Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens:

2x laptoper..

1 IBM laptop, Pentium mobile, 1.6GHz, 1x512MB ram, 40GB harddisk, dvd-rom/cd-brenner, 54Mbit Wlan, Bluetooth, knust skjerm + skadet under i det ene hjørnet.

Så jeg har tatt prosessoren og WLAN kortet og satt det inn i en Fujitsu siemens pc.

Og tok delene ifra den over til IBM'en, og merkelig nok, den funker.

Den andre har jeg ikke sett så mye på enda, men er en Dell pentium 2.

Ellers lite nytt fra denne kanten.

*liten update*

Har nå testa dell PC-en, den ser ut til å fungere som den skal.. men er bare en pentium 2 pc, på hele 300mhz, 4GB harddisk og 128MB ram.

Så denne kan ikke brukes til stort, + at den er litt skadd.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Dagens:

19" Rack monterbar UPS, viftene i den starta når jeg prøvde å slå den på, men ikke noe lys i den, men kanskje det hjelper om jeg setter i strømmen til den.

6 Bærbare fujitsu siemens PC-er, pentium mobile.

Mangler deler på alle, + flere som er skadd.. Kun en med CPU og Ram, (1600Mhz og 1x 512MB) dem andre var uten, og Harddiskene var tatt ut.

En av dem hadde ekstra batteri montert, noe som passer rett inn i min egen pc :)

Ser ut til å komme fra forsvaret, og ikke kommer jeg inn i bios heller, siden det er passord beskytta.

Lenke til kommentar

Jaja.. så ble det litt på meg i dag også ;) Har vært litt på den late siden i det siste, men tok meg en tur i dag.

Intel Pentium-M 1500MHz (socket 479p)

Intel mini-PCI WLan (2100B)

Intel Network Server Adapter Pro 1000Mbit (PCI 64/32bit)

Hitachi 2,5" HD på 80GB for bærbare, 4200RPM, IDE

Strømforsyning til bærbar på 65W

Windows XP-Home lisens

Lenke til kommentar

Har nå gått igjennom litt av tingene..

UPS'en får jeg ikke brukt :( da den krever min 12A sikring.

Er en 2000VA modell.

Og den bruker ikke vanlig strøm kabel, er samme form, men pinnene står sidelengs og pluggen er mer firkantet.

Og ang de bærbare, Ser ut som at jeg får reddet et par skjermer, også fant jeg enda et nettverkskort :p

*edit*

Det sto visst:

"220-240V 50/60Hz 12A MAX" på den.

Og er det noen som vet hva slags strømkabel den trenger?

Hadde vært artig om den funka :)

Kan sikkert laste opp noen bilder om dere vil.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen bilder hadde nok vært best, kan godt hende elfa.se eller noe slikt, og da har du jo fått en ups for en billig penge, eventuelt kunne en ha hørt med produsenten, de er nok neppe så dyre de ledningene.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er en APC UPS, bakpå står det "Warning this is a Class A Product"

Dette er så vidt jeg har skjønt 2000VA versjonen, og det vil si at den er på 1400W (dette står under utagangene, så jeg regner med at jeg kan trekke 1400W ut av den)

Og det er også mulighet for å koble til ei batteripakke bakpå den.

Men bilde av pluggen skal dere få :)

post-21188-1204315258_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser ut som om det er en sånn en jeg trenger.

Men noen som vet om noe billigere enn denne?

Og er det trygt å kjøre denne UPS'en på 10A sikring? :p

Regner garantert med at sikringa kommer til å gå.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Ser ut som om det er en sånn en jeg trenger.

Men noen som vet om noe billigere enn denne?

Og er det trygt å kjøre denne UPS'en på 10A sikring? :p

Regner garantert med at sikringa kommer til å gå.

10A = minst 2300W

Drit i å kjøp den pluggen, skaffe deg loddetinn og en loddebolt, puss polene bak i kontakten ren og lodd på en feit kabel rett på polene, for å beskytte husdyr og barn for støt, fyll opp hullet med epoxy :thumbup:

Lenke til kommentar

Har loddetinn og loddebolt ifra før :p

Men vil ikke lodde på noe sånt på den, men skal se om jeg ikke skrur den opp og ser hvordan det ser ut på innsiden der, så kanskje jeg kan sette på kontakten ifra en PSU f.eks.

Og jeg lasta ned bruksanvisningen til den, og der sto det hvordan man fikk til kald start på den, og joggu starta den, men den lagded noen rare lyder med en gang, hørtes ut som om noe elektronikk satt litt dårlig.. men det ga seg ganske fort.

Lenke til kommentar

Men vil ikke lodde på noe sånt på den, men skal se om jeg ikke skrur den opp og ser hvordan det ser ut på innsiden der, så kanskje jeg kan sette på kontakten ifra en PSU f.eks.

Og jeg lasta ned bruksanvisningen til den, og der sto det hvordan man fikk til kald start på den, og joggu starta den, men den lagded noen rare lyder med en gang, hørtes ut som om noe elektronikk satt litt dårlig.. men det ga seg ganske fort.

UPS`er skal lage stygge lyder når de er i batteridrift :love:

Lenke til kommentar

Har skrudd den opp nå, og det skal ikke være noe problem å bytte strøm inntaket på den.

Det er kobla til via kabelsko både på kretskort og inntaket.

Men ang dissa lyda.. det knitrer i den når jeg slå den på, akkurat som om det er dålig kontakt i den, så slår et rele inn, og da blir det stille i noen sekunder, før den knitrer litt i ny og ne.

Prøvd å finne ut litt om når den er lagd, men på et kretskort står det copyright 2002, på et anna står det 2004.

I bruks anvisningen jeg lasta ned står det 12/2005.

Ser også ut som om den er påkostet litt.

For det sitter 2 ekstra serial porter bakpå den, noe det ikke står om i bruksanvisningen

Og som sagt er det også rack kit på den.

Og til slutt.. av disse 6 bærbare vi fant har vi fått en til å funke som den skal :)

Mangler kun harddisk caddyen, om noen har en sånn liggende til fujitsu siemens lifebook, så send en PM ;)

De siste bærbare er så si vrak, mulig en til kan bygges opp, men den mangler CPU + kjøler, ram, harddisk + overgang og caddy, optisk enhet, og et ganske viktig plast deksel.

Lenke til kommentar

Da er undertegnede tilbake etter en lang dvale. Denne gangen med en gammel PC. Ikke stort mer i Trondheim for tiden.

Intel Pentium 120 MHz Socket 7 (P54C, 0.50µ, 3.2 mill. transistorer, TDP 3 – 15.5 W, F00F-bug)

FreeTech 586F63T (Baby AT, 3 PCI, 4 ISA, 4 SIMM, 1 DIMM, 256 kB synkronisert L2, Intel 430VX Triton II)

32 MB minne (Fast Page Mode DRAM)

InteGraphics IGA1680 (2 MB)

Maxtor 7540 AV (540 MB, 3600 rpm, 32 kB cache, 14 ms, IDE-AT)

Creative CD620E (5x, 240 kB cache)

Windows 95 som ikke starter

Lenke til kommentar

Serie porten er rimelig vanlig på alle APC sine UPSer(tror ikke jeg har vært borti en eneste uten. Kabelen du trenger er en kabel med C19 kontakt på, koster rundt 50,- hos rs-components. Selve UPSen har sikkert blitt kasta fordi batteriene er toast. Du kan prøve å skifte til biltema batterier, men vær enormt forsiktig, jeg har ett batteri stående ute etter at det sprakk, usikker på om det var UPSen som lada batteriet feil, eller om biltema batteri bare er drit.

Lenke til kommentar
Serie porten er rimelig vanlig på alle APC sine UPSer(tror ikke jeg har vært borti en eneste uten. Kabelen du trenger er en kabel med C19 kontakt på, koster rundt 50,- hos rs-components. Selve UPSen har sikkert blitt kasta fordi batteriene er toast. Du kan prøve å skifte til biltema batterier, men vær enormt forsiktig, jeg har ett batteri stående ute etter at det sprakk, usikker på om det var UPSen som lada batteriet feil, eller om biltema batteri bare er drit.

Har allerede bestillt og betalt for en slik kabel, sjekka litt rundt på f.eks ebay, der fant jeg en til 30 dollar, men dem skulle ha 100 dollar i frakt til Norge!!

På elfa betalte jeg ca 145 eller noe sånt, og jeg bør snart ha kablen her :)

Og jeg veit det er vanlig med serial port på UPS, men denne har 1 innebygget, + 2 på et kort man kan ta ut, og i bruksanvisningen er ikke dette kortet med, så derfor regna jeg med at dette er noe som har blitt satt inn i ettertid.

PS, tror den kommer fra forsvaret..

For den bærbare vi har klart å bygge opp, der står det noe "forsvaret" + noen bokstaver hver gang den starter opp og bios var passord beskytta, men en bios wipe fjerna passordet, men ikke teksten.

Back OT:

Ikke noe nytt fra denne kanten, men skal få en bærbar pc i deler i fra en som kjøpte en stasjonær pc av meg.

Har ikke peiling på hva som er feil med den, eller specs.

Han sa bare at han fikk den i fra jobben, men den fuka ikke så han skrudde den opp, og fikk den ikke sammen igjen :p

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Var ikke en seriel kabel jeg kjøpte.

Denne UPS'en bruker en litt spesiell strøm kabel.

Så det var en Strøm kabel jeg kjøpte :)

Bakpå kortet står det AP9607 UPS Interface Expander

Om UPS'en ser ut til å fungere som den skal så får jeg se om jeg kjøper seriel kabler seinere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...