Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Det er bare bullshit. Elkjøp og alle de andre elektrokjedene betaler store summer for å bli kvitt utstyret, ettersom at det blir regnet som spesialavfall.

Lenke til kommentar
Det er bare bullshit. Elkjøp og alle de andre elektrokjedene betaler store summer for å bli kvitt utstyret, ettersom at det blir regnet som spesialavfall.

Her er du nok ut på glattisen. Elkjøp betaler ikke, men får faktisk betalt for at andre selskap som f.eks. Retura og Veolia skal få lov til å hente og dermed også bruke el-retur-produktene på nytt. Dette er nok fordi at el-retur for disse selskapene utgjør en meget stor verdi. Det fungerer på akkurat samme måte som med europaller og isopor(individuelt fra butikk til butikk). Elkjøp har avtaler med diverse som betaler for å få dette. Det Elkjøp og alle andre elektrobutikker derimot må betale for, er dømming av restavfallscontainerne, akkurat slik som oss vanlige folk:)

Lenke til kommentar

Hei!

Denne gangen har vi en gammel server vi gir bort:

post-20743-1228742526_thumb.jpg

Dette er en IBM Netfinity 5500 Server med en APC SmartUPS 1400.

Spesifikasjonene er ikke mye å skryte av (PII 450MHz, 1GB RAM, uten harddisker), men den kommer i et 19" rack som kanskje kan brukes til noe annet? Serveren har inntil nylig vært i bruk, og den starter opp på testbenken vår.

Denne gis bort til førstemann som kan hente den hos oss på Ensjø i Oslo (hverdager 08:30-16:00).

Har du spørsmål angående utstyret tar vi der her i tråden, men ønsker du å hente utstyret sender du en PM. Når avtale om henting er inngått, vil jeg legge ut melding om dette.

Lenke til kommentar
Hei!

Spesifikasjonene er ikke mye å skryte av (PII 450MHz, 1GB RAM, uten harddisker), men den kommer i et 19" rack som kanskje kan brukes til noe annet? Serveren har inntil nylig vært i bruk, og den starter opp på testbenken vår.

Denne gis bort til førstemann som kan hente den hos oss på Ensjø i Oslo (hverdager 08:30-16:00).

Har du spørsmål angående utstyret tar vi der her i tråden, men ønsker du å hente utstyret sender du en PM. Når avtale om henting er inngått, vil jeg legge ut melding om dette.

Hei, flott at dere i Infolink tenker på folk som ønsker å bruke ting om igjen. Om dere samarbeider med mange bedrifter så er det fint om dere videreformidler dette tilbudet her.

Flott at dere legger ut ting.

SF

Hvordan fungerer den UPSen BTW?

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Hadde opprydding i el-retur samlinga mi og satte også ny standard på hva jeg skal gidde å sitte på, gjør dette minst en gang i året.

Fant ut at jeg skulle dumpe alle CPU som ikke hadde dobbelkjerne, så ga bort bl.a. en Athlon 939 +3200 og +3500, en Opteron 144

På strømforsyningsfronten gidder jeg ikke sitte på saker mindre enn 400W lengere, så ga bort en FSP 400W jeg hadde liggende.

Ellers hadde man for mange gamle hovedkort liggende, så alt av nForce4 Ultra og SLi ble gitt bort, et fra Asus og et fra MSI.

Det var flere som ble glad for at jeg "oppgraderte" min egen samling ;) Men har maange godbiter igjen for å si det sånn.. noen av disse ryker vel ut av huset neste gang det er opprydding :)

Det kan jo også nevnes at man har gitt bort over 6GB RAM tilsammen det siste året,håper de sprer glede seg der de lever nå :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Hei!

Hei, flott at dere i Infolink tenker på folk som ønsker å bruke ting om igjen. Om dere samarbeider med mange bedrifter så er det fint om dere videreformidler dette tilbudet her.

Flott at dere legger ut ting.

SF

Hvordan fungerer den UPSen BTW?

Utstyret kommer fra kunder av oss som oppgraderer. Siden det er mye fullt brukbart utstyr, synes vi det er fint at andre kan benytte seg av det (men vi tar alltid ut harddiskene) da det for oss ikke er lønnsomt å bruke tid på dette.

UPSen har jeg ingen status på annet enn at den var i daglig bruk inntil utstyret ble koblet ned.

Lenke til kommentar

Dagens: (ikke så værst funn egentlig :))

Acer Travelmate 4001LMi

Den var i deler, men fant det meste :)

Den starter, men skjermen er knust, har ikke testa den på ekstern skjerm.

Det er 1.5Ghz pentium mobile, og 256MB ram i den, mer enn det har jeg ikke sjekket enda.

Hitachi CP-X275 XGA Prosjektor, ser helt ok ut, men har ikke testet den enda.

2x Check Point Routere, disse ser ut som dyrere saker :)

Den ene er Safe@Office 100, og den andre er Safe@Office 200

Den ene står det "Dead" bakpå, så den er vel defekt tipper jeg.

Har ikke testa dem selv enda.

Symantec Firewall/VPN 100, denne har jeg heller ikke testa, ser ut som om den kan kobles til 2 ADSL linjer samtidig. Ikke testet.

Draytek Vigor 2900Gi Router.. 54Mbit, ikke testet.

512MB DDR-Ram brikke :) Ikke testet

SparkLan 125MBit PCMCIA WLAN Kort. Ikke testet.

Fant også noen maskiner som så komplett ut, dette var div merker, men det var Pentium 4 og Celeron D.

Dissa orka jeg ikke å bære med meg..

Lenke til kommentar
2x Check Point Routere, disse ser ut som dyrere saker :)

Den ene er Safe@Office 100, og den andre er Safe@Office 200

Den ene står det "Dead" bakpå, så den er vel defekt tipper jeg.

Har ikke testa dem selv enda

Dette er brannmurer, ikke rutere. Kjører Check Point FW-1 eller tilsvarende software.

Innmaten er sannsynligvis relativt standard Intel x86, så disse burde det gå an å kjøre FreeBSD / annen BSD / Linux på.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Regna med at dem var enten routere eller reine brannmurer.

Trodde nesten det var routere pga 4x lan porter.

Men kan dem også brukes som router??

Mulig en av disse hadde vært fine til nettverket her :)

Kjører IPCop linux router nå, og det hadde vært fint å bytta ut en pentium 1 eller 2 pc med en sånn liten boks :p

Om dem i det heletatt funker da.

Kan jo komme med en liten update i samma slengen..

Acer maskina boota rett inn i windows med ekstern skjerm :)

Men, jeg mister bildet i det innlogginga starter, da går den kun over til intern skjerm, og jeg får ikke bytta tilbake.

Prosjektoren mangler pære, fant det ut når jeg kobla den til strøm.

Power pæra blinka oransje, før den kjappt gikk over til å lyse rødt.

Også begynte "Lamp" pæra å blinke rødt, så da skrudde jeg den opp, og der var det ikke noe pære:p så den funker kanskje.

Resten av tinga har jeg ikke orka å finne power til enda.

Og til slutt, så kom en kamerat med en D-Link DI-714P+ WLAN Router, denne har jeg heller ikke sett så mye på, den er våt og mangler power.

Men den har ihvertfall 2 antenner, og innebygget print server, men det har forøvrig den routern jeg fant idag også.

Lenke til kommentar

Fikk endelig tid til å se på en maskin jeg fant for noen dager siden.

Kabinettet har fått en trøkk så PSU er ubrukelig..

Men det som satt igjen i kabinettet er:

DVD-Rom (gammelt, men sikkert brukbart)

Hovedkort (Asus A7NBX) Socket A, 3x DDR-Ram slotter, AGP, 2x SATA osv..

Skjermkort, Sapphire Radeon x800GT 256MB AGP kort

CPU, AMD Athlon 2500+

Lydkort, Soundblaster Audigy, men dette har fått juling, så det er ikke brukbart.

Ikke testet noe av detta enda, men får se når jeg får skrudd ut alt og vaska det litt..

Har nok ligget ute ei stund, så det spørs hvor mye som funker..

*Edit*

Da har jeg testa alt untatt dvd-rom..

Hovedkort med CPU starta på første forsøk, og skjermkortet viser ingen feil i bios :) men, kan jo hende det begynner å kødde i windows, eller ved belastning, men hittil ser det ut til å funke, bruker hovedkortet for å teste noen ram-brikker jeg hadde liggende fra noen el-retur turer :p

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Mitt beste funn hittill!

En helt strøken Fujitsu Siemens Scaleo T med tilhørende 17 eller 19" flatskjerm. (Har ikke sjekket den så nøye enda)

Maskina er testa. Den er musestille, alt virker som det skal. Boota rett inn i nyinstallert Windows.

- 2x Western Digital 250GB (500 GB totalt)

- 1 GB DDR400 (2x 512MB - Dual)

- Pentium 4 3.2GHz

- ATI Radeon 9800 Pro 256MB

- Creative Audigy 2 ZS

- Minnekortleser (MS/SD/MMC/CF/SM/Microdrive)

- NEC ND-2500A DVD-RW brenner

- Standard DVD-rom

- 300W strømforsyning

- Annet: 10/100 LAN, USB 2.0, Firewire, SPDIF. Windows XP Home lisens.

post-33354-1229734371_thumb.jpg

Fant også dette tastaturet for en liten stund siden. Funker som bare det. Eneste "galt" var at F4 tasten hang litt, men det er ikke noe problem å fikse. Muligens noe kliss på den (cola eller noe sånt)

Også fant jeg en liten og fin DVD spiller fra LG. Veldig pent utseende, men fant dessverre ikke noe bilder av den på nett. Spiller alt egentlig. Innebygget RDS radio.

post-33354-1229734464_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...