Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

278149.jpeg

 

dette er mitt funn fra lørdag...

 

øverst i toppen til venstre: logitech headset med mic

under fra venstre: conax kortleser til tuner ubrukt (nypris kr 400), samsung 120gb ide HDD, 6 nokia og 2 sony ericsson mobiler fullt fungerende, ulåste og med lader, et gammelt kodak kamera fra ca 1945-50, 6 stk helt nye GP oppladbare batterier, et microsd minnekort med adapter på 512mb

 

Underste rekke: stor chipsettkjøler, en halvfull 3,5g tube med arctic silver 5 kjølepasta, vga til dvi adapter, ps2 til usb adapter, en helt ny 70x70mm papst vifte, 2 stk ddr ram brikker på 512 mb hver, helt nye nokia miniusb kabel

 

alt fullt ut fungerende

 

totalt så koster vel noe av dette kanskje 700-800...

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva tror dere dette er verdt, som jeg har funnet på EL-Retur ?

 

4stk hotswap PSU'r fra en Sun server, hver på ca. 600W ...

 

Hva tror dere ?

Nyprisen er sikkert flere tusenlapper. Kanskje 5000. Bedrifter som har Sun-servere kjøper garantert ikke komponenter på bruktmarkedet så salgbarheten er nok ganske lav. Hvis den bruker standardkontakter så får du sikkert en tusenlapp for den. Hvis den har spesielle Sun-kontakter så får du neppe solgt den i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Er ikke det å gjøre vondt verre når folk knabber ting fra disse returpunktene? Har lest at når noen stjeler f.eks. noen deler fra en datamaskin og levner resten kan de ikke levere den inn slik de skal.

 

Da har du hørt mye rart, det har ingen ting å si om du leverer bare komponenter, bare kabinett eller full pc...

 

De er pålagt å ta det imot uansett. Hvorfor skulle de ikke det forresten, pcene blir jo ikke akkurat resirkulert, de blir kastet :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg jobber på en gjennvinning stasjon der vi tar imot elektronikk, å finner noe spennede nesten vær dag :-) Har første retten på en måte, før sånne som dere sniker dere inn på kvelden! eller kveldsskiftet som vi kaller de kjappbente skrotnissene som lusker rundt på anlegget etter stengetid :p

 

Dette var en spennede tråd å kikke på synes jeg! morsomt å se hva andre finner. noen av mine egne funn er blandt annet flere flotte (2 helt nye) projektorer, mange titals komplette pc'er/laptoper.Xbox360 med 3røde ringer,var jo bare å sende den på rep, så fikk jeg en flunka ny tilbake. Sykt hva folk kaster! Å jeg er glad for at jeg har den goden av å stå først i køen å plukke. Ser jeg noe på avstand som noen av kundene har fått fingrene i, kan beordre de til å legge det pent tilbake der de fant det,for å senere plukke det med meg selv :-P :-P :-P (har ikke gjort det enda)

 

Er ikke det å gjøre vondt verre når folk knabber ting fra disse returpunktene? Har lest at når noen stjeler f.eks. noen deler fra en datamaskin og levner resten kan de ikke levere den inn slik de skal.

 

Samme åssen tilstand den er i, så får man levert på samme måte, om det er en knust pc eller en skriver som har blitt kjørt over av en lastebil.

De som tar imot, i mitt tilfelle Stena miljø, ønsker jo at det skal være så helt som mulig. Tv'er osv er det jo gass i som tappes. osv. litt strengere er det med feks kjøleskap/fryser.

 

 

 

Da har du hørt mye rart, det har ingen ting å si om du leverer bare komponenter, bare kabinett eller full pc...

 

De er pålagt å ta det imot uansett. Hvorfor skulle de ikke det forresten, pcene blir jo ikke akkurat resirkulert, de blir kastet :ermm:

 

Hmm.. her tar du feil! av en pc så blir 90% resirkulert. 10% blir søppel.

Det står faktisk folk å demonterer ned til smådeler å legger det i forskjellige fraksjoner. Kretskort blir smeltet og edle metaller tatt ut. plasten som blir igjen er miljø farlig da den inneholder bromerte flammehemmere. det finnes også en rekke andre miljø giftige stoffer i elektronikk, som feks kvikksølv,pcb,nikkel. dette skilles ut. Metallet blir til nytt metall. plasten i deksler osv blir til ny plast og/eller går til energigjennvinning.(forbrenning)

 

TV, radio, video, datamaskiner, telefoner, industrielt elektronikkutstyr, styre- og reguleringsteknikk, røntgen- og laboratorieutstyr samt automater demonteres, miljøsaneres og materialgjenvinnes. Farlige komponenter og stoff fraktes til destruksjon.

 

Å grunnen til at så mange nekter folk å plukke, er at vi får faktisk betalt for å levere inn mye av elektronikken, så det er jo en intektskilde. så lenge avfallet er levert hos oss, er det våres avfall. Det ligger sinnsykt mye penger i søppel. mer en hva de fleste tror. ta 14tonn klar blank plast.(folie,byggeplast) får vi 20 000kr for å levere.

Men hos oss, så lenge noen kommer å spør pent om de kan få ta med seg en pc skjerm, trenger en slags kabel osv.. så gir vi som regel tilatelse til det.

Å til noen av kvelds jegerne, så setter man seg selv i et mye bedre lys så lenge man rydder opp etter seg. Kjedlig å komme på jobb å det ligger 20pcer i deler strødd utover hele plassen! :-)

 

En dag jeg kom på jobb, var det noen unger som hadde hatt gleden av å knuse 8-900 lystoffrør utover hele anlegget våres! KJEMPEGØY!! :-D

 

Lykke til videre i jakten folkens! denne tråden skal jeg følge med på fremover!

Lenke til kommentar

på jobben min har vi hyppig besøk av polakker og folk som er ute etter å få med seg ting og å blåse ut litt aggresjon... rart ingen faktisk har gjort noe føkk med tanke på at det står ca 300kg med lysrør til enhver tid helt åpent... er ikke direkte få ganger jeg har bruk hele arbeidsdager på å plukke opp igjen ting og å sette komfyrer og vaskemaskiner dit de skall fordi noen ikke gidder å flytte de hele 2-3 meter lengre slik at de står i konteineren...

Lenke til kommentar

Blir med den som spurte tidligere her og lurer: Noen som vet om noen plass i Trondheim det er mulig å finne slike saker?

Jeg har ikke noe problem med å spørre pent og rydde opp etter meg.

Selv om jeg har et råbeist av en stasjonær og en kjempefin bærbar kunne jeg tenkt meg en server eller "kontormaskin" her på hybelen, om ikke annet så tilnærmet skrapdeler koblet opp med en haug disker med mulighet for å dele over nettverk.

Vi har 2-3 gamle pc'er av denne typen i leiligheten her, men tror den ene snart tar natta...

Morro å mekke pc, og i en leilighet med 4 studenter med pc-interesse mangler det nå bare pc i 2 rom... Totalt har vi vell 10 maskiner (8 fungerende og aktive)...

Hvis noen som leser dette bor i trondheim og finner noen slike godsaker eller skal kvitte seg med det, så setter jeg pris på en PM. (har 2 fine gamle IBM kabinetter klare til å bygge i, en midi og en bigtower)

 

Edit:

Jeg tror faktisk jeg ville foretrekke å spørre om lov først før leting etter brukbare ting... Noen som har noen plass de har fått lov å lete i trondheim?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg svarer som så mange har gjort før meg, alle el-butikker har skal ta i mot el-"avfall", noen ganger står det plassert synlig, noen ganger ikke. Du kan sjekke ut alt av butikker som selger elktronikk. Elkjøp, Expert, Elprice, Lefdals..Osv.

 

Dersom noen ønsker kan vi sikkert lage ett norgeskart, med hvor man har el-retur butikker, og hvilke av de som har "avfallet" sitt stående utenfor butikken.

 

Lykke til og god tur..:)

Lenke til kommentar
Var innom Elkjøp I Mo i rana, bare parkeringsplass der jo! :cry: gjemmer de det unna eller ser jeg bare dårlig?

Da er du nok offer for en av brødrene mines leting. Ble visst funnet en 32" HD-ready LCD-TV der, av brodern. Han åpna den, og fant at en intern kabel var litt løs. Plugga i kabelen igjen, og TV-en funka helt fint. Jeg er usikker på merke og modell da. Han har også funnet en P4 @3200, og masse RAM. Er vel der ganske ofte da... :new_woot:

 

Forresten, EL-returen der er vel på parkeringa bak butikken.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...