Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Takker for deling av erfaringar :) Eg var å plukka opp eit par tv'r (katode). Folk kastar vel ein del brukandes ting no, sidan dei heilt sikkert kjøper ein del nytt til jul osv. Får vente nokre dagar og så fyre opp. Eg er redd for alle mogelege skrekkscenariar som at det går i lufta osv. Veit jo dette berre er produkt av inntrykk frå litt for mange actionfilmar, dog likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker for deling av erfaringar :) Eg var å plukka opp eit par tv'r (katode). Folk kastar vel ein del brukandes ting no, sidan dei heilt sikkert kjøper ein del nytt til jul osv. Får vente nokre dagar og så fyre opp. Eg er redd for alle mogelege skrekkscenariar som at det går i lufta osv. Veit jo dette berre er produkt av inntrykk frå litt for mange actionfilmar, dog likevel.

Elektronikk er vanligvis sikret internt. I allefall hvis det er fra dette århundret. Så hvis det skulle oppstå en feil på apparatet som gjør at det trekker mer strøm (og lager mer varme, og blir potensielt brannfarlig) så vil sikringen gå.

Når det gjelder å tørke ting som er i kabinett, så kan det kanskje være lurt å åpne kabinettet slik at ikke vannet/fukten renner ned i bunnen og samler seg der.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Rota oppi en container sammen med en kompis i dag, fant noe som ligna et sikringsskap og no greie fra telenor så ikke så nære på det men var no net greie elns. Skapet er tenkt å kansje romme en PC etter hvert. Skal ta en nærmere titt på tinga så straks jeg får det hjem til meg, ligger bak i bilen til kompisen. Ellers så fant jeg noen sån vegguttak for cat5 som kan være kjekt å spare på. Fant også et par ruller med el-tape.

Var i en container på en bygge plass dette altså..

Lenke til kommentar

Eg og pappa tok med hos heim 2 stk katodeskjermar frå dynga igår. Dei fekk tørke av seg og idag testa eg dei. Den første hadde berre svart skjem, ville ikkje vise noko bilete. Greit, og håpet sank. Den andre var ein fin Grundig tv. Plugga han i, og søren meg så kom faktisk bilde også. Denne er x-antall betre enn den gamle katodeskjermen eg har hatt på rommet, deilig. Jada, veit katode er "ut", men har ein ikkje noko betre så nøyer ein seg med det.:)

post-100969-1202753507_thumb.jpg

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Eg og pappa tok med hos heim 2 stk katodeskjermar frå dynga igår. Dei fekk tørke av seg og idag testa eg dei. Den første hadde berre svart skjem, ville ikkje vise noko bilete. Greit, og håpet sank. Den andre var ein fin Grundig tv. Plugga han i, og søren meg så kom faktisk bilde også. Denne er x-antall betre enn den gamle katodeskjermen eg har hatt på rommet, deilig. Jada, veit katode er "ut", men har ein ikkje noko betre så nøyer ein seg med det.:)

hø hø, hva er det 22" (a) :p

Lenke til kommentar

Var en tur til nå, fikk med meg 2x 18" LCD skjermer.

Fujitsu Siemens Flatscreen 4612 FA.

Var der da noen polakker kasta dem, det var fem stykker av dem, fikk kun med meg 2 av de. Spurte hva som var galt, var visst at alle fyrte opp, men det kom ikke noe bilde.

Testa de nå, skjermene starter og den lyser grønt og etter litt går de i standby (gult). De reagerer både på DVI og VGA, de går fra standby til å lyse grønt men får ikke bilde. Noen som vet hva det kan være? Mener å ha lest at det er flere i denne tråden som har hatt lignende problemer med LCD skjermer og fått fiksa det.

http://www1.dealtime.co.uk/xPF-Fujitsu-Sie...-4612-FA-18-in-

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Som nevnt over her:

Det kan være en kondensator eller flere som har tatt kvelden, skru opp skjermene og sjekk om det er noe kondensatorer som lekker eller buler utover.

En annen ting du kan sjekke er å lyse på dem med ei kraftig lommelykt eller noe annet lys, for å se om du kan se et svakt skjermbilde.

Om det er dette som er problemet så er det nesten garantert defekt inverter til baklyset.

Jeg har vært borti begge deler, har faktisk med en Medion 17" skjerm (som jeg fant for ei god stund siden) som lyser grønt som den skal, og går i standby om jeg napper ut VGA kablen.

Lyste rett på den med lommelykt, og da så jeg bildet.

Så denne har nok defekt inverter.

Var en tur til nå, fikk med meg 2x 18" LCD skjermer.

Fujitsu Siemens Flatscreen 4612 FA.

Var der da noen polakker kasta dem, det var fem stykker av dem, fikk kun med meg 2 av de. Spurte hva som var galt, var visst at alle fyrte opp, men det kom ikke noe bilde.

Testa de nå, skjermene starter og den lyser grønt og etter litt går de i standby (gult). De reagerer både på DVI og VGA, de går fra standby til å lyse grønt men får ikke bilde. Noen som vet hva det kan være? Mener å ha lest at det er flere i denne tråden som har hatt lignende problemer med LCD skjermer og fått fiksa det.

http://www1.dealtime.co.uk/xPF-Fujitsu-Sie...-4612-FA-18-in-

Lenke til kommentar

I mine yngre dager var jeg ofte rundt i søppla og plukka brukbart stæsj. Selvsagt hos større firmaer og ikke i matrestene til folk. Man finner vanvittig mye rart. Har finne kartonger med all slags drit ink blekkpatroner. proff walkietalkier i søpla til NSB. Pappesker med nye filmer fra Egmont.

Hvorfor kaster folk nytt stæsj??

Jeg har funnet en død narkoman i søppelkontaineren på en G-sport butikk. Har også funnet den boksen man putter 1000 lapper i som de har på matvare butikker etc. Den inneholdt 6000,-

Må ikke utelukke de livsfarlige laserene vi fant i søppla til tomra. Rekkevidde fra asker til andre siden av byen. Du brant deg hvis du holdt henda foran.

Kan vel være greit og låse inn noe avfall. De laserne var ikke trygge, men enormt morsome.

Jeg syntes det er et MUST og rydde opp etter seg.. Skjønner at man låser kontainere etc. Folk er faen meg så frekke at det er til og spy av..

Lenke til kommentar

Wow Mekker´n, noen kaster mye rart. Traumer?

Var innom den hemmelige plassen til Simen1 i går, og kommer vel mest sannsynligvis til å sjekke nesten hver dag de neste to ukene. Jeg parkerer på p-plassen tilknyttet bygget.

Fant ingenting av interesse, mye gamle skjermer som blir kastet i disse dager virker det som. Fant også noen tomme kabinetter, men ingenting brukbart i mine øyne, muligens strømforsyningene men tviler på at jeg orker å stå der å skru. Hvis noen trenger en ny analog telefon kan jeg sikkert plukke med et par, for det er det ofte på den plassen.

Pose på pose på pose med batterier kastes det også, det virker som det er et firma som bruker mange IKEA AA batterier. :p

Lenke til kommentar

Argh, er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg åpner en moderne LCD skjerm ?

Fant en av sorten i dag, 20" som jeg håper å få liv i.

Kommer et ørlite glimt av skjermbildet men så er det borte igjen.

Men jeg får jo for svarte ikke opp den dingsen.

Har skrudd av foten bak og de skruene jeg fant i underkant av skjermen, 2 stykk.

Men så stopper det, forsøker å bryte rundt kanten men ender bare med at det ødelegger plasten.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...