Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

kan være lurt å lodde ut sikringen og lodde inn en liten ledningsstump for å se om det er den som er gåen hvis du ikke har lett tilgang til sikringer

5835631[/snapback]

Du mener å sette inn en ledning i stedet for sikringen? Det er i så fall ingen god ide, det er en grunn til at sikringen er satt inn i kretsen i utgangspunktet, litt kjipt om noe annet tar fyr i stedet.

Pac-mans ide om å sette inn en holder for glassrørsikringer er derimot ikke dum, regner med at de er både billigere og lettere å få tak i enn innloddede sikringer, pass bare på å isolere godt, ser ut som om det sitter på 220V siden... Dette er et arbeide for de som har erfaring med feilsøking og kobling...

En gang i min gale ungdom (på 80-tallet en gang...(nei, jeg har aldri hatt hockeysveis) drev jeg og bygget opp en strømforsyning fra diverse slaktede komponenter, inntakene på trafoen satt så tett at jeg klarte ikke å isolere dem fra hverandre, så jeg surret elektrotape rundt for å ikke komme borti. Oi hvor det smalt da jeg etter litt tid klarte å kortslutte inni tapeklysa (jeg trodde heller ikke at det gikk an å lage svimerker i et respatexbord)... Krympeplast har noe for seg i slike sammenhenger....

M.

Edit: Leif på besøk

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
F1 T3 15A 250V

Fuse 1 Treg 3,15 Amp.

ELFA nr. 33-025-36

Men sjekk gjerne om den har gått først, med å ohme mellom bena på den.

Du kan gjerne også ohme til chassis jord, for det er "vanligvis" en grunn til at sikringern går :hmm:

Dersom du kjøper sikringen, kjøp gjerne 2 eller fler med en gang :innocent:

Lenke til kommentar

Bare for å dra tråden tilbake fra feilsøking til funn...

Var en tur bortom i dag. utrolig mye saker, men for det meste utplukket, foreldet (386 16MHz anyone?), hærpa og vått. Blant annet noen gamle stereoreceivere og en diger laserprinter (på den annen side, den jeg ikke i noe fall plass til, så det ville gjort vondt om den hadde vært potensielt i orden... :) )

Kom derimot hjem med:

• terratec / promedia / analog devices lydkort med forgylte tilkoblinger :) og ISA bus.. :( Ser det er alsadrivere for chipen, så jeg må jo se om det kan passe inn i et eller et annet og om lyden i så fall er av interesse..
  • En ca 10m lang TP-kabel (viste seg å være cross-over)
  • En SMC Tigerstack 24 porters 19" ... hub :(, men den har 4 segmenter, og kan vel alltids brukes som en utvider der jeg har behov for å koble opp flere PCer, (hvis den ikke er 10MB, da, i så fall kan den være en god unnskyldning for en ny tur til returstasjonen.. :) )
    Edit: Joda, dette var 10MB og de fire segmentene er avhengig av en ekstern switch for å prate sammen... Jeg vil ha tilbake pengene mine! :)

M.

Edit. leif igjen

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Bare for å dra tråden tilbake fra feilsøking til funn...

Var en tur bortom i dag. utrolig mye saker, men for det meste utplukket, foreldet (386 16MHz anyone?), hærpa og vått. Blant annet noen gamle stereoreceivere og en diger laserprinter (på den annen side, den jeg ikke i noe fall plass til, så det ville gjort vondt om den hadde vært potensielt i orden... :) )

Kom derimot hjem med:

Et terratec / promedia / analog devices lydkort med forgylte tilkoblinger :) og ISA bus.. :( Ser det er alsadrivere for chipen, så jeg må jo se om det kan passe inn i et eller et annet...

En ca 10m lang TP-kabel (viste seg å være cross-over)

En 24 porters 19" ... hub :(, men den har 4 segmenter, og kan vel alltids brukes som en utvider der jeg har behov for å koble opp flere PCer, (hvis den ikke er 10MB, da, i så fall kan den være en god unnskyldning for en ny tur til returstasjonen.. :) )

M.

Edit. leif igjen

5837666[/snapback]

tar meg en tur ned på returstasjonen på cityen i dag, så det var fullt når jeg var en snartur nedom for og kjøpe meg mat. tar meg nok en tur i 2 tiden, så får jeg litt brunfarge på kroppen før tg ;)

smarte meg klart jo og ødelegge psuen på test pcen min :whistle: , så får krysse fingrene for at en vennlig sjel har kvittet seg med sin psu.

kommer med en update når jeg har vært nedom.

Lenke til kommentar
tar meg en tur ned på returstasjonen på cityen i dag, så det var fullt når jeg var en snartur nedom for og kjøpe meg mat. tar meg nok en tur i 2 tiden, så får jeg litt brunfarge på kroppen før tg ;) 

smarte meg klart jo og ødelegge psuen på test pcen min :whistle: , så får krysse fingrene for at en vennlig sjel har kvittet seg med sin psu.

kommer med en update når jeg har vært nedom.

5838156[/snapback]

Jeg var ikke på jakt etter PSUer, men så ikke noe som fattet min interesse der, den dårlige nyheten var den polske bilen som parkerte da jeg var på vei ut...

Lykke til, dersom (når) det dukker opp en SMC TigerStack der, er det jeg som har rereturnert den, så om du ikke er interessert i 4 10Mb hubber i en boks (som kanskje også ikke funker) så la den ligge ;)

M-

Lenke til kommentar

Angående "kasting" av deler. Hva med at alle bedriftene som slenger det på dynga, går sammen og lager datamaskiner som kan brukes til barn som ikke har, hvorfor skal folk som har ha mer, hva med de barna som ikke har noe i det hele tatt? :!:

Jeg blir litt småsur når jeg leser i tråden om folk som nyter godt av andres kastevaner :nei:

Om "noen" kan starte en bedrift hvor det samles deler fra kastevarer så settes det sammen til datamaskiner som kan brukes.. Ikke så dum ide det der?

Lenke til kommentar
Angående "kasting" av deler. Hva med at alle bedriftene som slenger det på dynga, går sammen og lager datamaskiner som kan brukes til barn som ikke har, hvorfor skal folk som har ha mer, hva med de barna som ikke har noe i det hele tatt?  :!:

Jeg blir litt småsur når jeg leser i tråden om folk som nyter godt av andres kastevaner  :nei:

Om "noen" kan starte en bedrift hvor det samles deler fra kastevarer så settes det sammen til datamaskiner som kan brukes.. Ikke så dum ide det der?

5838868[/snapback]

Bedrifter som formilder brukt datautstyr finnes det plenty av www.greentech.no og www.alternativdata.no.

Og hvem har sagt at vi ikke gir bort mesteparten av de vi finner??

Burde vi heller bare latt det ligge på dynga da??

Lenke til kommentar

Det er fint at mange private som henter deler istedet for at de kastes. :)

Kan skoler i noen tilfeller bruke gamle datamaskiner?

Har lest mange steder hvor det snakkes om skoler med dårlig økonomi må dele på 2 datamaskiner.. Det kunne vært fint å sette sammen dataer som blir produsert billig og kan selges billig videre. Alle vinner på dette? Miljøet, skoler. osv.

Mente bare at det er mange barn som ikke har noe, og som ønsker seg datamaskin. Men har ikke råd. :thumbdown: .

Lenke til kommentar

Prinipielt er jeg enig med deg, Bad4bing, men det er dessverre ikke noe alternativ for tiden, det finnes ikke noen slik bedrift, noen som bedriver resirkulering av gamle maskiner (fx greentech.no om enn de vel ikke er det rimeligste stedet å skaffe seg en gammel maskin (eller 20) på) men allikevel er det rimelig mange bedrifter og privatpersoner som synes det er greiest å kvitte seg med ting på en enklere måte.

Hvis du leser tråden litt grundig, vil du se at

• Mye av det som blir funnet er egentlig for spesielt interesserte, maskiner som forskjellige freakere kan gjøre noe moro med, men som ikke er praktisk brukbare for 'barn som ikke har egne maskiner'
  • Enda mer ekstremt, er det en del som plukker vifter, kjøleribber og andre ting av gamle typer som det ikke er mulig å få kjøpt lenger
  • En del av oss faktisk plukker maskiner og deler blant annet for å bygge opp maskiner for mindre bemidlete personer i vår omgangskrets.

M.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Prinipielt er jeg enig med deg, Bad4bing, men det er dessverre ikke noe alternativ for tiden, det finnes ikke noen slik bedrift, noen som bedriver resirkulering av gamle maskiner (fx greentech.no om enn de vel ikke er det rimeligste stedet å skaffe seg en gammel maskin (eller 20) på) men allikevel er det rimelig mange bedrifter og privatpersoner som synes det er greiest å kvitte seg med ting på en enklere måte.

Hvis du leser tråden litt grundig, vil du se at

•  

• Mye av det som blir funnet er egentlig for spesielt interesserte, maskiner som forskjellige freakere kan gjøre noe moro med, men som ikke er praktisk brukbare for 'barn som ikke har egne maskiner'

• Enda mer ekstremt, er det en del som plukker vifter, kjøleribber og andre ting av gamle typer som det ikke er mulig å få kjøpt lenger

• En del av oss faktisk plukker maskiner og deler blant annet for å bygge opp maskiner for mindre bemidlete personer i vår omgangskrets.

M.

5838926[/snapback]

godt sagt mysjkin, er enig der. Har riktignok ikke bygd opp en maskin for og gi bort enda, men så har ingen spurt meg enda heller da...

(så hvis noen vil gi meg et "oppdrag" så vil det faktisk være en fornøyelse, liker og få ting til og funke...)

men over til en annen ting, dette er jo tross alt en funn-tråd..

ikke så mye i dag, ingen store overaskelser...

på cpu siden har vi: intel pentium med mmx på 200mhz, socket 7

intel pentium på 133mhz, socket 7

og intel pentium 75mhz, socket 5

og litt diverse edo ram

noen eldre skjermkort, to til pci og et til isa

noen isa kontrollerkort.

og det jeg betegner som dagens funn: et adaptec scsi kontrollerkort til pci (nå kan jeg endelig bruke de gamle scsi harddiskene jeg har liggende et sted :w00t:...)

EDIT: søkte opp navnet, er av denne typen : kontrollerkort hvis du ser på de siden du får opp så ser det ikke ut til at specsa er så aller verst, men har ikke så mye peiling på scsi, så hvis noen har noen annen mening så si ifra...

fant også en fin stor alu kjøleribbe, gjett om denne skal få litt varm kjærlighet :lol:

og så en oppfordring til alle, husk og rydde, og kast ikke mat på en el-returstasjon, det er som regel en søppel kasse eller kontainer beregnet for det i nærheten, lå noe mat som der som var på god vei til og bli kompost :sick: ...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
noen eldre skjermkort, to til pci og et til isa

noen isa kontrollerkort og det jeg betegner som dagens funn: et adaptec scsi kontrollerkort til pci (nå kan jeg endelig bruke de gamle scsi harddiskene jeg har liggende et sted :w00t:...)

Jeg har fått et par scsi-scannere (en HP Scanjet cx og en AGFA Arcus :roll:) mer enn jeg trenger fra jobben.... Har du plass?

Edit: gjelder selvfølgelig om noen andre trenger og kan hente i Drøbak eller på Østerås (evt kan jeg prøve å få til noe et eller et annet sted i Oslo) Enkelt overlevering for meg teller mest, har terminatorer og kanskje kabler.

PM takk.

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

kom nettop på en ting til: fant også to sikringer av samme type som jove har i lcd skjermen sin,bare at de jeg fant var glass-sikringer. snakker om ironi... ;)

@mysjkin: you got pm...

Lenke til kommentar

hehe.. fikk ikke dratt innom elkjøp før i dag med min gamle 19". så ser dere en hp/compaq 19" uten fot under er den død ;)

den glade nyheten er jo at jeg fikk "byttet" den i en helt ok daewoo 19". støgg som juling på utsida, men et godt indre.. heheh

ps.. dette gjelder elkjøp tromsø ;)

pps: skriv død.hw.no eller no, så vet alle som frekventerer her at det ikke er mer å hente ;)

MrM

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at alle gjør det til en regel å merke, i alle fall store ting, som "Død" hvis den ikke funker. Jeg skriver på med (rød) "plastfast" tusj på ting jeg vet ikke funker, på alt fra skrivere og "oppover" i størrelse.

5841025[/snapback]

pps: skriv død.hw.no eller no, så vet alle som frekventerer her at det ikke er mer å hente ;)

5841589[/snapback]

Jeg slenger meg på og støtter det gode forslaget :)

For et par måneder leverte jeg en ødelagt TV og tapet fast en lapp som jeg skrev med sprittusj på: "Ødelagt! Trolig gåent bilderør"

Lenke til kommentar

5841589[/snapback]

Vil tro det holder med evt. "død.hw". Trenger ikke blande hw.no inn i det. Hehe.

Fint at dere andre også vil merke døde returer. Kan slippe å risikere å ta med en masse skrot. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...