Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Gjorde et greit funn igår :)

En Dell Latitude C810

Pentium 3 mobile 1.13Ghz, 20GB støyende disk, 2x 256MB Ram, DVD-Rom/cd-brenner på sida, og et reint 24x cd-rom i fronten, Modem/Nettverks kort (PCMCIA), og 32MB innebygget skjermkort! (altså ikke dedikert minne!)(GeForce2 Go)

 

Det er ikke batteri i maskina, og ene låsen under er ødelagt, så jeg tenkte å ta ut cd-rommet og få montert et batteri der. (siden jeg har det liggende)

Det fulgte med lader, og windows er vel så si re-installert før kast.. for den er rask til å starte opp XP, og alt ser ut til å fungere på den og minimalt med programmer og filer.

 

Men syns den er litt spesiell :p For det er 15" skjerm med oppløsning på 1600x1200 pixler.

Det kan jeg ikke huske å ha sett på så gamle maskiner før!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fikk meg en slik idag: Ibm Thinkpad R31, intel celeron mobile 1200mhz, 512mb pc133 sodimm, 20gb 4200rpm disk.

Jøss, det er jo en helt brukbar bærbar ytelsemessig, omtrent på høyde med minibærbare som selges i dag. Men byggekvaliteten til Thinkpad-serien overgår nok samtlige minibærbare på markedet i dag. Supert funn! :thumbup:

 

__

 

Jeg fant et ok kabinett på torsdag: Aopen HQ45.

 

9135_160.jpg

 

Det var med komplett innhold men jeg har ennå ikke sjekket hva det er slags innhold eller om det fungerer.

Lenke til kommentar
__

 

Jeg fant et ok kabinett på torsdag: Aopen HQ45.

 

9135_160.jpg

 

Det var med komplett innhold men jeg har ennå ikke sjekket hva det er slags innhold eller om det fungerer.

Hvorfor hadde de så forbaska stygge kabinetter før i tiden? Vi har vel ikke fått noe banebrytende ny mekanisk teknologi de siste årene. Nå er jo alle kabinetter mye penere (ikke beige), gjerne i metall. Hvorfor klarte de ikke det før?

 

Jeg har ikke vært på min el-retur siden de har satt opp et skilt der det står at å ta derifra er tyveri og kan bli tyverianmeldt.

Lenke til kommentar
fikk meg en slik idag: Ibm Thinkpad R31, intel celeron mobile 1200mhz, 512mb pc133 sodimm, 20gb 4200rpm disk.

Jøss, det er jo en helt brukbar bærbar ytelsemessig, omtrent på høyde med minibærbare som selges i dag. Men byggekvaliteten til Thinkpad-serien overgår nok samtlige minibærbare på markedet i dag. Supert funn! :thumbup:

 

__

 

Jeg fant et ok kabinett på torsdag: Aopen HQ45.

 

9135_160.jpg

 

Det var med komplett innhold men jeg har ennå ikke sjekket hva det er slags innhold eller om det fungerer.

thinkpad er ganske godt oppbygd.jeg har kun sett 1 feilende thikpad ennå. å da var det høyfrekvent lyd i fra vifta til den.

 

thinkpad kommer forresten med en x serie som kan sammenlignes med størrelsen på minipcer.

bortsett fra at cpu,skjerm,minne,tastatur er mye bedre ;) satt opp en x61 for litt siden.

fikk lyst på en selv!

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Nå er jo alle kabinetter mye penere (ikke beige), gjerne i metall. Hvorfor klarte de ikke det før?

Kabinetter har da alltid vært i metall. Dette er f.eks laget med 0,6mm stål.

 

Formen synes jeg er helt grei, men den lyse fargen er jo litt kjedelig. Får se om jeg tar fram sprayboksen når utetemperaturen blir mer gunstig for sånt.

Lenke til kommentar
Hvorfor hadde de så forbaska stygge kabinetter før i tiden? Vi har vel ikke fått noe banebrytende ny mekanisk teknologi de siste årene. Nå er jo alle kabinetter mye penere (ikke beige), gjerne i metall. Hvorfor klarte de ikke det før?

 

Jeg har ikke vært på min el-retur siden de har satt opp et skilt der det står at å ta derifra er tyveri og kan bli tyverianmeldt.

 

Du må huske på det at når dette aopen toweret kom med sin blå/lilla plast på kanten og sin blå powerknapp så var den "pimpet" ganske hefig i forhold til de helt standard grå/beige kassene som alle pcene kom med på den tiden... Den var jo faktisk ganske ettertraktet husker jeg. Var flere jeg kjenner som drømte om å ha ett sånnt :p towerene til pc forandrer seg på lik linje med alt annet vettu ;)

Lenke til kommentar

Det er ATX, ja. Ganske greit kabinett til reservepc egentlig ;)

 

Fruktkake: Nå har chieftech dragon kabinettet vært lansert på ca samme tid og den husker jeg du kunne få i svart, mørkeblå, oransj, sølv osv (bruker mitt chieftec dragon blå full tower enda). Så det har ikke vært så ille på den tiden.

 

Kanskje en av grunnene til at kabinetter var såpass kjedelige før, var at pc var ikke så utbredt og var ment mer som kontorpc enn spillemaskin/mediasenter. Selvfølgelig har kontorpcer blitt mye mer spennende i utseende nå, men jeg tror rett og slett av etterspørselen var ikke høy nok før i tiden :)

 

Edit: og ja, du kan kaste den kjøleribben trygt inn i glass og metallkontaineren :)

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Så snaddert å se folk med en, om så bare litt nogenlunde, samme oppfattning rundt el-retur som meg. Nemelig frittfram for skaperlysten, og enkelt behovet.

 

Her er et galleri av div. el. relaterte greier jeg har funnet på returstasjoner rundt om byen, hvis noen føler abstinenser når frosten kommer, og ting fryser fast. Noen fordeler er det med vinter derimot,østeuropererne har migrert sørover igjen. De camper ikke lengere bak elkjøp å OVER DAMAGE alle andre som gjær et forsøk på og finne den lysky-o-heligekomponent.

 

http://img.psyp.net/#0.0

 

Siden er ikke ferdig, kommer mange flere el. relaterte bilder etterhvert. Spesielt av elektronrør.

 

1223088938_resized.jpg?width=403&height=400

 

psyp

Lenke til kommentar
[...] Får se om jeg tar fram sprayboksen når utetemperaturen blir mer gunstig for sånt.
Matt svart hadde vært utrolig kult :) Er det et ATX-kabinett?

Det er ATX ja. Akkurat passe stort for standardkomponenter. Matt svart har jeg stående. Får se til våren om det blir den fargen. I mellomtida må jeg pusse overflaten så grunninga tar bra.

 

Har en kjøleblokk av ren aluminium som har kjølt en PIII. Kan jeg bare fjerne støvet og klølepasten og kaste den i glass og metallcontainerne? De bruker vel aluminium i hermetikk og brusbokser, da vil denne blokken smelte som alt annet ved 600C?

Det skal gå fint. Aluminium er forsåvidt viktigere å resirkulere enn stål siden det brukes rundt 5 ganger mer energi på å lage Aluminium fra grunnen. Resirkulering/omsmelting av aluminium krever bare ca 1/3 så mye energi som stål. Aluminium egner seg altså bedre til gjennvinning enn stål. Produksjon av nytt aluminium krever rundt 10-20 ganger mer energi enn resirkulering av gammelt. Kjøleribber er som regel laget av lavlegert aluminium. Noe som gjør det ennå mer gunstig siden det kan brukes til både lavlegert og høylegert etterpå.

 

Men over til elretur: I dag har jeg byttet noen saker med mhsalangli. Jeg fikk noe jeg har god bruk for, som han hadde til overs og vice versa.

 

En av to skjermer jeg har til overs er lovet bort. Les mer her.

Lenke til kommentar

Nå kommer et lite gullfunn fra en kamerat, som jeg fikk med hjem for å teste for han..

Han fant en nesten komplett pc.. Eneste som manglet er harddisk, men det var også kastet en ekstern disk, som han muligens har planer om å demontere for å bruke.

 

Specs..

Hovedkort: Asus P5K

CPU: Core2Duo 3ghz

RAM: OCZ PC2 6400 2GB Dual CH (2 brikker, usikker på om hver er på 2 gb) Gold Edition XTC 5-5-5

Skjermkort:Asus 8800GTS 512MB

Eksterne disken og PSU har han hjemme.. så disse veit jeg ikke stort om.

Kabinett: Soprano sto det foran, men dette hadde fått noe juling, så han droppa det.

 

Så kommer problemet.. Kabinettet har stått et sted det har brent, dermed er alle komponenter blitt ned sota..

Har tenkt til å teste det som det er, men om det funker.. Hva er det beste å bruke for å rense/bli kvitt røyk lukta? (rødpsrit?)

 

Han fant også et MSI K9N Platinum hovedkort, som ligger i orginal eske med alt av utstyr.

Selve kortet ligger i uåpnet plast!!

Tilbydde han å bytte dette mot et Chieftech kabinett jeg har, (siden han trenger kabinett til delene som er nevnt over her, om dem funker).

Og dette godtok han :)

Han hadde tidligere sjekka prisguiden, og kortet koster rundt 900 kr.

Dette passer veldig fint til meg som har et micro ATX kort med defekt lydkort :)

 

Også over til mine funn idag..

1 stk BlackView 17" flatskjerm, og et lite rack skap.

Ikke noe å skryte av akkurat :p

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Nå kommer et lite gullfunn fra en kamerat, som jeg fikk med hjem for å teste for han..

Han fant en nesten komplett pc.. Eneste som manglet er harddisk, men det var også kastet en ekstern disk, som han muligens har planer om å demontere for å bruke.

 

Specs..

Hovedkort: Asus P5K

CPU: Core2Duo 3ghz

RAM: OCZ PC2 6400 2GB Dual CH (2 brikker, usikker på om hver er på 2 gb) Gold Edition XTC 5-5-5

Skjermkort:Asus 8800GTS 512MB

Eksterne disken og PSU har han hjemme.. så disse veit jeg ikke stort om.

Kabinett: Soprano sto det foran, men dette hadde fått noe juling, så han droppa det.

 

Så kommer problemet.. Kabinettet har stått et sted det har brent, dermed er alle komponenter blitt ned sota..

Har tenkt til å teste det som det er, men om det funker.. Hva er det beste å bruke for å rense/bli kvitt røyk lukta? (rødpsrit?)

 

Han fant også et MSI K9N Platinum hovedkort, som ligger i orginal eske med alt av utstyr.

Selve kortet ligger i uåpnet plast!!

Tilbydde han å bytte dette mot et Chieftech kabinett jeg har, (siden han trenger kabinett til delene som er nevnt over her, om dem funker).

Og dette godtok han :)

Han hadde tidligere sjekka prisguiden, og kortet koster rundt 900 kr.

Dette passer veldig fint til meg som har et micro ATX kort med defekt lydkort :)

 

Også over til mine funn idag..

1 stk BlackView 17" flatskjerm, og et lite rack skap.

Ikke noe å skryte av akkurat :p

Jeg hadde først og fremst forsøkt med trykkluft, og så fått alle komponentene renset med antistatisk børste/klut.

Lenke til kommentar
Litt av et funn kameraten din hadde! :)

 

Så delene skadd ut? Utenom soten?

 

Alle delene ser hele ut, men klarte å miste CPU kjøleren i bakken, så den fikk en smell, men har klart å montere den igjen, så den overlever nok.

Bare jeg finner en passende PSU så skal jeg teste delene :)

Har en 420W liggende et sted her, og det burde holde, hvis ikke får jeg bytte til et annet skjermkort.

Er bare på sidene som har stått oppover at det er noe sot omtrent, så det burde ikke være noe problem å bli kvitt den.

Men er værre med rambrikkene og kjøleren til skjermkort og CPU, litt vanskelig å komme til der med noe.

Men kjølerene kan jo alltids bare legges i såpe vann eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...