Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

aww.. crude.. kunne gjerne tenkt meg noen av de tingene, men bortsett fra at jeg ikke bor i oslo og ikke har bil, så tror jeg alt det der hadde blitt litt i meste laget.. dere hadde sikkert blitt kvitt det litt fortere om dere delte det opp. feks. i 3 grupper (en person må at med seg en 3. del). alt det der blir kansje litt mye for de fleste..

Lenke til kommentar
Hei!

 

Vi har igjen endel gammelt datautstyr vi gir bort:

 

post-20743-1225290791_thumb.jpg

 

Se vedlagte bilde for oversikt. Det er 8 stk FSC Celeron 1.8GHz maskiner, 6 FSC P4 2.4GHz maskiner, og de fleste andre er P4 2.4GHz til 2.8GHz. Det er 4 bærbare maskiner, men jeg tror disse mer eller mindre er defekte. Det er 2 Brother HL2030 printere med ukjent status, og 4 CRT-skjermer (17" og 19") der jeg tror et par er defekte og et par som fungerer OK. De fleste maskinene kommer med RAM (256Mb til 1GB), men alle mangler harddisk.

 

Det skal være mange godbiter her, og flere fine standard ATX-kabinetter fra Chieftec og AOpen. Maskinene har ukjent status, men jeg antar de fleste fungerer - men de trenger en omgang eller tre med støvesuger og vaskeklut.

 

 

Dette gis bort samlet til førstemann som kan hente det hos oss på Ensjø i Oslo (hverdager 08:30-16:00).

 

Hent alt sammen hos oss, plukk det du trenger, og lever resten på en EL-retur stasjon. Vi sparer jobb på det, og du får noen godbiter du kan bruke.

 

 

Har du spørsmål angående utstyret tar vi der her i tråden, men ønsker du å hente utstyret sender du en PM. Når avtale om henting er inngått, vil jeg legge ut melding om dette

 

har sendt deg en PM Infolink!

Lenke til kommentar
Jeg får ikke lov nå lengre å hente ut gammelt datautstyr som virker, Elkjøp hang opp en plakat med at de vil anmelde de som henter ting. (Er vi virkelig kommet så langt i gjenvinning at gjenbruk skal være ulovlig?)

 

Question: Hvem eier avfallet?

 

Gjenvinning? Hva i ALLE dager tror du el-returene er der for? :wallbash:

Lenke til kommentar

Dagens gamle sliter:

 

IBM PC300 2169-67G

Intel Celeron 566 MHz

Elitegroup ECS P6IWP-Fe (Intel i810 Whitney nordside og Intel 82801AA ICH sørside)

320 MB PC133 SDRAM (64 MB + 256 MB, begge Micron Technology)

Integrert Intel i752 (Intel 810G Graphics Controller) (4 MB, 133 MHz GPU, 0.15µ)

Integrert C-Media CMI8738/C3DX

Conexant HFC V.90 56k WinModem

Maxtor 31024H1 (DiamondMax VL 40) (10 GB, 5400 rpm, 2 MB cache, Ultra-ATA/100, 9.5 ms)

LG CRD-8400B (40x, 128 kB cache, Ultra-ATA)

Hewlett-Packard CD-Writer Plus 9100 (32x/8x/4x, 4 MB cache, Ultra-ATA/33)

Windows 98 Second Edition

Office 2000 Standrard

Norton AntiVirus 2003, Norton Internet Security 6.0 m.m.

Lenke til kommentar

For et år siden fant jeg en HP på fias med 3,4 ghz p4, radeon 1650xt, 200 gb harddisk og 1,5 gb ram på fias, det var ingen personell ute så jeg tok en skjerm og stappa i strøm, og den startet opp med vista!

Reglen som var på fias uka før var at du betaler 30 kroner per enhet og en data regnes som en helhet. så selvsikker gikk jeg inn på fias og skulle had 30kronersdataen min... typisk nok så hadde de fått streng beskjed fra datatilsynet om at ingen datadeler skulle forlate området... så han gubben tok dataen og kvesta den i en kontainer :(:(

Ble litt deprimert... utrolig hva folk kaster!

Lenke til kommentar

De folka på gjennvinningsstasjonene er innimellom ganske motbydelige ja, eller for den saks skyld de som går aktivt inn for å knuse noe som i utgangspunktet virker.. bare for å hindre andre i å kunne få glede av det :(

 

"Vi tar vel ikke hensyn til de som ikke har råd til å kjøpe nytt!"

 

Er vel dem sin tankegang.

Lenke til kommentar
da var det jeg som var så heldig å få utstyret til infolink!

 

Som Pro-V1* sier har han nå hentet utstyret hos Infolink.

Vi ønsker han lykke til med gjennomgangen, og håper han finner masse han kan bruke.

 

Det ble litt mye, så vi skal prøve å unngå at det hoper seg opp så mye til neste gang vi gir bort utstyr.

Endret av Infolink
Lenke til kommentar

Datatilsynet har bestemt at ingen datakomponenter skal tas fra gjenvinningsstasjoner for å sikre at lagret informasjon som er kastet forblir kastet og ikke havner i feil hender... hvis en bedrift kaster en data skal de kunne være sikre på at andre ikke får tak i informasjonen... da jeg sa: herregud, det kan da ikke være noe problem å ta en prosessor!? så sa de et eller annet bullshit om at det er utrolig hva slags informasjon man kan få ut av komponenter... de hadde vel ikke noe kunnskap om hvordan en data er bygd opp:P for de mente hardnakket at uansett hvilken del av datamaskinen jeg tok så kunne jeg få ut informasjon... det med harddisker skjønner jeg jo veldig godt... men minnet på alt annet blir jo slettet når strømmen blir borte... fikk ikke lov til å plukke skjermen ut av en bærbar heller:P men jeg fikk ingen grunn:P

Lenke til kommentar

Er for tida på jobb hjå Norsk Metallretur utanfor Stavanger.

 

Datautstyr skal ikkje forlata staden, men det er deira interne policy, såvidt eg har forstått det. Det har med tilliten til bedriftene som leverer å gjera.

 

Men min fangst så langt: Trådlaust nett, Jensen Airlink 2954. Litt utdatert moglegens, men passe til mitt bruk. To kaffetraktarar. Plasten er ikkje ei gong fjerna, dei er kasta pga små, (mikroskopiske) skadar.

 

Eg får vondt i meg, når eg ser kva folk er i stand til å kaste. For nokre månadar sidan, kom ein kar med 4 skinnandes 20" kromfelger. Det synte seg at kona hadde ripa den eine litt, så han måtte ha nye. Eg tør ikkje ei gong tenke på verdien av dei felgane. Skam er nok ikkje eit ord i den mannen sitt vokabular. (Ja, det var kun den eine felgen som var ripa. Minimalt.)

Lenke til kommentar

Den siste tiden har tre polakker så-og-si campet utfor Elkjøp Tromsø. De står der til alle døgnets tider, og bare venter på "good stuffs". I mellomtiden virker det som de samler på kopperledninger, å visse andre komponenter. Frekke som faen er de også... :p

 

Er det noen som vet om Handic kasettspillere er verdt noe? Finner _ingenting_ om denne modellen på internett...

 

1225188178_resized.jpg?width=600&height=400

 

Trolig laget i Sverige..

 

On the subject Datatilsynet, så er det ikke lenge før de installerer store EMP-Kanoner og robotbikjer for og beskytte data. Du vet hva de sier, "Har du noe og skjule så ...... "

 

Andy

Endret av Psyp
Lenke til kommentar

Approp kasettspiller, fatter'n fant to tandberger på dynga :S

Fine radioene bare kastet :cry:

 

en var en sløvsuper 10, ene kanalen på denne er helt dau, men en lærer på skolen skulle fixe dette *wee*

den andre var av litt nyere kaliber, en sølvsuper 12. Denne er stort sett i orden, bortsett fra st lyset i dislayet (hvis man kan kalle det for et disply) ikke er tilstede. Annet som kan noteres er at det er slakk i systemet for å stille inn radiokanal, samt at lokket til kasettspillere er borte. Men ellers funker den knall :D

Endret av Atzz
Lenke til kommentar

Fant litt småting på fredag..

LG 15" touchskjerm, touchpanelet er knust, så jeg demonterte den, og tok en titt på LCD panelet, dette så ok ut, så jeg testa den i deler og fikk bilde på den, så den er nå satt sammen igjen uten touchpanel/kontroller.

 

Sony 5.1 kanals forterker, testa den bare kjappt uten høytalere, og den slår seg på og kjører demo modus, så gikk jeg for å hente et par små høytalere å teste på den, men da syns jeg det lukta litt brent av den, men klarte ikke å finne ut hvor det kom fra, og den sto fremdeles på.

Men tror det kan skyldes støv, skal blåse den rein og teste på nytt :)

 

HP tynn-klient, denne hadde brent innvendig, så den blei kastet igjen ganske fort..

 

Ellers er det vel ikke noe som er verdt å nevne.

Lenke til kommentar

det er helt syyyykt hva folk kaster.... har snakka litt med polakkene som holder til der jeg normalt snoker litt og bare på 2 uker i sommer hadde de funnet 6 32" crt tver som fungerte utmerket, og 1 32" lcd knapt 2 år gammel som også fungerte... de fortalte at de tjente mellom 30-40k i året på å samle kobber fra ledninger og utstyr og smelte det ned til barer som de solgte...

 

de hadde heller ikke kjøpt seg vaskemaskin eller kjøleskap noen av de på over 10 år da de hadde funnet maskiner som var helt i orden...

 

selv har jeg også funnet alt fra 4 stk merchedes felger som jeg fikk solgt for 1000kr til store dynger med små radioer og slikt... til og med et vintage kjøleskap sånn fra 70 tallet som er rød og har krom håndtak som er ufattelig populære...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...