Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fant litt mer på skolen ;)

en 24P 100 Mbit switch og masse NYE strøm kabel og DVI til DVI/VGA (lå pakket inn i posen)

fant faktisk en 256 DDR brikke så jeg fikk testet pcen jeg fant, men det var mange poppa kondensatorer på HK så den pc ville ikke starte.

Lenke til kommentar

Dagens:

Acer Aspire 1640 Laptop.

Har ikke fått testa den enda, men av feil som er synlige så er det at ladepluggen er knekt, og skjermen knust.

Men dette er jo lett å fikse :)

Også fant jeg en 80GB WD IDE disk, 2x 256MB DDR-Ram og en 1.8Ghz socket 478 P4 CPU :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar
[...]og skjermen knust. Men dette er jo lett å fikse :)

Hvordan får du fiksa en knust skjerm? :O

Bytter lcd panelet ;)

Er flere merker som bruker samme panel som oftest, så det burde ikke være noe problem å skaffe vil jeg tru :)

Men har skrudd den opp nå, og RAM er tatt ut, og harddisken er tatt ut.

Men ellers ser den komplett ut.

Da var den ikke verdt å fikse gitt.

Var noen komponenter på hovedkortet som har brent!

Men, fikk meg da en Pioneer DVD-Brenner da ;)

Regner med at den er i orden :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

kveldens tur gjorde at jeg endelig fikk møte MrMusashi, merkelig hvor enkelt det er å starte samtaler når man er el-returist. jeg ga han 2 pcer og det s939 hk jeg fant for en stund siden som jeg ikke har hatt bruk for. fant selv et 11 mbps pci wlan kort

Skyracer_PCI_111.JPG

ikke antenne eller eske

Lenke til kommentar

Hendte jeg så litt i min by, men har gitt opp det for lenge siden. Butikkene her knuser selv, eller ødelegger viktige deler, på de varene de får inn til søppel-retur. I tillegg ser jeg at det er utenlandske biler på plass hele tiden og at flere herper og roter utover i sin leting. Prøvde å se etter noen gamle minnebrikker her forleden, men ble jagd bort av en vekter.

Her ligger alle de fem store el-kjedene på et avgrenset område, og de er nok lei alle utenlanske biler som henter og dumper elektronikk.

Når det stadig ser ut som en slagmark etter folk som har åpna sidene på de store metallkassene så alt flyter utover, vil jeg ikke risikere å bli forbundet med slik uvettig forsøpling. Har også sett at noen butikker har en retur enhet inne på lageret til mer nyere elktronikk, så det er det ingen som får tak i.

Så jeg får heller glede meg over de gode funn andre klarer å oppnå i sine lokalområder.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Hendte jeg så litt i min by, men har gitt opp det for lenge siden. Butikkene her knuser selv, eller ødelegger viktige deler, på de varene de får inn til søppel-retur. I tillegg ser jeg at det er utenlandske biler på plass hele tiden og at flere herper og roter utover i sin leting. Prøvde å se etter noen gamle minnebrikker her forleden, men ble jagd bort av en vekter.

Her ligger alle de fem store el-kjedene på et avgrenset område, og de er nok lei alle utenlanske biler som henter og dumper elektronikk.

Når det stadig ser ut som en slagmark etter folk som har åpna sidene på de store metallkassene så alt flyter utover, vil jeg ikke risikere å bli forbundet med slik uvettig forsøpling. Har også sett at noen butikker har en retur enhet inne på lageret til mer nyere elktronikk, så det er det ingen som får tak i.

Så jeg får heller glede meg over de gode funn andre klarer å oppnå i sine lokalområder.

Jeg jobber på en el-butikk, og får beskjed om å ødelegge ting før det kastes. Det skyldes de organiserte gruppene som kommer etter stengetid og roter for å finne ting med høyest verdi. De kommer som regel 5-10min etter at vi stenger, og da kommer de med varebil etc. Jeg har ingen problemer med at folk tar fra el-retur (har gjort det selv), bare så lenge det ryddes opp.. Det er jo også viktig at deler man ikke trenger havner på riktig sted etterpå.

Lenke til kommentar
Jeg jobber på en el-butikk, og får beskjed om å ødelegge ting før det kastes. Det skyldes de organiserte gruppene som kommer etter stengetid og roter for å finne ting med høyest verdi. De kommer som regel 5-10min etter at vi stenger, og da kommer de med varebil etc. Jeg har ingen problemer med at folk tar fra el-retur (har gjort det selv), bare så lenge det ryddes opp.. Det er jo også viktig at deler man ikke trenger havner på riktig sted etterpå.

Hvorfor ikke bare sette ut godbitene f.eks 10 minutter etter stengetid og ha personell der for å passe på at plukkingen skjer ryddig og skikkelig?

Da unngår man både at dere gjør hærverk på godsakene og at plukkerne sprer søppel utover.

Lenke til kommentar
Det gjør simen :)

Ja faktisk. Jeg har som alle andre betalt miljøavgift for de elektronikkproduktene jeg har kjøpt. Denne avgiften går til å drive retursystemet og deriblant lønne ansatte som skal styre med elreturen.

... f.eks 10 minutter etter stengetid og ha personell der ...

Og hvem betaler timelønna for de ansatte etter stengetid ?

Om en ansatte må bruke f.eks 1 time på å rydde opp stedet hver dag i åpningstida eller å holde orden i plukkinga 1 time etter stengetid spiller ikke noen rolle lønnsmessig. Elektrokjeden må jo betale for den arbeidstimen likevel. Dessuten er det ikke uvanlig at ansatte får jobbe utenom åpningstid i en rekke typer butikker og arbeidsplasser. Tid som går med til å forberede butikken før åpning eller rydde ned etter stengning, telle kassa osv. Åpningstid og arbeidstid er altså ikke helt det samme.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare sette ut godbitene f.eks 10 minutter etter stengetid og ha personell der for å passe på at plukkingen skjer ryddig og skikkelig?

Da unngår man både at dere gjør hærverk på godsakene og at plukkerne sprer søppel utover.

Det blir vel neppe godt mottatt ettersom det er mottak for gamle ting som skal skrotes.

Det er pålagt å ha en slik ordning for å samle inn, ikke for å sende det rett ut igjen. :)

Det er jo tyveri det er snakk om her, selvom det ligger på utsiden av butikken. Er en grunn til at det som oftest er gjerdet inn og er i en container.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Poenget er å samle det inn sånn at det kan resirkuleres/gjenbrukes. Hva er vel mer effektivt enn å slippe å ha mye fordyrende og miljøfiendtlig transport og få en kort gjenbrukssyklus i stedet for en lang og dyr gjenbrukssyklus?

Hærverk på gjenbrukbart materiale ser jeg ikke på som noen miljøriktig løsning. Tvert i mot. Jeg ser derimot at hele ordningen har feilet og fungerer dårlig i forhold til sånn den var tiltenkt. Hele ordninga har sklidd ut og bommet på målet.

Jeg tipper det tar under 10 år før ordningen avskaffes og erstattes av noe bedre. F.eks at man får pant for å levere det på en godkjent bemannet avfallstasjon (privat eller offentlig) og at de driver storstilt plukking, testing og videresalg til bedrifter eller private. F.eks noe i samme stil som Fretex bare spesifikt for elektronikkavfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...