Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har noen forslag her? evt en eller anna måte å få flasha dette over til noe slags standard setting e.l?

Skal være en knapp bakpå for resetting, pleier slå av strømmen mens jeg holder den inne for deretter å sette på strøm og holde et minutt ca, og slå den av og på igjen etterpå, da skal det bare være å logge inn med å skrive admin.

Lenke til kommentar
Noen som har noen forslag her? evt en eller anna måte å få flasha dette over til noe slags standard setting e.l?

Skal være en knapp bakpå for resetting, pleier slå av strømmen mens jeg holder den inne for deretter å sette på strøm og holde et minutt ca, og slå den av og på igjen etterpå, da skal det bare være å logge inn med å skrive admin.

Vet om den muligheten.. men så enkelt er det ikke på dette modemet :p

Trur det bruker noe spesial tilpasset firmware fra nettleverandøren det kommer fra, og jeg vet ikke hvem det er.

Modemet er helt likt mitt eget (som også kommer fra el-retur), men det hadde telenor FW, så det var ikke noe stress å komme seg inn i :)

Men så lett er det ikke med dette.

Om jeg slår det av, trykker inn og holder reset inne mens jeg slår det på, så går det over i noe slags recovery mode eller hva det er, og da gir det ikke ut IP, og det lyser rødt i power.

Om jeg da slår det av, og på igjen.. så har jeg samme ip som sist, og modemet har samme ip.

Enten så blir det ikke resetta på denne måten, ellerså er det som jeg tror, at det har spesial FW..

Dette skjedde også med et annet speedtouch modem jeg fant en gang.. (det var en eldre utgave) det fant jeg FW til, som jeg prøvde å flashe mens det var i recovery mode.. men noe gikk galt, og modemet blei bricka.. :p

Har satt opp en del modem og routere, men finner liksom ikke noe bakvei inn i detta modemet.

Var derfor jeg lurte på om noen kanskje kjente til ip-rangen, for nettleverandørene har jo som regel en egen ip dem bruker på modemet.

Som f.eks at telenor bruker 10.0.0.138 på dem fleste modem/routere nå for tida.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Vet om den muligheten.. men så enkelt er det ikke på dette modemet :p

Trur det bruker noe spesial tilpasset firmware fra nettleverandøren det kommer fra, og jeg vet ikke hvem det er.

Modemet er helt likt mitt eget (som også kommer fra el-retur), men det hadde telenor FW, så det var ikke noe stress å komme seg inn i :)

Men så lett er det ikke med dette.

Om jeg slår det av, trykker inn og holder reset inne mens jeg slår det på, så går det over i noe slags recovery mode eller hva det er, og da gir det ikke ut IP, og det lyser rødt i power.

Om jeg da slår det av, og på igjen.. så har jeg samme ip som sist, og modemet har samme ip.

Enten så blir det ikke resetta på denne måten, ellerså er det som jeg tror, at det har spesial FW..

Dette skjedde også med et annet speedtouch modem jeg fant en gang.. (det var en eldre utgave) det fant jeg FW til, som jeg prøvde å flashe mens det var i recovery mode.. men noe gikk galt, og modemet blei bricka.. :p

Har satt opp en del modem og routere, men finner liksom ikke noe bakvei inn i detta modemet.

Var derfor jeg lurte på om noen kanskje kjente til ip-rangen, for nettleverandørene har jo som regel en egen ip dem bruker på modemet.

Som f.eks at telenor bruker 10.0.0.138 på dem fleste modem/routere nå for tida.

Hvis modemet kommer fra f.eks. et telenor bedriftsabonement flashes det tilbake til orginale kundeinnstillingen. Ip 192.168.1.1, admin som brukernavn og adsl abonementets passord som passord.

Lenke til kommentar

Ja her bommer greenpeace helt, skivebom. Og NRK burde også gjøre bedre kildekontroll. Hovedproblemet, som også har blitt veldig godt belyst i Amerikanske media, f.eks. 60 minutes; er hva som skjer med avfallet etter innhenting og sortering.

Store mengder elektronikk og annet spesial avfall havner på avveger til kina, der gull, bly og andre metaller og komponenter blir utvunnet av avfallet på fullstendig uakseptable måter for videresalg.

Det er her "mafia"-aktige metoder trer fram. Hvor ender egentlig kontaineren med gamle skjermer og annen elektronikk opp når de blir sendt ut av landet ?

Om noe så burde de fleste returstasjoner heller pålegges å legge til rette for gjenbruk av innleverte gjenstander.

Skjønner meg ikke på miljøbevegelsen her til lands, kan man ikke i det hele tatt tenke levetidskost på ting ? Nei mye bedre å kaste ut udokumenterte påstander på TV og suse videre i SUV'en sin til neste mediahappening.

( Grinete på slutten av dagen ;) )

Lenke til kommentar
et dlink 614 wlan ruter

en stabel med trådløse tastatur etter en ryddedugnad på jobben igår

(gamle/nye med sender)

1 stk Allied Telesis 48 porters 10/100mbit switsj

Hva slags tastatur/mus?

Evt intressert i å gi bort et sett eller 2? mot porto selvsagt :)

Skulle hatt et sett til mediacenter pc'n, som nå styres via VNC..

+ har et par pc'er tilkobla en KVM switch (USB), med et tastatur som begynner å få brudd i kablen.

*edit*

Dagens funn..

SpeedTouch 546T Routermodem, ikke testa det enda, men siden det ikke har WLAN så er det ikke av så stor intresse akkurat nå.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Har nå sett litt på modemet jeg fant idag, hørte det var noe løst i det, så jeg skrudde det opp.. og fant ut at det bare var et knekt feste eller noe, var ihvertfall plast.. men la også merke til at kondensatorene hadde begynt å bule, + en eller to som hadde begynt å lekke.. så det er vel ikke akkurat noe å ta vare på..

Men fant også ut at jeg skulle prøve litt mer med det jeg fant igår :)

Trur jeg fant ut såpass at det er fra start.no (virka som om dem kjørte samme lokal ip mot nettverk, og flere andre der som ikke hadde passordet for å logge inn..

Men fikk da tips om å sette modemet i kernel mode, sette opp fast ip på pc'n, laste ned orginal FW til modemet (var samme versjon som var installert, men denne var uten passord :) ), og flashe det med denne.

Dette feilet første gangen, men sikkert fordi jeg holdt reset inne mens den flasha (var det jeg fikk beskjed om) men så prøvde jeg å slippe reset, og trykke prøv på nytt, eller hva det sto.

Da fullførte den, og modemet fikk ny IP, som da ble 192.168.1.254 ;) og da var passordet borte :)

Et tips som kanskje kan hjelpe flere, om dere finner Thomson SpeedTouch modemer som er låst ;)

Dette var som nevnt, en Thomson ST780i WL modemrouter med WLAN :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...