Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Spenningen stemmer :)

Bruker universal laderen til laptops (kan stilles fra 12-24V) og skjermen skal som sagt ha 12V 5A, mens den jeg bruker ikke klarar mer enn rundt 3.3a eller noe sånt.

 

Men skal prøve å kjøre den på en pc PSU ;) og se hva som skjer da.

 

Evt prøve den som pc skjerm, siden det kan være dreamboxen som sender litt feil signal til tv'en.

 

Glemte å legge til at det faktisk satt beskyttelses plast foran på skjermen. Så den er nok lite brukt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skjønner jeg lite av denne tv'en.

Når jeg kobla den på PC PSU, så får jeg bilde i 10-15 sekunder, så slukker bakbelysningen.

Om jeg kjører den på laptop laderen som gir for lite amp, så kan den fint stå på i 5 min uten problemer.

Noen som har opplevd lignende? evt har noen tips?

 

Har ikke skrudd den opp og sett på den enda..

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg lite av denne tv'en.

Når jeg kobla den på PC PSU, så får jeg bilde i 10-15 sekunder, så slukker bakbelysningen.

Om jeg kjører den på laptop laderen som gir for lite amp, så kan den fint stå på i 5 min uten problemer.

Noen som har opplevd lignende? evt har noen tips?

 

Har ikke skrudd den opp og sett på den enda..

 

det høres ut som om inverteren er gåen, lcd tv omgjør strømem til ekstremt høy spenning så hvis denne er gåen vil tv tulle slik som din gjør

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg lite av denne tv'en.

Når jeg kobla den på PC PSU, så får jeg bilde i 10-15 sekunder, så slukker bakbelysningen.

Om jeg kjører den på laptop laderen som gir for lite amp, så kan den fint stå på i 5 min uten problemer.

Noen som har opplevd lignende? evt har noen tips?

 

Har ikke skrudd den opp og sett på den enda..

 

Se om det fortsatt er bilde i den da?

 

Virker som at den slår seg av fordi at den skal hindre å ødelegge noe mer i tv`n.

 

Det at den fungerer fint hvis du har laptop laderen kan jo skyldes at det går da midre strøm et sted, som gjør at det sikkerhets systemet som slår den av hvis du har PSU ikke slår ut, da det ikke går for mye strøm da.

 

Litt rotete forklart men håper du skjønner :p

 

 

-Djgunnah

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg lite av denne tv'en.

Når jeg kobla den på PC PSU, så får jeg bilde i 10-15 sekunder, så slukker bakbelysningen.

Om jeg kjører den på laptop laderen som gir for lite amp, så kan den fint stå på i 5 min uten problemer.

Noen som har opplevd lignende? evt har noen tips?

 

Har ikke skrudd den opp og sett på den enda..

 

Se om det fortsatt er bilde i den da?

 

Virker som at den slår seg av fordi at den skal hindre å ødelegge noe mer i tv`n.

 

Det at den fungerer fint hvis du har laptop laderen kan jo skyldes at det går da midre strøm et sted, som gjør at det sikkerhets systemet som slår den av hvis du har PSU ikke slår ut, da det ikke går for mye strøm da.

 

Litt rotete forklart men håper du skjønner :p

 

 

-Djgunnah

 

 

Den slår seg ikke av så jeg, men lysrørene kutter, om jeg bytter kilde så¨kommer lyset tilbake i 20-30 sekunder.

Men kom til å tenke på noe.

Har 2x 19" lysrør fra en flatskjerm + inverter som jeg brukte som "arbeids lys" på mekke rommet mitt.. dette oppfører seg på samme måte!

Men så tenkte jeg litt mer.. jeg bruker samme PSU som jeg brukte på dem.. (300W Qtec :p ) så jeg trur PSU er problemet.

 

Men bac on topic ;)

Var en tur innom idag, fant 2 pentium 4 bærbare PC-er.

Den ene er en toshiba et eller anna.. denne mangla endel deler, + neo ødelagt. men så at det sitter en 30GB disk i den, noe jeg trenger til en anna pc :)

Også var det en HP/Compaq NX6000 eller noe sånt, denne er komplett ser det ut som.

Men den har fått litt juling, så dekslet til IR porten er delvis borte, og headset utgangen er trykka inn.

Skal se om jeg får noe liv i den etterhvert :)

Lenke til kommentar

Bra at noen gjør gode funn... Vært stille her men har da funnet en bil Casette reciver med cd veklser som nå står parkert inni min bil. Fant også en 400W bilforsterker 2x200W som nå driver subben i bar`n. eller bare et par pentium 1 bærbare som fungerer sånn nogen lunde.

Ellers er det bare hardisker på 40 - 80 Gb. Noen socket a prosessorer og masse sd ram.

Får se etter hvert om jeg tar en tur i kveld.

Glemte og si at si at jeg fant 2 19" lcd skjermer og fikk liv i 1 av de.

En hadde knust skjerm og den andre hadde brent innmaten.. bytta bare skjerm på den som var knust så var den god som ny..

Endret av Buno
Lenke til kommentar

Ser dere finner mye greier, men hva gjør dere med alt? Har dere bare en haug med PCer stående på gøy? Jobbet forresten litt på Elprice, var ikke mye bra greier der egentlig, men tingene sto ute og folk kom og forsynte seg.. Mens Elkjøp 50 meter bortenfor låser inn alt sitt..

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett litt på disse bærbare jeg fant.

Både lyd utgang og mic inngang var knekt på HP PC-en.

Så disse fjernet jeg bare, dette resulterte med null lyd i det heletatt.

Så jeg regner med at jeg må kortslutte 2 punkter for å sende lyden til di innebygde høytalerne? (som den er nå så virker det som om den trur at jeg har koblet til ekstra høytalere)

Ellers ser PC-en ut til å fungere greit nok, batteriet er kaputt men.

 

Specs:

HP/Compaq NC6000

40GB harddisk

2x 512MB DDR-Ram (so-dimm)

dvd-rom/cd-brenner

Bluetooth og WLAN innebygd

 

Den andre PC-en er en Toshiba SP6100

Denne har jeg kun demontert for å få ut brukbake deler, men det ser ut som om hovedkort og skjerm er ok.

Så jeg skal få fiksa kjølinga på den og testa den litt.

Kommer nok ikke til å bygge den opp igjen siden den mangler no deksler, og den ene antenna er ødelagt.

Men den er kanskje bare til bluetooth, siden kablen er brun, som regel er dem jo svarte og hvite så :p

 

Og idag fikk jeg nappa med meg en HP Pavilion 750 stasjonær pc.

har kun tatt en kjapp titt inni for å sjekke om den var komplett, og det var den.

Men har ikke noe specs enda.

Veit bare at det er en Athlon XP cpu i den, for det står det på klistremerket :p

 

Også en ting jeg må nevne, det lå en gammal pentium 1 pc der, som noen hadde montert en 48X cd-brenner i :p

 

*EDIT*

Nå er den stasjonære testa!

AMD Athlon XP 1800+

80GB Seagate eller samsung disk (har ikke sett på den, annet enn i BIOS.. ST380020A)

256MB pc 2100 DDR-Ram

 

Installert på disken er:

XP home (starter ikke)

Windows Whistler (starter heller ikke)

 

Også testa jeg den 20" LCD tv'en på PSU i HP maskina.. Dønn stabil som pc skjerm :)

Så, Qtec PSU er nok synderen for at jeg ikke har lys på mekke rommet, og at denne tv'en ikke funka når den fikk nok strøm :p

 

*liten update*

Skrudde litt på den nc6000 PC-en i natt, og fikk kortslutta 2 punkter til lyden, og vips! Var det lyd i di innebygde høytalerne :)

 

Testa også tv'en sammen med dreamboxen igjen, og bildet flimra litt på toppen nå også.

Så det er nok noe feil på kretskortet som inneholder scart, komponent, og tv-tuner. (disse sitter på et kort på sida som det ser ut som om kan skrus ut ganske lett)

Mens VGA, DVI og power sitter under på den.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Var visst ikke den beste dagen å gå i dag... de stedene jeg var var det ikke noe nytt, og allt det gamle var ryddet opp i kassene (det var det ikke for noen dager siden). Tydligvis blir det tømt på mandag eller noe sånnt.

 

Menmen, tok nå med meg en 250w strømforsyning bare for å bruke til å teste forskjellige ting :ermm:

Lenke til kommentar

Fant litt i dag jeg..

 

Broren min ville absolutt ha en kule fra en kulemus (det tok han) :p

 

* 2 forskjellige kjøleribber.

* 2 hovedkort (et fra ASUS med SATA-støtte)

* En nesten komplett Compaq Evo (stasjonær) PC (mangler HDD, RAM og CD-stasjon).

Den ser dessuten til å komme fra Ullevål sykehjem (Står "ULLEVÅL SYKEH") :p

 

Den står og tørker litt grunnet regnet.

 

*Oppdatering*

 

Prøvde å starte den nesten komplette PC-en jeg fant, men det er ikke lett uten RAM! :p (PSU, ene vifta og power-led'en viste at den levde).

 

Må finne ut hva slags RAM som skal i den, siden jeg ikke har noen ledige RAM-brikker eller noen som passer, slik at jeg får den til å fungere.. :)

 

Noen som kan gi meg link til RAM og CPU (gjerne også skjermkort ;) ) for Asus P5WD2 Premium slik at jeg får prøvd å bruke den? :ph34r:

 

 

Dere kan jo tenke dere når et lite rom blir fylt opp av så mange PC-er! :p

(5 PC-er funnet (4 fungerer), 3 PC-er fått, 4 Hovedkort og diverse andre datadeler :D )

 

Endret av StudioARE
Lenke til kommentar

Får vel slenge ut det jeg har hentet i det siste, men har ikke vært allverden heller. 2 stk tynnklienter fra HP T5000 serien, en virker helt som den skal, 32mb intern HD og 733 cpu, 4xusb, LAN, vga out etc. manglet rammen det hadde jeg fra før. den andre er no dekfekt tror jeg (starter ikke opp). Blir vel stue PC regner jeg med da den er 100% lydløs.

DVD reciver av ukjent merke (står bare dvd cinema reciver på den) blått neon lys rundt volum kontroll, funer topp, til og med klistremerkene påtoppen sitter på enda. Noen hard disker (40-120GB)

en del ladere og ram brikker, cpu P4 2,4.

 

Det beste var et eldre ektepar som skulle kaste PC sin mens jeg var der og spurte om jeg kunne få den. Fujitsu siemens scaleo men Sempron 3000 cpu, ekte XP Home, 80 HD, DVD brenner etc. De hadde tent å selge men gadd ikke så skulle kastes....fikk samtidig med en multiskriver (scanner, kopi, kopi) som også hadde nesten nye patroner, men psu hadde de kastet alt (30V).

 

Ellers er det mest småtteri som kommer inn her om dagen

Lenke til kommentar

Fant en Dell LCD skjerm, den har vært på en laptop. Skjermen var i fin stand, men jeg har ingen laptop å bruke den på. Men det jeg derimot har, det er en stasjonær pc.

 

Så jeg lurte på om det er mulig å bruke en skjerm fra en laptop til en stasjonær pc?

 

Skjermen ser forøvrig slik ut:

 

dell-latitude-d500-3.jpg

Lenke til kommentar

Var en tur i dag også, var egentlig ikke noe av det jeg lette etter...

 

Fant faktisk en boks med en (? veldig stor) SCSI disk, men den ligger der fortsatt, tok bare viftegrillene :p

 

Fant også en switch, men har ikke bruk for noe sånnt (sikkert defekt også)

 

 

Edit, fant også et panel med 336 røde leds som jeg tok med, bare sånn i tilfelle jeg trenger noen leds :roll:

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Natur og ungdom støtter ikke oss. :(

De går ut mot elretur-plukkere i Dagsrevyen 21 den 26 mai 2008. Se fra 11.45 ut i sendingen.

 

Men nå skal det sies at det var snakk om folk som begikk hærverk for å komme seg inn i søppelcontainere på nattetid. Uansett, Natur og ungdom begrunner ikke sitt standpunkt med hærverket men med at miljøskadelige materialer kommer på avveie.

 

Vi ansvarsfulle elretur-plukkere sørger selvsagt for å returnere alt vi ikke har bruk for og driver ikke hærverk og unødvendig roting og forsøpling på elreturplassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...