter gjør særlig miljøvennlig.

Lenke til kommentar

Hei...

 

Har ligget litt på latsiden når det gjelder el retur i det siste...

 

Men har fra min siste tur en Dell Inspiron 5150 og en Toshiba Tecra M1, men får ikke testa de da jeg ikke har ladere til de...

 

Så er det noen som har det liggende og ikke har bruk for de, så kjøper jeg gjerne..

Tecraen 15V 5A 3mm senter hull..

Inspiron 19.5V 6.7A 5mm senter hull med 1mm senterpinne..

 

På forhånd takk..

Endret av Heia
Lenke til kommentar

Var en tur i dag lå en gammel server og en socket 478 maskin der men den var uten cpu og ram så gadd ikke drasse med hk osv hjem, tok derimot ut to 18gb scsi disker med og to badass 120mm vifter :p tok også to netverkskort fra serveren og noe som ligner på en "tape drive"

 

btw noen som har lyst og bytte vanlig scsi disk mot et par ultra wide scsi disker? Har bare vanlig scsi kort og ikke wide så får ikke brukt dem :( Trenger litt størrelse 18gb+? skal ha os på den når jeg får server hovedkortet mitt ;)

 

Vanlig ide/sata disker trengs også så bare send pm om du har noe, har masse utstyr liggende som ikke brukes byttes gjerne i hdd ;)

Endret av Cryztek
Lenke til kommentar
Ellers vil jeg si

"Bruk og Kast" er miljøvendig og tidsbesparende(bedrifts sammenheng=økonomisk).

Gamle produkter bruker mer strøm og krever statistisk mer vedlikehold.

Må bare si meg totalt enig i ditt utsagn..

 

Jeg kan jo ta noen eksempler!

 

I Norge finnes det over 630.000 gamle panelovner, mange av disse bruker langt over 1000W. Nye panelovner bruker ofte bare 500W og med disse kan vi redusere effektbehovet med over 100% :new_woot:

 

Ved å bytte ut alle glødelampene i huset med nye sparepærer kan vi spare gjennomsnittelig 340W pr.husstand :w00t:

 

Et nytt kjøleskap kan redusere strømforbruket med 60% i forhold til et gammelt :w00t:

 

..men så kommer problemet, huset ditt blir jævlig kaldt :tease:

I Norge er vi helt avhengig av å varme opp boligene våre 80% av året og her i Nord-Norge der jeg bor hele året..

 

Den effekten vi sparer på belysning, det nye kjøleskapet og de nye panelovnene må hentes inn på andre måter. Det eneste vi oppnår er at panelovnene må være på konstant for å kompensere for den tapte effekten i alle de "miljøvennlige" produktene.

 

1Watt fra en gammel glødelampe er like mye værdt som hvilken som helst annen watt. 1W = 1W

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg si

"Bruk og Kast" er miljøvendig og tidsbesparende(bedrifts sammenheng=økonomisk).

Gamle produkter bruker mer strøm og krever statistisk mer vedlikehold.

Må bare si meg totalt enig i ditt utsagn..

 

Jeg kan jo ta noen eksempler!

 

I Norge finnes det over 630.000 gamle panelovner, mange av disse bruker langt over 1000W. Nye panelovner bruker ofte bare 500W og med disse kan vi redusere effektbehovet med over 100% :new_woot:

 

Ved å bytte ut alle glødelampene i huset med nye sparepærer kan vi spare gjennomsnittelig 340W pr.husstand :w00t:

 

Et nytt kjøleskap kan redusere strømforbruket med 60% i forhold til et gammelt :w00t:

 

..men så kommer problemet, huset ditt blir jævlig kaldt :tease:

I Norge er vi helt avhengig av å varme opp boligene våre 80% av året og her i Nord-Norge der jeg bor hele året..

 

Den effekten vi sparer på belysning, det nye kjøleskapet og de nye panelovnene må hentes inn på andre måter. Det eneste vi oppnår er at panelovnene må være på konstant for å kompensere for den tapte effekten i alle de "miljøvennlige" produktene.

 

1Watt fra en gammel glødelampe er like mye værdt som hvilken som helst annen watt. 1W = 1W

 

Det du heller ikke tar med i beregningen din er at det å kjøpe nytt hele tiden ikke akkurat er veldig miljøvennlig....

Det skal jo tross alt lages, transporteres også videre før du får kjøpt det, og da har det allerede forurenset en god del(ihvertfall hvis du tenker på litt større ting da)

Lenke til kommentar

Er det noen i Stavangerområdet som er interessert i en Panasonic PL70i 17" CRT-skjerm? (kort utgave, ubetydelig skade i øvre høyre plastramme[ påvirker ikke bildet]). Sikkert utmerket til en emulatorboks eller noe.

Edit: Den står i byttebua på Forus. :D

 

 

Jeg var på gjenvinningsstasjonen tidligere i uken og kastet en del søppel samt noen datadeler; skjermen glemte jeg naturligvis hjemme. Det var vanskelig å legge fra seg fullt fungerende maskinvare, gitt. Det lå en del ok stasj i mottaksdingsen også.

Ved nærmere ettertanke skulle jeg vel lagt sakene i byttebua, men det er vel tvilsomt at noen ville plukket med seg utrangerte komponenter derfra.

Jeg er usikker på om det er onkel Skrue-genet (slekta på andre siden av farstreet har fått den dominante delen av dette), samleren i meg eller pack rat-tendensene som skriker "stopp!" når jeg må kvitte meg med ting jeg ikke har plass til (men som funker utmerket). Jeg har sett for meg at jeg kommer til å havne opp i enten luksusfellen eller disse opprydningsprogrammene hvis jeg ikke undertrykker pack rat-instinktet.

 

 

Ferdig med den digresjonen. Har noen kommet over en strekkodeleser med USB-grensesnitt? :3

Endret av lch
Lenke til kommentar

Var ute en liten tur idag..

Var dårlig der idag.. men fant 2 stk HP ProCurve 2626 (J4900B) switcher.

24x 100Mbit, og 2x 1000Mbit.

Hvis dem funker så kan det jo være en grei oppgradering i kjeller'n her.. har en 24 porter fra før.. men uten gbit.. så om jeg skaffer et gbit kort til server'n og kobler den i av gbit porta, og evt en anna pc så vil jeg vel merke noe forskjell mellom dem tipper jeg.

Lenke til kommentar

Var på vei til jobb i går og så et par lcd skjermer så tenkte jeg skulle komme tilbake og hente dem på kvelden og nå har jeg to 15" eller17" skjermer (har ikke målt) :p Den ene har en skade på venstre siden men merkes nesten ikke, bruker den bare med xboxen så blir ikke brukt så mye. Den andre funker fint og er skjerm nr2 på pc'n :wee: Kommer bilde senere da jeg ikke er hjemme nå og nettet er nede hjemme :(

Lenke til kommentar

Om noen er interessert i å rote litt dumpa jeg akkurat en eske bak Elkjøp i Hamar. Er noen skjermkort, en håndfull nettverkskort, et par mus, mye kabler og litt sånn diverse. En mindiscspiller er det vel der og :) I tillegg satte jeg fra meg en skriver og et kabinett, Image&Shapetek servertower. To 120mm hull i toppen, klart til vannkjøling.

 

Til informasjon.

 

EDIT: ikke chieftec nei + kodekrøll

Endret av geil
Lenke til kommentar

Dagens fangst: Fujitsu Lifebook 12" skjerm, 256 MB RAM, 18 GB disk. Kjører nyinstallert XPpro med sp2 uten trøbbel : ) Dedikert Diablo2 singelplayer maskin nå : )

 

Off topic: Noen i området Bergen - Sotra - Sund som kan tenke seg å donere bort DDR 1 minne til et prosjekt jeg setter isammen? Trenger 256, 512 el 1024 MB brikker, 2stk. Tok med SDRAM på ferietur hit men det var selvfølgelig feil : ( Kan bytte i 256 og 512 MB SDRAM og et midiower kabinett : )

 

Ha ei riktig god jul !

Lenke til kommentar
Jeg gråter nesten. Må få til en avtale med de folka på miljøstasjonen, her. Jeg trenger virkelig deler til eldre Pc-er og jeg ELSKER å jobbe med gammel og hallveis defekt hardware :(

 

Men jeg får ikke plukke fordi folk som har gjort det før har rota og ødelagt for resten..

 

Hehe

 

Ikke for å irritere.. men jeg har inngått "avtale" med en senior it tekniker på den lokale sjappa her, som også driver it service på jobben min, om att jeg kan få data deler, det være seg deler og hele (defekte pc'er)

 

goodie goodie :)

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...