Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Hei, alle som er i el retur "digging" bransjen..

Er det noen som tilfeldigvis skulle sitte på ett tastatur til en HP Compaq NX5000 business laptop..Evt en gåen lappis med brukbart tastatur..

Plukka nemlig opp en NX5000 på retur stasjonen hvor jeg bor..

Mangla tastaur, eneste rep som trengtes var å lodde fast Maxim chipen som er en forferelig svakhet hos disse modellene, også NC6xxx serien har samme skavank..

Jeg har to tastaturer fra en hp compaq business laptop som jeg skal kaste.. vist du vill ha dem så bare send pm ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle legge ut en liten update fra denna uka :)

Begynte med å finne et par forsterkere på tirsdag..

Den ene er en Denon AVR-3801 Surround forsterker, denne har fått en liten smell på ene høytaler terminalen, så den er ikke helt rett lengre, også mangler den fjernkontroll.

Har heller ikke hatt tid til å teste den enda.

Den andre er en Peavey Classic 100, om jeg ikke tar feil.

Rør forsterker for instrumenter..

Denne manglet ei sikring, som jeg fikk på plass og testa den.

Power pæra og rørene lyser, men får ikke noe lyd ut av den.

Men hører lyden svakt i et eller begge av rørene når jeg skrur opp lyden litt.

Usikker på hva det kommer av.

Har heller ikke testet den med noe instrumenter eller lignende, har kun koblet den til mobilen og et høytaler element for å se om jeg fikk noe lyd.

Idag fant jeg en Linksys WRT54G V5.1, som lå i orginal esken, men ser den har vært brukt.

Testet den kjappt her, bare plugga i strøm og så om det dukka opp noe nettverk og det gjorde det :)

Så regner med at den funker, om det ikke er noe tull med switch delen på den da.

Tenkte at denne kanskje kan kjøre DD-WRT eller hva den firmwaren heter?

Også fant jeg en mer eller mindre vraka Nokia 5220 XpressMusic, med 2GB minnekort.

Er jeg heldig får jeg redda display, batteri, tastatur og taster fra den, resten er vel ikke akkurat noe å ta vare på, hehe

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle legge ut en liten update fra denna uka :)

Begynte med å finne et par forsterkere på tirsdag..

Den ene er en Denon AVR-3801 Surround forsterker, denne har fått en liten smell på ene høytaler terminalen, så den er ikke helt rett lengre, også mangler den fjernkontroll.

Har heller ikke hatt tid til å teste den enda.

Den andre er en Peavey Classic 100, om jeg ikke tar feil.

Rør forsterker for instrumenter..

Denne manglet ei sikring, som jeg fikk på plass og testa den.

Power pæra og rørene lyser, men får ikke noe lyd ut av den.

Men hører lyden svakt i et eller begge av rørene når jeg skrur opp lyden litt.

Usikker på hva det kommer av.

Har heller ikke testet den med noe instrumenter eller lignende, har kun koblet den til mobilen og et høytaler element for å se om jeg fikk noe lyd.

Idag fant jeg en Linksys WRT54G V5.1, som lå i orginal esken, men ser den har vært brukt.

Testet den kjappt her, bare plugga i strøm og så om det dukka opp noe nettverk og det gjorde det :)

Så regner med at den funker, om det ikke er noe tull med switch delen på den da.

Tenkte at denne kanskje kan kjøre DD-WRT eller hva den firmwaren heter?

Også fant jeg en mer eller mindre vraka Nokia 5220 XpressMusic, med 2GB minnekort.

Er jeg heldig får jeg redda display, batteri, tastatur og taster fra den, resten er vel ikke akkurat noe å ta vare på, hehe

Hei har funnet ganske mye brukbart:5-6 bærbare bare å sette i ram/hd/reparere tastatur m mere.(4 av disse brukes daglig)har også funnet mye elverktøy:driller m batteri og noen m ledning.

Har også 2 høytrykkvaskere begge i god stand.2luftkompresser+stiftepisoler til disse.

dvdspillere 1 i orginalinnpakning m fjerkontroll.+++++

Det er ganske utrolig hva folk hiver på fyllinga (pcen jeg bruker nå kommer derfra)

MSI hovedkort m amd 64 prosessor 3200+ 2.01 ghz + 2-160gb hd 1 på 130 og 250 gb

Synes det er en fin måte å skaffe ting på som man ellers ikke ville ha råd til å kjøpe.

Lærer også ganske mye ved å skru på ting og få det til å fungere.

Er det noen som trenger deler til Bærbare pcer er det bare å spørre da jeg har en god del

Maskiner liggende

Lenke til kommentar

Bare å ta kontakt om det er noen bærbare du vil gi bort :p hehe, om det ikke er for gammalt da :)

Skrur og fikser endel selv også, så har noe deler liggende selv :)

Fant f.eks ca 20GB DDR2 so-dimm brikker for ei stund siden (nevnt tildligere i tråden)

Men mens jeg husker det.. som noen her sikkert har fått med seg så er jeg med å kjører søppel.. på Tirsdag tømte vi en container like ved Europris.. og tok ei lita pause rett utafor butikken, å da så jeg rett inn på bakrommet til europris fra bilen, hvor en ansatt tok varer ut av orginal esker, og putta det rett i el-retur kassa.. på den avstanden så så ikke varene brukt ut en gang (men det var sikkert retur varer, evt noe b-varer eller lignende.

Så ut som enten bærbare dvd-spillere, eller evt noe mikro cd-spiller anlegg greier..

Så også at det lå flere LCD tv'er stabla oppå hverandre i kassa der.. men når dem var ferdig med å kaste ting så lukka dem døra.. så jeg regner med at det er låst inn, og derfor umulig å få tak i.

Lenke til kommentar
Bare å ta kontakt om det er noen bærbare du vil gi bort :p hehe, om det ikke er for gammalt da :)

Skrur og fikser endel selv også, så har noe deler liggende selv :)

Fant f.eks ca 20GB DDR2 so-dimm brikker for ei stund siden (nevnt tildligere i tråden)

Men mens jeg husker det.. som noen her sikkert har fått med seg så er jeg med å kjører søppel.. på Tirsdag tømte vi en container like ved Europris.. og tok ei lita pause rett utafor butikken, å da så jeg rett inn på bakrommet til europris fra bilen, hvor en ansatt tok varer ut av orginal esker, og putta det rett i el-retur kassa.. på den avstanden så så ikke varene brukt ut en gang (men det var sikkert retur varer, evt noe b-varer eller lignende.

Så ut som enten bærbare dvd-spillere, eller evt noe mikro cd-spiller anlegg greier..

Så også at det lå flere LCD tv'er stabla oppå hverandre i kassa der.. men når dem var ferdig med å kaste ting så lukka dem døra.. så jeg regner med at det er låst inn, og derfor umulig å få tak i.

Noe gammelt noe er ganske nye ting Lcd til bærbare/rambrikker/cdrom stort sett

deler som er iorden.Har en bror som jobber på avfallsdeponi.Han kommer m en og annen maskin som er iorden+deler til maskiner.Enkelte butikker hiver også ubrukte ting som er iorden.Fikk 1 nytt lcd display for en stund tilbake monterte det i en bærbar som var i god stand/fikk en ganske bra pc ut av den.Vet blant annet at 1 offentlig kontor skulle ha nye pcer til alle ansatte/De kastet en hel kontainer m datamaskiner på dynga istedenfor å gi de til ei skole som trengte dem i undervisningen.Det er en underlig verden vi lever i sløsing delux m ressurser som kunne blitt brukt til noe nyttig.

Lenke til kommentar
Fant en masse 1GB DDR1 brikker i dag :)

Tilsammen 8GB (8x1GB) med PC2700/333DDR CAS2,5

Nypris på disse ligger på ca.250kr. hos de billigste nettbutikkene, noe som tilsier at jeg fant RAM for ca. 2000kr. i kveld :)

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

Fant noe alla samme greiern bare 8*512mb prøv og gjett nypris på dem du :p

Kan vel avsløre at de er registrert :love:

Endret av mc_a_person
Lenke til kommentar
hehe, angående nypris på fet elretur; Fant en Cisco ruter her om dagen som ble solgt til 8-9000 ny. Hhehehehe. I 1997 eller noe.... :thumbup:

Nesten som UPS'n min da :p men den er noe nyere ;) var vel bare så vidt at serviceavtale/garanti hadde gått ut når jeg fant den :p

Fant den faktisk i prisguiden her når jeg fant den, og da kosta den vel 10 eller 11 000, + at den inneholder noe com kort, så det økte også verdien :)

Funker fremdeles fint :) Har vel hatt den i rundt 1,5-2 år nå..

Eneste problemet med den er at den klager på dårlige batterier om jeg kjører en test på den, evt slår den av i noen dager.

Men alikevel så holder den greit ved strømbrudd.

Men back OT:

Fant et par laptops på jobb idag, men syns ikke dem var verdt å ta med.. den ene var så gammal at den ikke hadde cd-rom en gang.. kun floppy.

Så såpass gammal ut at jeg vil tru den hadde svart/hvitt skjerm :p hehe..

Den andre var en Compaq med floppy og dvd-rom, og omtrent dobbelt så tjukk som dagens maskiner, om den ikke var tjukkere enn det også!

Også fant jeg ut at jeg skulle teste den vraka mobilen jeg fant igår, og den starta faktisk opp, ser displayet er påvirka av vannet/isen som var i den.. men fikk spillt av musikk på den ihvertfall :p

Fikk nesten sjokk når den faktisk starta opp.

Jeg har også fått flasha Linksys routern jeg fant igår, med DD-WRT FW :) så da er det jo bare å finne noe å bruke den til, hehe

Lenke til kommentar
hehe, angående nypris på fet elretur; Fant en Cisco ruter her om dagen som ble solgt til 8-9000 ny. Hhehehehe. I 1997 eller noe.... :thumbup:

Brikkene jeg fant er enda i salg og koster 2000kr. akkurat nå for tiden, men hvis jeg bruker prisen på 1GB brikker for noen år tilbake er det RAM for over 10.000kr :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yJ8TyiQ9
Mulig det er nevnt tideligere i tråden, men jeg lurer på om det er noen digge plasser i Trondheim der man kan få tak i noe stuff? :)

Prøv Elkjøp, Expert osv. Eventuelt søppelfyllinger som mottar slikt.

Lenke til kommentar
Mulig det er nevnt tideligere i tråden, men jeg lurer på om det er noen digge plasser i Trondheim der de har el-retur?

Tror det skal finnes på City Syd, men jeg er usikker..

Kan iallefall fortelle deg at du vil bli bortvist fra Elkjøpene i byen, da du vil bedrive tyveri ved å ta varer fra vår private eiendom.

Prøv heller lykken andre steder :).

Lenke til kommentar

1x compaq 11mbit wlankort pci

1x gf fx5200 med 128mb ram (4 kondensatorer må byttes)

2x 256mb + 2x 128mb rambus minne

5x asus radeon x550 med 512mb minne pci-e

1x matrox Millennium P650 64MB PCI Low Profile

dette er ting som kommer inn til jobben vår, men som vi ikke har bruk for og derfor tar/får jeg det istedet for å kaste det

Lenke til kommentar
1x compaq 11mbit wlankort pci

1x gf fx5200 med 128mb ram (4 kondensatorer må byttes)

2x 256mb + 2x 128mb rambus minne

5x asus radeon x550 med 512mb minne pci-e

1x matrox Millennium P650 64MB PCI Low Profile

dette er ting som kommer inn til jobben vår, men som vi ikke har bruk for og derfor tar/får jeg det istedet for å kaste det

x550 skjermkortenet til en kompis kunne kjøre Battlefield 2 helt smooth på low/medium instillinger så ikke dårlig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...