Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner å bli en stund siden nå, men jeg fant et kassert tårn med 2 scsi-disker som var fra bygdens apotek.

Etter at passordet var ekspedert (clear cmos), viste det seg at jeg kunne lese en uhorvelig mengde resepter og personlige meldinger fra leger bl.a. som var strengt konfidensielle.

Jeg hadde ingen interesse av innholdet som sådan, var bare ute etter å lære litt mer om data generelt. I stedet satt jeg nærmest med ei kanne nitroglyserin i fanget og ventet på et anfall parkinson... tenker på hvis den hadde kommet i feil hender :evil:

Ellers så har det blitt noen skolemaskiner med deler som kun kom fra el-retur, og funka i årevis. I dag er det vel bedre budsjetter på den fronten vil jeg tro (?).

Lenke til kommentar

Artig å se innom tråden her igjen, godt over ett år siden jeg postet noe her.

Har gitt opp min elreturjakt, men kan ta en tur en sjelden gang for å se butikkens ødeleggelser..

De som ennå har elretur ute her, knuser i dag tingene med solide tunge redskaper. En utvikling som har tatt av fra butikkenes side de siste par år. Fra små ødeleggelser med lett verktøy, til total massakre av varene.

Det er flott hva andre klarer å finne på sine steder, jeg skulle gjerne vært der :dribble:

Det vrimler også av kassebiler og stasjonsvogner innom elreturene, for det meste biler med håndverkere fra øst Europa. De sikler nok mer på større hvitevarer (som butikkene her ennå ikke har begynt å gå løs på med slegge).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Det vrimler også av kassebiler og stasjonsvogner innom elreturene, for det meste biler med håndverkere fra øst Europa. De sikler nok mer på større hvitevarer (som butikkene her ennå ikke har begynt å gå løs på med slegge).

Hadde det ikke vert for min mangel på bil og tilhenger så hadde jeg hatt et monster dobbel dør kjøleskap i børstet stål med ismaskin forran :( Men så kommer plassmangelen også :p

Lenke til kommentar

Tilbake fra den lille trippen, fant litt. Men stor sannsynlighet for at det meste er ødelagt ettersom jeg ikke behandlet pc-komponentene med den verdigheten de trenger, putta de oppi en plastikke pose alt sammen.

CD/DVD rom

128 mb minne

Strømforsyning

Nettverkskort(tror jeg det er (hvertfall)

Hovedkort

2 stk vifter

Hvordan jeg finner ut merket på disse sliter jeg. :p

Lenke til kommentar

Fatter'n dro med seg en pc hjem her en dag.. står "talepost" på et merke på den, og den har påklistret lisens til Windows NT Workststion 4.0 (ja veit det er gammalt :p )

Inneholder 2 slags modemkort med 4 porter på hver.. kan disse være verdt noe?

Ellers er det en pentium 3 (ikke sjekket cpu enda, men på en lapp under maskina står det 800MHz) med 128MB ram.

Merkelig nok så ser den helt rein ut innvendig, så den har nok stått på et temmelig reint server rom eller lignende..

Modemkortene eller hva det er, er av typen:

Dialogic D/4PCI-EURO Voicecard, og dem ser ut til å være fra rundt 1999, så ca 10 år gamle da.

Men finnes ikke støv på noe i maskina.

Lenke til kommentar

Han ene jeg jobber sammen med har gjort noen temmelig bra funn i det siste, skulle veldig ønske det var mine egne funn på 2 av dem :p hehe.

Begynner med det dårligste:

Toshiba T8000 laptop

333Mhz, 13,3" skjerm, 6GB disk, 64mb ram (kan være oppgradert)

Denne gidder jeg ikke å teste en gang, da den er for gammel til å brukes til noe.. så den blir kasta igjen..

Compaq Evo N600C

Pentium 3 mobile 1066MHz, 128MB ram, cd/dvd-rom, ukjent disk, knust skjerm, lader.. Ellers ser den ut til å funke, ikke testet disken i den.

Acer Aspire 9300

AMD Turion 64 CPU på 2GHz, 2x 512MB ram, 120GB SATA disk, 15.4" skjerm (knust), DVD-RW, Vista lisens.

Har ikke testet RAM eller disken i den, men maskinen prøver å starte Vista før skjermen blir svart, og ikke noe mer skjer.

Skal ta litt deler fra den neste maskinen som blir nevnt her (siden den er mer eller mindre vrak), og prøve å fikse opp denne Acer'n litt :)

Vil nok bare mangle skjerm..

Asus X50RL

Core2Duo T2330 CPU, 15,4" skjerm (knust her også), 2x 1GB ram, 160GB SATA disk, DVD-RW, Vista Home Premium lisens.

Denne maskinen er som tidligere ikke noe å reparere, da den er litt bøyd, dvd-brennern mangler fronten, tastaturet var bøyd, skjermen knust..

Men var da igjen noe brukbart i den :) Regner med å flytte over RAM og disk til den forrige maskina (om det er helt), og ta vare på CPU+kjøler, batteri osv.. kjekt å ha liggende.

Lenke til kommentar

tja er vell ikke så veldig utrolig, 10kubikk er ikke så mye.

sist vi ryddet fylte vi 6bosskontainere med elektroutstyr, fant meg litt stæsj selv men 99% gikk rett i søppla.

prøvde et par organisasjoner for gjenbruk av datautstyr siden det var 50+ fult fungerende stasjonære med skjermer/tastatur/mus men de var ikke intresert siden crt skjermer og pcne ikke nye nok.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Fant en Linksys WRT150for noen dager siden, funker sånn delvis. eneste problemet jeg ikke skjønner meg på er at jeg ikke får ipadresse fra den, får ikke resetta den heller så den går vel tilbake i søpla igjen tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...